Jos haluaa kasvattaa pitkät hiukset niin kuinka usein kannattaa käydä kampaajalla?
Olen yrittänyt jo pari vuotta kasvattaa pitkiä hiuksia, mutta ei nämä kasva oikeastaan mihinkään kun kampaaja leikkaa aina melkein sen pois, minkä olen saanut kasvatettua. Kasvaako mun hiukset jotenkin hitaasti vai käynkö liian usein kampaajalla? Olen käynyt siis noin 6-7 viikon välein.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille. Eli käyn siis liian usein leikkaamassa. Olen vaan niin tottunut tähän tahtiin lyhyen hiusten kanssa, niin en edes tajunnut että nyt pitää käydä harvemmin. Vaikka pyydän aina leikkaamaan mahdollisimman vähän, niin aina niistä väkisinkin lähtee melkein se, minkä olen onnistunut kasvattamaan puolessatoista-parissa kuukaudessa. Ap.
Jostain syystä kampaajat eivät ikinä leikkaa sitä mitä pyydetään. Jos pyydän senttiä pois niin ainakin kolme senttiä leikkaavat pois. Voisiko joku kampaaja oikeesti selittää, että miksi ei leikata sitä määrää mitä asiakas haluaa leikattavan?
Haluaisin vinkkejä. N60. Lumivalkeat korvaläpät, muuten liki tummat hiukset. Koen, että yritettävä tasoittaa raidoittaen ja monikevytvärjäten. Mutta mikä tulema, jos odotan puoli vuotta. Kampaaja leikkaa aina sentit pois värjäysen yhtedessä, vaikka sanon mitä.
Kerran kahdessa vuodessa olen itse käynyt. Leukaan ylettävästä polkkatukasta tuohon puoleen väliin selkää kahdessa vuodessa. Yhden kerran leikattu viitisen senttiä kuivia latvoja pois. En tosin värjää tukkaa, lopetin silloin kun leikkasin polkkatukan (kaikki värjätyt osat pois, niin jäi aika lyhyeksi, oli ennen sitä lapaluille).
Jos värjäät, latvat kuluu nopeammin huonoksi ja on leikattava useammin. Riippuu myös hiuslaadusta ja miten käsittelet hiuksiasi. Jos ei erityisemmin rääkkää tukkaa kuumakäsittelyllä tai hillittömällä määrällä muotoilutuotteita, säilyy paremmassa kunnossa. Ei se kasvuun vaikuta mitenkään, mutta siihen, miten usein on käytävä parturissa.
Sanoisin, että jos haluat kasvattaa hiuksia, älä käy useammin kuin kerran vuodessa tasaamassa latvat. Poikkeuksena otsatukka.
Hiukset kasvavat ihan samaa vauhtia, leikkaa niitä tai ei. Jos halutaan kasvattaa hiuksia pidemmiksi, niitä leikataan vain silloin, kun latvat menevät huonoiksi.
Pitkien hiusten kanssa leikkaamista tärkeämpi rooli on sillä, kuinka niitä hiuksia hoidat ja käsittelet. Eli hyvät, omille hiuksille sopivat pesu- ja hoitoaineet. Jos takkuuntuu, niin hiusöljyä latvoille. Jos muotoilutuotteita käytät, ne pitää pestä pois aina ennen nukkumaanmenoa. Ja hoitoaine joka pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille. Eli käyn siis liian usein leikkaamassa. Olen vaan niin tottunut tähän tahtiin lyhyen hiusten kanssa, niin en edes tajunnut että nyt pitää käydä harvemmin. Vaikka pyydän aina leikkaamaan mahdollisimman vähän, niin aina niistä väkisinkin lähtee melkein se, minkä olen onnistunut kasvattamaan puolessatoista-parissa kuukaudessa. Ap.
Jostain syystä kampaajat eivät ikinä leikkaa sitä mitä pyydetään. Jos pyydän senttiä pois niin ainakin kolme senttiä leikkaavat pois. Voisiko joku kampaaja oikeesti selittää, että miksi ei leikata sitä määrää mitä asiakas haluaa leikattavan?
Ja taas toisaalta, jos sanoo: "Leikkaa kaikki pois." pitää väkisin vähintään sentti jättää. Sekin on taistelun takana, ette edes niin lyhyeksi suostuu leikkaamaan.
Minä leikkasin koronakeväällä lyhyen lyhyen konesiilin. Nyt hiukset on leuan alle, vaikka leikkasin ne vielä välissä korvien alle polkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä leikkasin koronakeväällä lyhyen lyhyen konesiilin. Nyt hiukset on leuan alle, vaikka leikkasin ne vielä välissä korvien alle polkaksi.
Nyt on siis kasvutahti kiihtynyt, ennen siiliksi leikkaamista ei kasvanut juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän hiukset ehdi 6-7 viikossa juurikaan edes kasvaa.
Saati, että latvat menisi niin kuiviksi ja huonon näköisiksi, että on pakko leikata. Kampaaja kyllä saa rahaa enemmän, kun uskottelee että pitäisi koko ajan olla leikkaamassa.
Ei ollenkaan!!
Kampaajat leikkaavat aina aivan liikaa, vaikka sanoisi, että mahdollisimman vähän. Pahimmassa tapauksessa tekevät jonkun järkyn kerrostamisen, joka tuhoaa vuoden tai kahden kasvatustuloksen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vinkkejä. N60. Lumivalkeat korvaläpät, muuten liki tummat hiukset. Koen, että yritettävä tasoittaa raidoittaen ja monikevytvärjäten. Mutta mikä tulema, jos odotan puoli vuotta. Kampaaja leikkaa aina sentit pois värjäysen yhtedessä, vaikka sanon mitä.
Se on noitaraita!
Älä mene kampaajalle. Tulet vain pahalle tuulelle. Parempi on ilman. Anna luomuraidan olla ja hiusten kasvaa vapaasti.
Kampaajalla käyminen on aivan turhaa rahan haaskaamista jos varsinkin haluaa vain siistiä latvat.
Se on muutama kymppi kunnon saksiin ja sen jälkeen latvat siistii itse. Ja sen otsiksenkin vasta siistiikin helposti itse kun siinä on jo valmiiksi malli.
Lisäksi jää se toistuva mielipaha pois, koska harvemmin sieltä kampaamosta tulee onnellisena ulos vaan on leikattu väärin/huonosti ja värikin on pielessä..
Ja ihan omakohtaista kokemusta on hiusten kasvattamisesta ja latvojen siistimisestä. Nyt vihdoinkin on ollut jo vuosia sellaiset hiukset jotka olen aina halunnut. Eikä edes hapsota latvat.
Vierailija kirjoitti:
Kampaajalla käyminen on aivan turhaa rahan haaskaamista jos varsinkin haluaa vain siistiä latvat.
Se on muutama kymppi kunnon saksiin ja sen jälkeen latvat siistii itse. Ja sen otsiksenkin vasta siistiikin helposti itse kun siinä on jo valmiiksi malli.
Lisäksi jää se toistuva mielipaha pois, koska harvemmin sieltä kampaamosta tulee onnellisena ulos vaan on leikattu väärin/huonosti ja värikin on pielessä..
Ja ihan omakohtaista kokemusta on hiusten kasvattamisesta ja latvojen siistimisestä. Nyt vihdoinkin on ollut jo vuosia sellaiset hiukset jotka olen aina halunnut. Eikä edes hapsota latvat.
Mun viimevuotinen kampaajakäynti oli niin epäonnistunut, että enää en mene kampaajalle. Mulla on erittäin kiharat luonnonkiharat ja näihin on leikattu suorien hiusten malli, mikä ei näissä ole kampaajakäyntiä seuranneen päivän jälkeen näyttänyt muuta kuin hirveältä.
ies saa jatkossa leikata kuivat latvat pois. Siinä ei voi epäonnistua. Jos menee vähän vinoon, ei haittaa, ei erotu kiharoista. Mihinkään sopimattomaan muotoon hän ei osaa leikata, ja se on vain hyvä asia. :)
Käyn n 6 kk välein, keväällä ja syksyllä.
Lapaluihin hiukset
Voiko oikeesti joku olla näin tietämätön?
Minulla on luonnonkiharat hiukset suunnilleen vyötärölle. Olen käynyt kampaajalla vuonna 2010 ja heti perään muistaakseni 2014. Hiusten kasvatuksessa olennaista on hoitaa latvoja, etteivät ne haurastu ja katkeile. Kannattaa käyttää esimerkiksi kuivien latvojen hoitovoidetta, jota saa alan liikkeistä, tai vaikka kookosöljyä.
Meillä puoliso leikkaa n 5-10 cm pois multa ehkä kolmen vuoden välein. Se hapsottava, kuiva ja ohut latva on vaan välillä saatava pois. Hiukset oli vyötäröön asti. Nyt siis 10cm sen yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos et värjää tai hiuksissa ei ole tiettyä mallia joka vaatii noin usein leikkaamista, niin harvenna käyntejä. Riippuu ihan hiustesi kunnosta, mutta pari-kolme kertaa vuodessa latvojen siistimisen luulisi riittävän. Toki jos sinulla on luonnostaan huonokuntoiset hiukset niin voi olla, että unelma pitkistä hiuksista jää unelmaksi. Tarkkaile itse hiuksiasi, kaikille ei pitkät hiukset sovi tai ne eivät vain kasva.
Itse olen käynyt puolen vuoden välein. Jos on vahva hiuslaatu, niin pidempikin väli on varmaan ok
Hiukset kasvavat ihmisellä keskimäärin 1 sentin kuukaudessa.
Siistin itse otsahaivenia (ei aina tule edes siistiä jälkeä, mutta nuo kasvavat nopeasti takaisin). Ja latvoista napsin joskus vähemmän ja joskus enemmänkin sen mukaan kuinka hyvä tai huonokuntoista hiusta sieltä löytyy. Leikkasin itselleni jopa lyhyen tukkamallin reilun 10 vuotta sitten. Ei kyllä sopinut mun päähäni lainkaan, joten kasvatin nopeasti pitemmän mallin takaisin.
Antaisin nyt ainakin puoli vuotta olla enkä kävisi leikkauttamassa latvoja missään missä joutuu jotain maksamaan. Puolessa vuodessa luulisi jo näkevän kasvun tuloksia. Otsatukkaa voit leikata itse verran, että näet eteesi.
Mulla on kohta polveen asti hiukset enkä ole käynyt 15 vuoteen kampaajalla :) leikkaan itse 1-2 kertaa vuodessa.