Kukaan tuntemistani opettajista ei mene työpaikalle kesäloman aikana
2,5 kuukautta nautitaan lomasta. Täyttä valetta se, että kuukausi lomasta käytetään muka töiden tekoon. Täyttä kusetusta siis tuo opettajien vauhkoamien.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka on jaettu 12 kuukaudelle eli osa jo lukuvuoden ansaitusta palkasta maksetaan myös kesältä. Kuinkahan monta kertaa tämä täytyy vääntää täällä rautalangasta. Eli siis koko lukuvuoden ansio tasataan 12 kuukaudelle.
Poikkeuksena tietenkin määräaikaiset, joille palkkaa ei kesältä makseta. Itsekin olen ollut työtttömänä 5.6. alkaen ja 1.8. alkoi palkka juosta kun sain vakituisen viran.
Eli siis määräaikaiset saavat lukuvuoden aikana suurempaa kk-palkkaa, koska heille ei tehdä tuota kesätasausta? Sitäkö tarkoitit?
Ei todellakaan. Päinvastoin, tekevät samat työt kuin vakivirkalaiset opet lukuvuoden aikana ja saavat siitä vähemmän palkkaa. Eikä OAJ tee asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka on jaettu 12 kuukaudelle eli osa jo lukuvuoden ansaitusta palkasta maksetaan myös kesältä. Kuinkahan monta kertaa tämä täytyy vääntää täällä rautalangasta. Eli siis koko lukuvuoden ansio tasataan 12 kuukaudelle.
Poikkeuksena tietenkin määräaikaiset, joille palkkaa ei kesältä makseta. Itsekin olen ollut työtttömänä 5.6. alkaen ja 1.8. alkoi palkka juosta kun sain vakituisen viran.
Eli siis määräaikaiset saavat lukuvuoden aikana suurempaa kk-palkkaa, koska heille ei tehdä tuota kesätasausta? Sitäkö tarkoitit?
Ei todellakaan. Päinvastoin, tekevät samat työt kuin vakivirkalaiset opet lukuvuoden aikana ja saavat siitä vähemmän palkkaa. Eikä OAJ tee asialle mitään.
No miten se olisi muka sitten lukuvuoden aikana ansaittua palkkaa, jos sitä ei makseta määräaikaisille? Eihän tuossa tulkinnassasi ole mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No siihen nähden palkka on aivan posketon. Miksi opettajille pitäisi maksaa samansuuruista palkkaa kuin muille, jos palkka sitten jaetaan 12 kuukaudelle?
Voisin minäkin mielelläni lomailla palkatta 2,5kk, jos 40 000 euron vuosipalkastani maksettaisiinkin noin 3300 euron sijasta noin 4200 euroa kuussa. Säästäisin sitten suuremmista kuukausituloistani kesällekin varastoon.
Aivan puppua tuo, että opettajilla olisi huonot palkat!
Tunnen helsinkiläisen opettajan joka sanoi että käy juuri ennen koulun alkua katsomassa lukujärjestyksen mutta muuten ei todellakaan tee kesäisin muuta kuin lomailee nuo jutut siitä että opettajat paiskivat myös kesäisin töitä on täyttä valetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se olisi muka sitten lukuvuoden aikana ansaittua palkkaa, jos sitä ei makseta määräaikaisille? Eihän tuossa tulkinnassasi ole mitään logiikkaa.
Sanopa se miksi kuntatyönantaja sortaa määräaikaisia tkätyöläisiä eikä OAJ tee mitään?
En ole nyt käynyt, kun olen koronassa. Loma siirtyy? No ei siirry opettajilla. Saa nähdä, toivunko ensi viikoksi. Normaalisti olisin käynyt jo tällä viikolla valmistelemassa, ettei tarvitse tehdä 12 h päiviä heti ekalla viikolla. Kesäkuussa kävin kaksi päivää siivoamassa. Mutta totta tietenkin, ettei kaikki käy, eikä tarvitse. Sehän se on tän työn idea, että ajankäytön saa kesällä päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa se miksi kuntatyönantaja sortaa määräaikaisia tkätyöläisiä eikä OAJ tee mitään?
*pätkätyöläisiä
En mä kokeitakaan korjaa koululla vaan kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.
Höpö höpö. Muistaen ja tuntien ne opet joiden alaisuudessa sain kunnian opiskella eivät ikimaailmassa siivoaisi mitään koulurakennuksen sisäpuolella. Eivät epäsiisteyttään vaan koska se ei kuulu heidän toimenkuvaan ja arvolleen. Korkeintaan laittaisivat oppilaat asialle....
Höpö höpö itsellesi. Esim kemian vetokaappia ei todellakaan pese kukaan muu kuin opettaja. Et sinä sitä oppilaana tietenkään nähnyt, mutta koska siellä voi olla monenlaista kemikaalia, ei sitä voi siivota sen sen enempää siivoojat kuin oppilaatkaan. Sama koskee koko kemian varaston välineistöä. Eikä siivoojat siivoa, ellei luokasta ole tyhjennetty seiniltä kaikki pois, hyllyjen päällykset, tietokoneet johtoineen pöydiltä jne. Oikeasti opettaja tekee hyvin paljon siivoustyötä. Tämä on pakko tehdä aina kesäkuussa, jotta siivoojat voivat tehdä kesällä kunnon siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.
Koska olen itsekkin koululla töissä.
Millä kouluasteella? Tosin, eivät esim koulunkäynnin ohjaajat näe sitä työtä, minkä nykyään voi tehdä myös kotona. Aloittaa tuntien suunnittelun, siirtää wilmasta ryhmien tiedot kalenteriin, tehdä wilmaan istumajärjestyksiä eri ryhmille jne. Kotona voi myös pestä kemian työtakkeja jne.
Mitä ihmeen hommia nuo on? Eikö ne tunnitkin suunnitella kerran ja sitten joka ryhmälle samat. Istumajärjestyksiä? Mitä ihmeen kemian työtakkeja?!?! 😂
Nyt tuli kyllä ennätyspöljä vastaus. Ja se on tällä palstalla paljon sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Tuntemani opettajat käyvät koululla päivää ennen lukuvuoden alkua.
Sinä et tunne yhtään opettajaa, kunhan soitat suutasi.
Minä tunnen ja tänäänkin oli koululla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen helsinkiläisen opettajan joka sanoi että käy juuri ennen koulun alkua katsomassa lukujärjestyksen mutta muuten ei todellakaan tee kesäisin muuta kuin lomailee nuo jutut siitä että opettajat paiskivat myös kesäisin töitä on täyttä valetta.
Ei tarvi lukujärjestyksen takia enää käydä. Löytyy Wilmasta.
25 vuotta opettajan työtä takana. Koskaan en ole koululla käynyt kevätjuhlan ja opettajien suunnittelupäivien välillä. En tiedä, kuinka moni työkaveri käy. Ei kiinnosta. Tunteja ei tarvitse suunnitella kesällä. Sen mitä tarvitsee, ehdin tehdä lukuvuoden aikana. Opetan aineita, joissa sisältö muuttuu vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Päinvastoin, tekevät samat työt kuin vakivirkalaiset opet lukuvuoden aikana ja saavat siitä vähemmän palkkaa. Eikä OAJ tee asialle mitään.[/quote
Ja tämä on syy, etten liity OAJ:n porukoihin. Määräaikaisten asioita ei ajeta millään lailla.
Osa käy, osa ei. Suurin osa niistä jotka käyvät, päivittävät ahkerasti someen back to school tai töissä. Olen itsekin opettaja, mutta pidän lomaa niin kauan kuin pystyy. Ehkä puolet opettajista käy kesällä ja osa viettää paljonkin siellä aikaa. Osa taas ei käy. Aika paljon siellä koululla hengaillessa porukalla menee aikaa turhanpäiväiseen höpötykseen. Ei siinä kaikki koko ajan 100 prosenttisesti töitä tee. Ja onhan se myös vähän sellaista sädekehän kiillotusta. Osa tietysti on perfektionisteja ja haluavat tehdä täydellisesti työnsä. Mulle riittää sellainen kasi, elämässäni muut asiat menevät työn edelle enkä ole kiinnostunut esittämään kiireisempää, mitä olen.
Meillä opettajat käytttävät koulua etko ja jatkopaikkana. Perjantaisin suurin osa opettajista tulee paikalle eurokossun arvontaan ja samalla blaadataan ja vedetään märkää. Parantaa työpaikassa henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin vielä kesäkuun ensimmäisellä viikolla, lakkiaisten jälkeen. Piti siivota työhuone ja laatia lukion uusintakokeet ja korjata + arvostella ne. Sitten jäin lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä opettajat käytttävät koulua etko ja jatkopaikkana. Perjantaisin suurin osa opettajista tulee paikalle eurokossun arvontaan ja samalla blaadataan ja vedetään märkää. Parantaa työpaikassa henkeä.
Meillä oli aiemmin viinien arvontaa perjantaisin klo 14.30 kun viimeiset oppitunnit oli ohi.
Yleensä ne juotiin heti porukassa ja lähdettiin päälle perjantaikaljoille, joskus useammalle.
Minä käyn koululla kesällä, enimmäkseen teen ensi vuoden suunnittelutyötä kotona.
T: ope