Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä harvempi vanhus pääsee ympärivuorokautiseen hoivaan - järkyttävä tilanne

Vierailija
06.08.2022 |

"Sitova hoitajamitoitus ja hoitajapula ovat johtaneet siihen, että yhä harvempi vanhus pääsee ympärivuorokautiseen hoivaan" Näin otsikoi IL

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d3fd4c3-e7c5-4a71-bf41-af52ac91d…

Se todellisuus otsikoiden takana on ihan kammottava, näin omaisen silmin nähtynä. Paikkoja on vapaana, mutta hoitajia ei palkata. Kesäsijaisia ei ole, työntekijöitä ei ollut ennen kesääkään, ei tule olemaan kesän jälkeenkään. Huoneet seisovat tyhjinä, sairaat vanhukset makaavat jonossa odottamassa pääsyä hoivapaikkoihin ja tukkivat myös päivystykset.

Kotiin ei saa hoitopalvelua, koska hoitajia ei riitä. Vanhukset siis makaavat kotona / päivystyksessä / sairaaloissa jonottamassa apua. Mitä ei saada, koska ei ole hoitajia.

Hallitus pakotti hoitajamitoituksen ilmeisesti hyvässä tarkoituksessa, mutta se on aiheuttanut tämän ongelman.

Se ei ole enää lottovoitto syntyä Suomeen, ainakaan jos olet sairas ja väsynyt vanhus. Tai toimeentulotuella elävä, mikä puolestaan kävi ilmi ylen jutusta https://yle.fi/uutiset/3-12562537

Kommentit (207)

Vierailija
181/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivapaikkoja tarvitaan lisää.

Paikkoja on, muttei työntekijöitä. Heille kun pitäisi maksaa palkkaa.

On työntekijöitä, mitäpä moni muutakaan tekisi.

Ei ole. Kuulemma ei saada ketään täyttämään näitä paikkoja.

Vierailija
182/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajamitoitus saataisiin täytettyä, jos hyväksyttäisiin se, että ei hoivakodissa välttämättä tarvita joka vuoroon monta sairaanhoitajaa ja perushoitajaa, riittäisi, että on hoiva-apulaisia. Mutta se ei käy Tehylle, koska noin 8 kk koulutuksen saanut saa liian suurta palkkaa suhteessa sairaanhoitajaan.

Entisenä hoitajana en kannata tätä. On todella kuormittavaa, jos suuri osa työkavereista on lääkeluvattomia hoitoapulaisia.

No kumpi on kuormittavampaa: Se että olet YKSIN siellä vai se että sinulla on joku siellä apuna, vaikkakaan hän ei saa lääkehommia hoidella?

Näistä siis valitset...

No kyllä joskus tuntui siltä, että olisi ollut helpompi olla yksin vuorossa, kuin jonkun kadulta repäistyn hoitoapulaisen. Hoitokotiin ei pitäisi ottaa uusia asukkaita, jos koulutettuja hoitajia ei ole siellä tarpeeksi.

Taidankin tietää sinut. Harjoittelussa et mitään osaa, kaikki pitää näemmä tehdä itse ja etkö muka neuvontaa älyä -kulmien kohottelut ja mullistelut jäi kyllä mieleen.

Omasta asenteesta se on kiinni, voiko jonkun kanssa tehdä töitä. Jos toinen vain ei halua, niin vaikea siinä on avuksi olla ja ajatuksia lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa jokainen joutuu itse hoitamaan dementiavanhempansa. Se on kuitenkin ihan oikein.

No, aika moni ei vain voi hoitaa vanhempiaan. Pitää valita joko työpaikka tai omaishoito. Tämä tuo mukanaan sellaisen ongelman, johon tylevien hallitusten on puututtava. Koko läntinen maailma on samassa suossa ikääntyvien ihmisten kanssa. Hollannin ja Sveitsin malli, eli eutanasia, tullaan sallimaan todennäköisesti kaikkialla jossain vaiheessa. Vanhuksille ei vain riitä käsipareja hoivaan.

Vierailija
184/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne oli kamala jo 5 vuotta sitten, en edes uskalla ajatella mitä se on nyt. Ukki kuoli onnettomuudessa kotona kun ei kuulemma ollut riittävän huonossa kunnossa hoitoon vaikka pää oli dementian seurauksena niin pehmennyt että hyvä kun kykeni itsensä ruokkimaan. Kotihoito kurkkasi kerran päivässä että on elossa ovenraosta, ukki pelkäsi heitä kun lähes joka kerta oli eri ihminen. Lapset yrtti auttaa niin paljon kuin pystyi mutta heilläkin oli molemmilla työt eikä mitenkään mahdollisuutta vahtia 24 h vuorokaudessa. Toivon että itse kuolen saappaat jalassa ennen kun vastaavaan tilaan päädyn koska se on varmaa että ketään ei kiinnosta.

Vierailija
185/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ollaan samassa veneessä olet sitten nuori taikka vanha. Hoito tulee heikkenemään tätä menoa entisestään niin erikoissairaanhoidon kuin ihan vaikkapa hoivan puolella.

Hallitus ei tee asialle mitään vaikka viimekädessä he ovat vastuussa. Nyt ilmeisesti odotellaan sotea. Meinaavat että turha sotkeentua tähän nyt kun sotku tulee ensivuoden alussa joka tapauksessa. Ennen pitkää tähän valtavaan ongelmasoppaan on päättäjien pakko lyödä lusikkansa tai oikeammin kauhansa. Vaihtoehtoina on joko laittaa rahaa kiinni järjestelmään valtavia määriä tai antaa koko terveydenhuoltojärjestelmän romahtaa jolloin säästetään valtionrahoja ainakin paperilla mutta joka katkaisee hyvinvointiyhteiskunnan selkärangan lopullisesti.

Vierailija
186/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa jokainen joutuu itse hoitamaan dementiavanhempansa. Se on kuitenkin ihan oikein.

No, aika moni ei vain voi hoitaa vanhempiaan. Pitää valita joko työpaikka tai omaishoito. Tämä tuo mukanaan sellaisen ongelman, johon tylevien hallitusten on puututtava. Koko läntinen maailma on samassa suossa ikääntyvien ihmisten kanssa. Hollannin ja Sveitsin malli, eli eutanasia, tullaan sallimaan todennäköisesti kaikkialla jossain vaiheessa. Vanhuksille ei vain riitä käsipareja hoivaan.

Eutanasia on aina vapaaehtoista. Se ei tarkoita sitä, että kun täytät x vuotta, sinut eliminoidaan..

Vierailija
187/207 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia on aina vapaaehtoista. Se ei tarkoita sitä, että kun täytät x vuotta, sinut eliminoidaan..

Kyllä. Vapaaehtoista sen pitää aina ollakin. Vanhuksella siinä kohtaa kun kivut on suuret, ei pysty enää liikkumaan tai huolehtimaan itsestään, eikä hoivaa vain ole saatavilla, niin eutanasia voi lopettaa kärsimykset. Mikäli henkilö niin itse tahtoo.

Vierailija
188/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vapaaehtoista sen pitää aina ollakin. Vanhuksella siinä kohtaa kun kivut on suuret, ei pysty enää liikkumaan tai huolehtimaan itsestään, eikä hoivaa vain ole saatavilla, niin eutanasia voi lopettaa kärsimykset. Mikäli henkilö niin itse tahtoo.

Kivunlievitys on sitä varten. Ihminen voidaan vaivuttaa syvään uneen.

Eutanasian sallivissa maissa toimenpide pitää käsittääkseni tehdä itse eli siinä vaiheessa kun voi vielä itse esim. ottaa lääkkeen tai avata tipan.

Vierailija
189/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän mitoitus ole juurisyy hoitajapulalle, vaan puute pätevistä ja motivoituneista ihmisistä hoitoalalla. Älkää nyt menkö lankaan, vaan katsokaa oikeaa syytä. Joka alalla tulee kyllä olemaan sama tilanne, kun tekevä kansanosa vähenee.

Riistäjävalta tuotti maahamme työttömyyden, mikä todellisuudessa vaikuttaa kaikkeen. Kaatuminen alkaa lähiaikoina.

Vierailija
190/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on siinä tilanteessa että joutuu ottamaan dementoituneen äitinsä kotiinsa kun paikkoja ei vaan ole eikä äiti pysty yksin asumaan. Kunnan vanhushoiva oli nostanut kädet pystyyn ja sanonut että he eivät voi tehdä mitään. Paikkoja ei ole yksityiselläkään puolella eikä naapurikunnissa. Eikä tää ole tuolla paikkakunnalla ainoa tapaus. Nyt kaveri raivaa yhtä huonetta äidilleen ja hänen teini-ikäinen lapsensa muuttaa tilapäisesti isälleen mummonsa tieltä. Kaverin pitää käydä töissä tietysti eikä hän ole vielä saanut ratkaistua miten äiti pärjää sillä aikaa. Sanoin kaverille että älä rupea tuohon koska nyt sitä hoivapaikkaa ei ikinä tule koska kunnan kannalta asia on järjestyksessä. Kaveri itki ja sanoi ettei voi jättää äitiään heitteille. Luulen että jatkossa yhä useampi ihminen joutuu hoitamaan itse vanhempansa.

Vierailija
191/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on siinä tilanteessa että joutuu ottamaan dementoituneen äitinsä kotiinsa kun paikkoja ei vaan ole eikä äiti pysty yksin asumaan. Kunnan vanhushoiva oli nostanut kädet pystyyn ja sanonut että he eivät voi tehdä mitään. Paikkoja ei ole yksityiselläkään puolella eikä naapurikunnissa. Eikä tää ole tuolla paikkakunnalla ainoa tapaus. Nyt kaveri raivaa yhtä huonetta äidilleen ja hänen teini-ikäinen lapsensa muuttaa tilapäisesti isälleen mummonsa tieltä. Kaverin pitää käydä töissä tietysti eikä hän ole vielä saanut ratkaistua miten äiti pärjää sillä aikaa. Sanoin kaverille että älä rupea tuohon koska nyt sitä hoivapaikkaa ei ikinä tule koska kunnan kannalta asia on järjestyksessä. Kaveri itki ja sanoi ettei voi jättää äitiään heitteille. Luulen että jatkossa yhä useampi ihminen joutuu hoitamaan itse vanhempansa.

Vuodeosaston on pakko pitää, jos näin on.

Vierailija
192/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei kestä vanhuksia. Jatkossa kuolemanpilleri kun 70 v tulee mittariin. Helpottaa kaikkia tahoja.

Vierailija
193/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööööhh siis minkä vuodeosaston? Sinnehän ne vanhukset yrittääkin mutta kun ei ole tila vaikka ovat sänkyyn hoidettavassa kunnossa.

Vierailija
194/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on itsemuhra-automaatteja kadunkulmat täys, niihin usutetaan köyhät ja kipeät.

Vierailija
195/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei kestä vanhuksia. Jatkossa kuolemanpilleri kun 70 v tulee mittariin. Helpottaa kaikkia tahoja.

Otanko sen pillerin vai lähdenkö taas aamulla hoivakotiin työkeikalle, kun nuoria ei kuulema huvita?

T.N 70+

Vierailija
196/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää vaan jatkossakin sdptä. Marin etunenässä jakavat verorahat ulkomaille, eikä niitä enää riitä hoitajille. Niin makaatte kuin petaatte

Vierailija
197/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä vanhusarmeijaa riitä tulevaisuudessa mikään suomalaisten hoitajien määrä hoitamaan. Eliniät pitenee ja vanhusten määrä kasvaa, erityisesti suuret ikäluokat kuormittavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee vähenemistään ja lisäksi työikäisistä läheskään kaikki eivät ole työelämässä.

Suomen huoltosuhde on jo melko mahdoton toteuttaa jatkossa samoin kuin mitä se on aikanaan ollut, kun vanhuksia oli vähemmän ja työikäisiä työkuntoisia enemmän. Lisäksi ne vanhukset eivät kitkutelleet niin pitkään kuin nykyisin.

Vierailija
198/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä vanhusarmeijaa riitä tulevaisuudessa mikään suomalaisten hoitajien määrä hoitamaan. Eliniät pitenee ja vanhusten määrä kasvaa, erityisesti suuret ikäluokat kuormittavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee vähenemistään ja lisäksi työikäisistä läheskään kaikki eivät ole työelämässä.

Suomen huoltosuhde on jo melko mahdoton toteuttaa jatkossa samoin kuin mitä se on aikanaan ollut, kun vanhuksia oli vähemmän ja työikäisiä työkuntoisia enemmän. Lisäksi ne vanhukset eivät kitkutelleet niin pitkään kuin nykyisin.

Jos kaikki suomalaiset koulutettaisiinkin sote puolelle, että saadaan vanhukset hoidettua. Unohdetaan kaikki muu tästä yhteiskunnasta.

Vierailija
199/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pidä. Sairaaloiden vuodeosastopaikat tarvitaan sairaalahoitoa tarvitseville. Työkaverin muistisairas äiti kaatuili kotona, sieltä aina sairaalaan, hetken aikaa sairaalassa vuodeosastolla, taas pistettiin taksilla kotiin, taas kaatui ja sama rumba uudestaan ja uudestaan kolmen vuoden ajan. Vasta sitten vapautui hoivakodista paikka. 

- eri

Vierailija
200/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ratkaisuja joku työryhmä voi saada aikaiseksi joka näkyy työpaikoilla ja joka lisää ihmisten halua tulla töihin? Nehän on pelkkiä asioita paperilla.

Palkka yhtä pieni. Kukaan ei enää tule takaisin.

Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja eikä mulla ole aikomustakaan palata enää takaisin hoitotyöhön. Mulla on iäkkäät kotona asuvat vanhemmat. Äiti 95v ja isä 93v. Asuvat tuossa mun naapurissa. Mulla taas on hyvä palkka, etätyö ja joustavat työajat. Vanhemmillani ei käy edes kotihoito. Riittää, että mä asun tässä vieressä. Jos joskus tarve tulee, voin ottaa läppärini mukaan ja tehdä vanhemmillani töitä. Tai vaikka asua siellä niin kauan kuin on tarvis. Miksi menisin paljon pienemmällä palkalla hoitamaan pariakymmentä tuntematonta  vanhusta ja jättäisin omat vanhempani oman onnensa nojaan? Eihän siinä olisi mitään järkeä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan