Toimiiko teillä melatoniini nukkumiseen?
Kommentit (77)
Suurimmalla osalla ihmisistä unettomuus johtuu kahvista ja kofeiinistä. Siitä kahvista vaan ei millään syillä haluta luopua.
Selitetään kuinka ei juoda jonkun määrätyn kellonajan jälkeen jne. Mutta kokonaan luopumisesta, sitä ei vaan suostuta tekemään. Ei vaikka sen jälkeen nukkuisi hyvin tai ainakin paremmin. Jos kokeillaan sitä lopettamista unen takia, niin korkeintaan muutama päivä.
En ole koskaan kuullut ihmisistä, jotka eivät juo YHTÄÄN kahvia, teetä, energiajuomia tai käytä kofeiinivalmisteita, että heillä olisi pahoja uniongelmia.
Mielummin mietitään melatoniinejä, unilääkkeitä ym., mutta kahvista ei luovuta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitsette tuollaisia? Mikä estää teitä nukkumasta? Minkälaista liikuntaa harrastatte vai harrastatteko ollenkaan ja minkälainen ruokavalionne on, jo ett nuku?
Olen ollut aina hyvä nukkumaan ja en voisi edes kuvitella tilannetta, että en nukkuisi vaikka normaalin työpäivän jälkeen. Ilmeisesti vaihdevuodet herättelivät minut aamuyöllä joskus, mutta se oli mielestäni lähinnä mukava juttu ja oli kiva mietiskellä kaikkia kivoja juttuja ihan rauhassa.
Hienoa että ei ole univaivoja. Meille muille unen puute saattaa olla melkoinen terveysriski. Monet sairaudet (ja lääkkeet) aiheuttavat unettomuutta. Liikun paljon mutta ruokahalu on huono masennuksen vuoksi. En nuku päikkäreitä, en makaa sohvalla. Ongelmani on jatkuva ylivirkkuus, ajatukset laukkaavat yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut ihmisistä, jotka eivät juo YHTÄÄN kahvia, teetä, energiajuomia tai käytä kofeiinivalmisteita, että heillä olisi pahoja uniongelmia.
Mielummin mietitään melatoniinejä, unilääkkeitä ym., mutta kahvista ei luovuta.
Hyvä ystäväni ei juo lainkaan mitään missä on kofeiinia, ei edes teetä tai kolajuomia. Silti hänellä on ollut pahat uniongelmat lapsesta asti ja on yhä.
Mulla on YA: n 3mg, otan melkein joka ilta n. puoli tuntia tai tuntia ennen nukkumaanmenoa. Mukavasti nukuttaa joskin unet joskus aika värikkäitä. Ei kuitenkaan pelottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin mietitään melatoniinejä, unilääkkeitä ym., mutta kahvista ei luovuta.Hyvä ystäväni ei juo lainkaan mitään missä on kofeiinia, ei edes teetä tai kolajuomia. Silti hänellä on ollut pahat uniongelmat lapsesta asti ja on yhä.
Sinun ystäväsi on poikkeus ja minä en ollut aiemmin kuullut tästä harvinaisuudesta. Niin miksiköhän hän ei juo niitä? Ehkä koska ne pahentaisivat vielä entisestään sitä pahaa ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin mietitään melatoniinejä, unilääkkeitä ym., mutta kahvista ei luovuta.Hyvä ystäväni ei juo lainkaan mitään missä on kofeiinia, ei edes teetä tai kolajuomia. Silti hänellä on ollut pahat uniongelmat lapsesta asti ja on yhä.
Sinun ystäväsi on poikkeus ja minä en ollut aiemmin kuullut tästä harvinaisuudesta. Niin miksiköhän hän ei juo niitä? Ehkä koska ne pahentaisivat vielä entisestään sitä pahaa ongelmaa?
Minä valvoin jo lapsena ja nukahtaminen kesti aina. En toki juonut kahvia eikä sillon mistään energiajuomistakaan tiedetty tai älylaitteista. Kun se uni ei tule niin se ei tule. Olen tyytyväinen että saan avun melatoniinista enkä tarvitse unilääkkeitä.
Auttaa nukahtamiseen mutta se ei ole minun ongelmani vaan aamuyöllä herääminen ja valvominen. Lisäksi melatoniinista tulee karmeita unia. En käytä.
banaani, kaurapuuro esim illalla, ikkuna auki, villasukat (ei kesäisin) lämmin suihku ja kirja.
Otan 3mg 1-2h ennen nukkumaanmenoa ja menen heti sänkyyn kun alkaa väsyttää. Puuhailen jotain rauhallista odottaessa. Kyllä se auttaa unensaantia ja jatkumista. Ei väliä liikunnalla, ravinnolla jne, uni ei tule itsekseen ja määrä jää liian vähäiseksi jaksaa päivät ja herätä aamulla( jos ei ole jo pyörinyt herättyään ihan kesken).
Vierailija kirjoitti:
Käytän Tokmannilta saatavaa melatoniinia. Melatal 1.9 mg lyhytvaikutteinen ja Melatal 1 .9 mg pitkävaikutteinen, molempia yhden tabletin iltaisin. Apteekin melatoniinit ovat kalliita, ja nämä kaupan melatoniinit ajaa ihan saman asian. Apteekissa pitkävaikutteinen melatoniini Circadin maksaa 30 tbl yli 30 euroa, Tokmannilta saa 90 tablettia kympillä.
Ihanko oikeasti tämä Tokmannin tuote vastaa Circadinia? Minulla on käytössä Circadin ja kyllähän se on kallista, ja jostain syystä lääkärit nihkeilevät, laittavat vain 3 kk reseptin kerralla ja joka kerta joudun varaamaan puhelinajan ja "anelemaan", että jatkaisivat reseptiä. Jokainen näistä lääkäreistä on myös muistuttanut, ettei näitä pitäisi käyttää pitkäaikaisesti ja pitäisi välillä tauottaa jne. Vaikka kyse on siis vain melatoniinista. Ehkä pitää kokeilla tätä Tokmannin pitkävaikutteista (mulla ongelma on nimeonomaan öisin heräily, ei nukahtaminen), jos on noin paljon halvempaa eikä aina sitten tarvitsisi anella reseptiä.
5 mg:n annoksella, mutta ei todellakaan puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa vaan selvästi aiemmin, kaksi tai jopa kolme tuntia ennen.
Unirytmini lähti myöhenemään teininä, nukahtamisvaikeudet alkoi silloin. Kun ei uni tule niin ei tule. Nopeasti siihen nukahtamiseen alkoi liittyä stressiä jase vaikeutui entisestään. Opiskelijana löysin melatoniinin, ja sain ekaa kertaa vuosiin säännöllisen rytmin ja kohtuullisesti unta. Raskauksien ja imetysten aikana jouduin olemaan ilman, mutta toisaalta univaje oli muistakin syistä sitä luokkaa että sitten kun sai nukkua niin kyllä nukkui. Kun lapset alkoi nukkua niin hyvin että en torkahdellut itse enää istuilleni, iltanukahtaminen alkoi venymään ja venymään. Vaikka taatusti oli tarpeeksi rytmiä ja aktiviteettia päivissä, en polta, en käytä kofeiinia kuin satunnaisesti kokista. Otin melatoniinin takaisin käyttöön. Nyt jos en sitä ota, voin huolehti paahtaa aamuyöhön asti, ei minua nukuta. Jos unohdan ja yritän nukahtaa, tajuan yhden aikaan että siis sen takia se uni ei tulekaan kun pilleri jäi, eipä ihme ettei nukuta!
Ajattelen että haluaisin joskus tästä kouluttautua pois, jos se on mahdollista. En tiedä onko. Viivästynyt unirytmi ja melatoniinivaje voinee liittyä neuropsykiatrisiin erityispiirteisiini tai kilpirauhassairauteeni, näin olen kuullut väitettävän. Just nyt ei tunnu turvalliselta alkaa leikkiä nukkumisella kun rytmi toimii ja jaksan olla esim. enotionaalisesti suurin piirtein tasapainoinen ihminen, mitä en toistuvilla alle kuuden tunnin yöunilla ole.
Melatoniini ehkäisee koronaa.
Perhepiirissäkin todettu.
Googlatkaa.
Melatoniini toimii vain, jos unettomuus johtuu vuorokausirytmiin liittyvissä ongelmissa. Jos unettomuus johtuu stressistä, niin ei kyllä toimi.
Parhaiten toimii, kun saa kunnolla melaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän Tokmannilta saatavaa melatoniinia. Melatal 1.9 mg lyhytvaikutteinen ja Melatal 1 .9 mg pitkävaikutteinen, molempia yhden tabletin iltaisin. Apteekin melatoniinit ovat kalliita, ja nämä kaupan melatoniinit ajaa ihan saman asian. Apteekissa pitkävaikutteinen melatoniini Circadin maksaa 30 tbl yli 30 euroa, Tokmannilta saa 90 tablettia kympillä.
Ihanko oikeasti tämä Tokmannin tuote vastaa Circadinia? Minulla on käytössä Circadin ja kyllähän se on kallista, ja jostain syystä lääkärit nihkeilevät, laittavat vain 3 kk reseptin kerralla ja joka kerta joudun varaamaan puhelinajan ja "anelemaan", että jatkaisivat reseptiä. Jokainen näistä lääkäreistä on myös muistuttanut, ettei näitä pitäisi käyttää pitkäaikaisesti ja pitäisi välillä tauottaa jne. Vaikka kyse on siis vain melatoniinista. Ehkä pitää kokeilla tätä Tokmannin pitkävaikutteista (mulla ongelma on nimeonomaan öisin heräily, ei nukahtaminen), jos on noin paljon halvempaa eikä aina sitten tarvitsisi anella reseptiä.
Mulla ainakin toimii ihan yhtä hyvin Tokmannin pitkävaikutteinen kuin Circadin.
Resepteistä voi tehdä uusimispyynnön Omakannan kautta, ei tarvi soitella.
Reseptillä 3mg, otan yleensä 1-2 ja toimii yleensä 30 minuutin sisällä sen verran että saan nukahdettua. Joskus ei toimi, varsinkin jos unohtuu vaikka selaamaan nettiä kännykällä joten se väsymys saattaa mennä ohi jos ei ole varovainen. Tiedän myös tyyppejä jotka joutuvat ottamaan sen jotain kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa että siitä on apua.