Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on psykoottinen masennus?

Vierailija
07.05.2010 |

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/46 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin äskettäin Masennus mahdollisuutena kirjaa (suosittelen), ja siitä jäi mieleen että psykoottinen masennus ei olisi kovin yleinen. Ajattelen myös että tuo ainakin näkyy jo selvästi ulospäin henkilön olemuksessa, moni masennushan naamioituu vaikka miksi. Ja se im riski on kasvanut myös.

Tulee tuosta mieleen että muiden haukkuminen seläntakana on defenssi sitä vastaan että kaikki syytökset kohdistuisivat itseen. Jälkimmäisen täytyy olla raskasta kokijalle, ensinmainitun kuuntelijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin äskettäin Masennus mahdollisuutena kirjaa (suosittelen), ja siitä jäi mieleen että psykoottinen masennus ei olisi kovin yleinen. Ajattelen myös että tuo ainakin näkyy jo selvästi ulospäin henkilön olemuksessa, moni masennushan naamioituu vaikka miksi. Ja se im riski on kasvanut myös.

Tulee tuosta mieleen että muiden haukkuminen seläntakana on defenssi sitä vastaan että kaikki syytökset kohdistuisivat itseen. Jälkimmäisen täytyy olla raskasta kokijalle, ensinmainitun kuuntelijalle.

Naamioituvat?

Vierailija
44/46 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamioituvat?

Haha, sori, luin väärin, että moni masentunuthan naamioituu vaikka miksi, ja olin että siis mitä 😀

Vierailija
45/46 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkoja mutta todellisia kuvauksia. Ajatelkaa, miltä tuntuu tuntuu yrittää jaksaa kun elämä on jatkuvasti raskasta..

Vierailija
46/46 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Psykoositar kirjoituksista. Ne avasivat näkemään mitä mielessä voi liikkua psykoosin aikana. Itselleni läheinen henkilö kärsii mt-ongelmista ja hänen maniansa menevät psykoosiin saakka. Sairaudentuntoa hänellä ei ole.

Olemme kriisitilanteessa suhteemme kanssa ja etsin kirjoituksia jotka valottaisivat asioita. Pettäminen tuntuu olevan hyvinkin yleistä maniassa ollessa ja siksi etsinkin kokemuksia ja kirjoituksia voiko siitä selvitä. Eli onko pettäminen tahdosta riippumatonta vai pelkkää kpäisyyttä, nämä näkökannat tuntuvat vaihtelevan paljon.

Itse en ole pettänyt, mutta meinasin pettää manian/hypomanian aikana. Minulla ei ole vielä virallista diagnoosia asiasta, mutta päiväkirjamerkinnät omat kokemukset ja kirjoittamani runot ovat aika raadollista luettavaa. Siskoni sai myös juurikin kaksisuuntaisen diagnoosin. Jälkikäteen hoksasin, että tämä johtui liiasta stressistä ja halusin paeta todellisuutta ihastukseen. Oli varmaan myös helpompi ajatella, että olen ihastunut kuin hypomaniassa/maniassa. En nukkunut vaan pakkomielteisesti ajattelin tätä henkilöä. Meillä oli myös rankka kausi kumppanini kanssa menossa. Tämä helpottui pikku hiljaa kun kirjoitin kumppanilleni aika rajutkin runot suhteemme ongelmista. En aina osaa ilmaista tunteini puhumalla, mutta runojen kautta osaan paremmin. Luin nämä runot hänelle, hän kuunteli ja minä itkin. Alettiin korjaamaan suhdettamme. Myös kerroin hänelle ihastuksestani jälkikäteen. Puhumalla ja ymmärtämällä selvittiin. Luin myös kirjoja polyamoriasta, sillä rakastin kumppaniani mutta suorastaan ahdisti kun olin ihastunut toiseen. Juttelin kumppanille tämän kirjan sisällöstä. Kun "ihastus" loppui, romahdin ja masennuin. Nyt olen hakemassa pitkäkestoisempaa apua, sillä näitä romahduskausia on itsellä aika paljon, ilman ihastumistakin. Mitä luultavammin saan kaksisuuntaisen diagnoosin myös. 

En itse, eikä kumppanini halua monisuhteisuutta, mutta asian pohtiminen loi turvaa. Luulen että henkilö, joka pettää tai ajattelee pettämistä kärsii itsekin pettämisestään, vaikka muuta sanoisi. Tunnen erään miehen, joka on kertonut, että hänellä on seksiaddiksti. Tämän vuoksi hän ei ole suostunut vakaviin parisuhteisiin. Hänen onnekseen hän nyt löytänyt kumppanin jota tämä seksiriippuvuus ja muista naisista haaveilu ja heidän kanssaan välillä oleminen ei haittaa. Uskon, että polyamoriasta puhuminen ja sen pohdiskelu yhdessä turvallisessa ympäristössä voisi auttaa ihan kaikkia. Tai edes itsekseen kirjan lukeminen, sekä pettäjä että petetty, tai jos pelkää pettämistä. Minua on nuorempana petetty ja pelkäsin että kumppanini pettää minua myös. Lukemassani kirjassa käsiteltiin myös pettämistä ja pelkoni pettämisen suhteen hälveni. Koen nykyään oloni turvallisemmaksi kumppanini seurassa kirjan luettuani, vaikka moniavioisuus ei kiinnostakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi