Olen pahasti uupunut ja haluan eläkkeelle
En jaksa enää,, voimani ovat täysin loppu eikä parannusta ole. Voinko päästä hyvillä mielin eläkkeelle vaikka ikää on alle neljäkymmentä? Irtisanouduin töistä vuosi sitten enkä yksinkertaisesti enää jaksa. Masentunut en ole mutta kiinnostus kaikkeen poissa. Onneksi ei ole perhettä,, kiitos ja anteeksi,, mutta koittakaa ymmärtää.
Kommentit (73)
Hae apua ap. En ymmärrä näitä mollaajia ja 'hengennostattajia', jotka kirjoittavat kuinka itse ovat olleet pienestä pitäen heinäpellolla, navettatöissä jne. ja siksi uupuneet tai masentuneet ovat vain laiskoja. Kyllä jaksamisessa on merkitystä myös sillä, millaisissa olosuhteissa on lapsuutensa kasvanut tai millaisia vastoinkäymisiä on kokenut tai millaista työtä on tehnyt jne.
Minäkin olen kasvanut 11-lapsisessa perheessä, jossa isä oli menettänyt terveytensä sodassa. Mukavuuksina kodissamme oli ulkohuussi, kantovesi ja puulämmitteiset uunit ja asuintilana omakotitalossa 3h+k. Marjametsälle otettiin mukaan ison lapsilauman lisäksi ämpärien lisäksi saavi. Ei ollut uupumiseeni syynä ainakaan se, että olisin liian helpolla lapsuudessani päässyt. Omalla kohdallani psyykkisesti raskas sosiaalialan työ jatkuvine joustamisineen, laman kokemukset sekä laman taloudelliset seuraukset perheessäni ja liian monet minusta riippumattomat läheisten vakavat sairastumiset olivat uuvuttava yhdistelmä. Miten kukaan ulkopuolinen ihminen voi tietää toisen ihmisen kantamia taakkoja?
Suurimalla osalla ihmisistä työ on elämän ainoa sisältö ja siksi voivat pahoin. Osa arvostaa työtä enemmän kuin omaa terveyttä.
Et pääse eläkkeelle jos et hae sairaslomaa ja ole psykiatrian asiakas. Ymmärrän kyllä uupumuksen, minä uuvuin 12 vuotta sitten ja sillä tiellä olen yhä ja eläkkeellä. Olen myös yhä todella uupunut. Eli ei se eläke sitä uupumusta paranna, mutta saapahan olla uupunut rauhassa kun raha-asiat juoksee. Eläkkeen määrä lasketaan viimeisten vuosien työtulojen mukaan ja ylimääräinen korotus maksetaan sen perusteella koska pääsit kuntoutustuelle, että jos haluat saada vielä sen parinkymmenen prosentin korotuksen mahdolliseen eläkkeeseesi 5 eläkevuoden jälkeen niin hophop sisälle systeemiin heti sieltä.
Yhteiskunta vaatii ihmiseltä aivan todella paljon energiaa työn muodossa. Sinussa ei välttämättä ole vikaa jos et jaksa sitä.
Kirjoitit että masentunut en ole mutta kiinnostus kaikkeen on poissa.. Onko tämä 'ei masennusta' ihan oma tekemäsi diagnoosi? Siinä tapauksessa kannattaisi antaa lääkärin/psygologin tarkistaa että tekemäsi diagnoosi vastaa todellista asiantilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä nuorten lumihiutaleaikuisten ininöitä ku ei jaksa ei viitsi. Itse olen joutunut nuorena metsätöihin, heinäpellolle, kasvattanut kuntoa metsässä juosten eikä vaivaa väsymys eikä kolotus 45-vuotiaanakaan. Koskaan ei sanottu että saat kaiken tekemättä mitään ja että aina pitää olla elämässä kivaa. Ei ole ollut aina kivaa ja kyllä on joskus masentanutkin, mutta minun sukupolveni kasvatettiin vielä niin että on itsestäänselvyys osallistua yhteiskuntaan ja mennä sinne töihin jos ei ole sairas. Ei sanottu että voihan sitä hakea eläkettä jos väsyttää eikä ole kivaa. Silloin levätään hetki, harrastetaan ja sitten taas uusin voimin hommiin. Olen ikäni tehnyt fyysistä työtä enkä ole työhön kuollut, etkä kuole ap sinäkään.
Mikä ihme se on, ettei jossain helvetin heinäpellolla pala loppuun? Metsänhoito, heinäpellot ja joku lehmien hoitaminen, voiko sen tervehenkisempää työtä olla? Miten IKINÄ KUKAAN voisi palaa loppuun jossain heinäpellolla :D Tietty jos siellä on joku neuroottinen simputtava työnjohtaja niin tsäänssit hieman kasvaa.
Rankkaa fyysistä työtä kesähelteellä ja kaupan päälle ihosyöpä, jos et pidä varaasi. Heinäpeltotyö.
Lehmätilatkin muistuttavat nykyään enemmän tehdasta ja tuotantolaitosta. Viideltä aamulla ylös ja töihin, navetassa lehmiä niin kauas kuin silmä kantaa. Onneksi on lypsykoneen ja muut.
Nykyään on idylli kaukana maalaisenkin hommista.
Kyllä voi palaa lpppuunmissä tahansa työssä.
Itseni pelasti aikoinaan monenkirjava musiikki, kun nuorena tuli riittämättömyyden ja masentuneisuuden hetkiä, pitempiäkin. Synkkiä ajatuksia itsemurhasta. Musiikki auttaa aina, se saa tunteet ja mielihyvähormonit liikkeelle. Helppo resepti kohottaa oloaan! Käy tilaisuuksissa, missä saat kokea jotain mieltä ylentävää. Myös fyysinen työ ei ole ollenkaan väärä neuvo, myös unenlaatu paranee ja lisää mielihyvää. Kävely, kunhan saa itsensä liikkeelle ja mielensä pakottaminen positiiviseen ajatteluun. Kirjoita paperille ajatuksia, se kirkastaa ainakin itseni kohdalla aivot ja jotain möykkyä sulaa pois.
Ketäpä meistä ei välillä laiskottaisi ja vatuttaisi, mutta ei sen perusteella onneksi vielä pääse nelikymppisenä eläkkeelle. Reippaana töihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit että masentunut en ole mutta kiinnostus kaikkeen on poissa.. Onko tämä 'ei masennusta' ihan oma tekemäsi diagnoosi? Siinä tapauksessa kannattaisi antaa lääkärin/psygologin tarkistaa että tekemäsi diagnoosi vastaa todellista asiantilaa.
Masentunut ei välttämättä tunnista olevansa masentunut koska on niin masentunut. Minä kävin vielä vuorotyössä kun bdi pisteet oli 56 eikä se tuntunut mitenkään eritysesti masennukselle, koska olin ollut pahemminkin masentunut. Masennusta on myös se kun ei tunnu miltään.
Olen jo vuosia ollut kuntoutustuella fyysisen vamman vuoksi. Ei varmaan vielä toivoakaan pääsystä pysyvälle eläkkeelle. Työkykyä hyvin vähän jäljellä ja sitä olisi vain tietyn tyyppiseen työhön johon ei ole koulutusta. Hain koulutukseen mutta tuskin pääsen kun ala on niin suosittu. Tuntuu täysin toivottomalta kaikki.
Vierailija kirjoitti:
ylimääräinen korotus maksetaan sen perusteella koska pääsit kuntoutustuelle.
Onko noin?
Lasketaanko tuo tosiaan siitä, kun kuntoutustuki on alkanut, eikä siitä kun varsinainen eläke on alkanut?
Jos näin, niin oikein positiivinen yllätys.
No minäpä yli viisikymppinen monisairas menen huomenna kipuineni töihin, että saadaan sitten sullekin pullaa.
Toivottavasti pääset lääkärille ja labroihin. Suomessa kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes ja esim. anemia on hyvin yleisiä ja voivat aiheuttaa väsymystä ja uupumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ylimääräinen korotus maksetaan sen perusteella koska pääsit kuntoutustuelle.
Onko noin?
Lasketaanko tuo tosiaan siitä, kun kuntoutustuki on alkanut, eikä siitä kun varsinainen eläke on alkanut?
Jos näin, niin oikein positiivinen yllätys.
Kyllä siitä ajankohdasta kun kuntoutustuki on alkanut.
Vierailija kirjoitti:
No minäpä yli viisikymppinen monisairas menen huomenna kipuineni töihin, että saadaan sitten sullekin pullaa.
Olen eri mutta ole hyvä vaan! Ehkä kuolet syöpään jo ekalla eläkeviikollasi. Raatamalla ja marttyyriydelmähän se kirkkain kruunu yleensäkin ollaan ansaittu 😅
Ei eläkkeelle mennä alle nelikymppisenä ilman jotain sairaushistoriaa.
Tämä suomalaisten ajatusmaailma "en tee mitään, koska ei huvita, mutta haluan silti yhteiskunnan elättävän minut" on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkkeelle mennä alle nelikymppisenä ilman jotain sairaushistoriaa.
Tämä suomalaisten ajatusmaailma "en tee mitään, koska ei huvita, mutta haluan silti yhteiskunnan elättävän minut" on sairas.
Kalikka kalahti, kateellinen työn sankari älähti? Mene sinä duuniin, paina persuoli pitkällä koko kuppainen elämäsi ja kuole saatana pois! Ei susta muuhun ole lammas!
Tarvitset jonkun sairauden, vaikka sen vaikean masennuksen, että pääset eläkkeelle. Nyt kannattaisi ennemmin mennä lääkärille ja tutkituttaa kaikki oleelliset, kuten varastorauta ja kilpirauhanen.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta vaatii ihmiseltä aivan todella paljon energiaa työn muodossa. Sinussa ei välttämättä ole vikaa jos et jaksa sitä.
Paskat, olen 67 ja töissä.
Laiskat reppanat.
Ap sanoi ei kerta kaikkiaan jaksa. Miksi et usko kun sanotaan?