Runsaat kuukautiset: paljonko vuodatte? Auttaako mikään?
Luin Terveyskirjastosta, että kuukautiset lasketaan runsaiksi kun vuoto on yli 80ml per kierto ja ajattelin että huh huh. Käytän kuukuppia ja sidettä varmistuksena, vuoto on helposti 100ml ja yli päivässä. Kuukautiset alkoi 10- vuotiaana ja juuri noin runsaina, niiden kanssa oli todella v-maista elää ja pärjätä. Nyt 30 vuotta myöhemmin tilanne on sama. Yritän pillereillä aina pidentää kiertoa syömällä niitä kunnes vuoto puskee läpi, maksimissaan olen onnistunut pidentämään kierron 45 päivään. Olin myös mukana uuden e-pillerin testauksessa koska ko. merkin piti vähentää tai lopettaa vuoto kokonaan. Ei toiminut minulla mitenkään siihen. Kierukkaa en uskalla ottaa jos se johtaa aivan jatkuvaan ja ennakoimatromaan vuotoon :(. Syön vuotoa vähentävää Caprilon-lääkettä pahimpina päivinä. Odotan jopa vaihdevuosia innolla että tämä loppuisi.
Miten muilla menorrhagiasta kärsivillä, paljonko vuodatte? Onko mikään ehkäisymuoto auttanut vähentämään tai lopettamaan vuodon?
Kommentit (47)
Pari päivää sitten meinas bussissa vuotaa yli. Olin lähtenyt töistä ja laittanut vaan yhdden ohuen suojan, jossain kohtaa loppuvuotoa tulee aika runsaasti verta ja unohdin tämän. Sen ikäänkuin tuntee kun pöksyihin alkaa valumaan liikaa ylimääräistä... Oli kauhea olo bussissa kun pelkäsi, että kun nousen niin nyt tulee ulos ne veret. Mutta onneksi tuli vain vähän ja kerkesin sitten kotia...
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ekaa päivää pahin. Aamulla kun nousee ylös, ja pääsee pöntölle ne veret vain tulvii ylös. Sitä olen miettinyt, mihin ihmeeseen ne kerääntyy yön aikana ?
Emättimeen: kun olet makuullasi, niin painovoima ei auta kauheasti vuodon ulostulemisen kanssa. Kun sitten nouset ylös, niin samalla tietenkin vuoto alkaa valua alaspäin.
Liikunta ei-vuotopäivinä ainakin itsellä vähentää vuotoa.
Kohdunpoisto, ainoa keino päästä viheliäisestä vaivasta. Kyllä elämä helpottui!
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoisto, ainoa keino päästä viheliäisestä vaivasta. Kyllä elämä helpottui!
On niitä muitakin keinoja toki vähentää vuotoja. Kohdunpoisto on radikaalein
Yhdistelmäehkäisypillerit ilman taukoviikkoja. Ei vuotoja lainkaan. Erittäin miellyttävää.
Kaksi ekaa päivää pahin. Aamulla kun nousee ylös, ja pääsee pöntölle ne veret vain tulvii ylös. Sitä olen miettinyt, mihin ihmeeseen ne kerääntyy yön aikana ?