Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Runsaat kuukautiset: paljonko vuodatte? Auttaako mikään?

Vierailija
04.08.2022 |

Luin Terveyskirjastosta, että kuukautiset lasketaan runsaiksi kun vuoto on yli 80ml per kierto ja ajattelin että huh huh. Käytän kuukuppia ja sidettä varmistuksena, vuoto on helposti 100ml ja yli päivässä. Kuukautiset alkoi 10- vuotiaana ja juuri noin runsaina, niiden kanssa oli todella v-maista elää ja pärjätä. Nyt 30 vuotta myöhemmin tilanne on sama. Yritän pillereillä aina pidentää kiertoa syömällä niitä kunnes vuoto puskee läpi, maksimissaan olen onnistunut pidentämään kierron 45 päivään. Olin myös mukana uuden e-pillerin testauksessa koska ko. merkin piti vähentää tai lopettaa vuoto kokonaan. Ei toiminut minulla mitenkään siihen. Kierukkaa en uskalla ottaa jos se johtaa aivan jatkuvaan ja ennakoimatromaan vuotoon :(. Syön vuotoa vähentävää Caprilon-lääkettä pahimpina päivinä. Odotan jopa vaihdevuosia innolla että tämä loppuisi.

Miten muilla menorrhagiasta kärsivillä, paljonko vuodatte? Onko mikään ehkäisymuoto auttanut vähentämään tai lopettamaan vuodon?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa saattoi mennä ja vuosin kuin seula. Ainoa mikä auttoi oli yhdistelmäpillerit. Hormonikierukka auttaa kanssa, mutta se aiheuttaa myös aivan jumalatonta ihon, hiuspohjan ja korvien rasvoittumista sekä törkeää hajua ja hikoilua. Onneksi olen työtön, koska töihin en voisi tällaisena mennä.

Vierailija
2/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka minulla auttoi. Mitään pillereitä en olisi uskaltanut kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vuoden 2-3. päivänä tosi paljon. Ilman mitään keinoja vuodon vähentämiseksi ison Nomai-kuukupin joutuu tyhjentämään 2-3 tunnin välein. Yöllä pitää olla kuppi + maxi menkkapikkarit jotta ei lakanat tulvi.

Mulla yhdistelmäehkäisypilleri aikanaan kun niitä söin, vähensi vuotoa todella paljon. Harmi kyllä niillä oli paljon muita sivuvaikutuksia: ihon ja limakalvojen kuivuminen, täydellinen seksihalujen katoaminen, mielialan lasku jne. Toinen mikä auttaa mutta vähemmän, on ottaa tulehduskipulääkettä kuten ibuprofeeni tai naprokseeni maksimiannos 3 ekaa menkkojen päivää. Sen sanotaan vähentävän vuotoa noin 20% ja voin uskoa että juuri jotain sellaista luokkaa se on.

Nykyään käytän vain tuota tulehduskipulääkettä, en mitään ehkäisyä. Pärjäilen kuppi + menkkapikkarit yhdistelmällä ihan ok, ja vaikka vuodan moninkertaisesti tuon 80 ml, niin hemoglobiiniki ja ferritiinitkin on aina olleet oikein hyvät, joten ihan sama.

Vierailija
4/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonikierukka. on turha pelätä niitä alkuvaiheen ennakoimattomia vuotoja, se loppuu. pitää olla turnauskestävyytttä tuossakin asiassa ja ymmärtää ettei kaikki toimenpiteet ala toimia sormia napsauttamalla.

toinen pysyvä vaihtoehto on kohdun poisto. naapurini kävi poistattamassa kohtunsa ja sanoi, että oli elämänsä paras päätös ja voisi suositella sitä kaikille

Vierailija
5/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoon

Vierailija
6/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et enää meinaa tehdä lapsia, niin varaa aika lääkärille ja sano, että haluat kohdun limakalvojen lämpöpallokäsittelyyn. Minulle tehtiin se 39 vuotiaana erittäin runsaiden kuukautisten takia. Myls ferritiiniarvoni olivat sen takia liki miinuksella, eli 6.

Hoito tehtiin Naistenklinikalla, se oli hyvin helppo ja täysin kivuton, eikä salkkua tarvinnut. Pidin kyllä sen päivän vapaata. Vuodosta lähti noin 85% pois kokonaan, eli se todella toimi. Älä enää suostu mihinkään kierukoihin tai lääkkeiden syöntiin, vaan vaadi, että sinun tilanteesi tutkitaan ja katsotaan olisiko lämpöoallohoito sinulle mahdollinen.

Vierailija
7/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoistoon

No niitä ei tehdä tällä vuosituhannella enää.

Vierailija
8/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hormonikierukka. on turha pelätä niitä alkuvaiheen ennakoimattomia vuotoja, se loppuu. pitää olla turnauskestävyytttä tuossakin asiassa ja ymmärtää ettei kaikki toimenpiteet ala toimia sormia napsauttamalla.

toinen pysyvä vaihtoehto on kohdun poisto. naapurini kävi poistattamassa kohtunsa ja sanoi, että oli elämänsä paras päätös ja voisi suositella sitä kaikille

Kohdunpoisto on iso leikkaus ja en todellakaan edes ajattelisi sellaista, kun on olemassa modernimpiakin vaihtoehtoja.

Vierailija
9/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit auttaa.

Vierailija
10/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka toimii. Oon ollut vuodoton 10vuotta.

Sitä ennen vuosin kuin seula yli viikon

Vierailija
11/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli, yllättäen auttoi. Mikään ehkäisypilleri/yhdistelmähoito ei auttanut, ibuprofeenista ei mitään hyötyä, kaikki kierukat ehdottomasti kiellettyjä usean sektion jälkeen  - no jos se kohtu on noin huonossa kunnossa, niin miksi hitossa en saa kohdunpoistoa? Lämpöpallohoitoon ei pääse, ehkä yksityisen kautta pääkaupunkiseudulle sitten, mutta ei täällä onnistu. Tai ehkä siinäkin oli se, että on noi sektiot takana? En kuitenkaan sitä täällä saa.

Vierailija
12/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun asiallinen viesti saa alapeukkua. Hormonikierukka tosiaan auttaa.

Vierailija
13/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitosti mutta olen nyt menossa kystan poisto leikkaukseen. En tiedä johtuuko ne runsaat vuodot tästä munasarjakystasta. E pillereistä tuli vain kamalia oireita, mutta gynet haluaa niitä tuputtaa. 

Vierailija
14/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirenaa suosittelen, auttoi ainakin mulla!

Vierailija
15/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vuositte niin mihin vuoto meni, pikkuhousuun?

Vierailija
16/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit auttaa.

Mulla ei ainakaan auttanut mitään ja siihen päälle vielä sumuinen masenutnut olo..

Vierailija
17/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt jonkun tutkimuksen, jonka mukaan ibuprofeeni aloitettuna just ennen kuukautisia täysannostuksella 3x800mg päivässä olisi vähentänyt vuodon määrää keskimäärin 30%.

Siitä on jo aikaa kun tohon artikkeliin törmäsin mutta google varmaan osaa kertoa lisää.

Vierailija
18/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua käyttää hormoneja, joten vain caprilon käytössä. Jos ei olisi caprilonia niin joka kuukausi istuisin pari päivää pöntöllä saikulla, koska mitkään vaipat ei pitele sitä vuotoa.

Vierailija
19/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun asiallinen viesti saa alapeukkua. Hormonikierukka tosiaan auttaa.

Ei auta kaikilla.

Nimim hormonikierukka ja silti pahimpina vuotopäivinä 2 cyclocapronia ja supertamponi tulee 2 tunnissa läpi.

Vierailija
20/47 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuodan kaksi ekaa päivä niin että kun aamulla herään pitää juosta vessaan ettei veret tule pitkin housuja. (on kyllä monesti tullut!). Ja sitten istun pöntöllä niin kauan kun valuu kaikki, sitten on taaas "hiljainen hetki" että pärjää hetken aikaa kun laittaa kaksi sidettä, kahdet alushousut, mutta mieluummin kotosalla istua kuin lähteä minnekään (teen onneksi kotona etätöitä, tehnyt vuosia joten ei ole ollut ongelmaa työpaikoilla) Jossain kohtaa taas tulee se kamala tulva, että vuotaa kuin sikaa tapettais. Yleensä sitten parin päivän päästä se vuoto niukkenee melkein heti, eli vuodan kaikki noi suuremmat verimäärät ton kahden päivän aikana.