Toimiiko teillä melatoniini nukkumiseen?
Kommentit (77)
3mg melatonia kokeilin lääkärin määräämänä. Siis aiheutti niin sekopäisiä valveunia ja kusihätää. Keskellä yötä toikkaroi vessaan kuselle, ei tule kusta ja ei tajua mistään mitään. Enemmän saa lepoa jos pitää vain silmät kiinni koko yön ja toisina oinä jos edes nukahtaa hetkeksi. Kokeile ihmeessä jos sinulle auttaa, itselle aiheutti kamalia valveunia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään apua. Sellaiselle ehkä, jolla ei pikkurillin kynnen lohkeamisesta aiheutunutta stressiä suurempaa elämässään, voi auttaa.
Olenko ainoa joka nukkuisi paremmin jos löisi sinua? Kaikilla on omat murheet ja ongelmat, sinä et määrittele nimettömänä kenenkään ongelmia?
Nukutti vähän liiankin hyvin. Vajosin niin syvälle, että heräsin useamman kerran yössä haukkomaan henkeä, kun ilmeisesti hengitys oli pysähtynyt. Seuraavina päivinä olo oli todella huono. Nykyään en voisi käyttääkään, kun minulla on diabetes II.
Itselläni on vaikeus nukahtaa ja käytän unelmointia siihen. Olen mies ja minulla saattaa kestää jopa tunteja nukahtamiseen. Itse vain unelmoin vaikka unelmien treffeistä, mitä sanoisin ja kuinka keskustelu etenisi. Jopa unessa määrittelen itseni tai väheksyn. Unessa saat tehdä mitä haluat, lennä tai tee mitä ikinä haluat. Elä hetki maailmassa jota ei ole olemassa ja anna mielellesi lupa siihen. Se pieni hetki yössä on sinun ja sinä päätät mitä siinä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston apteekin 5mg on toiminut. Saa vain reseptillä. Melatoniini kuten moni muu nukahtamiseen rentoutumiseen vaikuttava ei vaikuta nopeasti, vaan ajan kanssa. Kun ottaa säännöllisesti ja samaan aikaan aina saadaan paras vaikutus. Ilmeisesti vaikutus toimii samoin, kuin mm psyykeläkkeissä, eli vasta korkeintaan kahden viikon säännöllisen käytön jälkeen nähdään toivottu vaikutus.
Minulla toimi kyllä jo ensimmäisestä kerrasta ja toimii nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
3mg melatonia kokeilin lääkärin määräämänä. Siis aiheutti niin sekopäisiä valveunia ja kusihätää. Keskellä yötä toikkaroi vessaan kuselle, ei tule kusta ja ei tajua mistään mitään. Enemmän saa lepoa jos pitää vain silmät kiinni koko yön ja toisina oinä jos edes nukahtaa hetkeksi. Kokeile ihmeessä jos sinulle auttaa, itselle aiheutti kamalia valveunia.
No ehkäpä tuo annos on sinulle aivan liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa se vähän eikä läheskään aina. Reseptillä 3 kerta kolme mg per ilta.
3 ainakaan auta.
Tupla.
Lääkäri määräsi joskus 3mg:n tabletin. Ei auttanut. Uni tuli kyllä nopeammin mutta uni oli hyvin katkonaista ja unet levottomia.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi vaikka söisin purkillisen. Siis ei toimi.
Ei se kaikilla toimikaan. Mutta iso mieskin nukkuu 1 mg melatoniinia, jos on nukkuakseen. Annoksen nosto ei sitä unen saamista melatoniinilla tehosta, jos pienemmällä annoksella uni ei tule. Isosta annoksesta tulee vain seuraavan päivän pöhnäistä oloa.
Vierailija kirjoitti:
Reseptillä saatava 3mg toimii nukahtamiseen, mutta herään parin tunnin jälkeen virkeänä. Tarvitsen siihen tueksi jonkin muun lääkkeen kuten väsyttävän neuroleptin tai mirtazapiinin.
Tai sen pitkävaikutteisen melatoniinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän Tokmannilta saatavaa melatoniinia. Melatal 1.9 mg lyhytvaikutteinen ja Melatal 1 .9 mg pitkävaikutteinen, molempia yhden tabletin iltaisin. Apteekin melatoniinit ovat kalliita, ja nämä kaupan melatoniinit ajaa ihan saman asian. Apteekissa pitkävaikutteinen melatoniini Circadin maksaa 30 tbl yli 30 euroa, Tokmannilta saa 90 tablettia kympillä.
Apteekissa Hyvän Olon melatoniini 1, 9 mg alle 7 euroa / 30 kpl.
Ruokakaupasta 90 tablettia kympillä.
Minulla ehkä auttaa vähän tuo melatoniini. Otan sitä mahdollisimman vähän silti. Toivoin ettei tästä ketjusta tule minulle taas tuttu, kun koko talvi meni taas unettomuuden kanssa taistellessa. Kesän ajan olen nukkunut melko hyvin. Kamalaa tuo unettomuus kyllä. En olisi uskonut, että yhtäkkiä nukkumisesta tulee niin vaikeaa. Sitä ennen nukuin melkein aina hyvin.
Melatoniinin laadulla on myös väliä. Yliopiston apteekin 3 mg (josta otan alle puolet) käytössä ja se toimii ihan hyvin. Joskus ostin ruokakaupasta jotain vastaavaa (tosin miedompaa) niin aiheutti päänsärkyä.
Riippuu vähän sukupuolesta, iästä ja perussairauksista ja niiden lääkityksistä. Lisää esim. prolaktiinia, mikä miehillä saattaa aiheuttaa maksa- ja munuaisongelmia, jopa hypotermiaa jos oikein överiksi vetää.
Doksepiini parempi.
Minulle määrätty agomelatiini, läheistä sukua melatoniinille, millä olen saanut nukuttua. Normelat ei oo koskaan toimineet.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrätty agomelatiini, läheistä sukua melatoniinille, millä olen saanut nukuttua. Normelat ei oo koskaan toimineet.
Normimelat*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään apua. Sellaiselle ehkä, jolla ei pikkurillin kynnen lohkeamisesta aiheutunutta stressiä suurempaa elämässään, voi auttaa.
Olenko ainoa joka nukkuisi paremmin jos löisi sinua? Kaikilla on omat murheet ja ongelmat, sinä et määrittele nimettömänä kenenkään ongelmia?
Taidat itse tarvita nuijanukutuksen kun noin aggressiivinen olet. Et varmaan nuku ollenkaan tuommoisessa adrenaliinipöllyssä. Huomaatkos itse syyllistyväsi siihen mistä olet tuomitsemassa?
Eri
Kyllä melatoniini auttaa nukahtamiseen, mutta en uskalla käyttää, sillä saan siitä hirveitä painajaisia ja valveunia.
Itse taas en pysty nukkumaan jos on juuri syönyt ja olo on täysi. Ja muutenkin vähän hölmö neuvo, luuletko oikeasti ettei muut osaa syödä jos on nälkä.