Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on liittymässä Natoon, kannatatko sinä?

Vierailija
04.08.2022 |

Jos kannatat nyt, mikä oli mielipiteesi viisi vuotta sitten? Niin paljon on liikkeellä takinkääntäjiä että oikein ärsyttää. Vain pieni osa on ollut nato-jäsenyyden kannalla aina, ja nyt se vasta kelpaa muillekin. Asevelvollisuutta, puolustusmäärärahoja, hävittäjähankintoja haukuttiin vielä vähän aikaa sitten. Mites nyt? Mikään ei ole muuttunut, sama Venäjä se oli silloinkin naapurina.

Ilmoittautuuko yhtään takinkääntäjää tähän?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Aiemmin olin varovainen NATOon liittymisen suhteen, mutta venäjän hyökkäys muutti mieleni. 

Asumme vapaassa maassa ja mielensä saa muuttaa vapaasti. Ei se tee minusta mitään takinkääntäjää eikä sinusta "parempaa" NATOn kannattajaa. 

Vierailija
2/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla sitten sama takki samoin päin kesät talvet, vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kannattanut Naton jäsenyyttä aina kun ei se ole ollut realismia. Olen kannattanut vasta siitä lähtien kun haettiin EU:hun. Ihan toden teolla Nato-vastaisuus alkoi vaivat Viron prosessin aikana ja viimeistään kun Georgiassa alkoi sota 14 vuotta sitten.

En pidä tyhmänä ihmistä, joka muuttaa mielensä jostain asiasta kun saa uutta tietoa tai kun olosuhteet muuttuvat. Sellainen on, joka ei kykenee mitään mielipidettään arvioimaan uudelleen.

Vierailija
4/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina Naton kannalla.

Mutta onhan tuo venäjä muuttunut öykkäridiktatuuriksi, aluksi hiljaa, mutta muutos on kiihtynyt ihan silmin havaittavaksi nyt Ukrainan sodan aikana.

Ei ole sama maa kuin oli esim. 90-luvulla.

Vierailija
5/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla sitten sama takki samoin päin kesät talvet, vai?

Tähän kysymykseen liittyvä "takki" on ollut samoin päin koko aikuisikäni. Oliko kielikuva jotenkin outo, kun noin vastasit? Mitäs mieltä itse olet Natosta ja Venäjästä ollut vaikkapa viisi vuotta sitten? 

ap

Vierailija
6/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Aiemmin olin varovainen NATOon liittymisen suhteen, mutta venäjän hyökkäys muutti mieleni. 

Asumme vapaassa maassa ja mielensä saa muuttaa vapaasti. Ei se tee minusta mitään takinkääntäjää eikä sinusta "parempaa" NATOn kannattajaa. 

Toki saa mieltään muuttaa. Ja se tekee sinusta takinkääntäjän, jos olet mielipiteesi vaihtanut tyystin toiseen.

Vierailija
7/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Putin hyökkäsi Ukrainaan, muutin kantani. Uskoin ihmisten ja valtioiden johtajien jo ymmärtävän, että sota aiheuttaa kaikille osapuolille suurta harmia. Putin ei tätä vielä tiennyt. Hän jää 2020 luvun historiaan aikakautensa mielipuolena. Verrataan Hitleriin ja Staliniin.

Vierailija
8/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina Naton kannalla.

Mutta onhan tuo venäjä muuttunut öykkäridiktatuuriksi, aluksi hiljaa, mutta muutos on kiihtynyt ihan silmin havaittavaksi nyt Ukrainan sodan aikana.

Ei ole sama maa kuin oli esim. 90-luvulla.

1990 oli toivoa että kaikki muuttuu, ja siltä vaikuttikin, alku oli lupaava, mutta kaikki meni, valui hukkaan kuten siellä on tapana.

Vierailija
9/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä ei ole koskaan ollut rauhallinen naapuri. Sukellusvenejahdit Ruotsissa, alueloukkaukset Suomen rajan yli, näitä tapahtui tuon tuosta. Krimin valtaus oli jo vuosia sitten. Venäjä on öykkäröinyt jo kauan, todella kauan. Ja eihän Putin ainoa ole. Medjedev ihan samanlainen. 

Uutiset voi lukea miten haluaa. Lähdekritiikki ja oma ajattelu. Alueloukkauksista joku ajattelee, että johtuvat siitä että on reppana pilotti, sattuuhan sitä, kompassi oli väärinpäin, anteeksiannettavaa. Joku toinen ajattelee, että sillä tarkoituksellisesti tökitään aluevalvontaa, onko hereillä, onko resursseja, vai voiko vain marssia Helsinkiin. Puhumattakaan siitä, että Venäjä on aloittanut sotia rajamaidensa kanssa tuon tuosta. 

Voi olla naiivi, tai voi olla varovainen. Vai kuinka päin itse ajattelisitte? 

Ja jos Baltian maiden esimerkkiä olisi ymmärtänyt seurata, olisimme Natossa jo nyt. Mutta eihän se käynyt. Heidän päätöksiä vähäteltiin (-Tarja Halonen)

Vierailija
10/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kannattanut NATOa jo alakouluikäisestä alkaen, jo tuolloin huomasin kuinka russakka on se joka on pahanteossa jokapaikassa, ei ole mielipiteeni muuttunut tuosta.

Vierailija
11/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kannattanut pitkään, ehkä kymmenen vuotta. Vahvistunut pikkuhiljaa, kun työn kautta tutustuin eurooppalaisiin natoihmisiin. Tietysti myös Putinin aloittamat useat sodat ja sisäiset teot ovat vahva vaikutin. Mutta jos on oikeasti seurannut asioita, ei tämä viimeisin hyökkäys ole mitään hirveän uutta oikeasti.

Vierailija
12/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.

Vierailija
13/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilanne muuttuu, on normaalia järkevien ihmisten muuttaa mielipidettään.

Helmikuussa 2022 naamiot riisuttiin ja kaikki alkoivat nähdä todellisuuden Venäjästä. On itsestäänselvää, että silloin mielipiteet muuttuivat niilläkin, jotka olivat aiemmin olleet varovaisia ja neutraaleja.

Ei tämä mitään takinkääntöä ole, vaan rationaalista reaktiota Venäjään.

Olisi tietysti pitänyt liittyä Natoon jo 90-luvulla, mutta silloin moni jaksoi vielä olla toiveikas. Kun Venäjä näytti todelliset kasvonsa, kaikki vetivät johtopäätöksensä ja ryhtyivät kannattamaan sitä vastustavaa puolustusliittoumaa.

Vierailija
14/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutui Natomyönteiseksi 20v sitten , kun olin armeijassa. Tuli sotamies Ryan tvssä. Meil oli saman taso materiaalia 2000-l. Ww2 ei paljon apua tullut.

Venäjä ei tosta katoa, niin jokunen kaveri on parempi kuin yksin/Ruotsin kaa sotia.

Vierailija
15/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatin neutraliteettia siihen asti kun venäjä toimi järkevästi.

Vierailija
16/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. 

Vierailija
17/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kannattanut varmaan 30 vuotta. Eli siitä lähtien kun tämmöisiä asioita olen alkanut miettimään.

Vierailija
18/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nato pitäisi lakkauttaa ja perustaa uusi sotilasliitto josta maailman suurimmat mahdit USA, Kiina, Venäjä ja Intia jätettäisiin ulos. Kaikki ovat kyllin suuria selviämään yksin.

Vierailija
19/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki saa mieltään muuttaa. Ja se tekee sinusta takinkääntäjän, jos olet mielipiteesi vaihtanut tyystin toiseen.

En ole ollut koskaan NATO-vastainen, en vaan ole katsonut, että siihen liittyminen olisi Suomelle tarpeellista ennen venäjän sikailujen alkamista. Luulen, että suurin osa NATO-kannatuksen noususta koostui minun laillani mieltään liittymisen suhteen muuttaneista. Jos olemme mielestäsi takinkääntäjiä, ihan sama. Itse kutsun sitä tilanteeseen reagoimiseksi. 

Vierailija
20/83 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Harmittaa tämä tilanne. :(