Marjakeisari voivottelee mansikoiden mädäntyessä peltoon, kun ei saa ulkomaista halpatyövoimaa
Paimiolaisen Alanteen tilan toimitusjohtaja Aarni Alanne on murheissaan, kun sadosta jää keräämättä noin neljäsosa eli 60 000 kiloa ja marjat mädäntyvät peltoon. Syynä on työvoimapula, kun Ukrainasta ei saatukaan tarpeeksi halpatyöläisiä.
Kommentit (82)
En tajua tätä. Olen nuorena monenakin kesänä ollut mansikoita poimimassa. Palkka on toki pieni, mutta monelle nuorelle iso raha. Työ on raskasta, ottaa niveliin ja alaselkään. Nuorelle se ei kuitenkaan ole niin paha, kuin aikuiselle. Ihan hyvä, muutaman viikon kesätyöpaikka nuorelle.
Ikäviä kokemuksia alanteen tilasta. Kalliit hinnat ja osa myyjistä veemäisiä
Vierailija kirjoitti:
Miksei suomalainen työntekijä kelpaa? Sen takia, että sille pitäisi jopa maksaa?
Suomalainen kelpaa poimimaan marjoja mutta hän poimii vain kolmasosan siitä määrästä mitä ukrainalainen poimii samassa ajassa. Palkka jää suomalaisella pienemmäksi eikä hän viitsi tulla enää parin päivän jälkeen. Palkka määräytyy siis poimitun mansikkamäärän mukaan eikä tuntipalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa kärsitään ruokapulasta ja nälänhädästä, ja täällä ruoka saa mädäntyä peltoon. Sietämätöntä.
Mene sitten poimimaan niitä marjoja äläkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei suomalainen työntekijä kelpaa? Sen takia, että sille pitäisi jopa maksaa?
Suomalainen kelpaa poimimaan marjoja mutta hän poimii vain kolmasosan siitä määrästä mitä ukrainalainen poimii samassa ajassa. Palkka jää suomalaisella pienemmäksi eikä hän viitsi tulla enää parin päivän jälkeen. Palkka määräytyy siis poimitun mansikkamäärän mukaan eikä tuntipalkkana.
silti ukrainalainen ei pärjää suomessa sillä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät työkokeiluun marjatilalle 👍
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Sosiaalituilla loisivat voisivat jotain tehdä elantonsa eteen. Ottaa päästä miten työttömät yrittävät luikerella kuin käärmeet jokaisesta mahdollisesta työtilaisuudesta. Ehdotonta pohjasakkaa ovat Suomessa.
Siitä vain isäntä itse pellolleen kyykkimään. Taipuuko selkä moiseen?
Tänne tulleet ukrainalaiset tuskin Kela Goldiaan vaihtavat ko. rehkimiseen surkealla liksalla. Ukrainassa sillä olisi jotain kyllä jo tehnytkin, mutta ei sillä täällä elä. Mieluummin Kela Gold...
On ne ahneita nuo viljelijät... Kehtaavatkin purnata tuollaisista asioista...
Työttömät vaan pakkotyöhön tai tuet pois mokomilta laiskuriroikaleilta. On jo aika laittaa venkulat kuriin.
Ennen nuoret riensivät kilvan kesällä mansikkapelloille poimijoiksi. Aamuviideltä noustiin ylös ja rynnättiin pellolle. Iltamyöhään poimittiin ja kilpailtiin toisia vastaan suurimmasta päivätuloksesta. Saatiin koko poiminta-aika asua tilalla veloituksetta ja pieni ruokarahakin meille maksettiin. Tunnettiin tekevämme tärkeää työtä ja oltiin ylpeitä saavutuksistamme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, eikä osaa palkasta saa perittyä takaisin vajassa tarjotun majoituksen korvauksena.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät työkokeiluun marjatilalle 👍
Ja missä nämä asuisivat? Kulkisivat millä sinne jonnekin perärymättylän marjatilalle? Miten se työkokeilu marjatilalla edistäisi työllistymistä vakituisimmen?
Ja ihan ennen kaikkea minkähänlaista työnjälkeä kuvitelet saavasi marjatilalle pakotulta työkokeilijalta? Voin nimittäin kertoa, että jos itse tuollaiseen joutuisin, niin olisi jumalattoman hidasta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen nuoret riensivät kilvan kesällä mansikkapelloille poimijoiksi. Aamuviideltä noustiin ylös ja rynnättiin pellolle. Iltamyöhään poimittiin ja kilpailtiin toisia vastaan suurimmasta päivätuloksesta. Saatiin koko poiminta-aika asua tilalla veloituksetta ja pieni ruokarahakin meille maksettiin. Tunnettiin tekevämme tärkeää työtä ja oltiin ylpeitä saavutuksistamme.
Kannattaisikohan tutustua nykyajan todellisuuteen? Nykyisin nimittäin mansikanpoimijoilta peritään majoituksesta rahaa ja samoin niistä ruuistakin. Iso osa tienesteistä meneekin sitten siihen.
Poimijat menee Saksaan ja saa samaa palkkaa, mutta kovemman ostovoiman.
Itse olen marjatilalla ollu puntarihommissa ja parhaat poimijat tienasi yli 200 euroa päivältä. Palkka tulee kerättyistä marjakoreista. Mistä tuo valitus tulee ettei hommasta makseta tarpeeksi? Marjapellolta saa juuri niin paljon kuin ehtii päivässä kerätä???
Olen varma, että vielä nykyäänkin löytyisi reippaita nuoria ja vanhempiakin mansikanpoimijoiksi, jos vain tilat huolisivat heitä. Mutta tästä ulkomailta rekrytoinnista on tullut joku automaatio, eikä Suomesta edes yritetä saada porukkaa.
Mikä tuota keisaria estää itseään menemästä niille pelloilleen poimimaan?
Mieluummin antaa marjojen mädäntyä kuin tekee sen.
En ymmärrä...
Suomalaisia nuo eivät edes yritä rekrytoida ko. poimintahommiin.
Vain ulkomaalaiset kelpaavat heille. Nyt vain on tullut tenkkapooksi se, etteivät ulkomaalaisetkaan enää halua tulla orjuutetuiksi tänne...
Mikä se kela Gold on? Kelassa eivät tienneet....