Professori ehdottaa aikuisten neuvoloita
Päivän Hesarissa emeritus proffa ehdottaa, että perustettaisiin aikuisten neuvoloita, joissa jaettaisiin ohjeita ja neuvoja oikeanlaisista ruokailu- ja liikuntatottumuksista.
Eikö noita neuvoja jaeta jo nyt normikäynneillä lääkärillä ja terkalla? Eikä siitä valistuksesta ole paljon hyötyä, jos ohjeiden saaja ei pane ohjeita täytäntöön. Mistä kumpuaa käsitys, että ylipaino johtuu vain siitä, ettei henkilö tiedä oikeanlaisia ruokailutottumuksia?
Kommentit (56)
Hyvä idea. Suurin osa ihmisistä ei todellakaan tiedä, miten pitäisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka siellä aikuisten neuvolassa olisi töissä? Siis minkäalan ammattilainen?
Nimi jo....
Terveydenhoitajat
Mistä ne revittäisiin? Eikö jo nyt pulaa..
Mikä muuten on terkan koulutus...hmmm. en oikeasti tiedä. Mihin asettuu välillä sairaanhoitaja, lääkäri..
Hieno ajatus. Itse voisin kirjoittaa professorille hienon kultaisen oppaan, mkyen elämää eletään mallikelpoisesti. Voisin siihen vielä laittaa miten kannattaa myös ajatella eri asioista. Nludattaisinko sitä itse, tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka siellä aikuisten neuvolassa olisi töissä? Siis minkäalan ammattilainen?
Nimi jo....
Valtion turvallisuuspalvelu...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Suurin osa ihmisistä ei todellakaan tiedä, miten pitäisi syödä.
Sanoisin että tietävät, mutta eivät silti syö tai juo miten pitää.
Netti on täynnä ilmaisia ohjeita. Ei tarvita yhtään enempää kalliita ja turhia himmeleitä veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön todella terveellisesti ja tiedän ruokavaliosta paljon. Silti olen ylipainoinen. En todellakaan tarvitse jotain tätiä kertomaan minulle samat asiat mitkä jo tiedän. Ymmärrän että syön liikaa stressin ja mielenterveysongelmien takia. Mutta niihin ei sitten apua saakaan.
Tässä se tuli, siis minkä takia on niin paljon ylipainoisia. Ei v*ttu että vtuttaa sote-alalla olevana nämä älynväläykset. Professori on nyt hieman ulkona todellisuudesta, voi hyvä luoja. Alentavaa holhoamistahan tähän yhteiskuntaan kaivataankin lisää eikä esim. työolojen parantamista ja avun saamista mt-ongelmiin.
Jos nyt lähdettäisiin siitä, että ne jotka itse soittelevat ja hakevat aktiivisedti apua, saavat sitä. Ei niin, että hyökätään väkisin "auttamaan ja neuvomaan" voihan sitä mutta hyöty on plus miinus nolla.
Menisin heti, jos joku vaan kutsuisi.
Muttei ketään kiinnosta.
Ja titten katttotaan Jonnen rokotukset ja käyppäs Jonne vaa alle niin katotaan se sun paino...lässytystä?
OlliPolli kirjoitti:
Netti on täynnä ilmaisia ohjeita. Ei tarvita yhtään enempää kalliita ja turhia himmeleitä veronmaksajien rahoilla.
Näinhän se on, mutta kun se ei ole henkilökohtaista.
Ihan tyhmää. Ihmisarvoa alentavaa. Voisi tulla asiakkaalle olo että itsekin pitää ottaa vastuuta hyvinvoinnistaan.Kaikkihan tietää että ongelmat ratkeaa kun työnnetään lisää vastikkeetonta rahaa.
Moni Jonne haluaa mennä telkalille keltomaan että onko punnukset tasasuhtaiset jos telkkali koettaisi...
Kannatan ajatusta! Pääsisi puuttumaan moneen ongelmaan ajoissa. Vähän saisi tietoa missä mennään, missä kunnossa ollaan. Faktaa toimien pohjaksi.
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Näinhän se on, mutta kun se ei ole henkilökohtaista.
Mitä henkilökohtaista siihen tarvitaan? Sen kun valistee itselleen sopivan systeemin niistä sadoista ilmaisista netissä olevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön todella terveellisesti ja tiedän ruokavaliosta paljon. Silti olen ylipainoinen. En todellakaan tarvitse jotain tätiä kertomaan minulle samat asiat mitkä jo tiedän. Ymmärrän että syön liikaa stressin ja mielenterveysongelmien takia. Mutta niihin ei sitten apua saakaan.
Tässä se tuli, siis minkä takia on niin paljon ylipainoisia. Ei v*ttu että vtuttaa sote-alalla olevana nämä älynväläykset. Professori on nyt hieman ulkona todellisuudesta, voi hyvä luoja. Alentavaa holhoamistahan tähän yhteiskuntaan kaivataankin lisää eikä esim. työolojen parantamista ja avun saamista mt-ongelmiin.
Jos nyt lähdettäisiin siitä, että ne jotka itse soittelevat ja hakevat aktiivisedti apua, saavat sitä. Ei niin, että hyökätään väkisin "auttamaan ja neuvomaan" voihan sitä mutta hyöty on plus miinus nolla.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Törmäsin jopa niin sairaasern tilanteeseen, missä lapsi ei päässyt terveydenhuollin piiriin kohtuullisessa ajassa, mjtta sittzn eräälle järjestettiin terbeydenhuoltoa ilman että edes hakeutui. (juu rikoksia tehtiin) tis plus miinus nolla. Aika ilkeätä, että lapsi ei saa apua viranomaisilta silloin kun vanhempi itse hakee. Mutta jos kukaan ei ole pyytämässä tai hakemassa niin johan sitä kotkotetaan ympärillä. Hullu maailma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea olisi. Joskus on vain kuultava totuus omista elämantavoista, jotka olisi parannettavissa.
T. ylipainoinen joka yrittää pudottaa painoa.
.
Kuultava totuus? Itse tiedän totuuden. Toki myös lääkärit sanoneet. Onko kannustanut laihtumaan? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea olisi. Joskus on vain kuultava totuus omista elämantavoista, jotka olisi parannettavissa.
T. ylipainoinen joka yrittää pudottaa painoa.
.
Lastenneuvolassa käyminen on vapaaehtoista, joten myös aikuistenneuvolassa käyminen olisi vapaaehtoista. Ainakin miehille. Naisia alettaisiin pakottamaan ja painostamaan aikuisneuvolaan, mutta miehet saisivat elää vapaasti kuten tähänkin asti. Neuvolasta tulisi naisille toinen papakoe ja gyne.
Neuvolassa kävisivät ne jotka käyvät muutenkin lääkärissä, joten näen aikuistenneuvolassa vain haittapuolia.
Olen itse nainen. (Se joka kirjoitti että olisi hyvä idea)...
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyhmää. Ihmisarvoa alentavaa. Voisi tulla asiakkaalle olo että itsekin pitää ottaa vastuuta hyvinvoinnistaan.Kaikkihan tietää että ongelmat ratkeaa kun työnnetään lisää vastikkeetonta rahaa.
Kyllä ne taloudelliset ongelmat saattaa ratketa tuolla. Esim. voi olla taloudellisia tilanteita, jotka ei ole itseaiheutettu. Siinä sitten turha saarnata elämänhallinnasta. Esim. joskus jopa saa parempaa terveydenhuoltoa ja nopeammin rahalla. Taloudelliset ongelmat alentaa hyvinvointia ja stressivapaa taloudellinen tilanne parantaa hyvinvointia. Sitten on erikseen ne ongelmat, mihin ei auta raha, mutta joskus se taloudellinen ongelma on kyllä vakavampi, kun se toinen. Riippuu ihan ongelmista ja miten ne vaikuttavat arkeen. Ihminen voi sitten itse hakea apua ongelmiinsa tai ratkoa niitä jos haluaa. Tai näin ainakin täysi-ikäisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne taloudelliset ongelmat saattaa ratketa tuolla. Esim. voi olla taloudellisia tilanteita, jotka ei ole itseaiheutettu. Siinä sitten turha saarnata elämänhallinnasta. Esim. joskus jopa saa parempaa terveydenhuoltoa ja nopeammin rahalla. Taloudelliset ongelmat alentaa hyvinvointia ja stressivapaa taloudellinen tilanne parantaa hyvinvointia. Sitten on erikseen ne ongelmat, mihin ei auta raha, mutta joskus se taloudellinen ongelma on kyllä vakavampi, kun se toinen. Riippuu ihan ongelmista ja miten ne vaikuttavat arkeen. Ihminen voi sitten itse hakea apua ongelmiinsa tai ratkoa niitä jos haluaa. Tai näin ainakin täysi-ikäisten kohdalla.
Vastikkeeton raha ei pitkällä tähtäimellä auta juuri ketään. Se vaan passivoittaa ja tekee ihmisistä tyhmiä.