Olipas Sanna Ukkolalla loistava kirjoitus tunnepiehtaroinnista!!
Ajattelen itse monesta asiasta kovin samalla tavoin. Mielestäni nyky-yhteiskunnassa korostetaan aivan liikaa tunteita, ja aina kaikkeen pitäisi reagoida tunteilla. Itse ajattelen, että jotkut asiat voi kertakaikkiaan jättää käsittelemättä tunnetasolla. Ei aina tarvitse märehtiä sitä, miten ikävältä tuntuu kun sai huonoa palautetta. Minusta voi hyvin ajattella, että olipa kurjaa, mutta nokka kohti tulevaisuutta ja nyt vaan keskitytään muihin juttuihi. Kyllä se ikävä fiilis unohtuu ilman että sitä moneen kertaan keskustelee psykiatrin kanssa.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että Vihreät puolueena pitäisi lakkauttaa kokonaan, ovat pimahtaneet täysin päästään, ja irtaantuneet todellisuudesta täysin. Tästä asiasta pitäisi laatia kansalaisaloite eduskunnan käsiteltäväksi.
Minä lakkauttaisin samalla Kokoomuksen.
Sanna, tuo negatiivisten tunteiden aladobi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Ukkola: Raivokas tunnepiehtarointi tekee suomalaiset sairaiksi (iltalehti.fi)
Josta piehtaroinnista Ukkola on itse oivallinen esimerkki .
Mutta persuihin uppoaa kuin tilkku vetelään pascaan.Tämä.
Nauroimme työpaikalla, että Sanna kirjoittaa itsestään.Nauroimme työpaikalla...
Salli mun nauraa.Hyvä juttu oli taas Ukkolalta.
- 62 v mummo
Kyllähän vasemmistollakin on puoluetoimisto jossa jaksetaan naureskella persujen painolle tai ulkonäölle, tai niidenkin jotka ei ole persuja mutta ainahan ne voi leimata sellaisiksi.
Asia-argumenteillahan noi ei kykene ukkolan puheita mitenkään kumoamaan joten nuo hokee persua tai ivaa ulkomuotoa. Eli varsin hienoa porukkaa siellä vasemmistossa duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että Vihreät puolueena pitäisi lakkauttaa kokonaan, ovat pimahtaneet täysin päästään, ja irtaantuneet todellisuudesta täysin. Tästä asiasta pitäisi laatia kansalaisaloite eduskunnan käsiteltäväksi.
Muut puolueet voisi lakkauttaa samalla (mikä näistä puolueista ei olisi irrallaan todellisuudesta/tavallisen ihmisen elämästä?)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei Sannan kanssa samaa mieltä olisikaan, edustaa hän silti toimittajuuden perusajatusta, mikä on muutoin täysin kadonnut valtamediasta, jossa kukaan ei uskalla olla eri mieltä.
Toimittajat ei uskalla koska joku kollega saattaa purskahtaa erilaisista mielipiteistä tunteiden valtaan ja sitten ollaan joukolla maalittamassa ja canceloimassa kollegaa joka kehtasi erottua yhteisestä rintamasta.
Lukija voi onneksi äänestää lompakollaan ja jättää ainakin osan noista pahimmista medioista ostamatta. Yle vie rahasi joka tapauksessa valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Ukkola: Raivokas tunnepiehtarointi tekee suomalaiset sairaiksi (iltalehti.fi)
Mutta persuihin uppoaa kuin tilkku vetelään pascaan.Tämä.
Nauroimme työpaikalla, että Sanna kirjoittaa itsestään.Nauroimme työpaikalla...
Salli mun nauraa.Hyvä juttu oli taas Ukkolalta.
- 62 v mummo
Miten ikäsi ja sukupuoli tähän liittyy?
Tuskin ihmiset reagoivat kaikkeen tunteilla (paitsi nuorena se on tyypillistä), mutta ihmisillä on tunteita, koska on ihminen. Joskus toivoisi ettei olisi tunteetonta ja kylmää, hyökkäilevää. Jos ei ole mitään reaktiota tai mielipidettä, johtaako se siihen ettei asioita paranneta inhimillisemmäksi. Ennen se oli tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta Ukkolan omat jutut perustuvat juuri siihen että herätetään ihmisissä isoja tunteita lopulta aika mitättömistä asioista.
Ei oikeastaan vaan tuo kertoo ja analysoi niitä ilmiöitä joihin muut toimittajat ei jostain syystä halua tarttua. Se, että se herättää sinussa tunteita ei ole sannan ongelma vaan ihan omasi ja ehkä sinun kannattaisi hieman miettiä omaa ajatusmaailmaasi jos maailman ilmiöiden analysointi herättää sinussa voimakkaita tunteita.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2f12f807-5bd2-4479-80a1-cf9e307acec5
Mikä tuossa linkittämisesaä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta persuihin uppoaa kuin tilkku vetelään pascaan.
Voi, voi, silakka siellä ei tiedä että paska ei ole sensuroitu sana.
Ai mielenterveysongelmien lisääntyminen johtuikin mursusta ja muutamasta huonosta kolumnista? Hyvä että sekin selvisi.
Ihan totta, että jos viettää paljon aikaa internetissä lukemassa todellisuudesta vieraantuneita, omia ennakkokäsityksiä vahvistavia juttuja, mielenterveys voi kärsiä. Minusta ongelman ydin ei kuitenkaan ole itse jutuissa (ainahan niitä joku kirjoittaa) vaan pitäisi kysyä, mikä saa ihmisen pakonomaisesti etsimään ja lukemaan juttuja. Tai voimaan jo valmiiksi niin huonosti, että joku mursukolumni tai muu somekohu kasvaa ulos mittasuhteistaan ja romahduttaa mielenterveyden.
Vierailija kirjoitti:
Osittain samaa mieltä. Meillä on vain se ongelma että lapsia ei kasvateta mitenkään sietämään pettymyksiä ja käsittelemään niitä, ei odottamaan, ei pidättäytymään, ei kontrolloimaan omaa käytöstään ja lapsuutta saa nykyään jatkaa pitkälle yli 35 ikävuoden. Ja tästä johtuu tunnepiehtarointi. Onneksi nyt on tulossa uudi trendi missä piehtaroinnin sijasta annetaan tunteen mennä läpi ja jatketaan elämää ilman piehtarointeja. Tunteisiin ei pidä jäädä jumiin, ne ei ole omaisuutta eikä niihin pidä kiintyä. Elä ja päästä irti.
Eikös lopputulos ole aika lailla sama asia, jos tunteet jätetään käsittelemättä ja jatketaan eteenpäin, kuin että tunnistetaan tunteet ja annetaan tunteen mennä läpi?
Vierailija kirjoitti:
Boomerin käyttämä nettiselain ei suostu kopioimaan nettiosoitetta vaan ainoastaan artikkelin otsikon
Hyvä kirjoitus oli. Ei voi muuta sanoa. Jopa parikymppinen kuopuskin, jolle jutun esittelin oli samaa mieltä vaikka on hvyinkin tiedostava ja aktiivinen myös somemaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa linkittää pöytäkoneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa linkittää pöytäkoneelta.
Kännykällä. Mä en saa kännyllä linkitettyä. Se mobiilisivu on muutenkin niin huono ja pomppiva, että vaivoin saa edes vastattua jotakin.
Kasvatus toki mutta kyllä some löytyy sieltä taustalta. Loukkaannutaan, lauotaan kommentteja, syytetään ja syyllistetään. Mediakin tähtää aina voimakkaaseen tunnereaktioon klikkiotsikoillaan. Monelta aikuiselta on järki kadonnut päästä ja dialogi muuttunut toisenlaisten mielipiteiden omaavien mustamaalaamiseksi ja oman agendan yksisilmäiseksi ajamiseksi. Ei ihmekään että nuoria ahdistaa kun heitä on päiväkodista lähtien peloteltu ilmastonmuutoksella, väestöräjähdyksellä jne. Minustakin maailma on tullut ahdistavammaksi mutta nuoret ovat niitä joilta odotetaan toimia: ilmaston pelastamista, väestökontrollia, velanmaksua, eläkkeidenmaksua...kyllä siinä on mielenterveys lujilla. Maailman hulluus ei ole kenenkään väestöryhmän vika vaan ihmisluonne toimii ajurina kun matkaamme kohti tulevaisuuden tuntemattomia ihmeitä ja kauhuja. Pitäkää hatuistanne kiinni, ainoa suunta on eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta Ukkolan omat jutut perustuvat juuri siihen että herätetään ihmisissä isoja tunteita lopulta aika mitättömistä asioista.
Ei oikeastaan vaan tuo kertoo ja analysoi niitä ilmiöitä joihin muut toimittajat ei jostain syystä halua tarttua. Se, että se herättää sinussa tunteita ei ole sannan ongelma vaan ihan omasi ja ehkä sinun kannattaisi hieman miettiä omaa ajatusmaailmaasi jos maailman ilmiöiden analysointi herättää sinussa voimakkaita tunteita.
Hän nimenomaan analysoi asioita varsin provokatiivisesti ja yksipuolisesti jotta saa kolumneihinsa vetäviä sisältöjä jotka vetoavat ihmisiin. Ja ei siinä mitään, se on juuri yksi kolumnin idea että se saakin olla hieman kärjistävä. Mutta sitä ei pidä sekoittaa aitoon objektiivisuuteen jossa tarkoitus on juuri asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Tunteita nostattavassa kolumnissa taas saatetaan ottaa aika pieni asia tai ilmiö ja saada se näyttämään todella suurelta ja merkittävältä eikä sitä tarvitse oikeastaan perustella mitenkään. Riittää että sanoo asian olevan niin.
Se voi olla hyvää kirjoittamista mutta sitä ei pidä sekoittaa hyvään journalismiin.
"Tunteiden ylikorostaminen on johtanut siihen, että yhä useampi nuori kärsii ahdistuksesta ja mielenterveyshäiriöistä, arvioi Daily Telegraphin haastattelema kirjailija ja addiktioterapeutti Gillian Bridge."
Mulla ahdistus ja masennus johtuivat päinvastoin siitä, että tunteet oli pitänyt tukahduttaa. Juu, tuli niissä piehtaroituakin siinä vaiheessa, kun opettelin niitä ymmärtämään, sietämään sekä hyväksymään. Sitten tasaantui normaaliksi. Tunteet saavat soljua, ja pystyn olemaan läsnä itselleni sekä muille.
Vaikka ei Sannan kanssa samaa mieltä olisikaan, edustaa hän silti toimittajuuden perusajatusta, mikä on muutoin täysin kadonnut valtamediasta, jossa kukaan ei uskalla olla eri mieltä.