Pystytkö peseytymään 5 min suihkussa?
Otin aikaa. Vaikka olisin kuinka nopea, en pitäisi suihkua päällä kun saippuoin, niin shampoon ja sen jälkeen hoitoaineen huuhtominen pitkistä hiuksista ei onnistu 5 minuutissa.
Kommentit (1347)
Suihkussa käynnistäkin voi alkaa tehdä halvempaa, kun kerää sadevettä, lämmittää sen puukiukaan vesisäiliössä, ja sekoittaa kylmään veteen. Saavit käyttöön, kuten ennen vanhaan. Tai ostaa mökkisuihkun.
Pitkien paksujen hiusten pesu ei onnistu, menee varmaan 10-15 minuuttia. Toisaalta en pese niitä joka päivä, käyn vaan vartalonsuihkussa jos tarvitsee. Sekään ei ole aina tarpeen, en hikoile juurikaan ja iho pysyy paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
10 litran ämpärillinen vettä riittää hyvin peseytymiseen. Ei tarvii suihkutella vettä turhaan minuuttikaupalla. Kauhalla kaataa päällensä.
Kyllä ihmetyttää aina tämän palstan alapeukuttelu kun ei perustella kuitenkaan mitenkään (lainattu kommentti ei ole omani, mutta voisi aivan hyvin olla). Itse olen asumiskulujen nousun vuoksi joutunut siirtymään ämpäripesuihin ja luopumaan rakastamistani pitkistä suihkuista. Joudun tosin käyttämään 15-20 litraa lämmintä vettä, 10 litraa ei riitä shampoon+hoitoaineen huuhteluun. 5 litraa kiehuvaa vettä ja loput kylmää riittävät kunnolliseen peseytymiseen. Lisäksi käytössä on mökkisuihku, joka on kätevä jos ei jaksa kuupan kanssa lotrata.
Tämän keskustelun innoittamana otin oikein sekuntikellolla aikaa yksi ilta. En mitenkään kiirehtinyt, joskin tavoistani poiketen sammutin suihkun saippuoimisen ja shampoon laiton ajaksi. Se varmaan hieman nopeutti toimintaa tavalliseen verrattuna.
Kastelu -> shampoo -> saippua -> huuhtelu meni 3min. Käytän hiuksiin jätettävää hoitoainetta, eli toista huuhtelukierrosta ei enää tarvinnut. Hahhaa, taitaa olla viimein ohuen lirutukkani aika loistaa!
Kyllä varmaan jos miten sattuu pesee.
Onnistuu! Meillä on ollut munakello kyippärissä siitä asti, kun murrosikäinen tyttäremme käytti lähes kaiken lämminvesivaraajan veden. Pientä "säätöä" oli hänen kanssaan, mutta huumorilla siitä selvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn. Minulla on pitkät ja paksut hiukset.
Tämä on ihan puhtaasti asennekysymys.
Ei muuten ole asennekysymys -vaan hiuslaatu-kysymys. Toisten hiukset on korkeahuokoiset, toisten matalahuokoiset. Toinen hiuslaatu on vaikeampi saada kastumaan, koska sen huokoisuusominaisuus hylkii vettä. Sinun pitkät ja paksut hiukset voi olla nopeasti pestävissä, mutta minun pitkät ja paksut hiukset ei. Kestää aikaa ennenkuin hiukset on läpimärät ja varsinkin vie aikaa saada shampoo huuhdottua kauttaaltaan pois!
Että ei ole asennekysymys!
Jokku lorottaa sitä vettä puolikin tuntia, loppuun asti.
ilman hiusten pesua suihkussa minuutti, hiustenpesun kanssa reilu 5 min.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin onnistuu. Meillä on mökillä saunassa vain juokseva kylmä järvivesi ja todistettavasti kukaan ei ole suihkussa viettänyt edes minuuttia.
oon yli 2 kk käynyt rantasaunassa ja ei suihkua mutta oon käynyt uimahallilla n 2 x viikossa
Muistan lapsuudesta sen, kun saunan lauteilla pestiin koko kroppa ja hiukset pesuvadissa. Jokaisella oli sellainen oma kylpysieni/-lappu ja pesuvati. Sitten pesuhuoneessa huuhdeltiin vilpoisalla vedellä. Ei ollut häävit olosuhteet, mutta olimme puhtaita. Vaatimatonta oli ja kylmällä betonilattialla nostelimme jalkojamme ettei palellut. Ei ollut täitä tai syöpäläisiä enkä muista, että kukaan olisi koskaan maininnut saaneensa kynsisientä tai jalkasilsaa. Niin oli pienten varpaiden kynnet kuin ruusunnuput. Tämä nykyajan touhu on aivan järjettömän ylihygieenistä. Siltikin monien iho ja kynnet kuhisee mitä kauheampia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitkien hiusten kanssa onnistu mitenkään. Onneksi pesen hiukset vaan kahdesti viikosta, muina päivinä pelkkä vartalon pesu ja se ei montaa sekuntia vie.
Voihan sitä ottaa pesuvadin käyttöön. Vadissa pestään ja huuhdellaan, lopuksi vielä nopea suihkuhuuhtelu.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynnistäkin voi alkaa tehdä halvempaa, kun kerää sadevettä, lämmittää sen puukiukaan vesisäiliössä, ja sekoittaa kylmään veteen. Saavit käyttöön, kuten ennen vanhaan. Tai ostaa mökkisuihkun.
haen järvestä veden rantasaunaan ja ei siellä tarvi suihkua, valelee vedellä. Onkin kiva lähteä kaupunki kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siis kaikki myös tajuaa, että tämä ei tule koskemaan rikkaita. He vaan maksavat vedestä enemmän ja se ei edes tunnu missään. Rahalla saa ihan mitä tahansa.
Samalla tavalla koskee kyllä kaikkia, niin rikkaita kuin köyhiä, sillä sähkö on samanhintaista kaikille (siis kallista, riippuen yhtiöstä ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisi, mutta miksi ihmeessä pitäisin kiirettä? Joku 30 aamulla ja 20 min illalla.
Kannattaa lukea välillä uutisia.
Jäähän tuossa vielä yli 23tuntia uutisten lukemiseen.
Se kommentoitu kirjoittaja oli käyttänyt aikansa johonkin muuhun.
En pysty, mun iho on aika herkkä ja vain tietty saippua sopii ja se taas tuntuu huuhtoutuvan heikommin, eli ihan ihoakin kainaloista ym pitää huuhtoa enemmän kuin yksi tai kaksi huuhtaisua. Lisäksi mä ainakin pesen kädet esim. takamuksen pesun jälkeen saippualla, sekin vie aikaa..
Jos käy alle minuutissa suihkussa, ei tällainen taida kuulua ohjelmaan vaan niillä per***llä käsillä sitten kuivailee ja puleeraa?
Toisaalta, mökkisaunassa vatipesu onnistuu ihan ok, tosin vettä kyllä menee ihan reilusti siinäkin, useampi vadillinen.
Joskus olen katsonut kun kaveri pesee lapsen käsiä, niitä hangataan saippualla minuutti ja huuhtelu kestää pari sekuntia sellaisen minimaalisen vesilirun alla, sitten ne saippuaiset kädet kuivataan pyyhkeeseen. Ehkä tämä on metodi pikasuihkuharrastajillakin, pikkuisen vettä ja saippua kuivataan pyyhkeeseen? Mun iho ei kestäisi, eikä tunnu kovin hygieeniseltä ajatuksena.
Vierailija kirjoitti:
En pysty, mun iho on aika herkkä ja vain tietty saippua sopii ja se taas tuntuu huuhtoutuvan heikommin, eli ihan ihoakin kainaloista ym pitää huuhtoa enemmän kuin yksi tai kaksi huuhtaisua. Lisäksi mä ainakin pesen kädet esim. takamuksen pesun jälkeen saippualla, sekin vie aikaa..
Jos käy alle minuutissa suihkussa, ei tällainen taida kuulua ohjelmaan vaan niillä per***llä käsillä sitten kuivailee ja puleeraa?
Toisaalta, mökkisaunassa vatipesu onnistuu ihan ok, tosin vettä kyllä menee ihan reilusti siinäkin, useampi vadillinen.
Joskus olen katsonut kun kaveri pesee lapsen käsiä, niitä hangataan saippualla minuutti ja huuhtelu kestää pari sekuntia sellaisen minimaalisen vesilirun alla, sitten ne saippuaiset kädet kuivataan pyyhkeeseen. Ehkä tämä on metodi pikasuihkuharrastajillakin, pikkuisen vettä ja saippua kuivataan pyyhkeeseen? Mun iho ei kestäisi, eikä tunnu kovin hygieeniseltä ajatuksena.
herkkäihoinen täälläkin ja samaisen huuhtoutuvuusongelman huomannut. Lisöksi taloyhtiö vissiin laskenut vielä vedenpainetta niin sitä saa välillä aika lailla pyöriä suihkussa että iho huuhtoutuu kunnolla, enkä nyt puhu tunnin hinkkaamisesta. Riittävä vedenpaine melkein nopeuttaisi suihkussa käyntiä vs. nykyinen säästömeininki. Mä saatan monesti pestä hiukset bideesuihkua käyttäen, siinä on jotenkin järkevämmät paineet ja huuhtoutuu shampoo hiuksista ja päänahasta kunnolla pois ettei tarvi kärvistellä kutinan kanssa. Kohta pitää varmaan asentaa bideesuihkupää myös varsinaiseen suihkuun, pääsisi ehkä helpommalla :D Summa summarum alle 10 min ei suihkusta selviää.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu! Meillä on ollut munakello kyippärissä siitä asti, kun murrosikäinen tyttäremme käytti lähes kaiken lämminvesivaraajan veden. Pientä "säätöä" oli hänen kanssaan, mutta huumorilla siitä selvittiin.
Sama juttu oli meilläkin. Kummasti kuitenkin veden tuhlaaminen väheni kun hänen vuoronsa siirrettiin viimeiseksi.
En tykkää kastella itseäni joten aina pikasuihku. Nyt menee tosi nopeasti kun suihkusekoittaja on kalkkeutunut eikä työttämällä varaa ostaa uutta. Vesi jäähtyy aika äkkiä. Kun hiukset oli blondattu ne oli niin ruutikuivat että pesin vuosia pelkällä vedellä, nyt niitä tai mitä niistä on jäljellä ei kauaa tarvi pestä
Perus kropan pesu joo helposti, mutta hiusten pesemiseen (2 kertaa viikossa) menee 10-15 min. Tosin en juoksuta vettä läheskään koko aikaa. Hyvin oppi säästämään vettä kun kasvoi maalaistalossa, jossa oli liian pieni lämminvesivaraaja 6 henkilölle.