MITEN tavallisilla keskituloisilla perheillä on varaa lomailla viikkokausia ulkomailla?
Avasin Facebookin kesätauon jälkeen. Oletettavaa oli, että koronatauon jälkeen todella monet ovat lähteneet tänä kesänä ulkomaille ja feedi oli täynnä lomakuvia. Ihan normaalia. Mutta sitä en käsitä, että ihan tavallisilla, KESKITULOISILLA (ei millään tavalla edes hyvätuloisilla tai rikkailla) perheillä on ollut varaa olla 2-3 viikkoa ulkomailla? Yksi perhe oli vuokrannut asunnon Italiasta neljäksi viikoksi ja oli siellä siis koko heinäkuun.
Miten kenelläkään on varaa monen viikon lomaan!? Siis lasten kanssa, en puhu nyt sinkuista ja reppureissaajista. Eikö ne maksa tuhansia, tuhansia ja tuhansia euroja?
Me käytiin Ruotsin risteilyllä kahden lapsen kanssa ja siihenkin reissuun upposi yli 600 euroa. Muuhun ei todellakaan olisi ollut varaa.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n käsitys keskituloisesta perheestä, kun asuntovelkaisena yh:nakin minulla on ollut varaa viedä lapset tänä kesänä niin Italiaan, Lappiin kuin risteilyllekin ilman mitään luottokorttivelkoja?
Tahtoisin tähän lukuja minäkin. Koska meillä, mediaanituloisella pariskunnalla, ei oo vara lomailla perheen kanssa, vaikka ei juoda alkoholia, polteta tupakkaa tai syödä ravintoloissa, käydä kosmetologilla tai edes parturissa jne. Niin että mikä se on se taika jolla se raha riittää?
Itsellä ainakin avainsana on budjetointi ja etukäteen säästäminen. Kyllähän se palkka helposti hujahtaa vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Laskeskelin, että työkaverilla oli mennyt varmaan semmonen 3000 euroa niiden reissuun. Sen lisäksi oli tehnyt kotona remonttia. Ehkä sillä on vaan tosi paljon parempi palkka kuin mulla tai jotain, koska oman perheen kesälomamatka suuntautui lähikaupunkiin ja varaa oli yhteen hotelliyöhön.
3000 € nyt ei ole perheen lomamatkasta raha eikä mikään. Minä taas en ymmärrä miten sitä rahaa ei jää yhtään säästöön niin että voisi tehdä niitä matkoja? Meillä viisihenkinen perhe, keskituloisia ollaan ja ulkomailla käydään kolme kertaa vuodessa ainakin. Mihin te ne rahanne tungette?
Ne vaan menee... Me saadaan yhteensä käteen joku 3800 euroa/kk. Asunto- ja remppalainaan menee noin 740 euroa. Sitten on okt:n muut kulut, vakuutukset, 140 euroa autoon (se onneksi loppuu pian). Lasten harrastuksiin menee joku 100 euroa, omiin salikortteihin 60 euroa. Lääkkeisiin sellanen 55-60 euroa, piilareihin&tarvikkeisiin kahdelle hengelle toiset 60 euroa. Lisäksi laitan joka kk syrjään lasten uusia silmälaseja varten 100, koska kahdet lasit vuodessa noille on noin 1200euroa yhteensä (ne tarttee erikoislasit, joita ei voi ostaa Specsaversiltä). Sitten bensa, ruoka ja kahden kissan tarvikkeet. Itekin pitää rillit uusia parin vuoden välein ja koska lapset on perineet multa silmäongelmansa, niin niihinkin pitää säästellä, viime vuonna mulla meni 680 euroa laseihin, mutta pärjään näillä onneksi pidempääkuin lapset, eli pari kolme vuotta... Rahastoihin menee 150 euroa/kk ja puskuriakin säästetään koko ajan, että kun ja jos jotain hajoaa, niin se voidaan korjata tai uusia. Toki lapset pitää vaatettaa, huolehtia että niillä on fillarit, luistimet jne. Mutta joo, tään kaiken jälkeen meillä ei oo laittaa 3000 euroa lomaan, kun meillä ei oikeestaan säästötilillä oo enempää rahaa kuin tuon verran.
Keskituloinen on se, joka saa tuon yksin käteen, ei puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni elää yli varojensa tai tuhlaa ihan jokaisen pennin mitä palkkaa tulee.
Tässä mun kokemus ihmisten rahankäytöstä.
Ei ne tulot, vaan ne menot.
Mitä Nyt työssäni näen & kuulen; menot on useimmiten enemmän kuin tulot.Terv. Pankkivirkailija
Uskottavuus meni tuohon allekirjoitukseen. Kuka pankkitoimihenkilö käyttäisi nimitystä "pankkivirkailija"? Ei kukaan.
Olen yh ja olin monena kesänä 3-4 viikkoa ulkomailla lasteni kanssa ennen pandemiaa.
En omista luottokorttia, maksoin matkat käteisellä. Yritykseeni tuli kesäisin aina mukavasti rahaa ja mm. niillä tuloilla matkailtiin (minulla on myös vakitöistä palkka). Sitten kun yritys ei enää vetänyt hyvin, pistin matkat jäihin.
Jatkossa lähden uudelleen reissuihin, vuoden matkarahat aion säästää (n 5000€) talvella tekemällä kahta työtä. Osan voin käyttää kesällä ja osan minilomiin (hotelliyöt) talvella. Lapsenikin opetan työntekoon, ensin työ ja säästö, sitten tuhlaus. Ei osamaksuja!
YH jatkaa:
kuukausibudjetoinnissa on se juju. Ja olen aina matkaillut, rahaa palanut 3000-5000€/v. perhereissuihin. Sen sijaan olen karsinut: vain netflix, ei muuta, ilmaiset digilehdet, oma hiusväri, leikkaus 2 krt/v, ei rakennekynsiä, hierontoja, ripsiä, vaatteita oieni karderoobi, ruokakulut kohtuudella, ei tupakkaa, ei baari-iltoja, ei festareita yms.
Minun ja puolison palkkatulot on bruttona yhteensä noin 6400 e/kk eli ollaan kai taloutena keskituloisia. Lapsia kaksi alakouluikäistä. Maksettiin nyt koronavuosina 10 000 - 12 000 e / vuosi ylimääräisiä asuntolainaa pois, koska tilin saldo vaan kasvoi ja kasvoi kun ei reissailtu tai muutenkaan käyty esim. ulkona syömässä tai teatterissa yhtä ahkeraan. Laina on maksettu pois ensi vuonna, joten sit jää taas noin 11 000 e / vuosi enemmän rahaa muuhun. Ja kun mun osittainen hoitovapaa loppuu niin vielä n. 6000 e / vuosi lisää. Kai niillä jotain reissuja voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole varaa matkustaa minnekään. Keskitulot vanhemmilla, lapset teini-iässä. Mitään ei jää säästöön (asuntolaina pienestä kerrostalokämpästä, yhtiövastike, sähkölasku, vakuutukset, kännykät, ruoka..). Ei mene rahaa yhtään turhuuksiin, ei tupakkaaan, ei alkoholiin. Missään ei käydä, joskus kahvilassa, jos on edullinen paikka.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että jos teitä on kaksi keskituloista aikuista, ettekä edes käytä rahaa mihinkään muuhun kuin ehdottomiin välttämättömyyksiin, niin millaiset ne palkkanne oikein ovat ja mitä ovat asumiskulut? Minä olen pienituloinen ja käytän rahaa turhuuksiinkin, ja silti minulla on varaa viedä lapsia matkoille. Minullakaan ei kyllä jää rahaa säästöön, mutta jos itse olisin keskituloinen, saisin varmasti säästettyäkin.
Vain hyvätuloisilla on varaa matkustella ulkomaille, syödä ravintoloissa ja käydä baareissa.
Itse tienaan vain 2000e/kk nettona joista asumiskulut on 800e/kk ja auton ylläpito vie 300e/kk.
Sitten vielä laskut pitää maksaa ja ruokaa pitää ostaa niin tili oli sitten aikalailla siinä.
Vaadin lisää palkkaa tai sitten verotusta pitää keventää reilusti että minullakin on varaa matkustella edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
YH jatkaa:
kuukausibudjetoinnissa on se juju. Ja olen aina matkaillut, rahaa palanut 3000-5000€/v. perhereissuihin. Sen sijaan olen karsinut: vain netflix, ei muuta, ilmaiset digilehdet, oma hiusväri, leikkaus 2 krt/v, ei rakennekynsiä, hierontoja, ripsiä, vaatteita oieni karderoobi, ruokakulut kohtuudella, ei tupakkaa, ei baari-iltoja, ei festareita yms.
Ohis, mutta huvittavaa, kun aina näissä keskusteluissa mainitaan säästövinkkinä "ei rakennekynsiä ja ripsiä" ja "ei tupakkaa", vaikka pieni vähemmistö mitään rakennekynsiä ja tekoripsiä edes harrastaa - eiväthän ne ole mikään "perusmeno", joka oletusarvoisesti on kaikilla ja josta karsiminen on helppo tapa säästää rahaa. Samoin tupakointi on vähentynyt todella paljon. Harvemmin perheellisillä on niin paljon bari-iltoja ja festareitakaan, että niiden takia oltaisiin taloudellisesti ongelmissa.
Kahden aikuisen perheellä voi vielä ollakin rahaa kun kaksi maksajaa jos vertaa yksinhuoltajaan. Tekee ruuat itse,ei syö aina ravintolassa,etsii edullisen asunnon eikä majoitu hotellissa...paljosta voi yrittää keksiä säästöjä...
Meillä on perinnön turvin kaikki lainat maksettu. Tämähän ei näy kenellekään. Mahdollistaa monta mukavaa asiaa arjessa. Sh ja suunnittelija ollaan. Ei olisi muuten varaa. Ensi talvellekin jo kolme reissua alustavasti varattu. Kaksi teinipoikaa matkustaa mukana
Kun lapset oli pieniä ja oli paljon asunto- ja autolainaa vielä maksettavana, niin käytiin joka kesä toukokuussa ulkomailla, kun sai edullisesti äkkilähtöjä. Jäi vielä säästöönkin rahaa.
Nyt ei ole enää lainoja ja päästään useasti vuodessa reissuun.
Jos on vuokrannut talon niin halvemmaksi tulee lomailla siellä kuukausi kuin viikon hotelliloma Suomessa. Aika halvallakin voi saada talon jostain Italialaisesta pikkukylästä ja jos on varannut lennot hyvissä ajoin tarjouksesta niin on saanut halvalla. Kun on talo keittiöineen käytössä niin ei mene rahaa ravintoloihin vaan itse laitetaan ruokaa joka on siellä halvempaa kuin Suomessa. Oikeastiko on vielä ihmisiä jotka luulee, että ulkomaanmatkat on kalliimpia kuin loma Suomessa? Täällähän on aivan älyttömät hinnat majoitukselle (varsinkin hotellit) ja ravintolaruoalle. Jo vuosikausia ennen koronaakin oli aina halvempi lähteä lomalla ulkomaille kuin Suomen kohteisiin.
Olin vuokratussa asunnossa Espanjassa ja tuli tosi paljon halvemmaksi useampi viikko kuin olisi tullut hotelli viikoksi. Kävin normaalisti kaupassa ja kokkasin ruuat kotona, en syönyt ravintolassa ollenkaan. Ruoka oli kaupassa halvempaa kuin täällä.
No meidän peruselämä on kohtuu vaatimatonta. Toki meillä on ihan kiva talo, mutta tässäkin esim maalämmön takia kulut ovat varsin maltilliset.
Normaalissa arjessa emme juurikaan syö ulkona, käy missään maksullisissa huvituksissa, laitetaan edullista perusruokaa ja tehdään paljon itse, meillä on vain yksi auto ja sekin keskihintainen perheauto, ei mikään hieno. Harrastukset ovat sieltä edullisemmasta päästä. Kaikkiaan siis ihan arjessa elämme säästeliäämmin kuin monet suunnilleen samalla tulotasolla. Vaatetta kierrätämme tuttujen kanssa ja varsinkin lapsilla vaatekulut jäävät myös maltillisiksi (ja siis tottakai tarpeeseen hankitaan, ei ole kyse mistään köyhäilystä)
Niin jotenkin sitä rahaa aina sitten säästöön jää, milloin enemmän milloin vähemmän ja olemme ihan hienoja matkoja perheenä aika paljon tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuokrannut talon niin halvemmaksi tulee lomailla siellä kuukausi kuin viikon hotelliloma Suomessa. Aika halvallakin voi saada talon jostain Italialaisesta pikkukylästä ja jos on varannut lennot hyvissä ajoin tarjouksesta niin on saanut halvalla. Kun on talo keittiöineen käytössä niin ei mene rahaa ravintoloihin vaan itse laitetaan ruokaa joka on siellä halvempaa kuin Suomessa. Oikeastiko on vielä ihmisiä jotka luulee, että ulkomaanmatkat on kalliimpia kuin loma Suomessa? Täällähän on aivan älyttömät hinnat majoitukselle (varsinkin hotellit) ja ravintolaruoalle. Jo vuosikausia ennen koronaakin oli aina halvempi lähteä lomalla ulkomaille kuin Suomen kohteisiin.
Miksi vertaat hotellia vuokrataloon? Voi Suomessakin vuokrata mökin tai talon loman ajaksi.
Vähän ohiksena: mulla olisi mahdollisuus matkustaa lasten kanssa viikkoja ulkomailla, jos se olisi sitten sellainen loma että tehdään itse ruoat ja siivotaan omat sotkut kuten kotonakin. Mulle se vaan ei olisi lomaa. Mä käyn mieluummin kaksi viikkoa all inclusive -lomalla. En halua kokata, en siivota, en edes pedata sänkyä. Mä haluan lähteä aamulla ja palata illalla siivottuun huoneistoon. En halua tehdä edes aamiaista, haluan valmiiseen pöytään. Siksi vähän lyhyempi mutta enemmän luksus. Ja yleensä kahdessa viikossa ehtii nauttia täysin riittävästi ja lopussa on jo kiva lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat hotellia vuokrataloon? Voi Suomessakin vuokrata mökin tai talon loman ajaksi.
Miten on tuon luetunymmärtämisesi laita? Selvästi lukee: hinnat majoitukselle ja suluissa varsinkin hotellit, eli mukana on muutkin majoitusmuodot mutta erityisesti kalliita on hotellit. Kuitenkin muutkin majoitusmuodot on verrattaen älyttömän paljon kalliimpia kuin etelä-euroopassa.
Oltiin reilut pari viikkoa Yhdysvalloissa tänä kesänä. Itse olen keskituloisessa akateemisessa työssä, mutta puoliso työtön, yksi lapsi. Onhan ihmisillä säästöjä ja aika moni on saanut isoja perintojäkin, niin mekin.