Elämä muuttui hetkessä täyskaaokseksi, millä tästä selviää?
Yritin psyykata itseäni tähän etukäteen mutta ei siitä tunnu olevan mitään hyötyä. Tilanne on se, että viikko sitten aloitin uuden työn ja 2-vuotias poikani, jota olen hoitanut kotona tähän saakka, meni päivähoitoon. Ensinnäkin ero lapsesta on ollut todella kamalaa. En tiennyt, että voin tuntea fyysistä kipua olla erossa lapsesta. Poika ei nuku päiväkodissa päiväunia ja huutaa kaikki illat kotona. Herää monta kertaa yössä huutamaan, tätä ei ole tehnyt koskaan ennen. Menee silti uteliaana ja iloisena aamulla päiväkotiin.
Aloitin työssä, joka on täysin uusi minulle, kaikki aivan uutta. En ole saanut kunnon perehdytystä ja ahdistaa ihan hirveästi. Kaikilla on kamala kiire, edeltäjä kertoi, miten ei ehtinyt koskaan tehdä kaikkea ja painoi töitä sunnuntai-iltaisinkin ilman palkkaa. Ihan hirveää kuulla tuollaista, varsinkin kun ero lapsesta jo painaa henkisenä kuormana niin paljon, että välillä on töissäkin pitänyt käydä keräilemässä itseäni kasaan. Lisäksi minulle sanottiin rekryvaiheessa, että etäpäiviä saa tehdä ja työajat ovat joustavat. Tämän turvin uskalsin ottaa paikan vastaan, nimittäin lähityöpäivinä lapsi joutuu olemaan 10 tuntia hoidossa. Mielestäni aivan liian kauan ja siksi etätyömahdollisuus oli ihan must minulle, ne kun lyhentävät pojan hoitopäivää yli kahdella tunnilla. Nyt kuitenkin oli heti puhetta, että siirrytään lähityöhön ja etätyö on poikkeus. Olen aivan kauhuissani.
Olen ollut koko viikonlopun jo ahdistunut tulevasta viikosta. Eniten ahdistaa työn hurja määrä ja työpäivien pituus lapsen hoidon kannalta. Mieheni tekee reissutyötä ja lapsen hoitoajat riippuvat 90% minun työajoistani.
Lisäksi aakut ovat uskomatonta sekoilua että päästään lähtemään ja poika ei suostu syömään hoidossa, joten pakko ruokkia hänet kunnolla ennen lähtöä. Se vie aikaa kaiken muun lisäksi ja olen ihan poikki toimistolle päästyäni. Pakko laittaa myös itseni valmiiksi ja työmatka kestää melkein tunnin.
Mitä teen? Olen jo tämän viikon aikana hakenut muita, osa-aikaisia töitä ihan paniikissa. Mitä ratkaisuja tässä tilanteessa oikein on? Onko 10 tunnin hoitopäivä 2-vuotiaalle liian pitkä vakituisesti? Minusta on.
Kommentit (90)
https://www.kela.fi/lastenhoidon-tuet
Nyt vaan suolivyötä tiukemmalle ja jäät kotiin hoito-vapaalle.
Lapsi on pieni niin lyhyen aikaa, ei kannata tuhlata sitä aikaa, kummankaan!
Voihan olla että esim naapurissa on lapsi joka tarvitsee tilapäistä hoitoa silloin tällöin ja saisit lapsellesi kaverin ja itsellesi muutaman kympin. Hoitotukihan ei ole kovin kummoinen.
Niin ja miksi polttaisit itsesi loppuun paikassa jossa et mahdollisesti viihdy.
JA joo, kymmenen tuntia pienille lapsille on ihan liikaa!
Voisi se mieskin katsella uutta työtä, jossa säännöllisempi työaika... Jos sinä hoidat lapsen viemisen aamulla, isä voisi sitten iltapäivällä hakea. Se jo helpottaa sun taakkaa! Uudessa työssä on aina vaikeaa aluksi, sitä kestää viikon kaksi että tottuu. Lapsen uusi elämänvaihe tuo tähän vielä lisää haastetta. Nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka käyvät tätä läpi! Mutta ap muista, että tämä on vain yksi elämänvaihe ja se menee ohi!
Selviät olemalla jämäkkä ja ottamalla ohjat omiin käsiin
Toki Sun ei tartte olla pompoteltavissa vaikka edellinen olikin
Mies on jo anonut lyhennettyä työaikaa mutta se alkaa vasta 2 kk päästä ja se ei ikävä kyllä vähennä päivien pituutta, ainoastaan hoitopäivien määrään eli vapaapäiviä on sitten enemmän. Sekin on jo jotain mutta siihen on pitkä aika vielä.
Sieluun sattuu ihan järjettömästi olla erossa lapsesta. Ymmärrän, että sitä se biologia on mutta välillä se on ihan sietämätöntä. Lisäksi ahdistaa nuo tulossa olevat pitkät päivät alkavalla viikolla, niiltä ei voi nyt välttyä mitenkään.
Työsopimusta ei ole (julkisella) eli siitä en voi luntata. Työnimike ja viikkotuntimäärä on mustaa valkoisella tietenkin mutta etätyöstä tai työajan käytöstä ei ole mitään kirjallista.
Ap
Rauhoitu. Lapsesi elämä on muuttunut ja hän reagoi siihen. Hän tottuu kyllä, kuten sinäkin.
Uusi työ on myös iso juttu sinulle. Katsele hommaa rauhassa, älä tee liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Eri ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä asioista. Edeltäjäsi voi nähdä asiat eri tavalla kuin sinä. Et tee töitä vapaa-ajalla, piste.
Jos sinulle on luvattu etätyömahdollisuus, pidä siitä kiinni. Voihan olla että sinulle on luvattu osittainen etätyömahdollisuus, mutta osa vanhoista työntekijöistä haluttaisiin saada 100% etätyöstä edes joskus toimistolle tms. Lyhennetty työpäivä on iso apu.
Ymmärrän kyllä että nyt tuntuu vaikealta. Aloitin uudessa työpaikassa 8 vuotta sitten samalla kun 2-vuotias meni hoitoon. Se oli raskas kevät ja elämä tuntui hetken vähän vankilalta, kun oli kiire töihin ja kiire päiväkodille, ja päällä oli syyllisyys lapsen laittamisesta muualle hoitoon. Siitä se sitten vähitellen asettui. Nykyään päiväkoti on meille paikka jossa oli/on lasten hyviä kavereita! Pienetkin muodostavat ystävyyssuhteita.
Käsittääkseni pitää olla 26 viikkoa työssä samalla työnantajalla ennen kuin voi tehdä lyhennettyä työaikaa. Toistan vielä että aloitin viikko sitten aivan uudessa työssä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Surkea palkka, mies viikot poissa, tukiverkko kaukana. Miksi, miksi tällöin pitää asua Helsingissä? 892
Koska olen asunut täällä koko elämäni? Muualta on aika vaikea saada töitä omalla koulutuksella, miehellä mahdollisesti vielä vähemmän. En edes tiedä, mihin me muutettaisiin täältä kun en ole koskaan muualla asunut.
Ja olin tosiaan kotona hoitamassa poikaa hänen syntymästään saakka. Kotihoito on hyvin tuttua siis.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Missäs isä?
Opettamassa sulle lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni pitää olla 26 viikkoa työssä samalla työnantajalla ennen kuin voi tehdä lyhennettyä työaikaa. Toistan vielä että aloitin viikko sitten aivan uudessa työssä.
Ap
Julkisella puolella on tarkkaa tuon suhteen kyllä. Toisaalta todennäköisesti joustot ja etätyöpäivät ovat sitten mahdollisia. Katsele nyt muutama kuukausi edes paikan kulttuuria ja käytäntöjä, ettet heti irtisanoudu ihan hyvästä paikasta.
Jos isä tekee reissutyötä, hän saa päivärahoja.
Palkkaatte niillä kotiin apua. Hoitajan joka hakee lapsen aikaisemmin päivähoidosta.
Ja minsi matkoihin menee tunti? Eikö ole autoa?
Isä voi myös jääd vuorostaan kotiin vielä vuodeksi.
Lain mukaan sinulla on oikeus lyhyempään työpäivään tai -viikkoon koska sinulla on pieni lapsi. Esim.6 tuntia/päivä. Juu. 10 tunnin hoitopäivä silloin tällöin on ok jos nukkuu päiväunet päiväkodissa. Mun poika alkoi viihtyä tosi hyvin päiväkodissa kun löysi sieltä hyvän ystävän. Oli silloin 3 vuotias.
Haluan vielä tarkentaa, että kaipaan lähinnä vertaistukea tai konkreettisia vinkkejä mitä voisi tehdä. En kaipaa ketään sanomaan, että pitäisi jäädä oloneuvokseksi kotiin, sitä en edes halua. En kai muuten olisi hakenut töitä jo etukäteen ennen lapsen hoidon ja minun työttömyyskauden alkua? Näin halusin nimenomaan välttyä jälkimmäiseltä. Kauniita viestejä on tullutkin, kiitos niistä.
Ja isä on kuvioissa, olemme onnellisesti naimisissa ja hyvä isä onkin. Tekee pitkää päivää ja viikkoa, hän ei pysty vaikuttamaan hoitopäivän pituuteen. Vain hoitopäivien määrään.
Ap
Mitä on nämä mystiset reissutyöt jolloin käydään kotona muutama päivä kk? En ole koskaan saanut täällä tähän vastausta.
Jos ulkomaan komennuksia niin eihän se puoliso(aina muuten mies) maksa edes veroja Suomeen. Miksi edes kannattaisi asua tällöin täällä? Koneella tehtävää työtä? Miksei tee etänä? Kaupparatsu? Onko niitä edes enää? Rekkakuski? Paukkuu kyllä työajat lakeineen jo vuorokaudessa vastaan. Lentokapteeni? Samat työaikalait. Laivakokki? Ovat viikkoja putkeen töissä mutta viikkoja myös vapaalla.
Mitä tekee kotia hoitamaan kykenemätön työssään tärkeä reissutyömies?
Ottaisin puheeksi sen etätyön. Sanoisin suoraan että mistä puhuttu ja mitä luvattu.
Se että joku edeltäjä tehnyt ilmaistyötä sunnuntaisin ei tarkoita että sinun pitäisi.
Pitäkää hyvät ihmiset kiinni oikeuksistanne.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan sinulla on oikeus lyhyempään työpäivään tai -viikkoon koska sinulla on pieni lapsi. Esim.6 tuntia/päivä. Juu. 10 tunnin hoitopäivä silloin tällöin on ok jos nukkuu päiväunet päiväkodissa. Mun poika alkoi viihtyä tosi hyvin päiväkodissa kun löysi sieltä hyvän ystävän. Oli silloin 3 vuotias.
Olen varmaan täysin töttöröö väsymyksestä ja stressistä mutta itse löydän vain tietoa, että samalla työnantajalla pitää olla ollut töissä 26 viikkoa ennen oikeutta lyhennettyyn työaikaan. Olen ollut vasta viikon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä on nämä mystiset reissutyöt jolloin käydään kotona muutama päivä kk? En ole koskaan saanut täällä tähän vastausta.
Jos ulkomaan komennuksia niin eihän se puoliso(aina muuten mies) maksa edes veroja Suomeen. Miksi edes kannattaisi asua tällöin täällä? Koneella tehtävää työtä? Miksei tee etänä? Kaupparatsu? Onko niitä edes enää? Rekkakuski? Paukkuu kyllä työajat lakeineen jo vuorokaudessa vastaan. Lentokapteeni? Samat työaikalait. Laivakokki? Ovat viikkoja putkeen töissä mutta viikkoja myös vapaalla.
Mitä tekee kotia hoitamaan kykenemätön työssään tärkeä reissutyömies?
Ainakin seuraavat tiedän:
- Rakennusala. Monessa tehdään reissutöitä, työmaat eivät ole aina lähellä. Esim. moottoriteiden rakentajat saattavat asua viikot siellä jossain missä tietä nyt tehdäänkään.
- Junaratojen korjaajat vai mitä ne ovat. Matkustavat pitkin Suomea.
- Laivoilla töissä olevat.
- Vientiteollisuudessa on paljonkin väkeä, jotka juoksevat pitkin maailmaa yhä.
- Erilaisten erikoiskoneiden korjaajat, vaikka satamanosturit tai paperikoneet. Menevät sinne missä korjattavaa on.
- Tietoverkkojen korjaajat tms. ovat kai vähän vastaava ammattiryhmä, mutta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jää pois. Lapsesi oireilee.
Höpistä kyse on viikosta.
Kaikilla menee aikaa, että tottuu hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan täysin töttöröö väsymyksestä ja stressistä mutta itse löydän vain tietoa, että samalla työnantajalla pitää olla ollut töissä 26 viikkoa ennen oikeutta lyhennettyyn työaikaan. Olen ollut vasta viikon.
Ap
Voit toki aina kysyä. Julkisella puolella kyllä usein saa tarkasti vain sen mitä työehtosopimuksissa luvataan, mutta aina voi kysyä.
Joka tapauksessa juuri nyt on vaikeaa, mutta lapsi tottuu päiväkotiin, ja teistä kumpikin voi tehdä lyhennettyä 2 kuukauden - puolen vuoden päästä. Eli tilanne muuttuu, lapsen osalta voi muuttua jo parissa viikossa. Etätyöt saattavat onnistua ihan hyvin esim 3 päivänä viikossa jne.
Sinulla on oikeus 80 prosentin työaikaan
Sinä voit vaatia etätyötä kun luvattu on
Jos teet sunnuntaina niin korjaa ylös ja vaadi ylityökorvausta
Jos et ehdi ilmoita pomolle että teenkö tämän vai tuon kun molempia ei ehdi
Jne
Pidä nyt oikeuksista kiinni. Ja lapsi kyllä tottuu vaikka alku on hankalaa