Liikenneturvan mainoksissa auto aina väistää
Miksi ei näytetä myös vaihtoehtoa, missä pyöräilijä väistää autoa, eli sellainen ihan tavallinen suojatie suoralla pätkällä?
Kommentit (11)
Asiaa sekoittaa lisää autoilijat, jotka antavat pyöräilijöille tietä vaikka lain mukaan pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen.
Juu, minäkin kauan aikaa väistelin kaikenlaisia pyöräilijöitä tällaisen propagandan uhrina. Loppui se väistely!
Vierailija kirjoitti:
Asiaa sekoittaa lisää autoilijat, jotka antavat pyöräilijöille tietä vaikka lain mukaan pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen.
No niinpä, ehkä varovaisuuttaan antavat, vaikka siinä tuleekin sitten vähän ylimääräistä viivytystä, kun kumpikin ensin väistää. Mutta kun noita pyöräilijä väistää - kohtaamistilanteita on tosiaan vain ehkä 20 % kaikista kaupunkiliikenteessä, niin tää ei ole niin suuri ongelma.
Autoilija joutuu kuitenkin aina syytteeseen törmäyksestä, vaikka vika olisi pyöräilijän. siksi olen katsonut viisaammaksi antaa pyöräilijälle tietä.
Just olin tilanteessa, jossa pyörätie meni ajotien vieressä ja suojatien kohdalla aikuinen pyöräilijä yhtäkkiä ajoikin pyörätielle sivuilleen katsomatta. En pysähtynyt, en hiljentänyt ja pysähtyihän se.
Vierailija kirjoitti:
Just olin tilanteessa, jossa pyörätie meni ajotien vieressä ja suojatien kohdalla aikuinen pyöräilijä yhtäkkiä ajoikin tien ylittävälle suojatielle sivuilleen katsomatta. En pysähtynyt, en hiljentänyt ja pysähtyihän se.
Korjasin
^Eli pyöräilijä väisti kuten pitikin, vaikka turhan myöhään? Tietenkin autokuskina tuossa pitää myös olla varovainen, pitää ennakoida toisen virheet mahdollisuuksien mukaan, kun kerran näkee tilanteen.
Ap ja monet muut tässä kirjoittaneet vaikuttavat sellaisilta,joilla ei ole oikeaa kokonaiskuvaa tilanteesta. Ehkä ette paljon aja pyörällä ettekä siksi näe, miten huonosti osa autokuskeista havaitsee ja varoo pyöräilijöitä ollessaan väistämisvelvollisia, kuten ovat valtaosassa tosielämän tilanteita. Vai kuka nyt ajelisi suoran tien yli jatkuvasti.... Mutta jos ajaa vain autolla, niin eihän sitä ehkä tajua. Sanon nyt vielä, että JOS Liikenneturvalla on muistutuksia risteysten väistämisvelvollisuuksista, niin ne tulevat tarpeeseen. Vaikka ehkä ei JUURI ap:lle, mutta kun liikenteessä on muitakin.
Itse siis kuljin ennen koronaa paljon pyörälläkin, ja tietysti autolla myös ja joukkoliikenteellä/kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa sekoittaa lisää autoilijat, jotka antavat pyöräilijöille tietä vaikka lain mukaan pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen.
Oman kotini lähellä on risteys, jossa pyöräilijälle on kärkikolmio mutta silti monet pyöräilijät pyrkivät tulemaan alle. Samassa risteyksessä myös monet autoilijat pysähtyvät väistämään pyöräilijöitä.
Miksi siinä on kärkikolmio pyörälijälle? Onhan siinä väistämisvelvollisuus kai muutenkin?
Minun työmatkallani on jäteaseman kohdalla ollut kyltti "varo kääntyvää autoa". Vaikka ne kääntyvät kuorma-autot tietenkin ovat väistämisvelvollisia, mutta silti on pakko varoittaa kevyttäkin liikennettä.
Hyvä juttu jos noin on! Kun ainakin pyöräilijän näkökulmasta autonkuskin PITÄISI melkein aina väistää, kun yleensä kohtaamiset tapahtuvat niin, että auto kääntyy tai tulee kolmion takaa sivutieltä, parkkihallista, bensa-asemalta, muusta pihasta jne. Niitä suorien teiden yli meneviä erillisiä ylityksiä pyöräilijän tarvitsee harvoin käyttää.