Millaista apua olette saaneet lääkäreiltä alkoholismiin?
En pysty lopettamaan juomista mutta en haluaisi mennä uskonnolliseen aa-kerhoon ja antabuskin ilmeisesti aiheuttaa vaan pahaa oloa alkoholia juodessa. Saako lääkäriltä mitään apua/lääkkeitä vieroitusoireisiin?
Kommentit (45)
Omasta kokemuksesta lähipiirissä voin kertoa, että ne ketkä ei alkoholista halua aidosti luopua, on nämä jotka sanoo "AA ei ole minua varten", sehän tarkottaisi pitkäaikaista sitoutumista ja luopumista alkoholista, kokonaan. Nämä haluavat jonkun parin päivän pikavieroituksen ja lääkkeet kouraan lääkäriltä, ja ovat retkahtaneet muutaman päivän päästä ja on jatkuvaa taistelua viinan kanssa. Sitä ei ole mikään työ estänyt, on mennyt alta kämpät, perhe, uusi työ, vanha työ.. Ja aina heillä on syitä ettei voi mennä kunnolla kuntoutukseen: nyt on tämä uusi työ, nyt loppui just kesäloma ja työt alkoi, nyt on joulu, lapsi aloitti koulun. Ja ongelma sen kun palaa 100x takaisin.
Asun ulkomailla ja käyn yhdistetyissä englanninkielisissä AA/NA tapaamisissa n. 4 kertaa viikossa. Ennen aloitusta mietin kovasti että mitenköhän tämä tulee toimimaan sillä en ole koskaan ollut kiinnostunut uskon asioista ja mielikuva tapaamisista oli että täytyy kääntyä uskoon/olla kristitty. Olin väärässä! Jokainen saa määritellä oman ns. high power - jollekin se on spiritual/universe, jollekkin jumala, joillekin higher power on kirjat ja/tai tiede. Meidän ryhmässä on todella vahva ryhmähenki ja käymme usein syömässä tai tekemässä muita aktiviteetteja yhdessä. Kukaan ei tuputa uskontoa eikä tuomitse jos et ole uskovainen. Big Book on kirjoitettu 1939 (korjatkaa jos olen väärässä) ja kieli on välillä vanhanaikaista sekä siellä puhutaan jumalasta mutta voit laittaa tilalle sen oman juttusi mihin uskot.
AA/NA pelasti oman henkeni. Olin päivittäinen kokaiinin käyttäjä (1-1,5 grammaa päivässä) + päälle unilääkkeitä, alkoholia, välillä muita aineita kuten ketamiinia, tusia, MDMA jne. Pelottavin asia oli stigma päihteiden käytön suhteen sillä monella on mielikuva että jos olet riippuvainen olet myöskin varas, rikollinen, asut kadulla/rähjäinen tms. Olen itsestäni hyvin huolta pitävä, kansainvälistä yritystä pyörittävä nuori nainen - ulkopuoliset ihmiset eivät osaisi arvata mitä käyn läpi. En ole koskaan tehnyt rikoksia mutta koin ja edelleen koen todella pahaa katumusta että olen tukenut huumekauppaa sekä sen tuomia lieveilmiöitä sekä rikollisuutta. Maassa jossa asun on paljon rikollisuutta asian vuoksi.
Omaan päihteiden käyttöön vaikutti lapsuusajan kiusaaminen, isän alkoholismi, seksuaalinen hyväksikäyttö sekä useat muut traumat. Meidän ryhmässä on todella paljon menestyneitä yrittäjiä sekä investoijia joten puhuttavaa riittää ja olen kiitollinen uusista ystävistä joita olen ryhmän aikana saanut. Lääkäri kertoi minulle suoraan että käytän päivässä kuolettavan määrän pelkästään kokkelia itsessään ja ainoat mahdollisuudet olivat joko: 1. Raitistua 2. Joutua vankilaan 3. Kuolettava yliannostus. Mietin pitkään ja hartaasti menenkö 3 kuukauden ajaksi vieroitukseen ja pitkitän paluuta normaaliin elämään mutta valitsin AA/NA ryhmän koska todellisuutta eikä normaalia arkea voi paeta loputtomiin.
En tiedä miten nämä ryhmät toimivat Suomessa mutta oman kokemukseni mukaan voin suositella lämpimästi. Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja toivon että saat tarvitsemaasi apua. :) Ja muista: päivä kerrallaan! You got this!
T. 2 kuukautta selvinpäin
Tänään on minulla päivä nro 6 ilman tippaakaan. Olo on hyvä, levollinen, mikään ei hermostuta ( paljonko join eileen, mitä mö tein , tapahtuiko jotain, olenko päässyt kotiin ja miten jne.).
Heräsin rauhallisena omasta söngystä, kohta pystyn juomaan aamukahvia ilman että sydän alkaa hakkaamaan. Koira pääse pitkälle kävelylle tänään.
Nämä vaan esimerkkinä, olen viimeksi toukokuun lopussa ollut näin monta päivää kuivana.
Kesä on mennyt niin että 3 kertaaa viikko kaatokännit.
Voit menettää ajokorttisi toistaiseksi hakemalla apua alkoholismiin.