Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä harvempi vanhus pääsee ympärivuorokautiseen hoivaan - järkyttävä tilanne

Vierailija
06.08.2022 |

"Sitova hoitajamitoitus ja hoitajapula ovat johtaneet siihen, että yhä harvempi vanhus pääsee ympärivuorokautiseen hoivaan" Näin otsikoi IL

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d3fd4c3-e7c5-4a71-bf41-af52ac91d…

Se todellisuus otsikoiden takana on ihan kammottava, näin omaisen silmin nähtynä. Paikkoja on vapaana, mutta hoitajia ei palkata. Kesäsijaisia ei ole, työntekijöitä ei ollut ennen kesääkään, ei tule olemaan kesän jälkeenkään. Huoneet seisovat tyhjinä, sairaat vanhukset makaavat jonossa odottamassa pääsyä hoivapaikkoihin ja tukkivat myös päivystykset.

Kotiin ei saa hoitopalvelua, koska hoitajia ei riitä. Vanhukset siis makaavat kotona / päivystyksessä / sairaaloissa jonottamassa apua. Mitä ei saada, koska ei ole hoitajia.

Hallitus pakotti hoitajamitoituksen ilmeisesti hyvässä tarkoituksessa, mutta se on aiheuttanut tämän ongelman.

Se ei ole enää lottovoitto syntyä Suomeen, ainakaan jos olet sairas ja väsynyt vanhus. Tai toimeentulotuella elävä, mikä puolestaan kävi ilmi ylen jutusta https://yle.fi/uutiset/3-12562537

Kommentit (207)

Vierailija
201/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa jokainen joutuu itse hoitamaan dementiavanhempansa. Se on kuitenkin ihan oikein.

No, aika moni ei vain voi hoitaa vanhempiaan. Pitää valita joko työpaikka tai omaishoito. Tämä tuo mukanaan sellaisen ongelman, johon tylevien hallitusten on puututtava. Koko läntinen maailma on samassa suossa ikääntyvien ihmisten kanssa. Hollannin ja Sveitsin malli, eli eutanasia, tullaan sallimaan todennäköisesti kaikkialla jossain vaiheessa. Vanhuksille ei vain riitä käsipareja hoivaan.

Yhteiskunta ei kestä vanhuksia. Jatkossa kuolemanpilleri kun 70 v tulee mittariin. Helpottaa kaikkia tahoja.

Otanko sen pillerin vai lähdenkö taas aamulla hoivakotiin työkeikalle, kun nuoria ei kuulema huvita?

T.N 70+

Ota se pilleri. Rasite olet jo vuoden sisällä.

Vierailija
202/207 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on siinä tilanteessa että joutuu ottamaan dementoituneen äitinsä kotiinsa kun paikkoja ei vaan ole eikä äiti pysty yksin asumaan. Kunnan vanhushoiva oli nostanut kädet pystyyn ja sanonut että he eivät voi tehdä mitään. Paikkoja ei ole yksityiselläkään puolella eikä naapurikunnissa. Eikä tää ole tuolla paikkakunnalla ainoa tapaus. Nyt kaveri raivaa yhtä huonetta äidilleen ja hänen teini-ikäinen lapsensa muuttaa tilapäisesti isälleen mummonsa tieltä. Kaverin pitää käydä töissä tietysti eikä hän ole vielä saanut ratkaistua miten äiti pärjää sillä aikaa. Sanoin kaverille että älä rupea tuohon koska nyt sitä hoivapaikkaa ei ikinä tule koska kunnan kannalta asia on järjestyksessä. Kaveri itki ja sanoi ettei voi jättää äitiään heitteille. Luulen että jatkossa yhä useampi ihminen joutuu hoitamaan itse vanhempansa.

Ei vanhuksia laiteta kadulle tässä maassa. Kaverisi pitää sanoa, että hänellä ei ole tilaa, aikaa eikä kykyjä. Vanhus laitetaan jonnekin, vuodeosastolle, päivystykseen tai muualle, siirretään esim. toiseen kuntaan jos muu ei auta. Kadulle hän ei joudu.

Kaverisi on tekemässä ison virheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/207 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on siinä tilanteessa että joutuu ottamaan dementoituneen äitinsä kotiinsa kun paikkoja ei vaan ole eikä äiti pysty yksin asumaan. Kunnan vanhushoiva oli nostanut kädet pystyyn ja sanonut että he eivät voi tehdä mitään. Paikkoja ei ole yksityiselläkään puolella eikä naapurikunnissa. Eikä tää ole tuolla paikkakunnalla ainoa tapaus. Nyt kaveri raivaa yhtä huonetta äidilleen ja hänen teini-ikäinen lapsensa muuttaa tilapäisesti isälleen mummonsa tieltä. Kaverin pitää käydä töissä tietysti eikä hän ole vielä saanut ratkaistua miten äiti pärjää sillä aikaa. Sanoin kaverille että älä rupea tuohon koska nyt sitä hoivapaikkaa ei ikinä tule koska kunnan kannalta asia on järjestyksessä. Kaveri itki ja sanoi ettei voi jättää äitiään heitteille. Luulen että jatkossa yhä useampi ihminen joutuu hoitamaan itse vanhempansa.

Ei vanhuksia laiteta kadulle tässä maassa. Kaverisi pitää sanoa, että hänellä ei ole tilaa, aikaa eikä kykyjä. Vanhus laitetaan jonnekin, vuodeosastolle, päivystykseen tai muualle, siirretään esim. toiseen kuntaan jos muu ei auta. Kadulle hän ei joudu.

Kaverisi on tekemässä ison virheen.

Vierailija
204/207 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ratkaisuja joku työryhmä voi saada aikaiseksi joka näkyy työpaikoilla ja joka lisää ihmisten halua tulla töihin? Nehän on pelkkiä asioita paperilla.

Palkka yhtä pieni. Kukaan ei enää tule takaisin.

Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja eikä mulla ole aikomustakaan palata enää takaisin hoitotyöhön. Mulla on iäkkäät kotona asuvat vanhemmat. Äiti 95v ja isä 93v. Asuvat tuossa mun naapurissa. Mulla taas on hyvä palkka, etätyö ja joustavat työajat. Vanhemmillani ei käy edes kotihoito. Riittää, että mä asun tässä vieressä. Jos joskus tarve tulee, voin ottaa läppärini mukaan ja tehdä vanhemmillani töitä. Tai vaikka asua siellä niin kauan kuin on tarvis. Miksi menisin paljon pienemmällä palkalla hoitamaan pariakymmentä tuntematonta  vanhusta ja jättäisin omat vanhempani oman onnensa nojaan? Eihän siinä olisi mitään järkeä. 

Minkä ikäisenä äitisi on sinut saanut?

Ihan uteliaisuuttani kysyn.

Vierailija
205/207 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ratkaisuja joku työryhmä voi saada aikaiseksi joka näkyy työpaikoilla ja joka lisää ihmisten halua tulla töihin? Nehän on pelkkiä asioita paperilla.

Palkka yhtä pieni. Kukaan ei enää tule takaisin.

Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja eikä mulla ole aikomustakaan palata enää takaisin hoitotyöhön. Mulla on iäkkäät kotona asuvat vanhemmat. Äiti 95v ja isä 93v. Asuvat tuossa mun naapurissa. Mulla taas on hyvä palkka, etätyö ja joustavat työajat. Vanhemmillani ei käy edes kotihoito. Riittää, että mä asun tässä vieressä. Jos joskus tarve tulee, voin ottaa läppärini mukaan ja tehdä vanhemmillani töitä. Tai vaikka asua siellä niin kauan kuin on tarvis. Miksi menisin paljon pienemmällä palkalla hoitamaan pariakymmentä tuntematonta  vanhusta ja jättäisin omat vanhempani oman onnensa nojaan? Eihän siinä olisi mitään järkeä. 

Minkä ikäisenä äitisi on sinut saanut?

Ihan uteliaisuuttani kysyn.

En ole kirjoittaja, mutta en ymmärrä mitä väliä sillä on?

Vierailija
206/207 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautukaa nyt vaan hoitamaan vammaiset ja vanhat läheisenne kotonanne itse. Leveät ajat Suomessa ovat ohi. Palaamme 1940-luvulle.

Vierailija
207/207 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautukaa nyt vaan hoitamaan vammaiset ja vanhat läheisenne kotonanne itse. Leveät ajat Suomessa ovat ohi. Palaamme 1940-luvulle.

Tuskinpa sentään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi