Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lokavauvat 2006,viikko 43

23.10.2006 |

Heipähei kaikille!

Me käytiin perheen kesken lomalla viikonloppuna. Käytiin vauvaa näyttämässä äidilleni.Matkaa ei tosin ollut suuntaansa kun 130km, hyvin vauva jaksoi. Ja oli tosi piristävää olla poissa kotoa kun ei tarvinnut siivoamisia miettiä ja sai istua valmiiseen ruoka pöytään. Ja esikoinen tykkäsi kun oli siskon pojat leikkikavereina..Olipa kyllä piristävä loma.

Viimeviikon pinossa joku kyseli jälkisupistuksista. Minulla ne olivat aivan kamalia ja kestivät melkein viikon. Otin kyllä särkylääkettä niihin, kuitenkin särkylääkkeet olivat sellasia että niitä sai ottaa vaikka imettikin..miksi sitä turhaa kärvistelemään kun lääke vie kivun?

Jälkivuoto jatkuu ja jatkuu ja peräpukamat ovat todella kipeät..mikä niihin olisi paras lääke?

Sitten oli myös alkoholin ottamisesta puhetta. Minä muistelisin että yhden annoksen alkoholia voi ottaa niin ettei tarvitse pumpata maitoa pois koska se määrä mitä menee äidinmaitoon on olematon.Siitä tulikin mieleen että voisi ostaa yhden sauna siiderin joku ilta

Meillä yöt ja päivät ovat menneet tosi hyvin vauvan kanssa ja esikoisenkin kanssa on paljon helpompaa. Sympatia haleja yönsä valvoville, minulla esikoisen kanssa oli kaiken maan koliikit sun muut joten ymmärrän ja tiedän sen väsymyksen määrän. Sen vuoksi varmaan osaakin arvostaa tätä " helppoutta" aivan eri tavalla. Kyllä meidänkin vauva herää kolmen tunnin välein syömään mutta jotenkin noissa väleissä ehdin niin hyvin nukkumaan ettei väsymystä ole.

Uskomatonta ajatella että kohta meidän tiukuli täyttää 1kk, äkkiä se aika vaan menee. Vauva on jo selvästi paljon kirkas silmäisempi ja katsoo ympäristöään tutkiskellen..kovati odotellaan sitä ekaa hymyä.

Jaksuja kaikille

T.opokas ja tiukuli 290906

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tultiin juuri 1kk neuvolasta ja ei voi muuta kuin todeta neidin olleen ruoka-aikana kotona. Painoa oli 4100g (3350) ja pituutta 54cm (50). Miten teidän muiden pienokaiset ovat kasvaneet? Nyt toi puhelin häiritsi äsken kirjoitusta.

Kotiinlähtemisestä; mä olin kaksi päivää sairaalassa.

Nyt toi puhelin soi taas.

m ja tyttö 26vrk

Vierailija
22/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea uusille nyyttinsä hakeneille=))

Tänään uskaltauduin vauvan kanssa Myyrmanniin, piti esikoiselle käydä ostaa talvikengät. Hyvinhän se reissu meni, tosin ei sinne jääty turhia lorvailemaan, kun nuo ajomatkatkin kestää reilun puoli tuntia suuntaansa. Yritin ettiä vaunuihin hyttysverkkoo mut eipä löytynyt ja toinen juttu mitä oon pitempän ettiny on sellanen vedettävä soittokello vauvalle. Siis siinä on naru ja soittaa sellasta " unettavaa musiikkia" . Täytyy varmaan mennä johonkin vauvatarvikeliikkeeseen.

Vauvan rytmistä: Öisin on oikeestaan jonkinlainen rytmi, herää kolmen tunnin välein ja syö kummankin rinnan. Päivisin syöttövälit tahtoo olla lyhyempiä ja varsinkin iltaa kohti poika viihtyy aika paljon rinnalla.

Valveilla jaksaa olla pitkiäkin aikoja ja hienosti katselee ympärilleen.

Toissa iltana otin tutin eka kertaa käyttöön, kun ei meinannut uni millään tulla. Aika pelleilyä on sen syöminen, ei saa kunnon imua siihen ja tutti kumminkin joissain tilanteissa rauhoittais, ei aina se tissi se lohduttaja.

Eipä ole tullut mielenkään se yksi S.. jälkivuotoo on edelleen, näytti jo, että se loppuu ja nyt onkin alkanut uudelleen. Ärsyttävää, kauankohan se meinaa vuotaa.? Saunassa olen kerran käynyt synnytyksen jälkeen mut ei oikein tuntunut hyvälle.

Meiän poikahan syntyi keskiviikkona 22.52 ja kotiin lähdettiin perjantaina klo 17. Sairaalan mielestä meillä oli aikainen kotiinlähtö ja jouduimmekin käydä uudelleen lääkärintarkastuksessa sitten sunnuntaina. Mä en osannut nukkua sairaalassa ja tuntui, että kun oma vauva rauhoittui niin naapurin vauva alotti itkemisen. Ja muutenkaan pidä sairaalassa olemisesta..tietty jos vauvan/oma vointi olis pitempää oloo vaatinut niin sitten. Ja Hyvinkäälläkin osasto oli aivan täynnä.

Olikos se Tuittulilla kans pitempi väli edelliseen synnytykseen??

Meillähän tuo kolmonen on syntynyt -99 ja " isommat" -96 ja -94.

Olo oli vähän kuin ensisynnyttäjällä ja niinhän ne sairaalassakin opetti mulle navanhoitoo tai oikeestaan sanoivat, että muistellaanpas miten se menikään ja samoin kaikki poimujen putsaukset.

Mutta nyt täytyy mennä tekee ruokaa, kun näyttää tuo poikakin nukkuvan.

myttynen ja " Oskari" 3 vk ja 1 pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojuhan syntyi lauantaina klo 12.32. Kätilö/hoitaja olisi päästänyt jo maanantaina kotiin lastenlääkärin tarkastuksen jälkeen, mutta itse halusin olla tiistaihin asti, koska en ollut varma riittääkö maito. (pari kertaa vauvalle annettiin lisämaitoa sunnuntaina) Ma/ti välisenä yönä kyllä maito sitten nousikin rintoihin. Mulla oli sinänsä leppoisat oltavat sairaalassa, että huoneessa ei ollut muita, joten sain olla rauhassa, levähtää ja katella telkkaria. Jos olisi muita ollut samassa huoneessa, niin sitten olisin kyllä lähtenyt jo aiemmin kotiin.

Vierailija
24/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin huoneessa 3vrk ja tosiaan katselin kanssa telkkaria iltaisin ja aamullakin hain aina aamiaisen huoneeseen ja katsoin samalla aamuteeveetä;) Eli mä otin sen " loman" kannalta kun olo oli kuitenkin hyvä. Mutta en määkään olisi yhtään sen enempää siinä kauheassa sairaalan sängyssä ollut.

Nazu ja nuppuvauva la 4vkoa

Vierailija
25/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei kyllä ole huoneessa mitään tv:tä tai muuta luksusta. Ja tosiaan, mulla tulee niin äkkiä isompia lapsia ja kotia ikävä, että en osaa oikein ottaa rennosti siellä sairaalassa.

Aion nyt tehdä niin, että mainitsen jo heti aluksi, että toivon mahdollisimman pikaista kotiinpääsyä. Katsotaan, millaisen ryöpyn saan niskaani..

Vierailija
26/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tänään eka neuvola. Pituutta neitokaisella oli 53cm(48cm) ja painoa 3810g(3210g), eli pitkä ja hoikka. Kaikki oli oikein hyvin. Alapään iho on vauvalla pikkasen punasena. Mikä siihen auttaa parhaiten?

Itellä ahistaa nämä liika kilot. Vaikka tiedän ettei pitäis stressata vielä niin ahdistaa ku vanhat housut ei mahu etes viereen..persuski on niin levenny että huh huh. Tiedän että pitäis malttaa odottaa vaan ja jättää karkit syömättä mutta mutta..eipäs kyllä voi sanoa että itse tunto ois kovin korkeella tällä hetkellä..

Kiva että S-I löys avun sieltä vyöhyke terapiasta. Meillä kanssa menny nuo yöt taas viime aikoina pikkasen huonosti. Tai vauva syöny tosi tiheään ja itellä tullu nukuttua tosi huonosti. Ja esikoisen kanssa on saanut pinnaa venyttää oPoika ei usko mitään, ei sitte mitään. Sataan olen laskenut, suosikki lelut on jäähyllä kaikki ja nurkassa on seisotettu - lahjonta tuntuu olevan ainoa asia joka tehoaa...Mutta kaitpa tuo on yksi keino näyttää mustasukkaisuutta..ja muutenkin on uhmaa..

Pitää mennä pyyhkimään..kivaa loppuviikkoa kaikille.

Mianni, me oltiin sairaalassa 2vrk ja oli kyllä tosi ihana päästä kotiin. Meillä oli kriteereinä se, että maitoa tulee ja vauvan paino on nousussa.

T:Opokas ja tiukuli

Vierailija
27/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt mekin voidaan siirtyä tälle puolelle :o)

Meille syntyi TYTTÖ 24.10.

Painoa 3900g ja pituutta 52cm.

Vaikean synnytyksen ja repeämisen päätteeksi vauva on vielä sairaalassa vastasyntyneiden teholla infektion vuoksi.

Rankkaa meinaa olla kun esikoinen (2,9v) kaipaa myös oman osansa huomiosta. Mutta toivottavasti saadaan vauva pian kotiin ja päästään aloittamaan kunnon arki.

On vielä kovin epätodellinen olo, että meillä tosiaan on aivan isonveljen näköinen pikkuinen tyttö. Voi tätä onnea! =)

Vierailija
28/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan alapään punaisuuteen voi laittaa talkkia tai perunajauhoa. Tai jos kovasti punoittaa zinkki- tai bepanthenvoide ja ilmakylpyä.

Vierailija
29/52 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti munkin vielä käydä Miannille kertomassa meidän sairaalassaolosta. Jos siis vielä olet sitä lukemassa... Eli poika syntyi keskiviikkona klo 8:53 ja me lähdettiin kotiin perjantaina päivällä heti, kun lastenlääkäri oli tehnyt tarkastuksen. Mulle kans sanottiin siitä keltaisuudesta, että jos näyttää siltä tai jos vauva on uninen, eikä tahdo syödä tarpeeksi usein, niin pitäisi käydä näytillä. Luottivat siihen, kun on kuitenkin " jo" neljäs lapsi, että osaan mennä takaisin, jos jotain tulee. Kyselivät vain, onko aiemmilla lapsilla ollut keltaisuutta. Kuulemma, jos äitillä veri on O+, niin vauvoilla on usein keltaisuutta. Enpä ollut sitä aiemmin kuullut..

MYTTYSELLE piti vielä sanoa, että minähän se olin melkein kuin ensisynnyttäjä, isommat siis syntyneet 95, 97 ja 00. Että kyllä oli taas opettelua tässä vauva-arjessa, mutta hyvin on lähtenyt menemään. Sairaalassa eivät kuitenkaan kauheasti opettaneet, totesivat vaan, että kyllähän sinä nämä muistat. Ehkä osittain johtui siitäkin, että kätilön lähtiessä synnytyssalista hakemaan meille syötävää, olin jo sillä välin napannut vauvan ja alkanut imettää :D

Mutta nyt täytyy palailla Aliaksen pariin!

Tuittuli ja " Lenni"

Vierailija
30/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi PEE!

Meillä on nyt jo vissiin kolmas ilta kun vauva ei meinaa nukahtaa millään. Eilen tuli jo itku ekan kerran. Vauva näyttää siltä että nukahtaa rinnalle (imetän makuulla sängyssä iltapesujen jälkeen n. klo 20.30-21.00) mutta kun itse irroittaa rinnasta niin n. 20 sekunnin kuluttua alkaa ähkiä ja sitten itkeä. Sama jos yrittää sylissä nukuttaa uudelleen niin nukahtaa mutta sänkyyn laitettaessa herää heti. Siis ekat 3,5 vkoa menivät kuin unelma ja nyt jokailtainen nukuttamisrumba!!! Valitan varmaan turhasta koska yöt neiti nukkuu edelleen hyvin, mutta sekin on raskasta kun 3 tuntia imetät, kannat, hyssytät, imetät, röyhtäytät jne. Rinnat olivat ja ovat ihan herkät ja tyhjän tuntuiset ja se lisäsi justiin sitä ahdistusta illalla! Uni tuli neidille sitten varmaan 8 imetyksen jälkeen joskus 23.30. Eli kolme tuntia meni kaikkineen makuuhuoneessa taistellessa.

Sitten kun vauva nukahti, kömpi nuhainen esikoinen meidän viereen ja herätti hirveällä metelillä vauvan. Taas jouduin imettämään kun vauva ei syö tuttia sitten millään. No vauva kyllä nukahti heti. Mutta esikoinen aloitti siitä sitten sellaisen 1,5 tunnin puheiripulin ja sätkykohtauksen, puhu ja potki meidän välissä. Kyllä oli hermot kireällä! Miten ihmeessä tuo esikoinen saadaan nukkuman taas koko yö omassa sänyssä, omassa huoneessa????? Auttakaa ken voi.

Pitää varmaan tänään käydä ostamassa tuttelia pari purkkia ja tuttipullo jos tänäännkin vielä näyttä siltä että vauva ei tule kylläikseksi. Tosin aion kyllä pari kertaa molemmat rinnat antaa ennen kuin siirryn tutteliin mutta jos pitää kolme tuntia imettää kipeistä ja tyhjistä rinnoista niin.. Huh.

En usko että kähinä on masuvaivojakaan kun niitä ei ole aamulla, päivällä tai alkuillastakaan. Nukkumaan mennessä tuo neiti on aloittanut tuon itkurumban tai sanotaanko tyytymättömyysrumban.

Täällä kauhea sade ja tuuli, ei taida ulos päästä. Lupailuvat sitä myrskyä vissiin!

Nyt siivoamaan taas esikoisen sotkuja;)

Nazu ja tytöt 1v9kk ja kohta 4 vkoa

ps. Tunnen tänä aamuna ekan kerran väsyä sen jälkeen kun vauva syntyi. Täydet sympatiani kaikille jotka valvovat öisin. Mitä muuten kuuluu teille S-I???

Vierailija
31/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna olen varsin pirteä, vaikka vauva herättelikin neljä/viisi kertaa yöllä. Mieheni vei patjan tytön 1v7kk huoneeseen ja nukkui siellä, ja minä sain keskittyä nukkumiseen vauvan kanssa. Näin minun ei tarvinnut heräillä tytön yöheräilyihin. Jatkamme näin ainakin muutaman yön. Imetykset yöllä eivät pahemmin herätä pitkäksi aikaa, mutta meidän poitsun maha toimii niin usein, että melkeinpä pari kertaa pitää yölläkin käydä vaihtamassa vaipat.

Tänään ajattelin viedä vauvan kylpyyn ensimmäistä kertaa, saa nähdä mitä tykkää. Eilen oli hieman masuvaivoja päivällä, tosin ei mikään ihme kun hän on niin kova syömään.

Ulkona on tosiaan kova myrskyilma, harmi jos ei pääse ulos ollenkaan. Nyt kutsu käy, täytyy lopetella.

Iris73 + poitsu 11 vrk

Vierailija
32/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan kärsitty rintatulehduksesta! Eilen oli pakko hakea kuuri kun ei tunnu kotikonstein saavan parannettua, pari päivää mennyt 40 asteen kuumeessa ja voitte varmaan kuvitella että ei oikein ole jaksanut keskittyä yhtään mihinkään...eikä tehdä yhtään mitään, onneksi mies on ollut tämän viikon vielä kotona, saanut touhuta noiden isompien kans. Ens viikolla lähtee töihin joten saapas nähdä miten se arki lähtee rullaamaan ;o)

Me ei siis olla päästy ulkoilemaan, pojan olen kyllä nukuttanut terassilla, nyt vain raukallakin nenä törsää. Pitää toivoa ettei pahemmaksi muutu, hyvin tiiviisti se kyllä on rinnalla taas roikkunut, olen yrittänyt saada tyhjenemään tuota kipeää rintaa, kun en lypsämälläkään tahdo mitään saada irti, mulla on niin surkea käsipumppu ett sillä ei kyllä tee yhtään mitään.

Meillä nousi muuten hormoninäppyä aika reilusti, kasvoissa ja rinnassa melko paljon, tietääkö kukaan kauanko ne yleensä kestää?

Niin ja tuttia meilläkään ei edelleenkään oikein huolita, välillä saan huijattua ukon ottamaan sen mutta normaalisti raivostuu ihan silmittömästi, en tiedä pitäiskö kokeilla jotain ihan erimallista tuttia jos ei vain tykkää tuosta Mam-tutista.

Ilmeisesti maito riittää aikas hyvin kun olen yrittänyt pulloa antaa sitkeiden nukutussessioiden aikaan mutta saattaa korkeintaan 20 ml juoda (meillä saattaa iltaisin 3-4 tuntia ähistä tissillä, nukahtaa aina mutta sänkyyn siirrettäessä herää samointein ja vain tissi rauhoittaa)

Nyt alkaa mies heräilemään joten lähden tyhjentämään kaalinmakuista rintaa ;o)

Vinkkejä otetaan muuten vastaan tulehduksen helpotukseen, olen kyllä kokeillut jo kaalin ja hautonut lämpimällä kaurapussilla, ja kuuri siis päällä... Niin siitä tuli vielä mieleen että eilen illalla pojan kakka oli ihan Vihreää, ja eilen aloitin kuurin, voisikohan se aiheuttaa vai mitähän se mahtoi tarkoittaa???

Angie ja mies reilu 3 vkoa

Vierailija
33/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meni viime yö taas huonommin. Onneksi vauva kuitenkin nukkui yhden 3 tunnin pätkän ja yhden 2,5 tunnin. Muuten menikin tunnin välein tissitellessä. Odotan ensi viikon vyöhyketerapiaa innolla, jos vaikka vauva nukkuisi taas sen jälkeen paremmin edes yhden yön :) Mutta ihan pirtsakka olo kuitenkin, koska nukuin puoli kymmeneen. Mies on vielä ensi viikon lomilla ja sitten palaa töihin. Silloin alkaa arki ja aikaiset heräämiset esikon kanssa. Aiks! Toisaalta kyllä odotankin sitä, että päästään oikeesti elää sitä normaalia arkea.

ESIKKO JA IMETYS: Meillä varmaan käy samalla lailla kuin NAZULLAkin, että esikoinen tekee sitten kaikki temput imetyksen aikana kun mies ei enää ole paikalla. Ihan kauhistuttaa miten tuo tulee sujumaan, etenkin kun imetys vielä tökkii välillä. Poika saa nimittäin välillä rintaraivareita, etenkin toisella tissillä. En tiedä mistä johtuu nuo huutamiset.

GALLUPPIIN: En ole kokeillut vielä kumpaakaan S:ää. Ei uskalla sitä toista ja saunaan en ole ehtinyt.

PIKAISESTA KOTIINLÄHDÖSTÄ: Taysissa ne tosiaan haluaa äidit ja vauvat pikaisesti kotiin, koska siellä on liian vähän petipaikkoja. Me lähdettiin vauvan ollessa 2vrk. Täällä on se systeemi, että keltaisuuden takia sairaalasta soitellaan parina päivänä ja kysellään vointia. Meillä sitten kävikin hoitaja punnitsemassa vauvan, kun mulla oli vaikeuksia aluksi ton imetysotteen kanssa. Hyvää palvelua!

ANGIELLE tsempit rintatulehduksen kanssa! Toivottavasti tuo antibioottikuuri auttaa, etkä joudu tulehduskierteeseen!

Onnea vielä LILLIKSELLE ja CAMELOTILLE sekä PIXELINALLE pienistä ihmeistä! En ole enää ehtinyt lueskella odotuspuolta ollenkaan ja olen ihan pihalla ketkä on päässeet synnyttämään.

Jaksuja vielä NAZULLE ja muille iltatisuttelijoiden äideille! Meillä on ihan päinvastainen ongelma, kun iltaisin poika ei oikein huoli tissiä väsymyksessään ja mä taas haluisin, että vauva tankkaisi yötä vasten. No, tutin kanssa tuo yleensä nukahtaa ja kai sillä vatsa sitten on täynnä kun ei kerran tissi kelpaa.

Viikonloppua kaikille,

S-I ja Elmo 3,5 viikkoa

Vierailija
34/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tännekin puolelle tätä synnytyskertomusta:

Eli lauantaina oli rv 40+5, kun alkoi ilmaantumaan ensimmäinen " oikea" merkki synnytyksen lähestymisestä eli veristä limaa ilmestyi paperiin iltapäivällä. Illan supisteli aika säännöllisesti , mutta limaa ei enään tullut lisää. Kun nukahsin yöllä, niin myös supistukset olivat kadonneet.

Sunnuntai aamuna olo oli pettynyt taas kerran. Ei mitään limoja enään tullut. Kunnes iltäpäivällä bongasin taas veristä limaa. Taas alkoi supistella, mutta välit pysyivät vielä pitkinä. Taas illalla nukahdin ja yöllä heräsin ilman supistuksia.

Maanantai aamuna heräsin klo 6 miehen herätyskelloon. Kyllä pettymys oli taas suuri. Mutta kun nousin ylös sängystä niin supistuksia alkoikin tulemaan pikkuhiljaa. Parin tunnin päästä alkoi taas tulemaan veristä limaa ja nyt sitä olikin jo suurempia määriä. Ilmoitin miehelle, että kyllä se lähtö saattaa sittenkin tänään tulla. Supituksia tuli vain 20 min välein, mutta niissä oli jo potkua ja kestoa. Klo 11 soitin miehelle,että alappa pikkuhiljaa lähtemään töistä kotiin. Eihän se sieltä heti joutanut, tiesi kokemuskesta että mitään kiirettä ei vielä ole. 2 aikaan mies sitten saapui kotiin ja kysyi, että joko lähdetään?

Itse en ollut siinä vaiheessa vielä varma, että onko nämä taas niitä supistuksia jotka lakkaavat vielä. Toisaalta ne olivat kipeitä, mutta välit vaan olivat yhä pitkiä. Sitten 2-3 aikaan alkoikin väli hiukan lyhetä eli n. 10 min oli supistusten välissä. Sanoin miehelle, että käy hetki vielä lepäämässä, niin lähdetään tunnin päästä näytille. Ajattelin etten kolmatta iltaa jaksa, jos taas nukahdan ja supistukset ovat kaikonneet.

Saavuimme 16.30 sairaalaan. Hiukan hävetti mennä, mutta sanoin, että tulimme näytille, että saataisiinko jäädä synnyttämään. Kätilö otti meidät vastaan ja katsoi kohdunsuun tilanteen. 3 cm auki ja kanavaa n. 1 cm jäljellä. Supistukset tulivat nyt käyrän mukaan 10 min välein, joten kätilö toivotti tervetulleeksi synnyttämään. Kyllä oli helpottunut olo, vaikka toisaalta pelkäsin vielä synnytyksen loppuun asti, että supistukset vielä lopahtaa. Niin suuri pelko siitä jäi loppuraskaudeesa, kun niin monta kertaa olin jo ihan varma, että nämä on NIITÄ supituksia, muttei kuitenkaan ollut.

Synnytys eteni verkalleen. Aina, kun olin käyrillä paikoillaan, niin supistusten väli piteni 10-15 min. Ja kun kävelin pitkin sairaalan käytäviä, niin välit tihenivät 2 minuuttiin. Tätä sitten jatkettiin sinne klo 23 saakka, kunnes kivut olivat jo sellaiset, että oli pakko lähteä lähemmäs salia. Olin päättänyt ottaa spinaalipuudutuksen, mutta halusin venyttää sen oton mahdollisimman myöhään, että sen vaikutus kestäisi varmasti sen vaikeimman loppuajan ja mielellään vähän ponnistusvaiheessakin. (Viimeksi sain sen liian aikaisin ja se lopetti supistukset kokonaan ja synnytykseen menikin sitten vielä 3 tuntia ja se oli ihan kamalaa). Kätiö teki sisätutkimuksen ja olin auki 7 cm. Jäin siinä vielä pähkäilemaan, että ottaisinko jo puudutuksen vai yrittäisinkö vielä kestää hetken. Kätilö ehdotti, että puhkastaanko kalvot ja valmistellaan puudutus valmiiksi ja pyydetään sitten lääkäriä paikalle. Samantien kuului rusahdus ja vedet alkoivat liristä sängylle. Vauva päätti asian mun puolesta.

Heti eka supistus vesienmenon jälkeen oli ihan kamala. Huusin, että nyt se puudutus sais tulla heti. Ehdin kärsiä jotain 3 kamalaa supistusta ja olin varma, että en ehdi saada puudutusta. Samantien anestesialääkäri tuli paikalle. Se teki kyllä nopeaa työtä ja pari supistusta myöhemmin puudutus oli paikallaan.

Eka supistus oli jo vähän helpompi puudutuksen jälkeen, mutta tokassa alkoikin tuntua erilaista kipua. Kätilöhän se arvasi, että taitaa olla ponnistusvaihe alkamassa. Kun sain haaroja sen verran aauki, että tilanne pystyttiin katsomaan, niin kätilö sanoikin, että tässähän se pää on jo tuloillaan. Sitten vaan sopivaan ponnistusasentoon.

Puoli-istuvassa asennossa sitten ponnistelin tai lapsi oikestaan itse tuli ulos pikkuhiljaa ja melkein kivuttomasti. Oli ihana,kun pystyi keskittymään itse täysillä syntymän hetkeen, kun ei ollut valtavia kipuja. Kätilö oli kirjannut synnytyskertomukseen, että äiti juttelee ponnistaessaan. :)

Ponnistusvaihe kesti 8 min ja synnytys virallisesti yhteensä 10 h 16 min. rv tasan 41+0. Syntyi siis tiistaina klo 00.24.

Niin sieltä syntyi pieni tyttömme ja parkaisi heti ensiparkaisunsa. Vauva pääsi heti napanuoran leikkamisen jälkeen äidin paidan alle lämpöön ja läheisyyteen, jossa sai rauhassa tutustella maailmaan.

Saattaa olla vähän sekavaa tekstiä, mutta eiköhän tässä asia tullut kerrottua. :)

Pixelina ja tyttö 3 vrk

ps. en muistanutkaan, että vauvat nukkuu näin paljon. Tuntuu, että tuo tyttö ei ole hereillä yhtään. Yölläkin nukkuin ensin 23.30-4.00 ja sitten 5.00-10.00. :)

Vierailija
35/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä käyny just samalla lailla kun NAZUlla! Ensimmäiset 3-4 viikkoa meni tosi hyvin, nyt alkanu nukkumaanmenot oleen vaikeempia. Just samalla lailla torkahtaa tissille, sitten kun nostan sänkyyn, alkaa itkeen. Tisuttelee pari-kolmekin tuntia, välillä torkahtaen, ennenkö nukahtaa. Viime yö meni vielä niin, että heräili 2 tunnin välein syömään ja muutenkin tuhisi ja ähki syötön väleillä (ennen heräs vaan kerran yös). Eilen oltiin kyllä 7-vuotissynttäreillä, jossa oli paljon lapsukaisia, jotka piti HIRVEETÄ meteliä, vaikutti varmaan yöuniin, kun tultiin sieltä 20 aikaan.

Täälläki satanu hirveesti koko aamupäivän, ollaan Nazun kans vissiin aika lähellä, ei montaa kymmentä kilsaa taida välis olla :) Mut nyt kun sain tytön nukkuun sisälle, loppu sade. En viitti pukee pihalle. Meillä nukkuu muutenkin tosi huonosti pihalla. Nukkuu max 1 tunnin putkeen pihalla, yleensä 15-30 min välein täytyy käydä hyssyttelees, nyt nukkunu sisällä jo 2 h putkeen. Mutta eiköhän tuo totu, kun sitkeesti vie pihalle?! Ois niin kiva, kun sais tehtyä kotitöitä sillä aikaa, kun nukkuu pihalla.

Meillä huomenna ristiäiset! Ihanaa, kun saa kutsua tyttöä nimellä sitten. Meillä ei tiedä muut kun pappi tyttelin nimen. Onneksi saatiin ristiäiset anoppilaan, niin ei tartte hirveetä tarjoulu ja siivoushässäkkää tehdä, anoppi ihan onnessaan puunaa ja leipoo :D

Meillä tyttö on kasvanu tosi paljon. Maanantaina kun terkkari kävi (tyttö 1 kk) oli painoa jo 4520 g (3480 g) eli yli kilo kuukaudes. Pituutta ei saanu mitattua kotona, mutta potkareista huomaa, että monta senttiä kyllä tullu.

Mä suu auki luin teidän viestejä, että kun napa kiinni, ei sais kylvettää?? Mä en oo mistään kuullu ja sairaalaskin kun opeteltiin kylvettämistä, sano että hyvä ois kylvetää 1-2 kertaa/vko. Eivät puhuneet mitään tämmösestä kiellosta. Napa irtosikin sit vasta 3 viikon päästä! Saunas oon käyny het kotiuduttua, oon niin saunahullu :) Kolmas ässä ei oo käyny mieleskää... Jälkivuotoaki tulee vielä, ei kyl kovin paljoa.

ONNEA KAIKILLE UUSILLE PIKKUISEN SAANEILLE!!

bernuski ja tyttö 1 kk + 3 vrk

Vierailija
36/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyi tulla vilkaisemaan nyt ensimmäistä kertaa tätäkin pouolta, kun tänne asti on päästy, jippii!!! En ala nyt kommentoida juttuja sen enempää, sillä hormonimyrsky on tällä hetkellä vielä tosi valtaisa ja päässä " suhisee" ;-) Halusin vain tulla jättämään puumerkit tänne :-))

Meillä siis pikkupoika syntyi tiistan vastaisena yönä pikavauhdilla eli täytti juuri 3 vrk :-) Viikkoja oli kasassa 39+6, mutta pieni oli poika (2730g, 48cm) . Istukkakin painoi vain hieman yli 300g! NO, Palasimme juuri kättäriltä painokontrollista ja onneksi oli jo saavuttanyt lähes syntymäpainonsa ja muutenkin vaikuttaa oikein tyytyväiseltä minun näköiseltä ;-) pikkumieheltä .

Vauvakuulumisiin ja palailen varmasti ensi viikolla. Silloin alkaa arki, kun mies joutuu jo töihin....

Jolla :-)

Vierailija
37/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hoidellaan 6 vrk ikäistä neitiä. Eilen tultiin sairaalasta kotiin, vaikka oma olo onkin aika heikko vielä... Miljoona tikkiä, hemoglobiini pohjalukemissa, niskat täysin jumissa ja mitä vielä. ONNEKSI imetys sujuu kuin leikiten, maitoa riittää ja vauva on kova syömään ja kakkaamaan. Mitään vatsavaivojakaan ei ole tullut ainakaan vielä, kun maha näyttää toimivan erittäin hyvin.

Mistään päivärytmistä ei voi muuta puhua kuin että päälaellaan :) Päiväsaikaan vauva vetää yli 4 tunnin sikeitä unia, joista herätellään syömään. Syötyään nukahtaa heti. Yöllä sen sijaan syödään tosi taajaan ja hyvässä lykyssä nukutaan pari tuntia jossain välissä. Vähän kitinääkin oli viime yönä ilmassa. Tuntuu että vauva ei osaa vielä muutoin nukahtaa kuin rinnalle.

Me alettiin heti eilen illalla opettaa neitiä tutille, ja se onnistuikin ihan hyvin. Imuote on ollut koko ajan hyvä, joten ei pitäis olla hätää.

Neuvokaas kokeneemmat äidit, miten vauvan saa pidettyä hoitopöydällä rauhallisena. Tämä ei ole vielä muussa tilanteessa huutanut kuin nimenomaan hoitopöydällä pesun jälkeen. Onko se vaan se alastomuus ja ehkä vilu? Saattaa huutaa muutaman sekunnin ihan suoraan huutoa, mitä ei muuten tee, ja on niin sydäntä särkevää...

Minea+ nimetön neiti 6 vrk

Vierailija
38/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin pöllähtänyt ja pihalla oleva 2 viikon ja 2 päivän ikäisen pojan tuore äiti ilmoittautuu... kertaakaan en ole aikaisemmin saanut aikaiseksi tänne vauvapuolelle kommentoida, odotuspuolelle sentään sen verran että nyt se syntyi.

No siis, me lähdettiin sairaalasta kotiin vasta 4 päivää synnytyksen jälkeen. Syyt: äiti menetti paljon verta (ei parin päivän päästä synnytyksestä vielä pysynyt oikein tolpillaan), vauvan sydäntä ja bilirubiiniarvoa tarkkailtiin. Ja esikoisen saaneena olen itse asiassa ihan tyytyväinen, että oltiin sairaalassa niin kauan. Ruoka tuli valmiina eteen ja neuvoja ja apua sai, pyykkiä sai tuottaa niin paljon kuin halusi ja maito ehti nousta kunnolla. Ainoa harmin aihe oli, että jouduttiin olemaan Naistenklinikalla neljän hengen huoneessa ja mies joutui aina yöksi kotiin.

Kotona on mennut välillä (kuten nyt) oikein hyvin ja välillä huonommin. Tikkien päällä kestää jo istua, mutta mitkään ässät ei tule vielä kyseeseen, sen verran pahasti repesin ja myös tuolta sisäpuolelta. Sen lisäksi ehdin jo sairastaa rintatulehduksen vaikka kuinka olen lypsänyt. Kuumeen nousu oli niin nopea etten ole moista ennen kokenut, tärisin kuin horkassa. Vauva on nyt ollut antibioottien takia (?) eilen vähän kärttyinen, mutta tänään jo ihan virkeä ja tyytyväisen oloinen. Mahdottoman kova vain syömään, välillä on käynyt kiusaus ylivoimaiseksi ja on annettu vähän lisämaitoakin.

Neuvolatäti kävi maanantaina ja poika oli päässyt jo syntymäpainon yläpuolelle (3945g > 4040g), siinä loppui onneksi viimeinenkin huoli ruokinnan riittävyydestä. Muutenkin on liikkuvainen ja jäntevä kaveri, nostelee päätään ja vispaa jaloilla kuin viimeistä päivää. Ihana tyyppi., yleensä :) <3

Rytmi menee jotenkin niin, että 6-7 aikaan aamulla syödään, sitten nukutaan (usein äidin kainalossa) 10-11 asti, syödään ja seurustellaan jopa useita tunteja. Seuraavat unet 14-15 aikaan ja nukutaan noin klo 17 asti. Ilta menee vaihtelevalla menestyksellä, välillä itkuisesti, välillä hyvin, epäsäännöllisesti syöden. Äiti syöttää klo 20 aikoihin ja painuu pehkuihin, isä lypsymaitoa pullosta puolenyön maissa. Sitten herätään klo 3-4 tissille; eilen molempien tissien lisäksi tarvittiin vähän tuttelia ja noin 40 kertaa " Levon hetki nyt lyö" , ennen kuin uni taas maistui. Enimmäkseen nukutaan omassa sängyssä ja keskiviikkoisin ja lauantaisin kylvetään. :)

Suurimpia ongelmia tällä hetkellä ovat noiden yösyöttöjen välillä kohtuuton pituus, syöttö saattaa kestää jopa 2 tuntia, ja jos väliä on 3 tuntia, ei paljon jää nukkumiselle aikaa, sekä rintakumista pois opettelu. Sairaalassa helpotettiin imetyksen alkua rintakumin kanssa ja nyt ei tissi meinaa muuten kelvata. Ei iso ongelma, mutta turhaa välineurheilua ja kuulemma voi vähentää maidontuotantoa. No, ainakaan ei ole nännit kipeytyneet.

Kerralla sitten tulikin maratonviesti. Onnea ihan kamalasti kaikille vauvansa saaneille, joita en vielä ole onnitellut! Kateellinen olen tosi helppojen vauvojen (ja synnytysten) äideille, mutta hienoa, että kaikki on mennyt hyvin! Ja jaksua muille; itse olin pari iltaa sitten ihan epätoivoinen ja itkeä tihrustin keittiön pöydän ääressä että en jaksa, en jaksa. Pari päivää ja edelleen huonosti nukuttua yötä myöhemmin jotenkin jaksan taas olla onnellinen tästä kaikesta ja rakastaa vauvaa.

Ketsup & Into

Vierailija
39/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tuosta mun viestistä päätellen saisin 6 tuntia unta putkeen yöllä! Jotenkin matikka mättää, koska niin pitkään en vielä kertaakaan ole saanut nukkua. Hmh!?! Ja muuten nyt ymmärrän hyvin, miten ihmiset voi hormooni- ja väsymyspäissään unohdella ostoksia/lompakoita/vauvoja kauoan kassalle/bussiin/parkkihalliin...

Ja, jos se jotain kiinnostaa, meillä oli epäilystä vauvan sydänviasta ennen syntymää. Syntymän jälkeen seurattiin ja reilu viikko sitten käytiin Lastenklinikalla ultrassa, ja sydän näyttää olevan ihan terve!!! :-)

K & I

Vierailija
40/52 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä elo sujuu hyvin. Tyttäremmehän sai viikon iässä lonkkalastan. Eilen kävimme ensimmäisessä välitarkastuksessa ja hyvin on lähtenyt paranemaan! Suurella todennäköisyydellä saamme sen pois jo 4 viikon päästä :)

Tyttö on ollut oikea unelma viime päiviin saakka;) Tais kuuluisat 3 viikkoa olla rajapyykkinä meilläkin: nyt on kolmena päivänä itketty/kitisty ilman näkyvää syytä pidempiä jaksoja. Ei onneksi huuda naama punaisena kuin hetken kerrallaan, tyytyy välillä tissille, välillä pullolle (pakastan kerääjään valuvat maidot) ja välillä syliin. Disflatylia on annettu jo pari viikkoa, eikä noi oikein vatsavaivoilta tunnukaan.

Yöt nukutaan onneksi hyvin!! *koputtaa puuta* Nukkumaan mennään 22-23 aikoihin ja yleensä syödään kaksi kertaa. Aamulla ylös 8-9 aikoihin.

Voimia kaikille ja onnea tuoreiden nyyttien vanhemmille!!

A & Kirppu-tyttö 3+vkoa