kun jumpataan lantionpohjalihaksia niin sen tiedän että pyllylihas ei saa supistua
mutta kuuluuko virtsalihasten supistua vai vaan emättimen lihasten vai molempien vai miten? tuntuu että noita lihaksia tuolta löytyy mut miten tän homman pitäis mennä? synnytyksestä 8 kk aikaa.
Kommentit (14)
Pakosta pylly kiristyy. Eikö mulla sitten ole niitä ollenkaan...?
itse tunnistan monet eri lihakset sieltä ja pitäiskö niitä siis vuorotellen jumpata vai miten?
Kun supistan alapäätä (piparia) niin ei se supistus tunnu anuksessa ja päinvastoin.
Kyllä mulla ainakin supistuu takapuolen lihakset samalla ja hyvää harjoitusta se niillekin. Ja olen palautunut aina joka kerta neljän alapääsynnytksen jälkeen.
Kun supistan alapäätä (piparia) niin ei se supistus tunnu anuksessa ja päinvastoin.
Kerro nyt miten sen teet?!? Mulle on sanottu, että lihakset on ne jotka tuntuu jos työntää sormen emättimeen ja puristaa. Niin teen, mutta kyllä mulla myös peräaukon lihakset supistuu samalla kun jännitän noita!
Ja olen huomannut jumppaamisen vaikutuksenkin. Mm. pissan lirahtelu on loppunut vaikka viime raskaudessa tuntui lirahtelevan aina aivastaessa...
Onko tää kaikki sitten placeboa?
Kohdennan ajatukseni emättimeen ja supistan sitten sitä lantionpohjan lihaksilla. Vain se alue jännittyy. Sitten jos haluan jännittää peräaukon seutua, siirtyy jännitysmomentti hiukan eri paikkaan. Ovat kaksi eri kohdetta. En jännitä koko alakertaa kerralla.
En mä kyllä osaa jännittää pelkkiä lantiopohjalihaksia. Ei kai se mitenkään voi onnistua?! Vai voiko?
Nyt kolmannen lapsen synnyttyä olen jumpannut aivan uudella tavalla. Rullaan supistuksen järjestyksessä pyllynreikä, vagina ja virtsanpidätyslihakset. Vaginan liike ulkosuulta sisäänpäin lihakset. Ennen jätin pyllyn vaille jumppaa, mutta tämä tapa taitaakin olla tehokkaampi tapa. Välillä jumppaan yksittäisiä lihaksiakin.
En ymmärrä, että miten ette erottele eri lihaksianne? Osaatte kait jännittää eri lihaksia käsivarsissanne tai jaloissannekin ilman, että liikkuisitte paikasta toiseen tms? Miksi ette hallitse alapäänne lihaksia? Samoin muistakaahan vatsan ja selän lihakset kaikessa mitä teette ja lisäksi jumpaten synnytyksen jälkeen! Vai onkohan niin, että olenkin poikkeus, kun ratsastuksessa ja vatsatanssissa olen tottunut näihin lihaksiini?
mut ei enää synnytyksen jälkeen, siis edes heti sairaalassakaan enää, rv 20 tienoilla lirahteli pahiten ja sitä ennen.
eli voi olla placeboa.
kaikkien lihasten ei kuulu supistua, muuten sen tekee väärin.
vaikka koko kroppa supistuisi, kunhan ne oikeat lihakset on mukana! Tuo ohje on varmaan siksi, että se anaali on helpoin supistaa ja joku voi kuvitella, että nyt sitä jumpataan pimperoa, vaikka vain hanuri menee ruttuun.
Sinänsä on varmaan ihan hyödyllistä tehdä myös tarkkuusharjoituksia, supistella eri kohtia niin eteen-taakse -suunnassa kuin ylös-alaskin.
liike kaikkiin vuorotellen edesta taakse ja takaa eteen
mut ei enää synnytyksen jälkeen, siis edes heti sairaalassakaan enää, rv 20 tienoilla lirahteli pahiten ja sitä ennen.
eli voi olla placeboa.
kaikkien lihasten ei kuulu supistua, muuten sen tekee väärin.
Siis olen nyt raskaana, rv 18. Ja viime raskaudessa lirahteli koko raskauden ajan, pahemmin juuri alkupuoliskolla. Jumppaamisen aloitin loppuraskauden aikana, ja jatkoin aktiivisesti heti synnytyksen jälkeen (silloinkin kuvittelin tuntevani lihakset heti). Ja nyt kun edellisestä synnytyksestä on kohta vuosi, ja olen siis uudelleen raskaana, ei lirahtelu ole vaivannut lainkaan! Väittäisin, että juuri tuon jumppaamisen takia.
Mutta mitä haittaa voi olla siitä, että kaikki lihakset supistuu? Saan supistumaan vain emättimen lihakset tai vain peräaukon lihakset, mutta jos lisään jännitystä, myös muut lihakset tulevat mukaan. Olen nimenomaan pyrkinyt tekemään erilaisia harjoituksia, siis nopeita ja äkäisiä, hitaita ja pitkiä jne.
t. 8 vai mikä se oli
Eikö pyllylihas saa supistua? Miten se sitten onnistuu? Mä oon jumpannut aina niin, onko se sitten ollut ihan turhaa?
Siis kun mä jännitän noita lihaksia, niin kyllä myös peräaukon lihakset kiristyvät kun tarpeeksi lujasti jännittää. Ensin supistuu nuo "etupuolen" lihakset.
Miten niitä sit pitää oikeesti tehdä? Kertokaa heti!