Miten yövaipasta eroon?
Poikamme (2v 7kk) jätti päivävaipat pois kesällä. Kuivaksiopettelu sujui hyvin ja nytkin vahinkoja sattuu vain harvoin. Käytämme vaippaa edelleen päivä- ja yöunilla. Unien jälkeen vaippa on useimmiten tosi märkä.
Mietinkin, että missä vaiheessa ja minkä ikäisenä yövaipan voisi jättää pois? Miten? Täytyykö lasta esimerkiksi herätellä yöllä pissalle. Antakaa kokeneemmat vinkkejä!
Kommentit (5)
Meillä jäi päivävaippa pois pojan ollessa 2,5 vuotias. Aikaisemmin oppi jo kuivaksi (hieman alle 2v) päiväsaikaan, mutta pikkuveljen synnyttyä tapahtui melkoinen taantuminen ja pakko oli vaippoja uudelleen alkaa pitää. Yävaippaa sitten viirattiin pidemmälle, kun tuntui että aina se vaippa oli aamulla märkä. Rohkenin sitten 3 vuotiaana (kohta siis jo 3kk sitten) ottamaan yövaipan pois ja ajattelin että jos kastelee niin sitten kastelee, että kokeillaan nyt miten käy... ja tasan yksi pienen pieni pissa vahinko sattui ekana yönä!!! eli oltaisiin varmaan aijemminkin voitu siitä yövaipasta luopua... Muuten ollut poika täysin kuiva kohta kolme kuukautta :) :) :)
Luulenpa, että hän jotenkin jo ymmärsi että kun ei ole vaippaa niin ei pidä pissata ja kun tiesi, että vaippa on niin antoi pissan tulla sinne. Välillä käytän poikaa aamuyöllä pissalla samalla kun itsekkin vessaan herään, varsinkin jos on juonut paljon illalla. Kannattaa vaan rohkeesti kokeilla tuota yövaipattomuutta... jos ei toimi niin sitten vielä vaipan kanssa jokin aika. Ekoina öinä käytin pojan tosiaan kerran yössä (joskus parikin) vessassa, mutta nyt en enää ellei kamalasti tosiaan ole juonut illalla. Aika hyvin myös itse tietää/herää hätään. On pari kertaa omatoimisesti käynyt pissalla hädän tullessa.
koska oppii yökuivaksi.
Eli asiaan ei juuri voi itse vaikuttaa. Kun lapsesi on siihen kypsä huomaat sen kyllä.
Mielestäni on turhaa jättää yövaippaa pois ennen kun lapsi on siihen valmis (=jos vaippa on aamulla lapsen herätessä märkä, lapsi ei ole vielä siihen valmis). Ja nukkuvan lapsen herätteleminen potalla käyntiä varten on mielestäni julmaa, itse en ainakaan tykkää jos joku tulee herättelemään kesken makoisimpien unien. Mieheni sisko harrastaa tuota herättelyä, kaksikin kertaa yössä, ja poika parka on aamuisin ihan tööt kun ei anneta rauhassa nukkuakaan.
Meidän tyttö oli 2v2kk kun jätettiin kertaheitolla sekä päivä- että yövaipat pois, eikä vahinkoja ole sattunut :)
Tyttö oli, hassua kyllä, " yökuiva" aikaisemmin kuin päiväkuiva. Yövaippa oli aamuisin rutikuiva jo varmaan puolen vuoden ajan ennen vaipoista luopumista, siltikään en uskaltanut jättää yövaippaa pois, koska päivisin pissat tuli vielä vaippaan. Aamulla teki isot pissat pottaan melkein heti herättyään, mutta jos äiti ei ehtinyt/viitsinyt laittaa potalle, pissa tuli sitten vaippaan. Ei siis vielä silloin tunnistanut hätäänsä niin, että olisi itse osannut mennä potalle.
Pikkuveikka syntyi tytön täytettyä 2v ja muutaman kuukauden ajan jaksoin vaihtaa kahdelle vaippoja. Sitten päätettiin kokeilla vaipattomuutta tytön kanssa, ja se lähti niin helpolla käyntiin että en meinannut edes uskoa. Ensin käytin tyttöä potalla tiheään tahtiin, mutta viikon parin kuluttua tyttö oli oppinut tunnistamaan hätänsä niin, että meni itse potalle tarvittaessa.
Nyt on 2v10kk ja käy omatoimisesti vessassa, pyyhkiikin itse ja pesee kätensä sen jälkeen. Äitiä tarvitaan enää vain kakkapepun pyyhkimiseen :)
mulla poika 4,2 v, joka alkaa vasta nyt herätä itse yöllä pissalle. Päivävaipat ovat olleet poissa jo yli puolitoista vuotta. Sitten kun lapsi on itse kypsä, niin vaippaa ei enää tarvita. Itsekin yritin välillä herätellä poikaa, koska poika isokokoinen ja vaipat meni aina läpi, mutta oli rankkaa sekä pojalle että äidille, antakaa aikaa!!!
...kayttaa edelleen yovaippaa. Itse naen sen niin etta kunhan vaippa olisi muutaman kerran aamulla kuiva niin kokeiltaisiin ilman. Samalla tavalla paastiin paivaunivaipoista. Mikaan kiire ei ainakaan meilla ole tuon yovaipan suhteen, suuri voitto oli kun tytto vihdoin rupesi myos kakkaamaan ponttoon pitkan suostuttelun jalkeen (aikaisemmin halusi siis aina vaipan kakkaamista varten). ;-)