Sähkönsäästö, kaikki vinkit kehiin
Sähkölasku nousee ihan järkyttävästi , ilmianna parhaat keinot
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Lämmitystä ei juuri voi enää laskea, pyykkiä kerätään täysi kone,tiskiä kone täyteen ja käytetään eco-ohjelmaa, lamput vaihdettu ledeihin ja sieltä sammutetaan missä ei oleskella, telkkari ja tietokoneet kokonaan kiinni kun ei katsota, suihkussa ei lotrata nytkään ja ehkä vähän voi vielä nipistää, lieden ja uunin käyttöön voi kiinnittää huomiota. Nyt jo ollaan noita muita tehty, lämmityksen vuoro tulee jahka sitä ylipäätään tarvitsee. Saunaa ei ole. Puhelimen ja tabletin lataan yleensä yöllä. Kahvikone ottaa sähköä minkä tarvitsee kupin tehdessään ja sammutetaan samantien.
Siis kuka EI ole pessyt täysiä koneellista? Itse olen aina tehnyt niin ja suihkussakin olen alle 4 minuuttia.
Minun ei onneksi tarvitse säästää kulttuurista, saadaan 400 euroa vuodessa Smartumin kulttuurirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinnan kanssa nyt tulee vielä toimeen mutta tuo siirto. Siihen kun ei voi vaikuttaa ja on aina enemmän kuin itse sähkö. Miksi se ei voi olla esimerkiksi 10 prosenttia siitä mitä käyttää sähköä niin olisi edes jotenkin järkevää.
Riippuu missäpäin asuu. Esimerkiksi Tampereella se menee kulutuksen mukaan ja on aina ollut pienempi osuus laskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää joku tämä idiootille: meillä lämminvesivaraaja lämmittää joka yö sen 300 l vettä, niin onko lämpimän veden säännöstelyssä pointtia, jos se vesi on jo siis lämmitetty? Lisäksi, olisiko järkeä lämmittää vesi vain joka toinen päivä, jos vähennettäisiin suihkukäyntejä. Ei kai ne pelotellut bakteerit ehdi tuossa ajassa paljon lisääntyä ja kuolevat kuitenkin seuraavaan lämmitykseen?
. Rautalankamallina: jos säästät sen 300 litraa vettä, niin lämpimänä pitämiseen ei kulu läheskään yhtä paljon sähköä verrattuna tilanteeseen, että pitää lämmittää uudet 300 litraa vett. Sähkökulutuksen mielessä kannattaa säästää vettä. Lämmin vesi käytetään kotitaloudessa lähinnä suihkuSssa ja astioiden pesussa, veden ei tarvitse olla silloin mitään steriiliä, kun sitä ei ole tarkoitus juoda.
Kiitos sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitystä ei juuri voi enää laskea, pyykkiä kerätään täysi kone,tiskiä kone täyteen ja käytetään eco-ohjelmaa, lamput vaihdettu ledeihin ja sieltä sammutetaan missä ei oleskella, telkkari ja tietokoneet kokonaan kiinni kun ei katsota, suihkussa ei lotrata nytkään ja ehkä vähän voi vielä nipistää, lieden ja uunin käyttöön voi kiinnittää huomiota. Nyt jo ollaan noita muita tehty, lämmityksen vuoro tulee jahka sitä ylipäätään tarvitsee. Saunaa ei ole. Puhelimen ja tabletin lataan yleensä yöllä. Kahvikone ottaa sähköä minkä tarvitsee kupin tehdessään ja sammutetaan samantien.
Siis kuka EI ole pessyt täysiä koneellista? Itse olen aina tehnyt niin ja suihkussakin olen alle 4 minuuttia.
Esimerkiksi minä. En ole nähnyt syytä pestä mustia ja värillisiä vaatteita samassa koneessa ja kun iso kone niin eihän noita niin paljon kerry että täyttä koneellista saisi pestyä. Tai sitten pitäisi hankkia pelkästään vaikkapa mustia vaatteita. Toisaalta kevääseen 2024 kiinteä sähkösopimus joten sähkölasku sama kuukausittain pesin viikossa koneellisen enemmän tai vähemmän. Käytän sähköä sen verran vähän ettei mene yli rajan jolloin alettaisiin kulutuksen mukaisesti ylimenevältä osalta maksattamaan. Eikä suihkussakäyntejäkään tarvitse muuttaa vaikka joskus kaksikin kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantaverkko rakennettiin aikanaan ihan meidän verorahoilla ja sitten annettiin bisnesmiesten käsiin. Voitaisiin se myös palauttaa takaisin veronmaksajien huomaan niin jokainen maksaisi sen mukaan mikä tuloveroprosentti on.
Kantaverkkoyhtiö Fingrid on valtion ja suomalaisten eläkeyhtiöiden omistama.
Kylppärin lattia lämpimäksi vain suihkussa käydessä - iso säästö.
Ja tiivisteet kunniaan ikkunoissa.
Jos on tehnyt keväällä 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen sähkönmyynti yhtiönsä kanssa niin päteekö se tässä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä. En ole nähnyt syytä pestä mustia ja värillisiä vaatteita samassa koneessa ja kun iso kone niin eihän noita niin paljon kerry että täyttä koneellista saisi pestyä. Tai sitten pitäisi hankkia pelkästään vaikkapa mustia vaatteita. Toisaalta kevääseen 2024 kiinteä sähkösopimus joten sähkölasku sama kuukausittain pesin viikossa koneellisen enemmän tai vähemmän. Käytän sähköä sen verran vähän ettei mene yli rajan jolloin alettaisiin kulutuksen mukaisesti ylimenevältä osalta maksattamaan. Eikä suihkussakäyntejäkään tarvitse muuttaa vaikka joskus kaksikin kertaa päivässä.
Siis en ymmärrä peseekö joku muka ihan huvikseen vaatteita eli tyyliin kolme puseroa laitetaan koneeseen, koska on niin kiva pestä pyykkiä. Eiköhän ne pyykit pestä siinä vaiheessa, kun kori tursuaa tai vaatteet alkaa loppua kaapista. Minäkin pesen vaaleat ja tummat pyykit erikseen ja etenkin vaaleat alkavat loppua ennen kuin iso koneemme tulisi niistä täyteen. Mutta eipä hätää, koneessamme on sellainen ihmeellisyys, että pienemmille pyykkimäärille on lyhyemmät ohjelmat ja se osaa jopa mitoittaa vesimäärän pyykkimäärän mukaan! En myöskään pese hienopesuvaatteita niin, että tunkisin koneen täyteen, koska niin ei saa hienopesuohjelmalla edes tehdä. Vaatteiden laatu on nykyisin usein kehno, mutta selvästi vaatteita myös pestään pilalle, jos kaikista on ihan normaalia tunkea 30 astetta hienopesu -merkinnällä varustettu vaate tavalliseen 40 astetta pesuun. Mutta säästäähän siinä sähköä! Mielestäni eniten säästää siinä, että perehtyy vähän vaatehuoltoon ja pesee sen mukaan.
oikeasti toimiva vinkki: tsekkaa lämminvesivaraajaan asetettu lämpötila. Oletus voi olla jopa yli 80 astetta! Ei tuollaista lämpötilaa tarvita mihinkään, eikä julkisissa tiloissa tai esim vaikka laitoskeittiössä saa lain mukaan tullakaan noin kuumaa vettä hanasta. Olen omani säätänyt 55 asteeseen jo kauan kauan sitten, pyykkiä pesen enimmäkseen neljässä kympissä.
En tule selviämään talvesta.
Kämppä myyntiin vaan ja perhe pihalle, velkavankina loppu elämä. tässä yksi uusi sossun elätti. En ala töissä käymään kun en kumminkaan selviä.
Ex-hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Esim. villavaatteita saisi kerätä kaksi vuotta ennen kuin niistä tulee täysi koneellinen. Valkoisen pyykin kanssa menis pari kuukautta. En todellakaan hilloa niin kauaa likaisia vaatteita.
Pyykinpesusta; Minä olen alkanut pitämään pyyhkeitä käytössä kauemmin, ja vaihdan myös petivaatteet harvemmin. Ennen meni kyllpypyyhe kerran viikossa pesuun, nyt se saa luvan kestää 2 viikkoa.
Petivaatteet olen ennen vaihtanut tyynyliinat kerran viikkoon, ja kaikki kerralla 2vk välein. Tyynyliinat edelleen viikon välein, mutta lakanat saa mennä 3 viikkoa, ellei sitten ole jotain yöhikoilua.
Ja vaikka tämä vinkki ei rahaa säästäkään, niin pesen myös välillä itsepalvelupesulassa lakana/pyyhepyykkiä. Siellä on isot koneet joihin saa kerralla mahtumaan paljon enemmän kuin kotikoneeseen, eli kun lapsia myöten vaihdetaan kaikki lakanat ja pyyhkeitä on kertynyt, niin pyykit mukaan kauppareissulle, ja siinä lomassa puhtaat lähes kuviat pyykit kotiin.
Meillä ei ole kuivuria, joten näin säästän ainakin aikaa ja hermoja, kun ei tarivtse kotona päivystää kolmeakin koneellista, ja yrittää saada niitä johonkin kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mene kytkimelle ja käännä kytkin 0 asentoon.
Onpas typeriä ohjeita. Kyllä talvella tulee onneton olo, kun vesikiertoiset patterit jäätyvät, jollei ole sähkö päällä. Hops, ennen kuin jatkat köyhä/rotta tms huomautan, että normaali olen, mikäli sellaisia nyt yleensäkään on. Lämmitysmuodon vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun edellinen tuli tiensä päähän. Ajattelinpas minäkin pelastaa maailman ja ostaa vesi-ilmalämpöpumpun. Eipäs toimi näillä leveysasteilla kunnolla ja tämä sähkön järkyttävä (tehty)nousu hirvittää. Minulle on turhaa tulla tämän jälkeen vetoamaan mihinkään ilmastonmuutoksiin, jos henkilökohtaiset panostukset vievät konkurssiin. Noinpas nuoretkin käänsivät nuttunsa pikapikaa, kun uhkaa nälkä.
Kohta salin maksut nousevat. Jännästi ajatellaan että muut voi maksaa omia kulujaan.
Hyvä niksi on viedä pakastin ulos. Kun ulkona 20astetta pakkasta, eipä kulu sähköäkään. Sama juttu jääkaappiin, esimerkiksi parvekkeelle, jos ei ole parveketta, aittaa tai varastoa tämä ei toimi.
Kylpyhuoneissa on usein kiinteästi asennettu loistevaloja jotka vie enemmän sähköä kuin LED lamput. Jos käy vaikka pytyllä, niin ne tarpeet voinee hoidella vaikka otsalampun valossakin, tai hampaanpesu tms.
Otsalamppu tietysti käyttää pattereita, mutta LED polttimolla niitä kuluu aika vähän. Eihän sitä valoa edes tarvitse kuin pyyhkiessä oikeastaan ja jos vaikka jättää oven auki ainakin yksin asuessa, muun huoneiston valot voi auttaa näkemään tarvittavasti.
Ladattavat akkuparistot voi kestää pidempään kuin tavalliset patterit, tietysti hankintahetkellä myös maksavat enemmän.
Netin käyttöä voi koettaa vähentää, lukee vaikka lehtiä tai kirjoja sillä aikaa mikä usein menee netissä tai telkkarin ääressä.
Käyttäkää värinkeräysliinoja, niin voitte pestä samassa koneellisessa vaaleita ja tummia vaatteita. En ollut uskoa itsekään, mutta ne oikeasti toimii!
Valtio haluaa saattaa ihmiset pulaan kasvavilla sähköstä perittävillä veroilla. Jos maksan sähköstä enemmän veroja on muualla säästettävä.
Säästän lopettamalla ravintolassa käynnit, lopetan teattereissa ja elokuvissa käynnit, lopetan julkisten liikennevälineiden käytön, siirrän remonttia, huonekalujen ostoa ja puutarhan uusien kasvien hankintaan, lopetan vaatteiden ja harrastusvälineiden oston. Jos jotain tarvitaan se hankitaan käytettynä netistä. Ruuan ostan pääasiassa suoraan tuottajalta joten ruokakaupassa ostokset pienenevät. Lomamatkat teen ulkomaille halvempiin maihin.