Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poimitteko/säilöttekö marjoja?

Marjuska
03.08.2022 |

Minä innostuin viime kesänä marjojen poiminnasta ja säilönnästä ja tänä kesänä "tauti" on vaan pahentunut! Mansikoita kävin poimimassa suoraan tilalta, lakkoja kävin poimimassa pari kertaa ja nyt olen kerännyt hurjan määrän mustikoita. Ja seuraavaksi vattuja, sitten puolukoita poimimaan. Ihanaa, kun on itse tehtyjä hilloja, mehua ja pakastemarjoja yllin kyllin - ja niitä meillä kuluu tosi paljon.
Onko muille iskenyt vastaava "tauti" :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilloja ja mehua en oikeastaan käytä ollenkaan. Pakastinta minulla taas ei ole niin eipä ole oikein mitään hyötyä käydä keräämässä marjoja metsästä.

Vierailija
2/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikat (10 kg) ostin torilta ja pakastin, mustikat (12 kg) ostin tutulta poimijalta ja pakastin. Herukkaa ja karviaista poimin omasta puutarhasta, niitä pakastan pari ämpärillistä, loput tarjoan poimittavaksi tutuille. Omenoita tulee tänä vuonna taas tosi paljon ja päärynöitäkin jonkin verran. Pakkaseen soseena nekin. Samoin luumut, joita ei onneksi enää nykyisin tule älyttömiä määriä. Tyrniä ostan tutulta ja puolukoita samalta poimijalta, jolta ostin mustikat. Pakkaseen nekin.

Ei ole aikaa eikä intoa lähteä itse metsään, ostan mieluummin metsämarjat. Ja kaikki menee pakastimeen ilman sokeria, koska en käytä lisättyä sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii poimia eikä säilöä kun anoppi rymyää kaiket kesät metsissä ja tuo meille marjoja ja sieniä enemmän kuin ehditään käyttää. Nytkin monta vuotta vanhoja mustikoita ja vattuja pakastimessa.

Vierailija
4/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikat ja herukat poimin omasta pihasta ja eipä pieneen pakastimeen muuta sitten mahdukaan eli metsämarjoja ostan kaupasta jos joskus tekee mieli. Mustikka ja puolukka on marjoja jotka vaatii ehdottomasti sokeria kaveriksi ja kun sokeria yritän vähentää niin en niitä useinkaan osta. Syön marjat sellaisenaan tai jugurtin kanssa. En leivo, syö hilloja tai juo mehuja. Lakkoja haluaisin ostaa jouluksi mutta ei vielä ole kaupoissa näkynyt.

Vierailija
5/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii poimia eikä säilöä kun anoppi rymyää kaiket kesät metsissä ja tuo meille marjoja ja sieniä enemmän kuin ehditään käyttää. Nytkin monta vuotta vanhoja mustikoita ja vattuja pakastimessa.

Kullanarvoinen anoppi !

Vierailija
6/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähistölle muuttaneet sotaa paenneet ukrainalaiset keräävät marjoja ja myyvät niitä valmiiksi siivottuina. Ostan mielelläni heiltä marjat, kun tiedäm, että se raha minkä niistä maksan, menee todelliseen tarpeeseen. Mustikoista maksoin 40€/5kg ja lakoista 40€/3kg. Olen jo "tilannut" heiltä myös vattuja, puolukoita ja sieniä.   

Vierailija
7/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähistölle muuttaneet sotaa paenneet ukrainalaiset keräävät marjoja ja myyvät niitä valmiiksi siivottuina. Ostan mielelläni heiltä marjat, kun tiedäm, että se raha minkä niistä maksan, menee todelliseen tarpeeseen. Mustikoista maksoin 40€/5kg ja lakoista 40€/3kg. Olen jo "tilannut" heiltä myös vattuja, puolukoita ja sieniä.   

Hienoa!

Vierailija
8/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan itikoita ja hirvikärpäsiä ja muitakin ötököitä niin paljon, etten suostu jalallani metsään astumaan! Joskus saatan ostan marjoja rasian tai  pari, mutta en pakastettavaksi vaan suoraan käyttöön.

Vierailija
9/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilö ollenkaan. Meillä ei käytetä hilloja tai mehuja lainkaan. Joskus poimin tai ostan pieniä eriä syötäväksi, muuten talvella ostan pakastealtaasta jos tarvii.

Vierailija
10/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita poimittu ja pakastettu 30 litraa.

Hyttystakki vain päälle.

Mansikoita omasta maasta.

Vattuja omasta puutarhasta n 10 litraa.

Viinimarjojen kypsymistä pitää vielä odottaa, niitä tulee sen Verra vähän että pitää hakea vielä mustikoita.

Puolukoita sitten myöhemmin.

Vanhat lähes syöty.

Vierailija
11/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vadelmista teen aina hilloa. Samoin pihlajamarjoista.

Pihlajanmarjoista tehty kirpeä sose, ripauksella konjakkia, on tosi hyvä pikkuruinen lisä, etenkin riistaruokiin talvella.

Miten marjoja ei ole meillä ylenmäärin, jo maaliskuussa on mansikat ja mustikat syöty, eri versioina.

Vierailija
12/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tauti vaan pakon edestä, ilmaista ruokaa melkein. Pakko siis kerätä ja säilöä.

Vierailija
13/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hetki sitten tultiin miehen kanssa mustikkareissulta. kumpikin kerättiin ämpärillinen ja jos huomenna ei sada, niin tehdään samanmoinen reissu uudestaan. Naapurin iäkäs täti ei pysty enää keräämään itse marjoja, niin hänelle viedään ainakin yksi ämpärillinen. Mustikkaa on nyt metsät sinisenä!

Vierailija
14/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai! Sekä pakkaseen että hilloksi.

Lisäksi säilön kasviksia pihasta ja kasvihuoneesta koko talven tarpeiksi. Keittelen pastakastikkeita ja keittopohjia

Vierailija
15/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ostan kaupasta jos tekee mieli.

Vierailija
16/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut kaikille marjojen poimijoille! pakkaset täyteen metsien kultaa! lapsena mummini kasvatti hienosti ja vei tytön marjametsään. silloinhan se oli maailman tylsintä hommaa ekan tunnin jälkeen, en ollut kovin lahjakas siinä lajissa ja purnukka ei täyttynyt millään. teininä taas isäni koulutti minua ja lähetti kesäksi Suonenjoelle mansikkaan. hirveä työleiri sekin ja palasin maitojunalla viikon päästä polvet ruvilla.

nykyään olen laiska kaupunkilainen joka syö liian vähän marjoja . unelmoin sellaisesta kunnosta että jaksaisin marjoja poimia. kaupan pakkasesta ostan omiin tarpeisiin marjat kesät talvet.

Kiitos sympaattisesta aloituksesta ja aiheesta! Mukavaa kesän jatkoa kaikille, sitähän on vielä jäljellä!

Vierailija
17/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vain,  kuinka paljon. Harmi kun nyt oma kunto on vähän heikko marjametsään, ja on palkkatyö, johon työkyky riittää. Mutta eiköhän tässä taas saa ainakin jonkun verran.

Vierailija
18/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullahan on monen vuoden marjat pakkasessa. Nyt täytyy niitä mehustaa ja soseuttaa ja taas pakkaseen takaisin laittaa.

Kiertokulkua nääs

Vierailija
19/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin vuoden marjat jokapäiväisiin smoothie juomiin. Vesimelonia ostan kaupasta kun en ole löytänyt vielä että missä niitä kasvaa.

Säästän varmaan 100-150e rahaa tällä vuodessa.

Sieniä en ole ostanut kaupasta koskaan. Niitä tulee kerättyä vähän liikaakin mutta aina ne ylimääräiset on kelvanneet kavereille tai sukulaisille.

Vierailija
20/28 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vadelma jo ohi vai ei vielä valmista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi