Tunnetko ihmisiä, jotka ostavat aina halvinta (ja monesti myös huonointa?)
Itse tunnen. Kumppanini. Uusi pesukone - halvin mahdollinen. Rikki 2,5 vuodessa ja eiku uuden ostoon. Fairy loppu - halpakaupasta halvinta tusinatiskiainetta. Puolen litran pullo kestää kuukauden, kun Fairy melkein 6 kk. Uus telkkari - 300 euron halppiskökkö.
Oikeesti ihan mitä tahansa hankitaan, niin kaikki pitää mennä kantapään kautta. Ja lopputulos: tää tulee lopulta kalliimmaksi, koska sen halvimman tilalle joutuu usein joka tapauksessa ostamaan sen paremman ja hieman kalliimman, jonka olisi alun perinkin voinut hankkia ensin.
Kommentit (44)
No vähän pakko kun olen vähävarainen.
Onko pihi? Mulla sama ongelma, koitan aina säästää koska ilman rahaa turvaton olo. Tiedostan kyllä että tämä ongelma. Rahan "tuhlaus" saa minut ahdistuneeksi, joten koetan aina ostaa mahd. Halvinta. Mutta tajuan kyllä että nämä hajoaa nopeammin joten eihän siinä järkeä ole..
Vierailija kirjoitti:
Onko pihi? Mulla sama ongelma, koitan aina säästää koska ilman rahaa turvaton olo. Tiedostan kyllä että tämä ongelma. Rahan "tuhlaus" saa minut ahdistuneeksi, joten koetan aina ostaa mahd. Halvinta. Mutta tajuan kyllä että nämä hajoaa nopeammin joten eihän siinä järkeä ole..
On pihi. Vanhemmiltaan perinyt. Ja mitään ei myöskään saisi heittää pois. Muuton yhteydessä olin kerännyt kierrätysasemalle meneviä esineitä (rikkinäinen tornituuletin jne) ja pari jätesäkillistä vaatteita. Hänpä päätti sitten "pelastaa" käyttökelpoisia vaatteita ja rikkinäisiä vempeleitä jne. Ja nyt meillä on uudenkin asunnon varastossa sama rikkinäinen tornituuletin (voi kuulemma korjata!) ja 1,5 jätesäkillistä vaatteita, joita kumpikaan ei ole käyttänyt viiteen vuoteen. Eli puoli jätesäkillistä lumppuja sai armollisesti mennä vaatekierrätykseen. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pihi. Vanhemmiltaan perinyt. Ja mitään ei myöskään saisi heittää pois. Muuton yhteydessä olin kerännyt kierrätysasemalle meneviä esineitä (rikkinäinen tornituuletin jne) ja pari jätesäkillistä vaatteita. Hänpä päätti sitten "pelastaa" käyttökelpoisia vaatteita ja rikkinäisiä vempeleitä jne. Ja nyt meillä on uudenkin asunnon varastossa sama rikkinäinen tornituuletin (voi kuulemma korjata!) ja 1,5 jätesäkillistä vaatteita, joita kumpikaan ei ole käyttänyt viiteen vuoteen. Eli puoli jätesäkillistä lumppuja sai armollisesti mennä vaatekierrätykseen. AP
Joo siitä on vaikea päästä eroon pihiydestä. Itsekin perin isältäni ja kyllähän hänen käytös rahan suhteen joskus ärsytti. Olin kerran kylässä nuorena tyttönä ja ei muka voinut maksaa minun bussimatkaa vaikka lompakko oli täynnä setelejä,kinui äidiltäni sitten. Olen koettanut yrittää päästä eroon pihiydestä, tekisi varmaan hyvää kumppanillesikin. On okei olla säästäväinen, muttei sairaalloisen pihi...
Anoppi tietenkin ja kantaa vielä meille "löytönsä".
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tietenkin ja kantaa vielä meille "löytönsä".
Meillä mies tekee välillä näitä "löytöjä". Joku kämäinen 15 vuotta vanha voileipägrilli ilmestyi keittiöön. Niin kuin arvata saattoi, se viehätys kesti 2 viikkoa. Mutta oli halpa, kun Torista 10 euroa.
Tunnen.
Itseni nimittäin. Aika harva tuote on oikeasti niin huono ettei se sovi käyttötarkoitukseensa. Astianpesuaineena kylläkin tällä hetkellä on juurikin Fairy, koska sitä oli 5 litran kanisteri tarjouksessa (halvin litrahinta)
Paljon on sitten tuotteita joiden hinta-laatusuhde heikkenee luokattoman paljon hinnan noustessa. Esim. juuri se televisio. Se 600€ samankokoinen televisio ei ole puolta parempi sitä 300€ mallia. Joku turha Smart-ominaisuus ehkä on.
Autoihin tai vaatteisiinkaan ei hyvejää laittaa yhtään sen enempää kuin tarvis. Ne ei juuri siitä parane.
Ruoan kanssa sitten on olemassa tuotteita joiden laatu on paljon parempi kun maksaa vain hieman enemmän. Esim. X-tra/Perfetto kahvi on huonoa. Tai Leijona Viina.
Toi yksi äijä vasta on ärsyttävä kaivelee kaikki roskikset ja ringin kierrätysastiat ympäriinsä autolla!! Naurettavaa.
Joo itseni. Uusi käytetty pesukone ilmaiseksi facebookista, kestänyt nyt 2 vuotta. Edellinen vastaava oli 5 vuotta ja myin 50e voitolla eteenpäin. Kuivausrumpu torista satasella, hyvin pelaa. Ikean pahvisia huonekaluja olen myös suosinut, riittävän kestäviä ja muuton aikana helppo pilkkoa energiajätteeseen ja metallikeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kotoa käsin tätä tilannetta seuraan. En ota influenssa- enkä koronarokotteita pakkotahdilla vain siksi, että saan pitää työni. Olen sairastanut molemmat taudit ja ottanut kaksi annosta koronarokotetta. En suostu juuri nyt lisärokotuksiin.
Aina kysyn, että saisinko vasta-ainetutkimukset, sillä en tahdo ottaa turhia piikkejä oman terveydentilani vuoksi (autoimmuunisairauksieni rauhallisena pysyminen ja rokotusten jälkeiset oireet!), mutta pakottavat kaikki hoitajat samaan muottiin, riippumatta heidän omasta tuntumasta terveyteensä. En uhraa omaa terveyttäni työlle, vaan kuuntelen kehoani parhaani mukaan!
Miten tämä liittyy ap:n kysymykseen ?
Vierailija kirjoitti:
Kotoa käsin tätä tilannetta seuraan. En ota influenssa- enkä koronarokotteita pakkotahdilla vain siksi, että saan pitää työni. Olen sairastanut molemmat taudit ja ottanut kaksi annosta koronarokotetta. En suostu juuri nyt lisärokotuksiin.
Aina kysyn, että saisinko vasta-ainetutkimukset, sillä en tahdo ottaa turhia piikkejä oman terveydentilani vuoksi (autoimmuunisairauksieni rauhallisena pysyminen ja rokotusten jälkeiset oireet!), mutta pakottavat kaikki hoitajat samaan muottiin, riippumatta heidän omasta tuntumasta terveyteensä. En uhraa omaa terveyttäni työlle, vaan kuuntelen kehoani parhaani mukaan!
Just tätähän kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen.
Itseni nimittäin. Aika harva tuote on oikeasti niin huono ettei se sovi käyttötarkoitukseensa. Astianpesuaineena kylläkin tällä hetkellä on juurikin Fairy, koska sitä oli 5 litran kanisteri tarjouksessa (halvin litrahinta)
Paljon on sitten tuotteita joiden hinta-laatusuhde heikkenee luokattoman paljon hinnan noustessa. Esim. juuri se televisio. Se 600€ samankokoinen televisio ei ole puolta parempi sitä 300€ mallia. Joku turha Smart-ominaisuus ehkä on.
Autoihin tai vaatteisiinkaan ei hyvejää laittaa yhtään sen enempää kuin tarvis. Ne ei juuri siitä parane.
Ruoan kanssa sitten on olemassa tuotteita joiden laatu on paljon parempi kun maksaa vain hieman enemmän. Esim. X-tra/Perfetto kahvi on huonoa. Tai Leijona Viina.
Ahh, ollapa puusilmä, joka ei erota 300 € ja 1000 € telkkarissa eroja. 🥵
Mulle opetettiin pienenä et köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa, tämmöset idiotismit on rahanarkkien touhuja.
Täällä yksi. Tosin olen köyhä ja usein halvin tuote ajaa hyvinkin asiansa. Monesti samassa tehtaassa ja samoilla linjastolla tehdään halvempiakin tuotteita. Eri kääre vaan, niin on eri tuote. Elintarvikkeissa tätä varsinkin näkee, kun katsoo valmistajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle opetettiin pienenä et köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa, tämmöset idiotismit on rahanarkkien touhuja.
Rahanarkki? Mikä se on?
Kyllä, entinen työkaveri. Oli töissä vastuussa mm. verstaan työvälineistä. Vaikka sille sanottiin miljoona kertaa, ettei osta niitä halvimpia ruuvimeisseleitä ja pulttiavaimia niin silti kävi Biltemasta ostamassa ne halvimmat Bilteman omat vermeet. Ne toimivat noin kolme kertaa kunnes niistä meni milloin kahva, milloin metalli pyöristyi. Kiva siinä sitten jollain pyöristyneellä kuusiokoloavaimella huoltaa asiakkaiden laitteita. Niitä vanhoja ja risoja ei myöskään voinut heittää pois vaikka uusia olisikin tullut tilalle, joten salaa heiteltiin niitä sitten muiden työkavereiden kanssa pois ettei kainaloita myöten uitu vanhoissa vääntyneissä meisseleissä. Kun lähti lomille niin käytiin ostamassa satsi parempia työkaluja. Hauskintahan tässä on se, että pihistelijän ei tarvinnut käyttää omia rahojaan näihin työkaluihin, sillä kyseessä ei todellakaan ollut hänen firmansa, eikä hänelle oltu mitään erityistä budjettia edes laadittu, koska talolla oli kyllä varaa kunnollisiinkin työkaluihin. Eli säästö ihan hukkaan, mutta työkavereiden vihat sai kyllä niskoille.
Mä ostan halpoja vaatteita ja ruokia. Ei ole varaa parempaan.
Vierailija kirjoitti:
No vähän pakko kun olen vähävarainen.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa muuten kuin jatkuvasti kuluvissa tuotteissa, kuten ruoka tai vessapaperi. Pitkällä tähtäimellä nimittäin tulee kalliiksi ostaa esim. joka vuosi uudet kengät, kun halpikset hajoavat käsiin.
t. köyhä, joka pihistelee aina sen verran että saa tietyissä tuotteissa panostettua laatuun
En nyt ihan aina halvinta osta, mutta suurimmassa osassa kyllä. Ei ole vara ostella esim. 7€ maksavaa leipää tms.
Kyllä. Eräs lähisukulainen jolla ei ole rahasta kiinni ostaa aina halvimmat Jyskin huonekalut, halvimman grillin, halvimmat kodinkoneet. Lopulta nuo sitten hajoaa hyvin nopeasti tai muuten kulahtaa.