Arvostatko kirjastonhoitajan ammattia?
Millä koulutuksella kirjastonhoitajaksi pääsee? Palkkataso?
Kommentit (59)
Arvostan ja minulla on itselläkin siihen pätevyys. Olen tehnyt kirjastonhoitajan työn lisäksi muuta akateemisen koulutuksen vaativaa työtä. Kirjastonhoitajan (informaatikon) työ yleisessä kirjastossa ei ole stressaavaa, minkä vuoksi pidin matalahkoa palkkaa ihan riittävänä.
Oman kylän kirjasto toimii melkein itsepalveluna nykyään, kirjastonhoitaja on paikalla päiväsaikaan, muulloin sinne mennään kirjastokortilla ja omilla tunnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Oman kylän kirjasto toimii melkein itsepalveluna nykyään, kirjastonhoitaja on paikalla päiväsaikaan, muulloin sinne mennään kirjastokortilla ja omilla tunnuksilla.
Kirjastonhoitaja ne aineistot sinne kirjastoon on valinnut, luetteloinut ja saattanut asiakkaisen saataville, eli vaikkei hän tai muu hlökunta ole paikalla nautit silti heidän työnsä hedelmistä.
Arvostan kaikkia rehellistä työtä. Myös kirjastonhoitajan työ on tärkeää. Mutta kyllä siihen riittäisi vaatimattompikin kuin yliopistokoulutus.
Siihen liittyy kansansivistyksen ja kulttuurin kannalta suuri vastuu, josta toivottavasti maksetaan myös sen mukaisesti.
Siitä huolimatta, että nettikirjastot valtaavatkin alaa.
Nettikurjastoissa valikoima saattaa olla runsaampi, mutta valitettavasti aihepiirit ovat paljon kapeammat.
Kun kaikkia kirjoja ei löydy digitaalisena, vaikka kaikki eivät sitä millään usko. Minusta kirjastoissa saisi olla paljon enemmän pienten kustantamoiden ja harvinaisempia kirjoja.
En ymmärrä ollenkaan, mihin kirjastonhoitajia tarvitaan vuonna 2022. Ostan kirjani Amazonista tai luen sähköisenä. En lue suomenkielistä kirjallisuutta juurikaan.
Minusta kirjastonhoitajat kuuluvat kansalliseen yhtenäiskulttuuriin sen vahtikoirina, eivätkä ole nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kirjastot.fi/kysy/vastaukset
Näitä on kiva lueskella. Monenlaista kysytään.
Ja moni kirjastossa työskentelevä joutuu vastaamaan vastaaviin ja monen muunlaisiin kysymyksiin ns. live:na ja oikea vastaus tulisi osata antaa alle minuutissa useita kertoja päivässä. - Ja ellei oikeaa vastausta osaa välittömästi antaa, niin osata kertoa kysyjälle ainakin sen, mistä kysyjä todennäköisesti voisi löytää häntä tarpeeksi tyydyttävän vastauksen kysymykseensä.
Kirjastot ovat tietytsti vaarallsiia paikkoja, koska niistä kuka tahansa voi saada mitä merkillisemmista ja eriksoemmista asioista tietoa yhtä lailla kuin aivan triviaaleja ja populaareista asioista. - Eihän tällainen sovi alkuunkaan kulttuuriinm jossa nykysin pitää ostaa ja maksaa yhä kiihtyvällä vauhdilla kohoavia hintoja.
Kirjastonhoitajan ja -virkailijan työ on ihan yhtä arvokasta kuin kaikkien muidenkin.
Itse en välttämättä ymmärrä korkeaa koulutusvaatimusta tehtävään.
Asiakaspalvelutyötä? Kuinka moni on keskustellut kirjastovirkailijan kanssa? Ainakin minä tiedän, mitä aion lainata ja mistä se löytyy.
Kirjat kirjastoihin tarjotaan kustantajilta ja määrärahojen puitteissa niitä sitten hankitaan.
Esim. suosittua kirjaa hankitaan 1-2 ja ihmetellään pitkiä jonotusaikoja.
Kirjastonhoitajan työ ei ole vaativaa, ei raskasta, ei tressaavaa, ei vastuullista. Kirjastonhoitajat ovat hyödyllisiä, mutta tuntuu käsittämättömältä, että heiltä vaaditaan akateeminen tutkinto.
Lähikirjastoomme palkataan työllistämistuella työttömiä työnhakijoita ja he selviävät työstä loistavasti. Mihin kirjastotyössä vaaditaan akateeminen loppututkinto?
Nykyään kirjastoissa asioidaan yhä enemmän itsepalveluperiaatteella. Työntekijöiden tarve kirjastoissa vähenee jatkuvasti.
Kirjastonhoitajan ammatti on mielestäni helpoin ja kevyin työ. En ymmärrä, miksi siinä vaaditaan yliopisto-opintoja.
Totta kai arvostan kirjastonhoitajia ja -virkailijoita sekä kirjastoautonkuljettajiakin. Olen kirjastopalveluiden suurkuluttaja. Kiitos! Työnne tuo paljon iloa elämään.
Edesmennyt Pirkko Hakanen oli yksi tärkeimistä kirjastoalan henkilöistä minulle. Tunsi nuoruuteni lukutottumukset eli scifi ja huumori ja historiat ja luonnontieteet. Turun Aurajoen kirjasto oli myös tärkeä henkireikä, mutta kirjastonhoitajat/virkailijat eivät ymmärtäneet kirjojaan. Etsiun isotooppien, emissiopartikkeleiden ja radioaktiivisuuden suhdetta 78 %:een vesimassaan ja he toivat satukirjan. Remit,radit,pekkerellit ja grayt olivat outoja sanoja virkailijoille puhumattakaan tunneloitumisesta, kun heliumydin paineli 3 mm alumiinilevyn läpi labratestissä.
--------------------------
Arvatkaa miten nyt kävisi jos haluaisi lukea 30-luvun Eu7roopan aatehistoriasta. Ja toi seiska on ihan tarkoitukslla tossa äiskänopelle!
Suurin osa luulee, että kirjastonhoitajan työ on se, mikä näkyy asiakkaille tiskillä. Miten te luulette, että ne kirjat edes ilmestyvät sinne kirjastoon? Kuka tutkii kirjallisuutta eri maissa, päättää tilauksista, tilaa, vastaanottaa, luetteloi, inventoi, poistaa? Kuka tekee budjettisuunnitelmat, henkilöstösuunnitelmat, päättää tapahtumista, järjestää niitä? Tekee tiedonhakuja, kaukolainoja, pitää yllä yhteyksiä muihin kirjastoihin, kouluttaa ja kouluttautuu, pysyy ajan tasalla elektronisesta materiaalista, tekee sopimukset e-kirjoista, saattaa ne lainauskuntoon, opastaa asiakkaita niiden käytössä? Ja sata muuta asiaa vielä näiden lisäksi.
Arvostan kaikkia työtätekeviä ihmisiä, myös kirjastonhoitajia, vaikka he työskentelevätkin sosialistisessa laitoksessa.
Niinpä. Itse olin myös harjoittelussa (vuonna 1987) kahdessa eri sivukirjastossa. Tein täsmälleen samoja töitä kuin vakituiset, mutta silloin taisi vastuut olla ihan erilaiset. Oikein mukavaa työtä.
Useimmiten silloin oli rauhallista, tosin kyllähän juniorit tulivat toisinaan metelöimään, mutta heidät sai hiljaiseksi tai ulos varsin helposti puhumalla. Mitään ilkivaltaa en kyllä muista.
Kirjastonhoitajan tärkeyden havaitsi usein ja asiakkaiden kiitollisuus osoitti nimenomaan kirjastonhoitajan arvostuksen. Mieleen jäi eräs nuori tyttö, joka tuli lukemaan omia runojaan kirjastoon meille työntekijöille toivoen palautetta; vaikutti olevan hyvin lähellä tytön jännittävintä päivää siihen mennessä. En tiedä tapahtuuko tällaista enää.
Itsekin olen jättänyt kirjastossa käynnit minimiin, koska kirjastojen tarkoitus on muuttunut. Ja itse olen siirtynyt e-kirjoihin.
Toivottavasti kirjastohenkilökuntaa kuitenkin arvostetaan edelleen.