Mikä on paras tapa suhtautua työpaikkakiusaajaan? Esimiehille kertominen ei auta
Tämä kiusaaja on ilmeisesti kaveri pomon kanssa, ja naureskelee vain kun joku on käynyt kertomassa.
Kommentit (26)
No esimerkiksi siten on kiusattu, että on tultu neuvomaan miten joku työ tehdään, vaikka olen sanonut ettei minua kiinnosta opetella. Sitten väkisin on haluttu tulla opettamaan. Tämä on minusta kiusaamista.
En ole ap mutta tämän tyyppistä kiusaamista olen kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Ellei esimies puutu, niin tee ilmoitus aluevalvontavirastolle (AVI). Alkaa tapahtumaan ja nopeasti. Ohjeita löytyy sivulta työsuojelu.fi
Työpaikka joutuu tekemään selvityksen lyhyessä määräajassa AVI:lle. Asiaa selvitetään ja asiaa seurataan AVI:n toimesta. Kaikesta pullikoinnista ja viivyttelystä seuraa uhkasakko ja jopa työpaikan toiminnan keskeyttäminen.
Perusteena on työsuojelulaki, jonka mukaan työn tekeminen ei saa aiheuttaa vaaraa työntekijän terveydelle, henkinen terveys mukaan luettuna. Terveysvaaran estäminen on työnantajan vastuulla. Työnantaja ei pääse eroon vastuustaan millään.
Asiasta on omakohtaista kokemusta ja toimii.
Oma kokemukseni on, että ei tapahdu yhtään mitään. AVI vaatii todisteet, ja pelkästään kiusatun itse dokumentoimat tilanteet eivät riitä todisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kiusaaja ei välttämättä edes tiedä, miten hänen kommenttinsa vaikuttaa suhun, eli ei edes tiedä kiusaavansa. Ekaksikin älä mene siihen mukaan, tilanne vaan pahenee eikä ratkea koskaan. Sopivissa kohdissa voit sanoa "olipa kivasti sanottu" tai kysy tarkempia kysymyksiä: "sanoinko jotain hassua/outoa/tyhmää?" tai "Mitä tolla tarkotit?" tai "Miten sä tän asian näet". Kun saatte keskustelun auki, tutustutte toisiinne ja ehkäpä opitte ymmärtämään toistenne ajatuksenjuoksua. Ole myös avoin, ehkä omassa tavassasi ajatella on myös korjattavaa eikä vika välttämättä ole vain kiusaajan.
Että kiusaaja ei tiedä että kiusaa? Hahahahahahah, hauskan jutun heitit!
No ei välttämättä! Jos hänellä on vain tapana naureskella toisille, sanoa turhan suoraan typeriä kommentteja tai pitää muita itseään tyhmempinä (eikä tajua että toinen sen kyllä huomaa), tuo on käyttäytymismalli eikä tahallista kiusaamista. Ehkä kukaan ei ole koskaan sanonut, että hänen tyylinsä ei ole kiva. Olen itse koulukiusattu ja kerran kännipäissämme juttelimme entisen kiusaajani kanssa ja hän oli lähes tyrmistynyt, kun kerroin miten hänen käytöksensä minuun vaikutti. Hän ei ollut sitä tahallaan tehnyt, ollut vain oma itsensä.
Eipä ollut kyllä rehellinen sinua kohtaan, humalassakaan. Edelleen alistaa sinua uskottelemalla valheita.
Vaihtamalla työpaikkaa, jos mahdollista. Joku voi sanoa sitä luovuttamiseksi, mutta itselleni se oli ainoa vaihtoehto.
Kiusaaminen oli omalla kohdallani "näkymätöntä" : selän takana pahan puhumista, valehtelua, manipulointia ja tiedon pimittämistä. En olisi ikinä saanut sitä näytettyä toteen. Mulla meinasi mennä mielenterveys ja onneksi tajusin lähteä ennen kuin oli liian myöhäistä.
En olisi ikinä uskonut joutuvani kiusatuksi, koska olen muille mukava ja auttavainen, mielestäni hyvä työkaveri. Myös asiakkailta sain hyvää palautetta ja se varmasti oli syy, miksi minusta ei työpaikalla pidetty.
Nyt olen terveessä työpaikassa ja voin paremmin kuin koskaan. Vaikka edelleen ajoittain koen vääryyttä kohtelustani.
Luottamushenkilölle voi kertoa.
Mutta fakta on se, että työpaikanvaihto yleensä vain auttaa.
No se riippuu vähän. On tullut törmättyä työelämässä niin monenlaiseen ihmiseen, jopa sellaisiin jotka väittää ihan normaaleja työasioita kiusaamiseksi, jolloin tämä väitetty "kiusattu" aiheuttaa suurta stressiä muissa, koska useimpien mielestä tuollainen on todella vakava syytös ja useimmat ihmiset eivät taatusti halua ketään kiusata.
Eli tapausta tietämättä vaikea sanoa, onko kyse ensinnäkin oikeasti kiusaamisesta ja jos on niin millaisesta. Mutta jos aloittaja kokee oikeasti tulleensä kiusatuksi, niin varmaan kannattaisi olla työsuojeluun yhteydessä jos ei esihenkilölle puhuminen auta. Valitettavasti esim. hoitoalalla ja sivistys- ja kulttuurialalla (koulut, päiväkodit) on erittäin huonoa johtamista tänä päivänä, esihenkilöt eivät osaa hoitaa tämänkaltaisia tapauksia kunnolla, joko uskotaan kaikki mitä "kiusattu" sanoo eikä kuunnella muita ollenkaan TAI ei kuunnella kiusattua ollenkaan eikä häntä tukevia ihmisiä ja annetaan kiusaamisen jatkua.