Joltain paloi käämit Kelassa
"Kelan palvelupisteessä KOP-kolmiossa Kauppatorin laidassa tapahtui kello 11 aikoihin perjantaina uhkaava tilanne, kun asiakas alkoi käyttäytymään aggressiivisesti.
Asiakas oli rikkonut turvalasin ja kiivennyt pöydän yli takatiloihin, kertoo Kelan palvelujohtaja.
Asiakas oli ilmeisesti hermostunut palvelutilanteessa... "
Kommentit (103)
On minullakin mennyt hermot Kelaan, mutta en ole kertaakaan lähettänyt edes tulikivenkatkuista viestiä sinne. Noin 2v ajan olen yrittänyt saada kuntoutustukea, mitä tarvitsen kipeästi, hakemusta hakemuksen perään, nivaska liitteitä lähetetty, lääkärinlausunnot useamman kerran vuodessa ja aina hylky. Joka kerta Kela väittää, että olen "työkykyinen, vaikka oireeni vaikuttavat merkittävästi arkielämään", sitten oli syynä ettei minulla ole lääkinnällistä hoitoa.. viimeisin syy oli se, ettei minulla ole psykoottisia oireita, eli olen työkykyinen. Psyk.polin hoitajani on ihmeissään tuosta pompottelusta, psykiatrian erikoislääkärin lausunnot eivät tee asialle yhtään mitään, vaikka miten hyvin ne olisi kirjoitettu ja kyllä, ollaan myös valitusta tehty ja siitäkin tuli hylky, kun Kelan "lääkäri" katsoi minun olevan työkykyinen.
Välillä tekisi mieli hypätä parvekkeelta pää edellä asfalttiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on osuvaa että hyysäyslaitos toimii yhtä huonosti kuin hyysättävät tässä yhteiskunnassa.
Turha tulla ulisemaan mistään sairaista ja opiskelijoista, tuntemani fiksut ihmiset ovat osanneet hoitaa KELA:ssa asioinnin vaivatta ja ilman draamailua.
Ne vähemmän älykkäät, itseriittoiset ja ylimieliset tyhjäntoimittajat keksivät aina jotain mistä valittaa, kun kaikki ei tulekaan heille kuin hopeatarjottimella. Heissä itsessäänhän ei ole mitään vikaa, olisivat itse hoitaneet asiansa päin mäntyä.
Niin no, minulla on opiskeluajalta erittäin huono kokemus KELA:sta. En tosin ratkaissut asiaa riehumalla vaan lähdin puolisoni kanssa pysyvästi ulkomaille ensimmäisen tilaisuuden tullen (molemmilla korkea koulutus joten se tapahtui nopeasti). Sano mielipiteesi vasta sitten kun kohdallesi osuu jokin aivan järjetön säätö yhdistettynä KELA:n ihastuttavan ylimieliseen lähestymistapaan. No, ilmeisesti Suomella on tähän varaa. Osanottoni heille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai perhetilanteen vuoksi voi lähteä. KELA:n pitäisi olla ihmisiä varten, ei päinvastoin.
Tienasit liikaa? Voi kyynel, niin mäkin oon. Enkä silti itke kuin pieni lapsi.
Tienasin kyllä mutta en todellakaan käyttäisi kuvausta järjetön säätö helposta liiallisen tuen palautuksesta. Tarkoitan järjettömällä säädöllä järjetöntä säätöä. Enkä itkenyt en silloin enkä varsinkaan nyt. En sanonut mitään. Ainoastaan lähdin. Toki syitä oli muitakin, mm. paljon parempi urakehitys ja palkkataso mutta KELA vähintään varmisti, että lähtö oli nopea ja takaisin emme tule. Väkivaltaa ketään kohtaan en puolusta mutta myötätuntoni on niiden puolella, joiden kohdalla KELA ei toimi alkuunkaan kuten pitäisi.
Yksittäinen Kelan työntekijähän ei voi laille ja säädöksille mitään. Suurin osa kelalaisista haluaa, että asiakas saa tukensa ajoissa ja oikein. Ja että ylipäänsä tukea jäisi maksuun. Usein luullaan päinvastoin, kuvitellaan että Kelan työntekijä kiusaa ja veetuilee tahallaan. Asiakaspalvelussa ei voida luvata ja antaa lupauksia siitä, miten tukiasia etenee. Sen tekevät ratkaisutyöntekijät, jotka ovat perehtyneet omaan etuuteensa. Asiakaspalvelussa ei tiedetä viimeisen päälle kaikkia etuuden yksityiskohtia. Kelassa on yli 100 etuutta, joita asiakaspalvelija ei voi millään hanskata kaikkea täydellisesti, koska yksittäisen etuuden tekijäkään ei hanskaa yksin edes omaa etuuttaan.
Hyvää loppuelämää. Ollaan iloisia, että valtiolta irtoaa edes vähän rahaa Kelan kautta sitä tarvitseville. Ilman Kelaa voisi olla vielä paskemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä suurinosa asiakkaista on varmaan aika lailla jo voimavaransa menettäneitä. Kyllä tuossa laitoksessa pitäisi olla jotenkin lämminhenkinen ja hoitaa ongelmat. Lisää väkeä ja parempia palveluita. Nopeammin ja ammattitaitoisemmin. En puolustele tuota riehuja, mutta kyllä ymmärrän miksi on vain ollut ns viimeinen niitti.
Lämminhenkinen? Aletaanko jakaamaan 500e seteleitä heti ovella niin eipä tule kenellekään paha mieli ? :D Tämäkin on verovaroilla toimiva lafka ja jotta kaikki halukkaat saataisiin sairaseläkkeelle ja toimeentulotuki riittävän korkealle( veikkaan pohjatonta kaivoa), niin nyt jo äkisevä keskiluokka saisi lisää veroja maksettavaksi = kenen kannattaisi enää käydä töissä. Ja vastaanottava taho vaatisi lisää koska eihän nykyisillä korvauksilla pärjää, vielä sillä työssäkkäyvällä on varaa ostaa kerran kuussa lohta itselleen.
Et sä itsekään missään töissä ole. :D
Vierailija kirjoitti:
Yksittäinen Kelan työntekijähän ei voi laille ja säädöksille mitään. Suurin osa kelalaisista haluaa, että asiakas saa tukensa ajoissa ja oikein. Ja että ylipäänsä tukea jäisi maksuun. Usein luullaan päinvastoin, kuvitellaan että Kelan työntekijä kiusaa ja veetuilee tahallaan. Asiakaspalvelussa ei voida luvata ja antaa lupauksia siitä, miten tukiasia etenee. Sen tekevät ratkaisutyöntekijät, jotka ovat perehtyneet omaan etuuteensa. Asiakaspalvelussa ei tiedetä viimeisen päälle kaikkia etuuden yksityiskohtia. Kelassa on yli 100 etuutta, joita asiakaspalvelija ei voi millään hanskata kaikkea täydellisesti, koska yksittäisen etuuden tekijäkään ei hanskaa yksin edes omaa etuuttaan.
Hyvää loppuelämää. Ollaan iloisia, että valtiolta irtoaa edes vähän rahaa Kelan kautta sitä tarvitseville. Ilman Kelaa voisi olla vielä paskemmin.
Sitä vartenhan niitä veroja maksetaan, että yhteiskunta sitten tarjoaa edes jonkinlaista tukiverkkoa. Kyse ei ole mistään "Valtion rahoista" vaan kyllä kansa nämä palvelut itse maksaa.
Siitä olen samaa mieltä, että KELA:n työntekijöillä on varmasti haastavaa monestakin syystä.
Itse kävin hiljattain 20 vuoden tauon jälkeen Kelassa ja totesin, että siellä työskentelevillä on pakko olla aivan älyttömän hyvät hermot. Noin 13/15 asiakkaasta olivat huonosti suomea puhuvia tai ei lainkaan suomea puhuvia, joku kälkätti omaa puheluaan kauittimella niin että koko aula raikui, ja koko ajan siellä oli kunnon jono, vaikka ei varmasti ollut edes vilkkain hetki päivästä. Samassa tilassa oli myös vartijoita, joten taitaa olla niin, että näitä raivareita tapahtuu useinkin (ainakin jos vartioita ei ole paikalla). Kyllä oli eri meininki ja erilainen asiakaskunta silloin 20 v sitten kun opiskeluasioitani hoidin.
Olen työskennellyt kelan asiakaspalvelussa ja nykyisin ratkaisupuolella. Käämit palaa yleensä joko suomalaisella miehellä tai romanilla. Heillä tuntuu olevan huonot hermot :( Ulkomaalaiset ei hermostu. Toki heidän vaikea ymmärtää kelan asioita. Joten aikaa vievää asiointi.
Mikä vika Kelassa on ? Sieltähän jaetaan ilmaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus muinaisuudessa ennen sähköistä asiointia kun olin Kelassa odottamassa niin joku nuorehko häiskä myrskysi ulos palvelupisteeltä kun ei ollut tuonut jotain tarvittavaa liitettä.
Ennen omaa vuoroani ehti vielä tulla takaisinkin jotain paperiarkkia retuuttaen ja paineli suoraan ERI palvelupisteelle koska sillä edellisellä oli jo toinen asioija. Kun virkailija käski ottamaan vuoronumeron niin painui täydessä kiukussa uudelleen ulos huutaen jotain "vttu mä en jaksa oottaa" tms.
Kukaan meistä asiakkaista ei todellakaan ollut kyseisen amislaisen puolella vaan naureskelimme ja ilmehdimme ivallisina toisillemme ja jatkoimme sivistyneesti odottamista ja asiointia. Tavat ne olla pitää!
Aika ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuet ovat liian pienet ja niiden hakeminen on tehty niin vaikeaksi? Toimeentulotuen hakemisessa menettää sitä paitsi myös yksityisyytensä ja vastapainoksi saattaa sitten hyvänä päivänä saada aivan liian pienen rahasumman, mutta se yksityisyytensä menetys on aivan liian korkea hinta tästä.
Menettää yksityisyytensä 😂😂😂 miten? Voi voi, auttaisko kohdennettu ylimääräinen päihderaha? Röökit tietty ilmaiseksi päälle.
on se kumma, kun jopa Kajaanissa pitää olla Kelassa vartija aina paikalla vaikak pari tuntia on edes auki
Aamuisin siellä ei ole ruuhkaa. Jostain kumman syystä.
Joo, joo. Ehdotellaan, että enemmän ja parempaa väkeä mm. puhelinpalveluun Kelaan. Ei ne puhelinpalvelijat saa palkkaa kuin 2000 per kk ja kaikki mahdolliset Kelan säännöt pitäisi osata ulkoa ja tottakai olla maailman paras asiakaspalvelija siinä samalla. Siinä teille vinkujille inspiraatiota ja innostusta.
Vierailija kirjoitti:
Se oli jorma kelavuori vaan! Suuttui, kun kela ei maksanut lentolippua dubaihin.
Tai somali jonka lomalento kustannettiin vain turistiluokassa eikä busineksessa kuten aina ennen.
Se ylsityisyyden rikkominen kriisitilanteessa ja sittenkin vttuilu et kiikuta lappua lisää rikkoo kenet vaan! Kyttäämismaa!
Sairastumistilanteissa voidaan alkaa kärttää jopa sitä että kas oot pelannut veilkauspeliä annapa tiliotteet sieltäkin. Kyllä siinä kohtaa palaa käämit varmaan jos on yeittänyt selviytyä ilman valtion apuja.
Vierailija kirjoitti:
Se ylsityisyyden rikkominen kriisitilanteessa ja sittenkin vttuilu et kiikuta lappua lisää rikkoo kenet vaan! Kyttäämismaa!
Töihin ei tarvii kiikuttaa lisää lappuja. Suosittelen kokeilemaan. Vttuilua saat kyllä sielläkin kuunnella kelalenkkareilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan niitä tukia nostettiin jo toisen kerran tänä vuonna. Kun mikään ei riitä
Oma kansaneläkkeeni nousi 16e. Nyt juhlitaan, tai sitten ei:).
On se 192e vuodessa. Kyllä sillä jotain kivaa saa itselleen ostettua t: eri
Lähes kaikki raha sitten päihteisiin?
Mun puolesta Kelan työntekijät vois päättää Suomen budjetoinnista samalla. Olisivat taatusti enemmän perillä siitä, mihin valtion rahat oikeasti riittävät.