Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä rahaa äitiysrahakauden jälkeen?

23.10.2006 |

Olen tällä hetkelä kotona 2kk ikäisen vauvan kanssa. Alkanut mietityttää, että miten paljon rahaa saa sitten, kun äitiysrahakausi päättyy. Ilmeisesti sitä sairaan pientä kodinhoitotukea? Vai saako sen lisäksi työttömyyskorvausta tai liitolta jotain?

Itse olen työskennellyt vuoden opettajana ennen äitiyslomaa (määräaikainen työsuhde loppui, kun äitiysloma alkoi). Osaisikohan joku kertoa, mitä todennäköisesti tulen saamaan? Ja tietenkin olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä te muut saatte. Kiitos. :-)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis tietenkin, että mitä rahaa äitiys- ja vanhempainrahakauden jälken?

Vierailija
2/5 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat hoitorahaa siihen saakka kun lapsesi on 3-vuotias. Sen minimisuuruus on noin 250e kuussa (en muista ihan tarkkaa summaa, mutta alle 300 kuitenkin). Jos on pienituloinen, saa vähän lisäosaa tuohon ja sitten kunnasta riippuen kuntalisää. Itse Espoossa asuvana sain kuntalisää muistaakseni kans noin 250e. Joillain kunnilla ei lisää ole ollenkaan. Noi summat ei siis ole ihan tarkkoja lukuja. Työttömyyskorvausta saat vain, jos olet ilmottautunut työkkäriin työnhakijaksi. Ja siinähän on tietenkin se " vaara" , että saa työpaikan (jos siis haluat nimenomaan olla kotona hoitovapaalla, niin silloinhan et työpaikkaa halua ottaa vastaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös opettaja ja olin juuri vuoden hoitovapaalla. Mulla kans määräaikainen työsuhde päättyi äitiysloman alkuun. Sain siis ton hoitovapaa vuoden aikana hoitorahan ja kuntalisän, yht. 512e (Espoossa siis näin). En edes harkinnut työttömäksi ilmottautumista, kun omalla alallani (kielten ope) on sen verran hyvä työllisyys, että työpaikka olisi todennäköisesti löytynyt tuon vuoden aikana ja sitten jos en sitä olisi ottanut niin työttömyyskorvaus olisi kuitenkin katkennut. Halusin siis nimenomaan olla hoitovapaalla. Itse siis ajattelin näin, jotkut tekevät varmaan toisella tavalla.

Vierailija
4/5 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme 294e/kk ja kun verot pois jäi 211e/kk meillä ei kuntalisää.

Vierailija
5/5 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo miettinyt tuota äitiyspäivärahan loppumista. En todellakaan haluaisi vielä silloin laittaa tyttöä hoitoon. Niinpä olen päättänyt ilmottautua työttömäksi ja saisin liiton korvauksia. Olen ammatiltani lähihoitaja ja heistähän on hirveä pula. Mutta olin tuossa viime vuonna omasta halusta työttömänä ja rohkeasti vain ilmoitin työkkärissä, että minulle on ihan turha tarjota lähihoitajan töitä (ainakaan pätkätöitä) tai saatikka pakottaa mihinkään lähihoitajan hommiin. Niinpä työvoimaneuvojani kirjoitti sinne minun tietoihini, että " suunnittelee alan vaihtamista oppimisopimuskoulutuksella tai aikuiskoulutuksella" . Näin ollen minua ei mihinkään ainakaan silloin pakotettu :)