Runsaat kuukautiset: paljonko vuodatte? Auttaako mikään?
Luin Terveyskirjastosta, että kuukautiset lasketaan runsaiksi kun vuoto on yli 80ml per kierto ja ajattelin että huh huh. Käytän kuukuppia ja sidettä varmistuksena, vuoto on helposti 100ml ja yli päivässä. Kuukautiset alkoi 10- vuotiaana ja juuri noin runsaina, niiden kanssa oli todella v-maista elää ja pärjätä. Nyt 30 vuotta myöhemmin tilanne on sama. Yritän pillereillä aina pidentää kiertoa syömällä niitä kunnes vuoto puskee läpi, maksimissaan olen onnistunut pidentämään kierron 45 päivään. Olin myös mukana uuden e-pillerin testauksessa koska ko. merkin piti vähentää tai lopettaa vuoto kokonaan. Ei toiminut minulla mitenkään siihen. Kierukkaa en uskalla ottaa jos se johtaa aivan jatkuvaan ja ennakoimatromaan vuotoon :(. Syön vuotoa vähentävää Caprilon-lääkettä pahimpina päivinä. Odotan jopa vaihdevuosia innolla että tämä loppuisi.
Miten muilla menorrhagiasta kärsivillä, paljonko vuodatte? Onko mikään ehkäisymuoto auttanut vähentämään tai lopettamaan vuodon?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
En halua käyttää hormoneja, joten vain caprilon käytössä. Jos ei olisi caprilonia niin joka kuukausi istuisin pari päivää pöntöllä saikulla, koska mitkään vaipat ei pitele sitä vuotoa.
Minulla Caprilon ei vaikuttanut yhtään. Onneksi ne ajat on takana, mutta 40 vuotta sitä veriputousta kestikin.
Mulla lopetti kuukautiset lähes kokonaan Azalia-minipillerit. Elämänlaatu parani niiin paljon!
Välillä sitä verta vaan tuli sellaisella syöksyllä, että vaikka oli mitkä siteet ja tamponit, niin olin vyötäröä myöten veressä. Tai yöllä vaan jää kauhea verivana perään kun herää siihen tulvahdukseen, ja yrittää juosta äkkiä vessaan. Siis edelleen vaikka olisi ollut millaiset toppaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoistoon
No niitä ei tehdä tällä vuosituhannella enää.
Jännä, mistäköhän olet tuon tiedon saanut? Minulle nimittäin olisi tehty kohdunpoisto vain muutama vuosi takaperin epäonnistuneen essure-toimenpiteen jälkeen. Kieltäydyin siitä, koska on aivan liikaa kokemusta HUSn törkeistä hoitovirheistä. Essuren toispuoleisen asettamisen jälkeen kuukautiseni ovat olleet todella runsaat ja vatsani on turvoksissa jatkuvasti, munasarjoissa on joskus niin sietämätöntä kipua, että joudun konttaamaan ja kun soitin asiasta "hoitavalle" taholle, törkeä hoitaja NAUROI minulle puhelimessa ääneen-enpä enää palannut siihenkään asiaan sen koommin, vaan kärsin kipujeni kanssa vaihdevuosiin saakka. En mene terveydenhoitoon enää, vaan jos tarvetta on, haen jälkiehkäisypillerit. Miettikää, miten "hyvin" ovat asiat terveydenhuollossa.
Kierukka vähensi vuodon määrää melko hyvin, mutta päädyin poistattamaan sen toistuvien tulehdusten takia. Vuoto jatkui runsaana ja ferritiiniarvo putosi miltei nollaan. Pääsin viime syksynä kohdun lämpöpallohoitoon ja sen jälkeen tilanne on ollut oikein hyvä eli ei enää massiivista vuotoa päivien ajan. Olo on kohentunut kaikin puolin muutenkin, kun raudanpuutetta ei enää ole (toki tähän vaikutti myös rautalisä).
Pitäis kokeilla tuota Caprilonia. Mulla auttaa kyllä ibuprofeenikin, mutta en uskalla sitä isoja määriä syödä. Mulla saattaa vuodon alkupäivinä täyttyä kuukuppi vähän yli tunnissa. Onneksi tuota ei kestä kuin kaksi, maksimissaan kolme päivää.
Mulla runsas vuoto on tullut vasta lasten saamisen jälkeen.
Olen vain kestänyt, hormonaalista ehkäisyä en halua. Kohdun poisto joo, mutta on aika radikaali toimenpide.
Ja tuo 80ml on iso vitsi 😁
Isoimman kuukupin saa tyhjentää 2-3h välein 2 ekaa päivää ja silti pitää olla yöside varmistamassa.
Harmi, että kuppi aiheuttaa järkyttävät kuukautiskivut, niin nykyään on tamponi+yöside yhdistelmä, jonka kanssa selviän, kunhan vaihtaa riittävän usein ne ekat 2pva.
Azalia-minipillereillä vuodot ovat loppuneet kokonaan. Kuukautiseni olivat muuttuneet runsaammiksi parikymppisenä lihomisen myötä. Nyt olen kolmikymppinen.
Omat menkkani eivät kuulostaneet paljon miltään täälläkin kerrottuihin juttuihin verrattuna. Olinkin elänyt pitkään harhaluulossa vastaavia juttuja lukemalla, että eivät kuukautiseni olleet edes runsaat.
Runsaimpana päivänä supertamponista tuli kahden tunnin sisällä vuoto läpi. Paljon hyytymiä. Ferritiini vuosikausia alhaalla aiheuttaen uupumusta.
Mitä rautalisää kannattaa syödä?
Mitkä parhaimpia ja pitävimpiä kuukautissuojia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka toimii. Oon ollut vuodoton 10vuotta.
Sitä ennen vuosin kuin seula yli viikon
Kumma kun asiallinen viesti saa alapeukkua. Hormonikierukka tosiaan auttaa.
Mitä kummaa siinä on, jos joku saa siitä apua ja joku toinen ei? Se ei ole kaikille toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rautalisää kannattaa syödä?
Mitkä parhaimpia ja pitävimpiä kuukautissuojia?
Obsidanilla sain nousemaan rauta-arvot tehokkaasti, mutta alkoi aiheuttaa niin rajua mahakipua, että oli pakko vaihtaa. Nyt käytössä Ferrodan, joka ei aiheuta tuollaista kipua, mutta olen vasta menossa tarkistamaan, miten arvot ovat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoistoon
No kylläpä tehdään. Juuri edellisessä tarkastuksessa gyne sanoi, että myös kohdunpoisto on mahdollinen, jos ei muuta ratkaisua löydy.
Mulla myös menkkojen alkupäivinä todella runsasta verenvuotoa. Aamuisin on kiirehdittävä nopeasti vessaan sidettä painaen, tai muuten kaikki yön aikana kerääntyneet veret humahtavat jalkaa pitkin lattialle.
Sama juttu päivällä. Jos istun vähänkin kauemmin ja nousen ylös, verta ja hyytymiä humahtaa siteeseen ja tulee helposti ohivuotoja, minkä seurauksena housut sotkussa.
Aurallisen migreenitaipumuksen takia en voi syödä hormonipillereitä vaivaan, eikä ibuprofeenikaan käy erään toisen lääkkeen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös menkkojen alkupäivinä todella runsasta verenvuotoa. Aamuisin on kiirehdittävä nopeasti vessaan sidettä painaen, tai muuten kaikki yön aikana kerääntyneet veret humahtavat jalkaa pitkin lattialle.
Sama juttu päivällä. Jos istun vähänkin kauemmin ja nousen ylös, verta ja hyytymiä humahtaa siteeseen ja tulee helposti ohivuotoja, minkä seurauksena housut sotkussa.
Aurallisen migreenitaipumuksen takia en voi syödä hormonipillereitä vaivaan, eikä ibuprofeenikaan käy erään toisen lääkkeen takia.
Cyklocapron käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoistoon
tehdäänpä
Mulla oli myoomien takia todella runsaat kuukautiset. Laitatin Mirena-hormonikierukan niin kuukautiset loppui kokonaan.
Ihan pakko tulla hehkuttamaan: minulle tehtiin hysteroskopia pari kuukautta sitten, poistettiin polyyppi - epäiltiin sen aiheuttavan runsaat vuodot (ferritiini oli matala myös). Sitä ennen olin ollut melkein vuoden traneksaamihappotabuilla kuukautisten aikaan. Auttoivat nekin, mutta luojan kiitos gyne sanoi, että poistetaan polyyppi, että turha on hoitaa oiretta, kun voi hoitaa syyn eikä kysellyt minulta, että miten haluaisin. Hysteroskopian yhteydessä sain mirenan runsaiden menkkojen hoitoon.
Siis ihan uskomatonta millainen ero oli pelkällä polyypin poistolla. Ekat menkat hysteroskopian jälkeen oli niin helpot. Kuvitelkaa, että kun ennen en voinut käyttää edes superplustamponia ilman, että se tippui 10 minuutin kuluttua itsestään ulos, kun oli kertakaikkisen täynnä vuotoa, niin nyt sitten pelkkä normaali tamponi riitti ja se piti vuotoa tuntien ajan. Toisessa kierrossa alkoi sitten jo mirena vaikuttaa ja olisin nyt näiden menkkojen aikaan pärjännyt pikkuhousunsuojilla, mutta kas... olin unohtanut niitä ostaa, kun ne eivät ennen olisi riittäneet mihinkään.
Siis olisin pärjännyt ihan pelkän polyypin poistolla, mutta koska minulle oli niitä jo tullut, niin se merktisee sitä, että niitä tulisi jatkossakin, kierukka luultavimmin estää niiden kasvua, joten siksi kierukkakin laietettiin. Kuitenkin yksi elämäni parhaimmista päätöksistä mennä valittamaan menkkoja lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka toimii. Oon ollut vuodoton 10vuotta.
Sitä ennen vuosin kuin seula yli viikon
Kumma kun asiallinen viesti saa alapeukkua. Hormonikierukka tosiaan auttaa.
Ei auta kaikilla.
Nimim hormonikierukka ja silti pahimpina vuotopäivinä 2 cyclocapronia ja supertamponi tulee 2 tunnissa läpi.
Minulla loppui kaikkein kauhein vuoto, mutta vuosinkin sitten kierukan kanssa 2 viikkoa putkeen.
Jostain luin, että Mirenalla, jos on siis todella runsaat kuukautiset, kuukautiset loppuvat noin 5% todennäköisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, että eka päivä pitää juosta aamulla vessaan. Osaan jo tekniikan miten , pitää vieriä sänkyä pitkin ett ä kerkee pöntölle :D On kyl naurettavaa
Kun menkut vielä oli, vuosin niin, että 7 päivän vuotojen aikana kului 5 isoa pkt super+ tamponeja ja 5 pkt yösiteitä. Pahimpina päivinä tamponit ja siteet piti vaihtaa vartin välein, kun tuli pitkin reisiä. Käytin samaan aikaan vuotoa vähentäviä lääkkeitä. Ilman niitä ei olisi selvinnyt. Muutaman kerran piti käydä kaavinnassa kun vuoto saattoi kestää yhtäjaksoisesti kuukauden. Anemiasta kärsin 30 vuotta. Sitten vuoto loppui kuin seinään eikä sen jälkeen ole rautalääkkeitäkään tarvinnut
Seurasiko tuosta käsittelystä jotain negatiivista?