Pahimmat vierailijat kautta aikain kotonasi?
Meillä on sanottu suoraan, että koti on sotkunen ja lapset huonosti kasvatettu.
Kommentit (44)
Vierailija:
ja juuri tyypillinen kalenterin lukija utelias. Keksit täällä selityksiä miksi saa lukea toisten seinäkalentereita. Tiedätkö saa vaikka laittaa paskaa omaan kalenteriinsa jos haluaa ja kirjoittaa siihen terveisiä uteliaille vierailijoille hajun kera.
Minulle ei ainakaan joku lapsen neuvola tai korvien jälkitarkastus ole niin iso ja salainen asia, ettei sitä saisi minun seinältäni lukea jos haluaa.
Jos on jotain arakaluontoisempaa, esim. psykologia tms, ne on sitten ihan toisessa kalenterissä ylhäällä, seinäkalenterissa on vain kellonaika.
Ajatelkaa nyt tilannetta niin tajuatte itsekin. Etenkin jos siellä on merkintöjä niin vaikuttaa todella uteliaalta vieraalta. Eihän kukaan normaalia (johon ei merkintöjä ole laitettu) kalenteria kylässä tutkimalla tutki. VAi?
Juu, tai vaihtoehtoisesti tutkivat jokaikisen kaapin, että mistä sais lapselle lohtukeksiä (lapsi itki raivokkaasti, kun oli herätetty kesken unien).. Voisi reippaasti kysyä, että onko teillä keksejä ja saisiko yhden, eikä tutkia joka kaappia.
Vierailija:
saunallisilla ystävillämme pyydemme useinkin saunan lämmitystä. Lapsilleni teen ystävillä iltapuurot, ja kysyn missä on lautaset ja kaurahietaleet.
Sattumoisin kyllä ystävänikin käyttäytyvät niin meillä ollessaan, eikä se tosiaankaan ota päähän. Niin, ja yksillä kavereillä saatamme aivan hyvin pistäytyä ilmoittamatta etukäteen! Silloin on yleensä kaikkein hauskinta!
Oli siis jonkun ruokapuljun kalenteri. Joskus olen myös ihaillut jonkun omista kuvista tehtyä kalenteria. Ei minua toisten lääkäriajat kiinnosta, mutta en ole myöskään sokea ja jos näen esimerkiksi kivan kuvan perheen lapsista seinällä, vaikka sitten kalenterikuvanakin, niin olen todellakin saattanut joskus katsoa lähempääkin.
Vierailija:
Ajatelkaa nyt tilannetta niin tajuatte itsekin. Etenkin jos siellä on merkintöjä niin vaikuttaa todella uteliaalta vieraalta. Eihän kukaan normaalia (johon ei merkintöjä ole laitettu) kalenteria kylässä tutkimalla tutki. VAi?
Vierailija:
saunallisilla ystävillämme pyydemme useinkin saunan lämmitystä. Lapsilleni teen ystävillä iltapuurot, ja kysyn missä on lautaset ja kaurahietaleet.Sattumoisin kyllä ystävänikin käyttäytyvät niin meillä ollessaan, eikä se tosiaankaan ota päähän. Niin, ja yksillä kavereillä saatamme aivan hyvin pistäytyä ilmoittamatta etukäteen! Silloin on yleensä kaikkein hauskinta!
Entä jos kaverillasi ei ole kaurahiutaleita, koska heillä ei ole tapana syödä kaurapuuroa??
Eivät kertoneet mitään asiasta etukäteen. Pentu oli niin pieni, että osannut pidätellä pissejään vielä, joten sain kuivata parkettilattioiltamme lätäköitä sen viikonlopun. Minulla meni viikonloppu siinä, että yritin ennakoida milloin pennulla on pissahätä jotta ehdin kiikuttaa sen ulos ennen seuraavaa lorotusta. Nuoripari viisvaisasivat asiasta.
Vierashuoneen lattian vuorasin paksulla sanomalehti kerroksella yön ajaksi, kun tiesin, että eihän se pentu kykene yötä pidättelemään. Seurauksena oli kuitenkin se, että sauvaparketti korkkasi irti alustastaan yhdestä kohtaa.
Huokaisin helpotuksesta vierailun päättyessä. Harmittaa vieläkin se, että olin itsekin liian nuori ja epävarma pistämään stopin sille souville.
Kutsuvat itse itsensä kylään, minä en ole aikoihin enää pyytänyt vierailulle. Ja eivät todellakaan tajua lähteä ajoissa kotiin. Meidän lapset haukottelevatja sanovat että väsyttää, puetaan yöpuvut päälle ja pestään hampaita ja itsekin vihjailen että nukkumaan pitäisi mennä. Vieraat vain istuvat ja jaarittelevat, rouva toteaa vielä että ei heillä ole kiire mihinkään... Lapset ovat vailla tapoja, aina menee leluja rikki. Ovat hajottaneet lasten sisäteltän ja tunnnelin, barbien, pari autoa, videot (ei teitenkään korvattu korjausta) Disneyn videokasetteja etc. Lapsia ei kommenneta, vaan saavat tehdä mitä vain. Kun minä komennan rouva kumoaa kieltoni. Onkin viime aikoina ollut aina " menoa" kun ovat olleet tulossa.
Meillä on ystäväperheiden kesken ihan yleistä, että kyläillään ja saunotaan vuoroin vieraissa. Kiva on kyläilyt ajottaa saunaillolle,saa aikuiset ja lapset vaihtelua ja saunaseuraa. En ole ikinä ajatellut, että siinä olisi jotain kummaa. Ja meitä on kyllä useampi perhe, jotka toimimme näin. Ja tottakai pienille kysytään iltapuurot, jos emäntä ei hoksaa tarjota, saa lapset nukahtaa autoon ja kannetaan sänkyyn. Pidän tätä kyllä ihan luontevana ja mukavana vierailukulttuurina, ei se sitä tarkoita, että menisin jonkun yksityisyyttä urkkimaan.
olin muuttanut äitini ja veljeni kanssa uuteen kaupunkiin kun pääsin pois peruskoulusta, pidin yhteyttä muutamaan koulukaveriin jotka olivat jääneet sinne vanhaan kotipaikkaan. lukion jälkeen yksi näistä vanhoista kavereista sai yllättäen opiskelupaikan sieltä missä me asuttiin, lähtö hänelle tuli melko äkkiä eikä kerennyt pahemmin valmistella tuloaan. me asuttiin ihan leveästi isossa asunnossa ja äidin kanssa neuvoteltuani kutsuin kaverin meille asumaan kunnes löytäisi oman paikan.
annoin oman huoneeni hänelle (tokihan mun oli helpompi omassa kodissani punkata sohvalla) ja sinne hän linnoittautuikin tehokkaasti. siinä parin kuukauden mittaisen vierailun aikana tuntui että me olimme koko perhe koiraa myöten ihan mahdottomasti kiusaksi ja haitaksi hänelle, meidän ruuat liian pahoja ja epäterveellisiä (onneksi ei sentään joutunut maksamaan niistä!) ja muutenkin meidän elämäntapa jotenkin ihan naurettava ja kyseenalainen. koiraa (taskukokoinen pikku seurakoira) komensi armotta pois sohvalta ja koira luikki hämmästyneenä tiehensä, oli reppana aina ollut tervetullut rapsuteltavaksi (ja oli todellakin kääpiörotua).
ärsyttävintä (pitemmän päälle) vieraassa oli ainainen jo mielenosoituksellisia sävyjä saanut niiskutus (allergia) ja paperinenäliinatupot pitkin joka paikassa. allergialääkkeitä ei voinut syödä jostain syystä jota en muista. tuntui että meidän olisi pitänyt sijoittaa koira johonkin kenneliin hänen vierailunsa ajaksi.
en toki odottanutkaan mitään elämää suurempaa kiitollisuutta ja nöyristelyä vaikka omasta mielestäni teimme ihan mukavasti kun häntä majoitimme. jäi vain maku että koko show oli hänelle enemmän haitaksi kuin hyödyksi. oman asunnon löytyminen oli kaikille aikamoinen helpotus.
kyllä jo alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu, ettei seinällä olevaa kalenteria lueta ja tarkastella vaikka se siellä seinällä roikkuukin. Se, että joku tavara tmv on esillä, ei tarkoita sitä että se on tarkoitettu kaikkien tarkasteltavaksi. Jos menette kylään ja isäntäväellä on unohtunut tiliote pöydälle niin alatteko tarkastella sitä, koska se on esillä?
Pahin meillä ehkä oli miehen sukulainen, joka otti pöydälle olleen kirjeen (kuoressa) ja alkoi lukemaan sitä. Eikä edes tajunnut kun nappasin sen hänen kädestään.
sitä saa katsoa!
Jos joutuu kirjaamaan ylös noin salaisia tietoa, niin kannattaisi kirjata ne tavalliseen almanakkaan.
Ja mitä sitten, jos joku näkee, että teillä on lääkäriaika varattuna? Käyhän kaikki muutkin lääkärissä. Eri asia on sitten ruveta utelemaan, että MIKSI joku lääkärissä käy.
Mammakaverille tuli illalla myöhään kylään naapurin ukko kännissä omilla avaimilla!! Vara-avain oli naapureilla, ja tuli juttukaverin puute!! Mun mielestä aivan käsittämätöntä, mutta kaverini mielestä ihan ok??!
Vierailija:
Ällöttää sellaiset vieraat, jotka lukevat meidän seinäkalenteria
pitkään ja hartaasti.
Vierailija:
yleensä me sovimme etukäteen vieraiden kanssa, että sauna lämmitetään jne. ainoa ärsyttävä asia oikeastaan ovat ne lapsiperheet, joiden omassa kodissa on hyvin tarkat siisteyssäännöt ja leikkisäännöt mutta jotka meille tullessaan saavat äitinsä ja isänsä sallimuksella laittaa paikat tyystin sekaisin, eivätkä KOSKAAN korjaa jälkiään edes pienissä määrin lähtiessään.
eräs tuttavamme pyysi voisiko saada yöpaikan meiltä kaupungissa vierailunsa ajaksi. Minusta on kiva saada vieraita, ja tarjosin yösijaa mielelläni. " Varoitin" häntä kuitenkin lapseni koliikista ja pienestä asunnostamme -itkua ei pääsisi pakoon.
Tuttava tulikin meille kylään, mutta lähti baariin. Oletti tietenkin, että heräämme avaamaan hänelle oven sitten kun hän tulee (n. 03:00). Aamulla kun vauva heräsi, hän puhisi ja paheksui sitä, että joutui heräämään niin aikaisin, söi sitten meidän kaapit tyhjiksi ja kävi taloyhtiön tuuletusparvekkeellä polttamassa pilveä :o ja häipyi -kiittämättä tietenkin.
Kaiken huipuksi huomasin petiä siivotessani, että hän oli kussut alleen. Ei muuten tullut meille enää toista kertaa kylään (kysyi kyllä yösijaa pariin otteeseen)
Majoitin pitkän matkan takaa tulevan lapsuuden kaverini pieneen kotiini. Hän tulikin omalla aikataulullaan, (oli myöhässä ties miten kauan sovitusta).. lähti melkeinj saman tien baari-iltaa viettämään, kun en suostunut kotiani tarjoamaan illanviettopaikaksi korilliselle ja hänelle. No, siinä odottelin vieraani paluuta koko seuraavan yön (koska hänellä ei avaimia), ja seuraavana päivänä vasta vaivautui ilmoittamaan itsestään. Olin niin huolissani ja vihainen. Koko vierailu jatkui tähän tyyliin ja päivystin siis kotonani neljän seinän sisällä, mikäli hän vain halusi tulla " vieraspaikkaan" välillä. Kun hän ilmestyi jossakin vaiheessa alkoholille haisten, ja rahaa lainaan kerjäten, kerroin hänelle, että olen huolissani ja tämä saa loppua heti, hän lähti kirjaimellisesti ovet paukkuen eikä koskaan soittanut enää, koska olin " nipo ämmä" .
Siispä tulee usein luettua muiden kalentereista nimipäivät.
Ja oman kalenterini valitsin hienojen kuvien perusteella, jotta sitä kehtaisi pitää näkyvillä ja vieraidenkin ihailtavana.
Omat inhokkivieraat niitä, jotka kurkkivat vessan peilikaappiin. Ja vielä kommentoivat näkemäänsä: " Sun mies käyttää samaa partavettä kun mun isä" .
ja juuri tyypillinen kalenterin lukija utelias. Keksit täällä selityksiä miksi saa lukea toisten seinäkalentereita. Tiedätkö saa vaikka laittaa paskaa omaan kalenteriinsa jos haluaa ja kirjoittaa siihen terveisiä uteliaille vierailijoille hajun kera.