MITEN tavallisilla keskituloisilla perheillä on varaa lomailla viikkokausia ulkomailla?
Avasin Facebookin kesätauon jälkeen. Oletettavaa oli, että koronatauon jälkeen todella monet ovat lähteneet tänä kesänä ulkomaille ja feedi oli täynnä lomakuvia. Ihan normaalia. Mutta sitä en käsitä, että ihan tavallisilla, KESKITULOISILLA (ei millään tavalla edes hyvätuloisilla tai rikkailla) perheillä on ollut varaa olla 2-3 viikkoa ulkomailla? Yksi perhe oli vuokrannut asunnon Italiasta neljäksi viikoksi ja oli siellä siis koko heinäkuun.
Miten kenelläkään on varaa monen viikon lomaan!? Siis lasten kanssa, en puhu nyt sinkuista ja reppureissaajista. Eikö ne maksa tuhansia, tuhansia ja tuhansia euroja?
Me käytiin Ruotsin risteilyllä kahden lapsen kanssa ja siihenkin reissuun upposi yli 600 euroa. Muuhun ei todellakaan olisi ollut varaa.
Kommentit (164)
Me olemme keskituloinen perhe ja viisi matkaa vuoden aikana. Rodos, Rooma, Lontoo, Berliini ja Malaga/Costa del Sol. Kolme matkoista oli neljä yötä, kaksi viikon. Kaupunkimatkat on tehty pienemmällä kokoonpanolla, viikon matkat kaikki neljä mukana. Esim. Roomassa kävin miehen ja nuoremman kanssa. Lontoossa taas vanhemman lapsen kanssa. Berliinissä kävin kummankin lapsen kanssa. Ei se nyt niin ylivoimaisen kallista ole. Rahaa on mennyt ehkä 12 000 vuoden aikana. Normaalisti tehdään se kolme reissua vuodessa, mutta koronan takia tuli lähes 2 vuoden tauko, joten matkakassassa oli tavallista enemmän rahaa. Kyllähän sitä rahaa koko ajan tulee lisää. Nytkin tuli lomarahoja noin 3000 Euroa miehen kanssa, joten se riitti melkein tuohon Malagan reissuun. Eletään aika nuukasti muuten. Lähinnä siis minä ja mies. Värjään hiuksetkin itse. Lapset toki harrastaa yms.
Joskus olen kalliimman matkan rahoittanut laittamalla asuntolainan lyhennysvapaalle toviksi. Mitä väliä? Sitä on jäljellä enää noin 10 000 Euroa ja nyt ajattelin tikistää sen talven aikana pois, niin on tonni kuussa enemmän käyttää.
No, voin kertoa. Raha-asiat on hoidettu kuntoon. Kun minä ja mies päätettiin perustaa perhe, niin me hoidettiin ennen sitä kaikki asiat kuntoon. Säästettiin ja sijoitettiin ja opiskeltiin kunnon ammatit. Ei meidän lapset syntynyt sillon, kun oltiin 20v. Moni kaveri tuli äidiksi vailla koulutusta 20-24v. Nyt nekin ihmettelee, että meillä ja muutamalla muulla on varaa matkustella perheen kanssa jne. Siksi, koska hoidettiin asiat erilailla. Minä ja mies oltiin paljon köyhemmistä perheistä kuin valtaosa muista. Muut lapsena pääs leirikouluun ja oli hienot vaatteet ja harrasti jääkiekkoa, mikä on kallista puuhaa jne. Ei meillä ollu mitään tollasta. Oltiin koulussa noloina aina. Miehelläni oli hänen isoveljensä talvitakki, kun niillä ei ollut varaa ostaa uutta takkia..
Hän ja minä päätettiin jo lapsena ettei eletä tollasta elämää ikinä aikuisena. Lapsuuden köyhyys kasvatti meidät. Nyt meitä moititaan ja ollaan juppeja ja muuta ikävää. Kukaan ei ole silti kysynyt meidän lapsuutta, miksi ollaan nyt tässä tilanteessa. Ja tämäkin viesti saa alapeukkuja ja haukkuja. Senkus. EI mua kiinnosta. En ole saanut ikinä mitään ilmaiseksi mieheni kanssa. Ei ole perintöä eikä tule.
Minä lapsena ymmärsin sen, että aina ei ollut ruokaa ja söin koulussa sen takia. Mieheni olen tuntenut yläasteelta asti. Hän koulun jälkeen varasti kaupasta ruokaa meille molemmille. Niin köyhistä perheistä ollaan tultu. Siks meitä muiden itkut ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n käsitys keskituloisesta perheestä, kun asuntovelkaisena yh:nakin minulla on ollut varaa viedä lapset tänä kesänä niin Italiaan, Lappiin kuin risteilyllekin ilman mitään luottokorttivelkoja?
Oot varmaan joku juristi tai erikoislääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan keskituloinen lapsiperhe ja oltiin "viikkokausia" (eli kolme viikkoa) ulkomailla. Rahaa kului kaikkinensa noin 4900 euroa ja se summa sisälsi aivan kaiken. Lentoliput, majoitus, kaikki syöminen, nähtävyydet, ostokset, kaikki. Onhan se paljon rahaa, mutta ei tuollaisen summan säästäminen mikään älytön ponnistus ollut. Ja oltiin hyvinkin budjettilomalla.
Kuinka kauan teillä meni säästää tuo summa? Ja mitä tarkoittaa tässä tapauksessa keskituloinen? Niin ja säästittekö vain lomaa varten, vai onko teillä lomasäästämisen lisäksi muita säästöjä?
Säästettiin lähes koko vuosi, noin 500 euroa kuussa. Ollaan keskituloisia, minä saan bruttona noin 3400 euroa ja mies noin 4200 euroa. Meillä on kolme lasta, joista tulee kolmen lapsen lapsilisät.
Säästetään normaalisti 350 euroa rahastoihin, eli tämä 500 euroa lomaa varten oli ylimääräinen. Ei se mitenkään noin vaan onnistunut ja välillä tuntui siltä, että vedetään aivan liian tiukkaan jonkun loman takia, mutta saatiin kuitenkin tarvittava summa säästöön.
Nyt taidetaan alkaa säästää kohoavia kustannuksia ja nousevia asuntolainan korkoja varten, ei tarvitse enää miettiä lomia vähään aikaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n käsitys keskituloisesta perheestä, kun asuntovelkaisena yh:nakin minulla on ollut varaa viedä lapset tänä kesänä niin Italiaan, Lappiin kuin risteilyllekin ilman mitään luottokorttivelkoja?
Tahtoisin tähän lukuja minäkin. Koska meillä, mediaanituloisella pariskunnalla, ei oo vara lomailla perheen kanssa, vaikka ei juoda alkoholia, polteta tupakkaa tai syödä ravintoloissa, käydä kosmetologilla tai edes parturissa jne. Niin että mikä se on se taika jolla se raha riittää?
Avainkysymys tässä ei ehkä ole ne tulot, vaan menot. Kuinka paljon menee asumiseen ja muihin kuluihin kuukaudessa? Kuinka paljon lyhentää asuntovelkaa kuussa? Mikä prosenttiosuus se on tuloista. Ja pystyykö niiden lisäksi sijoittamaan tai säästämään.
Tuokin on totta. Meillä menee perheen lääkekuluihin ja silmälaseihin vuodessa hyvinkin etelänmatkan verran rahaa, kun korvauskatto ei ole tule täyteen ja silmälaseja ei voi ostaa halpisversioina, kun peruslasit eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
No, voin kertoa. Raha-asiat on hoidettu kuntoon. Kun minä ja mies päätettiin perustaa perhe, niin me hoidettiin ennen sitä kaikki asiat kuntoon. Säästettiin ja sijoitettiin ja opiskeltiin kunnon ammatit. Ei meidän lapset syntynyt sillon, kun oltiin 20v. Moni kaveri tuli äidiksi vailla koulutusta 20-24v. Nyt nekin ihmettelee, että meillä ja muutamalla muulla on varaa matkustella perheen kanssa jne. Siksi, koska hoidettiin asiat erilailla. Minä ja mies oltiin paljon köyhemmistä perheistä kuin valtaosa muista. Muut lapsena pääs leirikouluun ja oli hienot vaatteet ja harrasti jääkiekkoa, mikä on kallista puuhaa jne. Ei meillä ollu mitään tollasta. Oltiin koulussa noloina aina. Miehelläni oli hänen isoveljensä talvitakki, kun niillä ei ollut varaa ostaa uutta takkia..
Hän ja minä päätettiin jo lapsena ettei eletä tollasta elämää ikinä aikuisena. Lapsuuden köyhyys kasvatti meidät. Nyt meitä moititaan ja ollaan juppeja ja muuta ikävää. Kukaan ei ole silti kysynyt meidän lapsuutta, miksi ollaan nyt tässä tilanteessa. Ja tämäkin viesti saa alapeukkuja ja haukkuja. Senkus. EI mua kiinnosta. En ole saanut ikinä mitään ilmaiseksi mieheni kanssa. Ei ole perintöä eikä tule.
Minä lapsena ymmärsin sen, että aina ei ollut ruokaa ja söin koulussa sen takia. Mieheni olen tuntenut yläasteelta asti. Hän koulun jälkeen varasti kaupasta ruokaa meille molemmille. Niin köyhistä perheistä ollaan tultu. Siks meitä muiden itkut ei kiinnosta.
Me saatiin kolme lasta kaksikymppisinä. Mies opiskeli silloin ja minä menin opiskelemaan vasta kun lapset menivät päiväkotiin ja kouluun.
Sittemmin ollaan kouluttauduttu kumpikin maistereiksi ja eletään kivaa, keskiluokkaista elämää. Ollaan ehkä 10-15 nuorempia kuin lasten kavereiden vanhemmat.
Ei lasten saaminen nuorena ole mikään huono juttu. Rahaa ehtii saada myöhemminkin.
Niin. Ja oltiin tänä kesänä 3,5 viikkoa Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin tähän lukuja minäkin. Koska meillä, mediaanituloisella pariskunnalla, ei oo vara lomailla perheen kanssa, vaikka ei juoda alkoholia, polteta tupakkaa tai syödä ravintoloissa, käydä kosmetologilla tai edes parturissa jne. Niin että mikä se on se taika jolla se raha riittää?
Avainkysymys tässä ei ehkä ole ne tulot, vaan menot. Kuinka paljon menee asumiseen ja muihin kuluihin kuukaudessa? Kuinka paljon lyhentää asuntovelkaa kuussa? Mikä prosenttiosuus se on tuloista. Ja pystyykö niiden lisäksi sijoittamaan tai säästämään.
No niinpä, koska jos puhutaan keskituloisesta perheestä, niin käteen tulee joka tapauksessa yli neljä tonnia kuussa. On sitten ihan niistä menoista kiinni, onko tuo paljon vai vähän. Joillakin menee lainaan 2000 kuussa, jollakin 500 ja joillakin ei yhtään. Ja jo tuossa on valtava ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkiksi ap:lle niin majoitushan on sitä edullisempi/pv mitä pidemmäksi ajaksi sen varaa. Voitte avata ihan oman säästötilin esim. lomamatkoja varten niin tarkoitusta varten säästäminen vähän kerrallaan helpottuu. Me ei olla edes keskituloisia muttei myöskään huonotuloisia ja rahat riitti hyvin 5 hengen perheen parin viikon matkaan tänäkin vuonna. Elintaso on hyvin suhteutettu tuloihin.
Lukuja pöytään, kiitos.
Olen eri, mutta minulla juurikin on ihan oma tili, johon säästän tietyn summasta ihan joka kuukausi matkoja varten. Tämä raha on siis korvamerkitty lomailuun, sitä ei käytetä mihinkään muuhun. Summa ei ole iso, mutta kun on 12 kk aikaa säästää, niin kyllä sillä rahalla 1-2 matkaa tekee vuodessa.
Sen kun teet itsellesi budjetin ja katsot siitä, paljonko voit irrottaa lomailuun. Ja jos tuntuu, että nyt ei jää mitään säästöön, niin sitten jostain pitää karsia. Onko se sitten suoratoistopalvelut, lehtitilaukset vai kampaamokäynnit, se sinun pitää ihan itse päättää. Ei sillä ole väliä, mistä minä sen rahan revin.
Kohtuuhinnoin voi matkustaa, kunhan on ajoissa liikkeellä ja vertailee matkoja. Perheille hotellit tulevat kalliiksi, koska ne on mitoitettu yleensä 2-3 henkilölle. Asunnon vuokraus on usein edullisempaa. Lennot jos ostaa vaikka 3kk etukäteen, niin saa hyvään hintaan. Useammaksi viikoksi kun lähtee, niin luultavasti pesee pyykkiäkin siellä, joten ei välttämättä tarvitse ruumaan meneviä laukkuja maksaa.
Me maksamme matkat luottokortilla, mutta emme velaksi. Lasku hoidetaan heti alta pois ennenkuin korkoa ehtisi kertyä. Luottokortti varmistaa sen, että rahamme eivät mene hukkaan. Siihen sisältyy myös matkavakuutus, joten säästöä syntyy jälleen.
Vuodessa pelkästään minä säästän tuhat euroa, kun lopetin kampaamokäynnit. Mitään noutokahveja tai kalliita valmisruokia emme osta. Emmekä notku terasseilla. Shoppailu ei kiinnosta. Kyllä matkailuun löytyy rahaa meiltä aika helposti, koska se on se, mikä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Monella on takametsää josta saa helposti kerralla 10 000 - 100 000 euroa kun vähän harventaa.
Tämä. Monet vaihtavat hiilinielun eestaas lentämiseen.
Kaksi aikuista säästää normaaleista tuloista helposti matkakassaan vaikka 200€ per naama kuussa. Vuodessa se on 4800€ jolla matkustaa hyvin kunhan suunnittelee ja varaa etukäteen. Viikossa tuo tarkoittaa 50€ säästämistä jonka saa helposti kasaan jos karsii arjen pikkujuttuja - kuten vaikka työpaikkalounaat.
Asunto asuntovaihdon kautta ja ruoka kokataan siellä. Säästetty 2 v reissurahat ja panostettu tähän matkaan. Onhan näitä keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa se matkustaminen vasta kallista onkin
Tämä. Majoitus maksaa saman kuin 3-5 tähden hotelli jossain muualla.
Jos haluat vielä vuokrata auton, niin unohda koko kotimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nettopalkka 2400 e/kk. Lisäksi tulee muita tuloja keskimäärin reilut 200 e/kk (vaihtelee 0-600 e/kk). Vuoden nettotulot siis vähän yli 30 000 euroa.
Asumiseen ja ruokaan meni viime vuonna kolmannes nettotuloistani, tänä vuonna osuus tulee olemaan isompi eli hyvinkin toistakymmentätuhatta. Siihen sisältyy myös vähäinen autonkäyttöni (teen lähes täysin etätöitä). Mutta muuhun käyttöön jää siis yli 15 000 /vuosi (osa menee tottakai säästöön ja sijoituksiin).
Matkoilla olimme puolison kanssa tänä kesänä kolme kertaa, kaksi kotimaan reissua ja yksi ulkomaan matka (Viro, tänä vuonna emme matkustaneet sen kauemmaksi). En ole laskenut kuluja muista kuin ulkomaanmatkasta. Se oli minulta osaksi lahja puolisolleni siitä, että hän on vuoden mittaan tehnyt isomman osan kotitöistä, joten minä maksoin laivamatkat (yhteensä neljä laivamatkaa) ja kaikki majoitukset. Lisäksi puolet muista menoista (bensa ja ruoka). Lentämällä emme tänä kesänä matkustaneet lainkaan. Se reilu viikko Virossa näyttää maksaneen yhteensä 1400 e. Minun osuuteni oli siitä 1021 euroa.
Kotimaan kuluja en tosiaan ole seurannut, mutta reissussa on oltu yhteensä noin kaksi viikkoa ja yhdelle yölle voi laskea hinnaksi ehkä 80 euroa. Siihen päälle bensat ja muutamat ravintola-ateriat. Joitakin pääsylippuja nähtävyyksiin. Ruokaa olisi tarvittu kotonakin, joten itse kokattuja aterioita on turha edes arvioida. Sanotaan että noin 1200 majoituksiin ja (villi arvaus) 400 euroa bensoihin ja 200 ravintoloihin + 50 e pääsymaksuihin, jää edelleen alle 2000 euron eli oma osuuteni siitä on 1000 euroa.
Ennen koronaa teimme jopa kuusi ulkomaanmatkaa vuodessa, tosin yksi niistä oli usein viikonloppu Tallinnassa. Kesällä yksi 10-12 päivän reissu, jouluna yksi noin viikon reissu, kevättalvella pidennetty viikonloppu, helatorstaiviikonloppuna pidennetty viikonloppu, syksyllä pidennetty viikonloppu tai kaksi, tai sitten esimerkiksi vappuna pidennetty viikonloppu, kun vappupäivä osui sopivasti alku- tai loppuviikkoon.
Emme majoitu kalliissa hotelleissa, käytämme halpoja lentoja vaikka niihin sisältyisi vaihtoja tai lentoajat olisivat epämukavia, näemme mieluummin paljon uusia paikkoja kuin elämme hienosti yhdessä paikassa. Koronan takia minulta peruuntui kolme jo varattua lentoa (keväälle ja kesälle 2020), sen koommin emme toistaiseksi ole lentämällä liikkuneet mutta autolla olimme Baltian maissa myös kesällä 2020, silloin pitemmän aikaa ja pääkohteemme oli Liettua.
Lapsia ei siis ole, minkä voi kai rivien välistä päätelläkin.
Mulla on miesten keskipalkka (insinööri), puolisolla vähemmän (tehdastyö). Pakolliset elämiseen liittyvät kk-kulut on puolison palkan verran. Meille siis jää se parempi palkka kokonaisuudessaan harrastuksiin, huveihin, vaatteisiin, toiseen (kalliimpaan) autoon, teinin kaverimenoihin ja mopoon, elektroniikkaan, suoratoistoihin, ulkona syömisiin, säästöön ja/tai matkailuun. Valintoja, ihan kaikkeen se ei riitä, mutta jos haluaisimme lähteä kuukaudeksi italiaan vuokrataloon ja -autoon, niin voisimme rahan puolesta lähteä huomenna.
Haluisin kuulla lisää tuosta ekstramassin tekemisestä kotisohvalta.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuuhinnoin voi matkustaa, kunhan on ajoissa liikkeellä ja vertailee matkoja. Perheille hotellit tulevat kalliiksi, koska ne on mitoitettu yleensä 2-3 henkilölle. Asunnon vuokraus on usein edullisempaa. Lennot jos ostaa vaikka 3kk etukäteen, niin saa hyvään hintaan. Useammaksi viikoksi kun lähtee, niin luultavasti pesee pyykkiäkin siellä, joten ei välttämättä tarvitse ruumaan meneviä laukkuja maksaa.
Me maksamme matkat luottokortilla, mutta emme velaksi. Lasku hoidetaan heti alta pois ennenkuin korkoa ehtisi kertyä. Luottokortti varmistaa sen, että rahamme eivät mene hukkaan. Siihen sisältyy myös matkavakuutus, joten säästöä syntyy jälleen.
Vuodessa pelkästään minä säästän tuhat euroa, kun lopetin kampaamokäynnit. Mitään noutokahveja tai kalliita valmisruokia emme osta. Emmekä notku terasseilla. Shoppailu ei kiinnosta. Kyllä matkailuun löytyy rahaa meiltä aika helposti, koska se on se, mikä kiinnostaa.
Se pitää tosiaan ymmärtää, että keskituloisella ei ole varaa kaikkeen. Pitää päättää arjessa, mikä on tärkeää ja mihin haluat panostaa. Jos haluaa asunnon hyvien kulkuyhteyksien päästä pk-seudulta, niin sitten maksat siitä todennäköisesti enemmän kuin vastaavasta kehyskunnassa. Jos shoppailu, kampaamokäynnit tai tanssitunnit ovat sinulle tärkeitä etkä voi luopua niistä, niin mistä voit? Joku luopuu autosta, toinen niistä ulkomaanmatkoista. Ärsyttäviä valintoja, mutta niin se vain menee.
Nyt saa menopaluu lennot Pariisiin 60 eurolla per naama syksylle, ja siellä jos majoittuu johonkin suht edulliseen airb&b:n niin varmasti keskituloisella on varaa. Varsinkin jos ei tarvitse pohjoisesta Suomesta matkustaa ensin Helsinkiin, se kun maksaa jopa enemmän kuin ne lennot.
Me ollaan aina säästetty 10% nettotuloista. Kun sen on tehnyt aina ja osuus lähtee heti tililtä, niin ei tuo raha ole koskaan edes tuntunut, että olisi edes olemassa. Palkat tulee samalle tilille, siitä lähtee tällä hetkellä 480€ säästöön. Käyttöön jää noin 4300 euroa. Menot on mitoitettu niin, ettei tartte pihistellä. Säästöönkin jää joitain satasia lisää joka kuukausi. Korona-aikana jäi säästöön yli 15.000 euroa. Olisi hyvin voitu reissata, mutta oltiin mökillä ja lähdetään kolmeksi viikoksi Australiaan joulun aikaan.
Oltiin kk välimerellä,siellä on niin paljon edullisempaa.Suomessa olisi rahaa kulunut elämiseen paljon enemmän,puhumattakaan huvipuistoreissuista yms kotimaan matkoista. Ja aurinko paistoi ja merivesi oli lämmintä,ihanin loma!