Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkönsäästö, kaikki vinkit kehiin

Vierailija
07.08.2022 |

Sähkölasku nousee ihan järkyttävästi , ilmianna parhaat keinot

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini otti jääkaappi-pakastimen pois päältä ja pitää nyt kylmäsäilytettäviä ruokia parvekkeellaan. Itse en voi kokeilla samaa, koska asunnossani ei ole parveketta, mutta ajattelin jakaa kuitenkin tämän vinkin.

Vierailija
82/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat parvekkeelle kerrostalossa kun pakkanen alkaa kunnolla ja jääkaappipakastin pois päältä.n

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierkää kämppään lämpöä.

Ilmainen vinkki teille sähkönsäästöhörhöille ja saa käyttää.

Puulämmittäjä

Vierailija
84/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännän pattereita pienemmälle aina kun lähden asunnostani töihin tai jonnekin muualle. Sitten kun tulen takaisin, käännän ne takaisin "normaaliasentoon".

Vierailija
85/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinnan kanssa nyt tulee vielä toimeen mutta tuo siirto. Siihen kun ei voi vaikuttaa ja on aina enemmän kuin itse sähkö. Miksi se ei voi olla esimerkiksi 10 prosenttia siitä mitä käyttää sähköä niin olisi edes jotenkin järkevää.

Höpö höpö.

Pöhö pöhö. Missä ei siirto ole kalliimpaa kun sähkö? Missä ei siirto yhtiö tuota enempi voittoa kun sähkön myyjä?

Eihän siirto ole läheskään sähkön hintaista näillä hinnoilla.

Vierailija
86/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna koti joka ei vuoda. Meillä ei ole vieläkään tarvinnut kesän jälkeen laittaa lämpöjä päälle, kylpyhuoneessa, kodinhoitohuoneessa ja vessassa on lattialämmitys päällä samassa asennossa kuin kesälläkin oli helteillä. Takassa pidetään tulta päivittäin. Nopeat suihkut, käydään saunassa vain kerran viikossa, kaikki valot ovat ledejä. Kulutetaan tällä hetkellä noin 800kwh kk okt. Meitä on viisi. Sähkön hinta on 17,5 senttiä. Tästä selvitään. Siirron kanssa sellainen reilu 300€

Vierailija
87/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

GRB pois päältä. M27

Vierailija
88/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon töistä aina muovikassillisen lämmintä ilmaa kotiin.

Vierailija
89/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien sähköyhtiöiden johtajia huolestuttaa se, että sähköjärjestelmä alkaa lähestyä tiukkaa tilannetta, vaikka lämpötila on tällä viikolla vasta vajaa viisi astetta pakkasella suuren sähkönkulutuksen alueella, Helsingissä.

Samaan aikaan sitkeä korkeapaine ennakoi sitä, sää pysyy heikkotuulisena ehkä viikkojen ajan. Tuulivoimasta on siis turha odottaa nopeaa helpotusta sähkömarkkinoille.

https://yle.fi/a/74-20006523?origin=rss

Vierailija
90/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien sähköyhtiöiden johtajia huolestuttaa se, että sähköjärjestelmä alkaa lähestyä tiukkaa tilannetta, vaikka lämpötila on tällä viikolla vasta vajaa viisi astetta pakkasella suuren sähkönkulutuksen alueella, Helsingissä.

Samaan aikaan sitkeä korkeapaine ennakoi sitä, sää pysyy heikkotuulisena ehkä viikkojen ajan. Tuulivoimasta on siis turha odottaa nopeaa helpotusta sähkömarkkinoille.

https://yle.fi/a/74-20006523?origin=rss

Täytyypä nostaa lämpötilaa asunnossa, ettei pääse kylmä tulemaan.

Vierailija
91/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisjakelulehdessä oli juttu siitä, kuinka valtavasti television katselu vie sähköä. Joten älkää katsoko telkkaria, vaan lukekaa sen sijaan vaikka kirjoja!

Vierailija
92/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisjakelulehdessä oli juttu siitä, kuinka valtavasti television katselu vie sähköä. Joten älkää katsoko telkkaria, vaan lukekaa sen sijaan vaikka kirjoja!

Opetelkaa lukemaan pistekirjoitusta, niin ette tarvitse valoa kirjan lukemiseen.

Vierailija
93/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sähkölämmitys, ei ole oikein muita säästömahdollisuuksia kuin

-pestä pyykkiä vain täysiä koneellisia ja unohtaa rumpukuivaus kokonaan

-säätää jääkaappi ja pakastin lämpimimmille mahdollisille asteille

-tehdä ruokaa isoja satseja kerralla

-ladata puhelimen työpaikalla jos mahdollista

-käydä suihkussa/saunassa salilla tai työpaikalla

-laittaa kaikki ylimääräiset huoneet peruslämmölle, jos sellaisia on. Jos on lapsia ja heillä kaikilla omat huoneet, voi miettiä, pystyisivätkö jakamaan huoneita yhden talven ajan. Entä voisivatko vanhemmat nukkua olohuoneessa? Ulkovarastoja ja autotalleja ei tarvitse lämmittää ollenkaan, jollei niissä ole vesipisteitä.

-ulkovalot pois silloin, kun kukaan ei ole ulkona ja tietenkin sisällä valot pois, jollei huoneessa olla

-tietokoneet ja telkkarit kiinni, jollei niitä käytetä

-voi opetella ottamaan viileämpiä suihkuja. Se olisi hiuksille ja ihollekin parempi kuin kuumalla suihkuttelu.

Vierailija
94/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,99c/kwh

Eipä tartte säästää

Vierailija
95/126 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi juuri säästää sähköä.

Voit säästää sen sijaan muusta. Leikkaa hiuksesi itse. Älä käy kämpaajalla. Leivo itse. Tee ruokaa itse. Älä käytä autoa. Älä osta uusia vaatteita vaan käytä vanhat loppuun. Käy kalassa. Poimi marjoja, sieniä. Marjat on erittäin ravintorikkaita.

Hyvä huomio. Kulutus pienemmälle. Hiustenmeikkuussa säästää paljon. Naisten hiustenleikkaus on jotain 25€ halvimmillaan. Olen opetellut leikkaamaan latvat itse. Piti vain hankkia alle 20e maksavat Fiskarsin hiussakset kaupasta. Olen jo säästänyt yli 100e leikkaamalla itse. Toki jos jotain erikoisempia leikkauksia haluaa lyhyille hiuksille, sitten voi olla vaikeaa. Leikkaan myös puolisoni hiukset, mutta osaan vain kaksi eri mallia. :D

Vierailija
96/126 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
97/126 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siirtomaksut 3 kertaa enemmän, kuin itse sähkö, ja sille mä en mahda mitään. Niille siirtomaksuille pitäisi valtion tehdä jotain, sekä sähköverolle.

Eikö siirtomaksun suuruuteen vaikuta se, kuinka paljon sähköä on käytetty?

Vierailija
98/126 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissä paljon naurattavia ohjeita. Ladataan fikkareita ja niistä valo ym.

Led valot nykyään, (esim. pyöreät pinta-asennettavat) pieni kulutus hyvä valaistus.

Arkkupakastin vie n.kolmekertaa vähemmän kuin kaappi.

Käsien pesu ym vedenlasku, vesi kylmältä puolelta. Ensimmäiset 7min tulee molemmilta puolilta samaa hl lämmintä vettä. Kuumanpuolen vesi on paljon kalliimpaa.

Jääkaappiin ei laiteta kuumia/lämpimiä ruokia.

Ulkona säilytys/jäähdytys (suojaa jyrsijöiltä)

Koneet täysinä päälle. Kun käyttää aluspaitaa/housuja, riittää että ne vaihtaa päivittäin. Pitemmät välikalsarit/paidat kaks/kolme päivää. Lämmitys vie eniten sähköä. Ikkunoissa/ovissa kunnon tiivisteet.

Liesituuletin ja vastaavat, päällä vain kun tarve. Jos pörssisähkö, kulutus silloin kun hinta halvinta.

Meillä perinteisesti, yösähkö, koneet käy sunnuntaina.

Vierailija
99/126 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheelle ladattavat otsalamput. Ei valoa tarvita kuin siellä, minne katsoo.

Ne voi sitten kätevästi ladata töissä / koulussa / kirjastossa.

Vierailija
100/126 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko perheelle ladattavat otsalamput. Ei valoa tarvita kuin siellä, minne katsoo.

Ne voi sitten kätevästi ladata töissä / koulussa / kirjastossa.

Ja ne led lampuilla varustetut valaisimet muutaman tunnin päivässä eivät maksa kuin enintään muutamia senttejä, mutta säästäähän toki siinäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän