Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marjakeisari voivottelee mansikoiden mädäntyessä peltoon, kun ei saa ulkomaista halpatyövoimaa

Vierailija
07.08.2022 |

Paimiolaisen Alanteen tilan toimitusjohtaja Aarni Alanne on murheissaan, kun sadosta jää keräämättä noin neljäsosa eli 60 000 kiloa ja marjat mädäntyvät peltoon. Syynä on työvoimapula, kun Ukrainasta ei saatukaan tarpeeksi halpatyöläisiä.

https://yle.fi/uutiset/3-12563501

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen marjatilalla ollu puntarihommissa ja parhaat poimijat tienasi yli 200 euroa päivältä. Palkka tulee kerättyistä marjakoreista. Mistä tuo valitus tulee ettei hommasta makseta tarpeeksi? Marjapellolta saa juuri niin paljon kuin ehtii päivässä kerätä???

No mikset mene itse keräämään!

Vierailija
42/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen marjatilalla ollu puntarihommissa ja parhaat poimijat tienasi yli 200 euroa päivältä. Palkka tulee kerättyistä marjakoreista. Mistä tuo valitus tulee ettei hommasta makseta tarpeeksi? Marjapellolta saa juuri niin paljon kuin ehtii päivässä kerätä???

No mikset mene itse keräämään!

Kunto ei kestä jatkuvaa kyykkimistä helteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät työkokeiluun marjatilalle 👍

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Sosiaalituilla loisivat voisivat jotain tehdä elantonsa eteen. Ottaa päästä miten työttömät yrittävät luikerella kuin käärmeet jokaisesta mahdollisesta työtilaisuudesta. Ehdotonta pohjasakkaa ovat Suomessa. 

Työtilaisuudesta?

En ole vieläkään saanut vastausta siihen, miksi työttömille ei anneta töitä josta maksetaan palkkaa vaan koitetaan laittaa ne ilmaiseksi raatamaan.

Teetkö itse työtä palkatta?

Vierailija
44/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muuten sellainen lakipykälä, jonka mukaan ensin pitää yrittää rekrytoida suomalaisia tarjolla oleviin työpaikkoihin. Vain sitten, jos suomalaista ei löydy, voi haun laajentaa ulkomaille. Marjaviljelijät väittävät, ettei suomalaisia löydy ja kiertävät siten tätä lakia.

Vierailija
45/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö raskita edes palkkatuen verran maksaa? Miksi sen työttömän pitäisi aina tehdä ilmaiseksi töitä?

Saavathan he ansiosidonnaista tuhansia euroja kuukaudessa tekemättä mitään. Eikö olisi reilua että joutilaat turhakkeet pakotettaisiin tekemään edes jotain hyödyllistä sen sijaan että vain lorvisivat koko ajan. Laiskurityötön on kyllä pahin elukka Suomessa.

Ei todellakaan saa tuhansia euroja kuussa. Julkisella puolella "työtä" tekevä on pahin elukka Suomessa. Sillä ei tee mitään.

Vierailija
46/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen nuoret riensivät kilvan kesällä mansikkapelloille poimijoiksi. Aamuviideltä noustiin ylös ja rynnättiin pellolle. Iltamyöhään poimittiin ja kilpailtiin toisia vastaan suurimmasta päivätuloksesta. Saatiin koko poiminta-aika asua tilalla veloituksetta ja pieni ruokarahakin meille maksettiin. Tunnettiin tekevämme tärkeää työtä ja oltiin ylpeitä saavutuksistamme.

palkka minkä saivat vastaisi tänä päivänä 3000€ nettoa.

Vierailija
47/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäjä maksaa kunnollista palkkaa, vuorolisät ja ylityökorvaukset ja tarjoaa hyvät työolot, niin hän saa työntekijöitä. Yksinkertaista!

Suomessa riistetään ulkomaista työvoimaa räikeästi.

Lähivuosina ulkomaalaiset työntekijät hoitavat myös maamme vanhukset. Suomalaiset nuoret eivät halua raskaisiin ja kuluttaviin töihin kuten kotihoitoon ja vanhustyöhön.

Vierailija
48/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä marjakeisarit ovat kyllä ihme porukkaa. Ahneita. 🤧

Voiko joku olla näin tyhmä?

Vierailija
49/82 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

menis ite poimii

Vierailija
50/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika oli poimimassa, mutta ikävä tosiasia on se, että suomalaiset eivät viitsi poimia. He ovat poimimassa ehkä parhaassa tapauksessa yhden koko päivän ja sitten seuraavana ei näy, ei myöskään mitään ilmoitusta tuleeko vai ei, että älkää ihmetelkö miksi ulkomaalaisia kaivataan.

Vierailija
51/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat ne Suomeen tulleet 35 000 ukrainalaispakolaista?

Ovat tainneet tajuta ettei kannata vaivautua, kun eivät pääse käyttämään tienestejään kotiin Ukrainaan eikä ne Suomessa riitä yhtään mihinkään. Joten Kela Gold kiinnostanee enemmän.

Asunnot, vaatteet, huonekalut, käyttötavarat jne. annetaan ilmaiseksi käyttöön. Junalla ja julkisilla saa matkustaa ilmaiseksi. Taitavat saada myös taskurahaa?

Miksi todellakin vaivautua poimimaan marjoja?  Näin se luonnonlaki menee ja ahkeruus vaihtuu johonkin muuhun, kun ei ole enää pakko.

Ehkäpä sotaa paenneilla on jotain muuta nyt mielensä päällä kuin se, tienaako oman ylläpitonsa ja on ahkera suomalaisen hyväksikäyttäjän silmissä.

Vierailija
52/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi työttömien pitäisi tehdä korvauksella ja muiden palkalla? En näe tässä mitään järkeä. Koska se ei ole työllisyyttä edistävä työ  millään tavalla. 

Olen itse mansikkaisännän kuullut muutama vuosi sitten sanovan, että suomalaisia ei enää oteta, ihan olin paikalla. Itse olin 80-luvulla. Pyhätöistä sai tuplakorvauksen, myös silloin kun poimittiin urakalla. Minä olin luottopoimija, olin alussa ja lopussa tuntityöläisenä ja pääsadon aikaan poimittiin urakalla. Se, että suomalaiset ei enää viitsi poimia, ei eihan ole täysi totuus. Niitä keskeyttäjiä ja muutaman päivän kävijöitä oli kyllä silloinkin. 

Vierailija
53/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saman hinnan suomalaispoimija saa, he vain eivät viitsi mennä poimimaan muutamaa harvaa lukuunottamatta.

Vierailija
54/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei suomalainen työntekijä kelpaa? Sen takia, että sille pitäisi jopa maksaa?

Ongelma on, että mansikat jää myymättä, kun kukaan ei osta niin kalliita mansikoita. 

Vierailija
55/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei suomalainen työntekijä kelpaa? Sen takia, että sille pitäisi jopa maksaa?

Joku vuosi sitten joku marjapomo kertoi että ei ota suomalaisia koska suomalainen on laiska, ja saattaa sanoa ettei tule enää. Jättää siis pulaan. Ai niin, ja tuet menee sekaisin kun pari kk tienaa!

Vierailija
56/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallista on että halutaan korkeammat palkat mutta ei kuitenkaan haluta maksaa mansikasta enempää.

Vierailija
57/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee eroa työntekijöiden kustannuksissa. Mikäli mansikan kilohinta 10 euroa kaupassa, niin siitä alv pois. Kauppa ottaa oman siivunsa, kuljetukset ja muut osat. Paljonko jää marjankasvattajalle, millä pitäisi maksaa työntekijälle?  Suomessa asuva maksaa erilaisella veroprosentilla, kun kausityöntekijä ja liekö työnantajakustannuksissa eroa? 

Vierailija
58/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin mennä mutta ehkä jo tunnin päästä minut pitäisi kantaa pois.

Vierailija
59/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmallista on että halutaan korkeammat palkat mutta ei kuitenkaan haluta maksaa mansikasta enempää.

Osalla epäselvää mistä palkat tulevat. 

Vierailija
60/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Sosiaalituilla loisivat voisivat jotain tehdä elantonsa eteen. Ottaa päästä miten työttömät yrittävät luikerella kuin käärmeet jokaisesta mahdollisesta työtilaisuudesta. Ehdotonta pohjasakkaa ovat Suomessa. 

Kaikki työttömät eivät ole terveitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän