MITEN tavallisilla keskituloisilla perheillä on varaa lomailla viikkokausia ulkomailla?
Avasin Facebookin kesätauon jälkeen. Oletettavaa oli, että koronatauon jälkeen todella monet ovat lähteneet tänä kesänä ulkomaille ja feedi oli täynnä lomakuvia. Ihan normaalia. Mutta sitä en käsitä, että ihan tavallisilla, KESKITULOISILLA (ei millään tavalla edes hyvätuloisilla tai rikkailla) perheillä on ollut varaa olla 2-3 viikkoa ulkomailla? Yksi perhe oli vuokrannut asunnon Italiasta neljäksi viikoksi ja oli siellä siis koko heinäkuun.
Miten kenelläkään on varaa monen viikon lomaan!? Siis lasten kanssa, en puhu nyt sinkuista ja reppureissaajista. Eikö ne maksa tuhansia, tuhansia ja tuhansia euroja?
Me käytiin Ruotsin risteilyllä kahden lapsen kanssa ja siihenkin reissuun upposi yli 600 euroa. Muuhun ei todellakaan olisi ollut varaa.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme keskituloinen perhe ja viisi matkaa vuoden aikana. Rodos, Rooma, Lontoo, Berliini ja Malaga/Costa del Sol. Kolme matkoista oli neljä yötä, kaksi viikon. Kaupunkimatkat on tehty pienemmällä kokoonpanolla, viikon matkat kaikki neljä mukana. Esim. Roomassa kävin miehen ja nuoremman kanssa. Lontoossa taas vanhemman lapsen kanssa. Berliinissä kävin kummankin lapsen kanssa. Ei se nyt niin ylivoimaisen kallista ole. Rahaa on mennyt ehkä 12 000 vuoden aikana. Normaalisti tehdään se kolme reissua vuodessa, mutta koronan takia tuli lähes 2 vuoden tauko, joten matkakassassa oli tavallista enemmän rahaa. Kyllähän sitä rahaa koko ajan tulee lisää. Nytkin tuli lomarahoja noin 3000 Euroa miehen kanssa, joten se riitti melkein tuohon Malagan reissuun. Eletään aika nuukasti muuten. Lähinnä siis minä ja mies. Värjään hiuksetkin itse. Lapset toki harrastaa yms.
Joskus olen kalliimman matkan rahoittanut laittamalla asuntolainan lyhennysvapaalle toviksi. Mitä väliä? Sitä on jäljellä enää noin 10 000 Euroa ja nyt ajattelin tikistää sen talven aikana pois, niin on tonni kuussa enemmän käyttää.
Meidänkin perheeseen tuli lomarahoja se kolmisen tonnia. Tonni meni remonttiin, kaksi tonnia säästöön talven nousevia elinkustannuksia varten.
Ehkä tämä ketju kerää puoleensa huolettomia ihmisiä, mutta aika monen kohdalla huomaa, että melko lailla kädestä suuhun eletään. Lopetetaan lehtitilauksia ja suoratoistoja, jotta on varaa matkustaa enemmän, sen sijaan pitkäjänteisestä säästämisestä ei juuri mainintaa näy.
Samoin näkisin, että matkustamisen ei pitäisi tapahtua arjen kustannuksella. Itse myönnän ihan suoraan, että me käydään viisihenkisenä perheenä joka lauantai ulkona syömässä ja kylpylässä tai leffassa. Näihin menee vuodessa varmaan 4000 euroa. Mutta se on sen arvoista.
En pidä meitä huolettomina ihmisinä. Säästöjä on aina 20 000-100 000 euroa sijoituksissa ja tileillä. Nyt lähempänä tuota alarajaa koska ostimme käteisellä mökin. Mutta silti matkustelemme. Se on vähän eri juttu sitten taas se.
Kun ei tupakoi,ei kapakoi ,ei juopottele: Säästy loma rahat. Hallitsee talouden ja rahan käytön,pääsee matkustaman ulkomaille.
Säästää muussa elämässä. Ei kalliita harrastuksia, biletystä, alkoholia ,tupakointia tai muuta luxusta. Syödään kotona tavallista itse valmistettua ruokaa eikä ostella erikoiskahveja ja humputeta ostaa jatkuvasti turhaa tavaraa ja vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Laskeskelin, että työkaverilla oli mennyt varmaan semmonen 3000 euroa niiden reissuun. Sen lisäksi oli tehnyt kotona remonttia. Ehkä sillä on vaan tosi paljon parempi palkka kuin mulla tai jotain, koska oman perheen kesälomamatka suuntautui lähikaupunkiin ja varaa oli yhteen hotelliyöhön.
3000 € nyt ei ole perheen lomamatkasta raha eikä mikään. Minä taas en ymmärrä miten sitä rahaa ei jää yhtään säästöön niin että voisi tehdä niitä matkoja? Meillä viisihenkinen perhe, keskituloisia ollaan ja ulkomailla käydään kolme kertaa vuodessa ainakin. Mihin te ne rahanne tungette?
Ne vaan menee... Me saadaan yhteensä käteen joku 3800 euroa/kk. Asunto- ja remppalainaan menee noin 740 euroa. Sitten on okt:n muut kulut, vakuutukset, 140 euroa autoon (se onneksi loppuu pian). Lasten harrastuksiin menee joku 100 euroa, omiin salikortteihin 60 euroa. Lääkkeisiin sellanen 55-60 euroa, piilareihin&tarvikkeisiin kahdelle hengelle toiset 60 euroa. Lisäksi laitan joka kk syrjään lasten uusia silmälaseja varten 100, koska kahdet lasit vuodessa noille on noin 1200euroa yhteensä (ne tarttee erikoislasit, joita ei voi ostaa Specsaversiltä). Sitten bensa, ruoka ja kahden kissan tarvikkeet. Itekin pitää rillit uusia parin vuoden välein ja koska lapset on perineet multa silmäongelmansa, niin niihinkin pitää säästellä, viime vuonna mulla meni 680 euroa laseihin, mutta pärjään näillä onneksi pidempääkuin lapset, eli pari kolme vuotta... Rahastoihin menee 150 euroa/kk ja puskuriakin säästetään koko ajan, että kun ja jos jotain hajoaa, niin se voidaan korjata tai uusia. Toki lapset pitää vaatettaa, huolehtia että niillä on fillarit, luistimet jne. Mutta joo, tään kaiken jälkeen meillä ei oo laittaa 3000 euroa lomaan, kun meillä ei oikeestaan säästötilillä oo enempää rahaa kuin tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Laskeskelin, että työkaverilla oli mennyt varmaan semmonen 3000 euroa niiden reissuun. Sen lisäksi oli tehnyt kotona remonttia. Ehkä sillä on vaan tosi paljon parempi palkka kuin mulla tai jotain, koska oman perheen kesälomamatka suuntautui lähikaupunkiin ja varaa oli yhteen hotelliyöhön.
3000 € nyt ei ole perheen lomamatkasta raha eikä mikään. Minä taas en ymmärrä miten sitä rahaa ei jää yhtään säästöön niin että voisi tehdä niitä matkoja? Meillä viisihenkinen perhe, keskituloisia ollaan ja ulkomailla käydään kolme kertaa vuodessa ainakin. Mihin te ne rahanne tungette?
Ne vaan menee... Me saadaan yhteensä käteen joku 3800 euroa/kk. Asunto- ja remppalainaan menee noin 740 euroa. Sitten on okt:n muut kulut, vakuutukset, 140 euroa autoon (se onneksi loppuu pian). Lasten harrastuksiin menee joku 100 euroa, omiin salikortteihin 60 euroa. Lääkkeisiin sellanen 55-60 euroa, piilareihin&tarvikkeisiin kahdelle hengelle toiset 60 euroa. Lisäksi laitan joka kk syrjään lasten uusia silmälaseja varten 100, koska kahdet lasit vuodessa noille on noin 1200euroa yhteensä (ne tarttee erikoislasit, joita ei voi ostaa Specsaversiltä). Sitten bensa, ruoka ja kahden kissan tarvikkeet. Itekin pitää rillit uusia parin vuoden välein ja koska lapset on perineet multa silmäongelmansa, niin niihinkin pitää säästellä, viime vuonna mulla meni 680 euroa laseihin, mutta pärjään näillä onneksi pidempääkuin lapset, eli pari kolme vuotta... Rahastoihin menee 150 euroa/kk ja puskuriakin säästetään koko ajan, että kun ja jos jotain hajoaa, niin se voidaan korjata tai uusia. Toki lapset pitää vaatettaa, huolehtia että niillä on fillarit, luistimet jne. Mutta joo, tään kaiken jälkeen meillä ei oo laittaa 3000 euroa lomaan, kun meillä ei oikeestaan säästötilillä oo enempää rahaa kuin tuon verran.
Toisaalta, olette alle keskituloisia, ja teillä on muuten isot menot.
Mun vinkki on kanssa vuokrata asunto. Italiasta olen löytänyt ihan hyviä 400-800 vk. Kahdella makuuhuoneella, 1-2 kylppäriä, piha + allas. Taivas tietty hinnan ylärajana.
Laita ruokaa itse, siihen menee suunnilleen saman verran rahaa kuin kotonakin.
Sisäänpääsyihin tms. ei välttämättä tarvitse paljoa rahaa laittaa, meri/allas ilmainen, patikointia tms. Mistä nyt tykkää.
Es asu Suomessa, mutta siellä lomailu on superkallista: ruoka, liput, kaikki paitsi luonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jää silti vielä pari tonnia. Meneekö se kaikki ruokaan?
Olen miettinyt ihan samaa. Meidän tämän vuoden kesälomamatka oli päiväreissu Kirkkonummelle lähijunalla. Viimeksi olin ulkomailla 2005.
Olimme pari viikkoa Alpeilla koko perhe ja loma oli melko edullinen. Lennot ostimme keväällä ajoissa ja valitsimme niille halvat päivät ja ajat. Vuokrasimme asunnon Airbnb kautta. Ruokaostokset kylän Lidlistä tai Sparista, kokkaus asunnolla. Vaeltelimme vuorilla, muutamaa ostettua hissilippua lukuunottamatta se oli täysin ilmaista. Leikkipuistot vuorilla ilmaisia. Kylässä oli ilmaiskonsertteja ja katujuhlia iltaisin. Vuoristojärven maksulliseen uimarantaan meni kuusi euroa. Pari kertaa käytiin ravintolassa ja ostettiin matkamuistoksi muutama vaate, jotka olisi muutenkin ostettu, tyyliin pojalle huppari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan keskituloinen lapsiperhe ja oltiin "viikkokausia" (eli kolme viikkoa) ulkomailla. Rahaa kului kaikkinensa noin 4900 euroa ja se summa sisälsi aivan kaiken. Lentoliput, majoitus, kaikki syöminen, nähtävyydet, ostokset, kaikki. Onhan se paljon rahaa, mutta ei tuollaisen summan säästäminen mikään älytön ponnistus ollut. Ja oltiin hyvinkin budjettilomalla.
Kuinka kauan teillä meni säästää tuo summa? Ja mitä tarkoittaa tässä tapauksessa keskituloinen? Niin ja säästittekö vain lomaa varten, vai onko teillä lomasäästämisen lisäksi muita säästöjä?
En ole tuo, keneltä kysyit, mutta saan vuositasolla 3200 euron kuukausipalkastani säästöön 14 000 euroa. Enkä edes pihistele arjessa, jos nyt en eläkään mitään luksuselämää.
Säästävät ja käyttävät lomarahoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, voin kertoa. Raha-asiat on hoidettu kuntoon. Kun minä ja mies päätettiin perustaa perhe, niin me hoidettiin ennen sitä kaikki asiat kuntoon. Säästettiin ja sijoitettiin ja opiskeltiin kunnon ammatit. Ei meidän lapset syntynyt sillon, kun oltiin 20v. Moni kaveri tuli äidiksi vailla koulutusta 20-24v. Nyt nekin ihmettelee, että meillä ja muutamalla muulla on varaa matkustella perheen kanssa jne. Siksi, koska hoidettiin asiat erilailla. Minä ja mies oltiin paljon köyhemmistä perheistä kuin valtaosa muista. Muut lapsena pääs leirikouluun ja oli hienot vaatteet ja harrasti jääkiekkoa, mikä on kallista puuhaa jne. Ei meillä ollu mitään tollasta. Oltiin koulussa noloina aina. Miehelläni oli hänen isoveljensä talvitakki, kun niillä ei ollut varaa ostaa uutta takkia..
Hän ja minä päätettiin jo lapsena ettei eletä tollasta elämää ikinä aikuisena. Lapsuuden köyhyys kasvatti meidät. Nyt meitä moititaan ja ollaan juppeja ja muuta ikävää. Kukaan ei ole silti kysynyt meidän lapsuutta, miksi ollaan nyt tässä tilanteessa. Ja tämäkin viesti saa alapeukkuja ja haukkuja. Senkus. EI mua kiinnosta. En ole saanut ikinä mitään ilmaiseksi mieheni kanssa. Ei ole perintöä eikä tule.
Minä lapsena ymmärsin sen, että aina ei ollut ruokaa ja söin koulussa sen takia. Mieheni olen tuntenut yläasteelta asti. Hän koulun jälkeen varasti kaupasta ruokaa meille molemmille. Niin köyhistä perheistä ollaan tultu. Siks meitä muiden itkut ei kiinnosta.
Me saatiin kolme lasta kaksikymppisinä. Mies opiskeli silloin ja minä menin opiskelemaan vasta kun lapset menivät päiväkotiin ja kouluun.
Sittemmin ollaan kouluttauduttu kumpikin maistereiksi ja eletään kivaa, keskiluokkaista elämää. Ollaan ehkä 10-15 nuorempia kuin lasten kavereiden vanhemmat.
Ei lasten saaminen nuorena ole mikään huono juttu. Rahaa ehtii saada myöhemminkin.
Niin. Ja oltiin tänä kesänä 3,5 viikkoa Ranskassa.
Samaa meinasin sanoa. Ei ne nuorena tehdyt lapset estä opiskelemista, työntekoa, säästämistä.
Toisilla isommat menot ja toisilla pienemmät. Ei siinä sen ihmeempää ole.
No kun ei polta, tekee porkkanannaattipestoa, on valaistunut ja huomannut että oho; parsakaalistahan voi syödä myös varret, tosin kuorruttaa ne parmesanilla, hakee kiertsin ilmaislaarista farkkuja ja ompelee niistä tabletteja, tekee vanhoista kalsareista rättejä, pakastaa kasvisten keitinliemet ja muutenkin on parempi ihminen, haukkuu köyhiä netissä ja uhriutuu jos sanotaan että itse ei vaikuta millään mittarilla olevan köyhä jos postauksiaan katsoo niin silloin on varaa syödä ulkona, shoppailla kalliita kenkiä, tai oikeastaan laittaa mies ja poika ostamaan ne itselleen, ostella vaatetta ja matkustaa.
Toisilla on varaa, ja toisilla ei. Näin yksinkertaista. Ei mielestäni vaadi sen syvempää pohdiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme keskituloinen perhe ja viisi matkaa vuoden aikana. Rodos, Rooma, Lontoo, Berliini ja Malaga/Costa del Sol. Kolme matkoista oli neljä yötä, kaksi viikon. Kaupunkimatkat on tehty pienemmällä kokoonpanolla, viikon matkat kaikki neljä mukana. Esim. Roomassa kävin miehen ja nuoremman kanssa. Lontoossa taas vanhemman lapsen kanssa. Berliinissä kävin kummankin lapsen kanssa. Ei se nyt niin ylivoimaisen kallista ole. Rahaa on mennyt ehkä 12 000 vuoden aikana. Normaalisti tehdään se kolme reissua vuodessa, mutta koronan takia tuli lähes 2 vuoden tauko, joten matkakassassa oli tavallista enemmän rahaa. Kyllähän sitä rahaa koko ajan tulee lisää. Nytkin tuli lomarahoja noin 3000 Euroa miehen kanssa, joten se riitti melkein tuohon Malagan reissuun. Eletään aika nuukasti muuten. Lähinnä siis minä ja mies. Värjään hiuksetkin itse. Lapset toki harrastaa yms.
Joskus olen kalliimman matkan rahoittanut laittamalla asuntolainan lyhennysvapaalle toviksi. Mitä väliä? Sitä on jäljellä enää noin 10 000 Euroa ja nyt ajattelin tikistää sen talven aikana pois, niin on tonni kuussa enemmän käyttää.
Meidänkin perheeseen tuli lomarahoja se kolmisen tonnia. Tonni meni remonttiin, kaksi tonnia säästöön talven nousevia elinkustannuksia varten.
Ehkä tämä ketju kerää puoleensa huolettomia ihmisiä, mutta aika monen kohdalla huomaa, että melko lailla kädestä suuhun eletään. Lopetetaan lehtitilauksia ja suoratoistoja, jotta on varaa matkustaa enemmän, sen sijaan pitkäjänteisestä säästämisestä ei juuri mainintaa näy.
Samoin näkisin, että matkustamisen ei pitäisi tapahtua arjen kustannuksella. Itse myönnän ihan suoraan, että me käydään viisihenkisenä perheenä joka lauantai ulkona syömässä ja kylpylässä tai leffassa. Näihin menee vuodessa varmaan 4000 euroa. Mutta se on sen arvoista.
En ole tuo, jolle vastasit. Kommentoin aiemmin itse, että meillä säästöä syntyy esim. sillä ettei shoppailla, en käy kampaajalla eikä osteta noutokahveja.
Nuo ovat vain esimerkkejä siitä, mistä voi säästää. Joku toinen säästää sitten suoratoistopalveluista tai lehtitilauksista. Kyllä niistä vuositasolla satasia kertyy ja sellaiset (itselle turhat) menoerät on hyvä huomioida, vaikkei matkustaisikaan. Hullua heittää rahaa hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni elää yli varojensa tai tuhlaa ihan jokaisen pennin mitä palkkaa tulee.
Tässä mun kokemus ihmisten rahankäytöstä.
Ei ne tulot, vaan ne menot.
Mitä Nyt työssäni näen & kuulen; menot on useimmiten enemmän kuin tulot.
Terv. Pankkivirkailija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni elää yli varojensa tai tuhlaa ihan jokaisen pennin mitä palkkaa tulee.
Tässä mun kokemus ihmisten rahankäytöstä.
Ei ne tulot, vaan ne menot.
Mitä Nyt työssäni näen & kuulen; menot on useimmiten enemmän kuin tulot.Terv. Pankkivirkailija
Jos ihmisillä ei olisi velkaa, ei sinulla olisi töitä.
Velaksi matkustavia ihmisiä on varmasti harvassa. Ei luottokorttia noin vaan saa. Tiedät sen kyllä, jos pankissa olet töissä.
Mikähän sun määritelmä keskitulolle on?