Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupassa tänään nähtyä. Lapsi löi äitiään, mitä tekee äiti..

Vierailija
07.08.2022 |

Tänään kaupassa karkkihyllyllä lapsi monkuu ja märisee isoa karkkipussia. Äiti sanoo monta kertaa, ettei osteta noin isoa. Joku pieni karkki.
Lapsi alkaa huutamaan ja lyö äitiään. N. 9-10 -vuotias.

Olin järkyttynyt. Ajattelin, että nyt mennään niska-takamusotteella ulos kaupasta ja karkit jää siihen.

Äiti sanoo: Älä viitsi, ei saa lyödä.

Ja nohnoh, rauhoitu ja sinne he jäivät kinaamaan karkkiostoksista.

Minulla ei ole lapsia, ja onneksi ei olekaan jos näin pitää nykyään lapsia kasvattaa ja lapsille ei saa aiheuttaa enää mitään mielipahaa.

Minun lapsuuden perheessäni tuollaisesta käytöksestä karkit olisivat jääneet hyllyyn loppuvuodeksi.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän aikuisten tekee mieli karkkia kaupassa niin sanooko esim. puoliso, että et osta.

Ei mulle vaan sano.

Mulle sanoo. Hän sanoo, että ostetaan mielummin jotain terveellisempää herkkua ja näin usein tehdäänkin. Järjen ääni.

En ala huutamaan ja lyömään häntä.

Vierailija
22/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan erityislapsi tai nepsy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60- luvun lapsi. Minulle ostettiin joskus karkkia vähän, ei sitä itse pyydelty. Sitä syötiin mitä annettiin. Joskus sai markan karkkirahaa, sillä sai pienen karkkiaskin tms. Makeispussit olivat siihen aikaan pieniä. Nykyään jättipusseja.

Vierailija
24/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tartuttiin ranteeseen ja väännettiin kättä kunnes parahdettiin jos lyötiin.

Vierailija
25/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on kaupassa ruveta kasvattamaan, kun aina joku av-kyylä kommentoimassa palstalle.

Kasvatustyötä tehdään joka paikassa. Enemmän tässäkin kiinnitettiin kaupassa siihen miten äiti jäi vain avuttomana lässyttämään kun lapsi määrää ja riehuu. Aikuisten tehtävä on laittaa rajat joka paikassa missä ollaan.

Vierailija
26/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60- luvun lapsi. Minulle ostettiin joskus karkkia vähän, ei sitä itse pyydelty. Sitä syötiin mitä annettiin. Joskus sai markan karkkirahaa, sillä sai pienen karkkiaskin tms. Makeispussit olivat siihen aikaan pieniä. Nykyään jättipusseja.

Karkkiaski maksoi 20 penniä. Ei niitä askeja kovin monenlaisia ollutkaan, paxia ja hedelmäkarkkeja. Eucalyptuksia oli pussissa.

Vierailija
27/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan erityislapsi tai nepsy?

Tämä itsellekin tuli ekana mieleen.

Vierailija
28/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti. Ei 9 tai 10 vuotias noin tee, veikkaan että lapsi on ollut alle 5-vuotias tai sitten todella joku erityislapsi.

Mun lapset ei ole minkään ikäisenä kiukutelleet kaupassa. Joskus parivuotiaana nuorempi heitteli kyllä ostoskärryyn kaikenlaista matkan varrelta, mitkä sitten poimin ennen kassaa pois. 

Vierailija
29/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on kaupassa ruveta kasvattamaan, kun aina joku av-kyylä kommentoimassa palstalle.

Ahaa, yritän ymmärtää tätä logiikkaa siis hävettää lapsen huono käytös eikä kehtaa puuttua siihen koska joku näkee? Annetaan lapselle periksi kaikki, että selvitään jollain tapaa kauppareissusta?

Eikö näin käytösongelmista tule vain isompia kun lapsi tietää, ettei kaupassa, kylässä, hoplopissa vanhemmat uskalla kieltää mitään kohtausta välttääkseen.

Vierailija
30/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei erityislasta voi mitenkään kasvattaa kaupassa, sieltä kävellään saman tien ulos ja aletaan kasvattaa kaupan ulkopuolella.

Vierailija
31/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi ei välttämättä viitsi kaupassa alkaa meuhkaamaan erityislapsen kanssa. Tilanne käsitellään sitten kaupasta ulos päästyä.

Niinpä tietysti, erityislapsi.

Normaali 9-10 -vuotias ei lyö vanhempaa karkkipussi takia.

Ei. Mutta jos näitä asioita ei ole opeteltu silloin 2-3 -vuotiaana, voi hyvinkin lyödä.

Vierailija
32/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän aikuisten tekee mieli karkkia kaupassa niin sanooko esim. puoliso, että et osta.

Ei mulle vaan sano.

Jos esim. puoliso on määrätty minun edunvalvojaksi, niin saattaa sanoa. Muuten ei puolisolla ole mitään sanomista minun ostoksiin, sillä en minä ole puolisoni enkä kenenkään muun holhouksessa samalla tavalla kuin lapsi on vanhempansa holhouksessa.

Vierailija
33/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sitä sitten opetellaan kaupassa olemista ja karkkihyllytilanteita jos ei juuri kaupassa? Vaikea tositilannetta on kotona harjoitella. Se alkaa kotona ja kasvatus jatkuu kaupassa just silloin kun se tapahtuu.

Kyllä voi. Minä sanoin lapsilleni, että jos kiukuttelee kaupassa, ei pääse enää mukaan kauppaan. Koskaan eivät kiukutteleet.

Vierailija
34/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi ei välttämättä viitsi kaupassa alkaa meuhkaamaan erityislapsen kanssa. Tilanne käsitellään sitten kaupasta ulos päästyä.

Niinpä tietysti, erityislapsi.

Oikein lumihiutale.

Vierailija
35/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi vienyt ulos niskaperseotteella niin sitten olisit täällä voivottelemassa miten nykyäidit on väkivaltaisia. Teki niin tai näin niin aina menee väärin.

Vierailija
36/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sitä sitten opetellaan kaupassa olemista ja karkkihyllytilanteita jos ei juuri kaupassa? Vaikea tositilannetta on kotona harjoitella. Se alkaa kotona ja kasvatus jatkuu kaupassa just silloin kun se tapahtuu.

Kyllä voi. Minä sanoin lapsilleni, että jos kiukuttelee kaupassa, ei pääse enää mukaan kauppaan. Koskaan eivät kiukutteleet.

Mulla ei yksinhuoltajana ollut paljon vaihtoehtoja. Se oli lasten kanssa mentävä kauppaan kun olivat pieniä, osasivat käyttäytyä tai eivät. Tämä oli aikaa ennen nettiruokakauppoja ja woltteja. Eikä olisi ollut varaakaan. Ja kyllähän se välillä olikin aikamoista. Mutta pointtini oli, että lapset käyttäytyvät joskus huonosti, he ovat lapsia, mutta aikuisen pitää jaksaa johdonmukaisesti opastaa, kieltää ja komentaa missä ikinä ollaankaan.

Vierailija
37/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi vienyt ulos niskaperseotteella niin sitten olisit täällä voivottelemassa miten nykyäidit on väkivaltaisia. Teki niin tai näin niin aina menee väärin.

Ja kaupan ovella olisi poliisit ja sossut vastassa koska käytit väkivaltaa avuttomaan lapseen. Tai viimeistään joku ottaisi auton rekkarin ylös ja sitten tulisi soitto perään ja lastensuojelu kyttämään seuraavaksi vuodeksi miten teillä eletään. 

Vierailija
38/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pitää kasvattaa positiivisten kokemusten kautta ja neuvotellen. Huuutaminen, arestit ym niskaperse-otteet eivät ole enää tämän päivän kasvatusmetodeja.

Samaa mieltä. Posin kautta koiraoennutkin nykyään koulutetaan eikä alistamalla ja rankaisemalla. Eikä kauppa ole mikään pyhä paikka missä pitäisi olla kuin kirkossa. Kaupassa ollaan vain välttämätön aika. Voi vaihtaa hyllyväliä jos herkkiä korvia särkee. Jos lasten äänet häiritsevät mene kauppaan iltakymmenen jälkeen. Ei ole silloin lapsia paikalla.

Lapset ovat vain lapsia ja kaikilla on joskus huono päivä.

Vierailija
39/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko, että on ok olla reagoimatta lyömiseen, jos lapsi on erityislapsi?! Erityislapsi tarvitsee kasvatusta erityisen paljon.

Vierailija
40/52 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaset lapsettomat ovat kyllä aina parhaita sanomaan ja opastamaan miten lasten pitäisi osata olla.

Olispa kiva nähdä heidän kasvatussuorituksensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi