MITEN tavallisilla keskituloisilla perheillä on varaa lomailla viikkokausia ulkomailla?
Avasin Facebookin kesätauon jälkeen. Oletettavaa oli, että koronatauon jälkeen todella monet ovat lähteneet tänä kesänä ulkomaille ja feedi oli täynnä lomakuvia. Ihan normaalia. Mutta sitä en käsitä, että ihan tavallisilla, KESKITULOISILLA (ei millään tavalla edes hyvätuloisilla tai rikkailla) perheillä on ollut varaa olla 2-3 viikkoa ulkomailla? Yksi perhe oli vuokrannut asunnon Italiasta neljäksi viikoksi ja oli siellä siis koko heinäkuun.
Miten kenelläkään on varaa monen viikon lomaan!? Siis lasten kanssa, en puhu nyt sinkuista ja reppureissaajista. Eikö ne maksa tuhansia, tuhansia ja tuhansia euroja?
Me käytiin Ruotsin risteilyllä kahden lapsen kanssa ja siihenkin reissuun upposi yli 600 euroa. Muuhun ei todellakaan olisi ollut varaa.
Kommentit (164)
Mekin olimme 5 vkoa reissussa, siitä 4 Italiassa.
Talon suhteen kävi tuuri - emme vuokranneet ns lomataloa (800-2000€/vko) vaan löysimme ihan normaalin vuokrattavan omakotitalon puolikkaan ja kun vakituista vuokralaista ei ollut vielä löytynyt saimme talon 750e/4 vkoa!
Koska autonvuokra olisi ollut 3100e/kuukausi lähdimme omalla autolla Suomesta, säästimme siinä jo tonnin plus lentolippujen hinnan.
Ruokaan meni rahaa suunnilleen saman verran kuin kotona, muutama ravintola-ateria lisäksi.
Elämme aika vaatimattomasti täällä kotona, emme käy ravintoloissa, emme ostele merkivaatteita ja harrastukseksi riittää oma piha, kävely ja uinti ympäri vuoden. Säästämme vähän joka kuukausi. Matkoihin on mennyt tänävuonna ehkä 6000-7000e
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
No esim jos ei polta tupakkia tai juo viinaa niin sillä rahalla käy etelässä hyvin monta kertaa.
Mä en ole koskaan polttanut tupakkaa ja käytän alkoholiin keskimäärin 20 euroa vuoden aikana. Ei ole varaa lähteä viikkokausiksi ulkomaille, vaikka mun bruttopalkka on keskivertosuomalaista suurempi.
Mää taas poltan ja käytän keskimäärin 20 viikossa alkoholiin.
Silti olen ollut viimeisestä kahdeksasta kuukaudesta 10 viikkoa ulkomailla.
Ja olen tk-eläkkellä joten veikkaan, että tuloni on huonommat kun sulla.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans on tuottoisa.
T.Milf
Milfin merkitys muuttuu jonkin verran jos niin sanoo itsestään :D
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
No esim jos ei polta tupakkia tai juo viinaa niin sillä rahalla käy etelässä hyvin monta kertaa.
Mä en ole koskaan polttanut tupakkaa ja käytän alkoholiin keskimäärin 20 euroa vuoden aikana. Ei ole varaa lähteä viikkokausiksi ulkomaille, vaikka mun bruttopalkka on keskivertosuomalaista suurempi.
Mihin käytät rahasi?
Lennot on ihan samanhintaiset, riippumatta siitä kauanko viipyy.
Asunnon vuokraaminen ei lopulta kovin paljon.
Ruoka on muualla paljon halvempaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
No, voin kertoa. Raha-asiat on hoidettu kuntoon. Kun minä ja mies päätettiin perustaa perhe, niin me hoidettiin ennen sitä kaikki asiat kuntoon. Säästettiin ja sijoitettiin ja opiskeltiin kunnon ammatit. Ei meidän lapset syntynyt sillon, kun oltiin 20v. Moni kaveri tuli äidiksi vailla koulutusta 20-24v. Nyt nekin ihmettelee, että meillä ja muutamalla muulla on varaa matkustella perheen kanssa jne. Siksi, koska hoidettiin asiat erilailla. Minä ja mies oltiin paljon köyhemmistä perheistä kuin valtaosa muista. Muut lapsena pääs leirikouluun ja oli hienot vaatteet ja harrasti jääkiekkoa, mikä on kallista puuhaa jne. Ei meillä ollu mitään tollasta. Oltiin koulussa noloina aina. Miehelläni oli hänen isoveljensä talvitakki, kun niillä ei ollut varaa ostaa uutta takkia..
Hän ja minä päätettiin jo lapsena ettei eletä tollasta elämää ikinä aikuisena. Lapsuuden köyhyys kasvatti meidät. Nyt meitä moititaan ja ollaan juppeja ja muuta ikävää. Kukaan ei ole silti kysynyt meidän lapsuutta, miksi ollaan nyt tässä tilanteessa. Ja tämäkin viesti saa alapeukkuja ja haukkuja. Senkus. EI mua kiinnosta. En ole saanut ikinä mitään ilmaiseksi mieheni kanssa. Ei ole perintöä eikä tule.
Minä lapsena ymmärsin sen, että aina ei ollut ruokaa ja söin koulussa sen takia. Mieheni olen tuntenut yläasteelta asti. Hän koulun jälkeen varasti kaupasta ruokaa meille molemmille. Niin köyhistä perheistä ollaan tultu. Siks meitä muiden itkut ei kiinnosta.
Alapeukutin minäkin, lähinnä tuon kohdan takia, missä miehesi joutui käyttämään veljen vanhaa talvitakkia ja traumatisoitui.
Itse olen aina kierrättänyt lasteni talvivaatteet, ihan ekologisista syistä, eikä se ole ketään lapsista haitannut. Raha on hyvä olemassa, mutta muut arvot vielä tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Laskeskelin, että työkaverilla oli mennyt varmaan semmonen 3000 euroa niiden reissuun. Sen lisäksi oli tehnyt kotona remonttia. Ehkä sillä on vaan tosi paljon parempi palkka kuin mulla tai jotain, koska oman perheen kesälomamatka suuntautui lähikaupunkiin ja varaa oli yhteen hotelliyöhön.
3000 € nyt ei ole perheen lomamatkasta raha eikä mikään. Minä taas en ymmärrä miten sitä rahaa ei jää yhtään säästöön niin että voisi tehdä niitä matkoja? Meillä viisihenkinen perhe, keskituloisia ollaan ja ulkomailla käydään kolme kertaa vuodessa ainakin. Mihin te ne rahanne tungette?
Minun lähipiirin lapsiperheet saavat avustusta vanhemmiltaan. Pari tonnia kummaltakin sukuhaaralta, niin kyllähän sillä lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Lennot on ihan samanhintaiset, riippumatta siitä kauanko viipyy.
Tämä nyt ei pidä laisinkaan paikkaansa.
Koko korona-aika on säästetty, kun ei ole päästy reissaamaan. Kun asunto-laina on maksettu, jää säästöön mukavia summia. Lapset ja aikuiset eivät harrasta mitään kallista, joten arkielämä on halvempaa. Asunnon vuokraaminen lomakohteesta tulee halvemmaksi kuin rantahotelliloma. Työpaikka on fillarimatkan päässä, joten bensoihin ei mene kauheasti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Luottokortti laulaa
Tämä taitaa olla totta. Työkaverini on 61v ja juuri puhui, että vaikka lääkäri on kehoittanut jäämään sairauseläkkeelle, ei voi jäädä, kun velkaa on niin paljon. Asuvat vanhassa kerrostalossa, jonka hinta oli matala ja ajaa vanhaa autoa. Mutta ulkomailla käyvät monta kertaa vuodessa. Kuulemma velkaa on vielä paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans on tuottoisa.
T.MilfMilfin merkitys muuttuu jonkin verran jos niin sanoo itsestään :D
No tuon luultavasti kirjoitti lapseton mies, joten termi muutenkin on vähän epärelevantti.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä. Yksi luokanopettajaperhe oli kaksi viikkoa jollain Karibian saarella, enkä edes enää muista, missä. Johan pelkät lennot maksaa niin paljon, ettei olisi mulla koskaan varaa. Eikä ne luokanopettajat todellakaan saa viisinumeroisia summia palkkaa.
2 vkoa Karibian saarella maksaa pakettina n 1400e/hlö.
Viimeksi otettiin lennot ja majoitus itse jolloin hinnaksi tuli max 1000e/2 vkoa/hlö, aamiaiskamat nyt ei paljoa maksa
Pannaan Visa vinkumaan ja maksellaan sitten muun osan vuotta niitä lomavelkoja.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme keskituloinen perhe ja viisi matkaa vuoden aikana. Rodos, Rooma, Lontoo, Berliini ja Malaga/Costa del Sol. Kolme matkoista oli neljä yötä, kaksi viikon. Kaupunkimatkat on tehty pienemmällä kokoonpanolla, viikon matkat kaikki neljä mukana. Esim. Roomassa kävin miehen ja nuoremman kanssa. Lontoossa taas vanhemman lapsen kanssa. Berliinissä kävin kummankin lapsen kanssa. Ei se nyt niin ylivoimaisen kallista ole. Rahaa on mennyt ehkä 12 000 vuoden aikana. Normaalisti tehdään se kolme reissua vuodessa, mutta koronan takia tuli lähes 2 vuoden tauko, joten matkakassassa oli tavallista enemmän rahaa. Kyllähän sitä rahaa koko ajan tulee lisää. Nytkin tuli lomarahoja noin 3000 Euroa miehen kanssa, joten se riitti melkein tuohon Malagan reissuun. Eletään aika nuukasti muuten. Lähinnä siis minä ja mies. Värjään hiuksetkin itse. Lapset toki harrastaa yms.
Joskus olen kalliimman matkan rahoittanut laittamalla asuntolainan lyhennysvapaalle toviksi. Mitä väliä? Sitä on jäljellä enää noin 10 000 Euroa ja nyt ajattelin tikistää sen talven aikana pois, niin on tonni kuussa enemmän käyttää.
Meidänkin perheeseen tuli lomarahoja se kolmisen tonnia. Tonni meni remonttiin, kaksi tonnia säästöön talven nousevia elinkustannuksia varten.
Ehkä tämä ketju kerää puoleensa huolettomia ihmisiä, mutta aika monen kohdalla huomaa, että melko lailla kädestä suuhun eletään. Lopetetaan lehtitilauksia ja suoratoistoja, jotta on varaa matkustaa enemmän, sen sijaan pitkäjänteisestä säästämisestä ei juuri mainintaa näy.
Samoin näkisin, että matkustamisen ei pitäisi tapahtua arjen kustannuksella. Itse myönnän ihan suoraan, että me käydään viisihenkisenä perheenä joka lauantai ulkona syömässä ja kylpylässä tai leffassa. Näihin menee vuodessa varmaan 4000 euroa. Mutta se on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Millä ihmeen sillä rahalla?
Jos juo alkoholia ja polttaa tupakkia niin rahaa menee tuhansia euroja per vuosi.
Tuhansilla euroilla käy vaikka Timbuktussa puolen vuoden lomalla.
Laitan joka kuukausi tupakasta, viinasta ja "lastenkasvatuksesta" säästyneet rahat matkakassaan. Samoin tekee mies. Sitä voikin sitten laskeskella kuinka monta kertaa pääsemme matkustelemaan kun ei tarvitse elää elämäänsä koulujen ja päiväkotien sanelemissa aikatauluissa.
Ei meillä ole varaa matkustaa minnekään. Keskitulot vanhemmilla, lapset teini-iässä. Mitään ei jää säästöön (asuntolaina pienestä kerrostalokämpästä, yhtiövastike, sähkölasku, vakuutukset, kännykät, ruoka..). Ei mene rahaa yhtään turhuuksiin, ei tupakkaaan, ei alkoholiin. Missään ei käydä, joskus kahvilassa, jos on edullinen paikka.
Moni voi pitkällä reissulla tehdä osan aikaa etätöitäkin. Mulla on esim. täysin mukaan otettava työ, ja vietimme kolmannen lapsen synnyttyä vanhempainvapaan Espanjassa. Pienten lasten kanssa arjen siirto hetkeksi toiseen maahan on "helppoa" kun ei tarvitse järjestellä kouluasioita.
Näen ihan mahdollisena, että jossain kohtaa ollaan taas esim. kuukausi Espanjassa tai Italiassa. Lennot ja yhden kuukauden vuokra paikalliseen asuntoon ei ole mahdoton menoerä. Pakettimatkoilla tai pitkillä hotellilomilla ei ole käyty koskaan.
Minä saan palkkaa nettona 1900, mies 2300 osa-aikatyöstä, yhteensä kuukausitulot nettona 4200 + lapsilisät noin 330. (Tarkistin keskituloisen määritelmän, ollaankin välttävästi keskituloisia) Molemmat säästämme vähintään 100 e lomakassaan, 100-200 yleensä eli 200-400+ lomakassaan joka kuukausi. Ei muuta velkaa kuin asuntolaina meillä, säästämme myös rahastoihin ja tulevaisuudessa sijoitusasunnon hankintaa yms. varten.
Etelä-Ruotsin lomamatkan kustannukset:
Laivamatkat auton kanssa maksoi noin 300+
Majoitus 2 huonetta ja keittotila 12 yölle aamupaloineen noin 1500 keskihintaisesta hotellista, huom. varattu jo keväällä, vertaillessani majoituksen hintaa aivan matkaa edeltävinä päivinä olisi maksanut alueella 3000-5000 (!)
Bensat ja ruoat saman verran (itse asiassa vähemmän) kuin Suomessa (meni käyttötileiltä) plus joitain kertoja käytiin ulkona syömässä (sekin käyttötileiltä, ei eroa arkeen)
Huvipuisto- ja eläintarharannekkeisiin/lippuihin meni yhteensä 600+
Uiminen ja muu kiertely ja meille riittävän monipuolinen tekeminen enimmäkseen ilmaista/ei mennyt rahaa enempää kuin Suomessa olisi mennyt.
+ Mies ja lapset voitti laivalla 200 e pelikoneesta.
Tämän ikäisten lasten kanssa ei vielä matkusteta kovin paljon kauemmas.