~¤~ MAALISMASUJEN maanantai ~¤~
Kommentit (20)
Mä kävin katsastamassa täällä jo aiemmin, joskus kahdeksan aikaa... Silloin ei vielä ollut pinoa. Jätin sen suosiolla muille, kun en osaa vieläkään liittää eilistä keskustelua... :) Täällä on kyllä nyt aika hiljaista!? Missä kaikki on?
Väsyttää edelleen. Sain kuitenkin nukuttua yön paremmin. Mieheni heräsi yöllä syöttämään poikaa...poika nukkui yönsäkin jo paremmin. Poika on jo vähän parempi. Ei ole enää kuumetta, nokka vaaan vuotaa.
Ajattelin tänään haravoida etupihan loppuun. Ulkona kuitenkin sataa vettä, joten pitää odotella... Toivottavasti huomenna on kuivempaa. Märät lehdet on niin raskas haravoida. Ulkona on niin tylsän harmaata!
Eipä tänne masuun kuulu mitään uutta... 6.päivä olisi neuvola, sitä siis odotellessa.
Haluttomuus edelleen vaivaa (makuuhuoneen puolella). Saa nähdä miksi se vielä muuttuu, vai muuttuuko ollenkaan?! Esikkoa odottaessa olin niin viriili...
Päivänjatkoa kaikille!!
Hanna
On todella synkkää ainakin et-suomessa .. Mutta nautitaan nyt, kun kerran syksy ihminen olen :-)) Viikonloppu olija meni, mitään erikoista ei tehty, ja jotenkin tuntuu siltä, että oma kotisohva on niin rakas, että siinä viihtyy paremmin kuin hyvin !!! Eilen käytiin kävelyllä, mutta jouduttiin sateen armoille ja sitä tulikin ihan kaatamalla.
KIITOS-kaikille paino kommenteistanne !!! Mieli paljon parempi ja toivottavasti myön th ymmärsi pienoisen suuttumukseni/loukkaantumiseni viime käynnilläni. Sanoinkin sille, että tulkoot vaikka 100 kiloa mittariin niin itsehän kannan kiloni ja en välitä painosta niin kauan kuin vauvalla on kaikki hyvin-ja kun en todellakaan, itse VOI vaikuttaa tuohon painoon, sitä on kertynyt terveellisistä ruokailutottumuksista huolimatta. Ja vali-vali-vali ...
Voi taas olen unohtanut mitä piti kommentoida, mutta tämä on tätä kun kiireessä kirjoittaa ja on henkisesti jo valmentautunut töihin menoon, eli ihana iltavuoro tiedossa, onneksi lyhyt sellainen.
Oma napa ihan kunnossa, vauva edelleen kutittelee ja odotan innolla potkuja. Mitään kremppaa ei ole, mutta v.vuodon runsaudesta olen miettinyt, että onkos kyseessä hiivatulehdus(?) En tiedä, kun sellaista ei ole koskaan ollut. Täytyy seurailla ja mennä sitten keskiviikkona lekuriin, jos jatkuu samanlaisena.
Kaikille oikein extra hyvää maanantaita ! t. emmi rv-18+1
Nyt on sitten syysloma vietetty ja olihan tuo rentouttavaa olla muissa maisemissa kokonainen viikko - nyt pitäisi sitten olla paljon energiaa töissä...heh, siis pitäisi. Jotenkin pieni asenneongelma itsellä tähän hommaan nyt, ehkä tämä tästä paranee kun maanantai on ohitse.
Yli viikko reissailtiin pojan kanssa mummojen ja sukulaisten luona - ja mies oli toisella puolella maapalloa työmatkalla. Olishan tuo ollu ihan kiva olla koko porukalla lomalla mutta aina ei osu aikataulut yhteen. Reissussa oli kivaa mutta kotiinkin oli ihana tulla. Pohjoisessa vaan oli niin ihanan talvista ja sitten tänne keski-suomeen palatessa ikävä harmaa vesisade sää yllätti. Se lumi ja jää olisi ollut paljon ihanampaa - ja jouluisempaa.
Joulu on kuin onkin jo kohta ovella - ainakin minun mielestäni, ostin jo pari uutta joulukoristettakin! Ja innolla odotan milloin kehtaan kotia koristelemaan :) Jouluhöpö kun olen pahimmasta päästä...ehkä odottelen kuitenkin tuonne marraskuun alkuun.
Omassa mahassa möyriminen on viimeisen viikon aikana muuttunut varsinaiseksi riehumiseksi ja liikkeet tuntuu tosi selkeästi mahan päälle. Päätti tämä poitsu sitten aloittaa futistreenit jo mahassa :)
Muiden juttuja en osaa nyt kommentoida kun olen niin kauan nettipimennossa ollut...
Joulua jo kovasti odotellen...
aupale ja futispoitsu rv 20+5 (uskomatonta että puoliväli on jo ylitetty!)
joko mä oon tulossa kipeeks, tai sitten on iskeny joku kummallinen navetta-allergia..tai työallergia.
Väsyttää niin sikana etten muista yhtään mihin piti vastailla...
Tää on jo toinen kerta kun jonkinlainen flunssa alkaa sillä että navetalla heiniä jakaessa alkaa ahdistaa ja hengitys tuntuu vaikeelta, se oikein vinkuu jos hengittää oikein syvään (eikä mulla vieläkään ole astmaa, eikä ole ollu oikein allergiaakaan).
Mietin että voisko se johtua limakalvojen turpoamisesta raskausaikana?
Siis kaks kertaa on ollu tällästä, ja sitä on seurannu aiemmin pieni flunssa ja viikon sairasloma, edellinen kerta oli joskus rv6-8 tienoilla.
Tuntu tosi tuskalliselle olla töissä viimeinen tunti, nyt taas kotona helpottaa kun ei ole pölýä..tosi outoa, kun mulla ei ole ollu allergiaa aiemmin, eikä muitakaa oireita pölystä eikä muusta. Nyt sitten on yllättäen!
Nyt on enää nenä tukossa ja kurkkua kaihertaa, ihan kun olis lentsu tulossa - toivottavasti ei se kirottu A-virus. TÄytyy illalla kokeilla vaikka hengityssuojainta heinän jaossa jos se jotain auttas..
Mitä nyt sittten voi flunssaan ottaa?
Onko mitään yskänlääkettä tms? entä kuumelääkettä? meinaan vaan että jos tää nyt ottaa ja iskee.
Viimeksi lääkäri määräs mulle yskänlääkettä (cocillana 1,25mg/l, punasen kolmion lääkettä!) ja jonkun ihme inhalaatiojutun hätätapausta varten (ventoline diskus 200mg/annos) - kumpaakaan en uskaltanu käyttää, ja oireet helpotti kotona lojuessa itestään. Tossa yskänlääkkeessä ei mainita sikiövaurioista, mutta eipä sitä suositella raskausajallekaan...lääkäri sillon tutkaili ja etsi tietoa mutta eikai löytäny mitään erityistä ja määräs nuo..
Jos yritän selvitä torstaihin asti hengissä kun olis neuvola...täytyy testata zyrteciäkin, jos seolis vaikka allergiaa kuitenkin.
Tappert *köh, ja Puksu 20+1 *sniif
Viikonloppu meni kummemmitta. vieraita kävi ja kyläilimme itse. Täällä myös sataa. Viikonloppupino oli niin pitkä, etten laiskana jaksanut lukea, anteeksi :(
Joku kyseli runsaasta valkovuodosta. Itsellä sama " vaiva" . Muistaakseni myös pojista oli runsasta valkovuotoa. Hiiva minulla on ollut joskus, ja se kutisee, joten en usko tämän sitä olevan. Oliskohan vaan lisääntynyt näin raskausaikana.
Meidän vauva potkii ja möyrii jo kovin, ihanaa. Vointi on ollut aika hyva, ei uutta masurintamalla.
Lyhyeen taas lopettelen, kuopus roikkuu hihassa, kirjaimellisesti!
Caius ja ilona rv 21+0
Miten nää viikon alut onkin näin vaikeita. Onneks tytsy nukku jo paremmin, mutta meitsi rupes miettimään kaikenlaista ja taas valvottiin.
Sinna(ko) kyseli siitä iskiaksesta. Ei ole mulla ollut aikaisemmin ja ensin ihmettelinkin että mites nyt, mutta toi lantion löystyminen varmaan selittää sen. Ja kävelykin tuntuu välillä hankalalle. Mulla on (vielä toistaiseksi) auttanut lämmin kauratyyny; voi sitä voihketta ja huokailua, kun illalla saa heittäytyä pitkäkseen ton pussukan kanssa.
Joku valitti suonenvedosta, mä kärsin kuopuksen aikana. Sillon oli samanlainen kesä kun tänä vuonna ja muistaakseni juominen ja magnesium auttoi (multitabs 2+ special sis. magnesiumia).
Tappi: Mulla on aikaisemmin ollut vaan allerginen astma (keväällä), mutta viime raskaus laukaisi aika pahan astman, hellitti vasta viime syksynä. Eli raskaushan voi laukaista kaikenlaista vaivaa. Käytä vaan sitä inhalaattoria, se kyllä auttaa. Varsinkin sitten kun masu kasvaa niin että alkaa painaa ylöspäin palleaan ja keuhkoihin. Yskänlääkkeistä en tiedä, mä kyllä sain reseptillä viime raskaudessa, mutta en muista merkkiä. Ja kuumeeseen voi ottaa Panadolia.
Aupale: tervetuloa takaisin arkeen lomalta.
Nyt päikkäreille, sit siivoomaan omaa kaappia ja OMPELEMAAN!!!
-m- ja Hippu rv20+5
Pakko oli laittaa omaa viestiä tosta runsaasta v.vuodosta. Mulla ennen esikoista oli useamman kerran kutiseva hiivatulehdus, mutta sen koommin se ei ole vaivannut kunnes nyt. Täysin oireeton muuten, mutta enemmän tuli vuotoa ja ehkä hieman " kellertävämpää" , mutta ei kutissut tms. Tosi yleinen vaiva raskaana ollessa. Kannattaa käydä antamassa näyte, niin saa sen pois sulkettua mielestä. Voi aiheuttaa " kipuilua" alavatsaan.
Tässä siis oma kokemukseni. =)
~ elo-maa 18+5
Ensin kommentteja,
Hannalle: haluttomuus vaivaa täälläkiN EDELLEEN, enkä tajua miksi. Mulle veikattiin että tyttö on tulossa ja olin esim. alkuraskauden aivan järkyttävän kireänä koko ajan, hermoraunio suorastaan. hormonit ovat jotenkin täysin sekaisin olleet koko ajan tässä raskaudessa. Tyystin erilainen fiilis kuin esikoisesta. Esikoisen raskaus oli helppo, olin tyyni kuin viilipytty koko ajan, siis ihan superrauhallinen ja hyvä onnellinen olo. Seksi maittoi koko ajan enemmän kuin koskaan ja poika syntyi. Joten ehkä tuo vaikuttaa.... tuplanaishormonit tekee tätä?! jotkut väittää näin.
PAINOASIASTA joku kirjoitteli, anteeksi kun en muista enää nimimerkkiä. Mutta olin myös järkyttynyt neuvolan tätisi kommenteista. Mulla on tuosta kokemusta esikoisen odotusajalta. meidän neuvolan th oli oikein tunnettu siitä että on HYSTEERINEN painontarkkailija. On itse superkova liikkuja ja ihan hirveän timmissä laihassa kunnossa, ikää joku 50 ja risat. Mulla oli 2 ystävää raskaana samaan aikaan ja kaikille valitti joka kilosta. Mulle tuli ihan todellinen stressi ja ahdistus tuosta painosta, joka ikinen kerta valitti että liikaa tullut ja kyseli että mitä oikein syöt?! Ja todellisuus oli se, että painoin 52kg kun tulin raskaaksi, ja pituutta 162cm. Otin nuo painoasiat niin raskaasti, etten uskaltanut syödä juuri mitään, ja koko ajan neuvolan täti hoki että syöt liikaa ja painoa tulee liikaa, kun sf-mittani kulki koko raskausajan yläkäyrillä ja sen yläpuolellakin. Hoki vaan että jättiläisvauvan kasvatat jne jne. Se oli järkyttävää ja tosi usein itkin kun pääsin kotiin neuvolasta. Ja kaikki muut sanoi että vaikuttaa kuin olisin laihtunut muualta paitsi mahasta. Ja näin kävikin! Mulle tuli koko raskausaikana painoa vaivaiset 8kg. Vauva painoi syntyessään liki 4kg eli olikin iso. Istukka oli " jätti" eli painoi yli kilon. Lisäksi lapsivettä oli paljon ja napanuora yli metrin :-) Joten saldo oli se, että kun lähdin synnäriltä nelikiloisen vauvan kanssa 3 vrk synnytyksestä, painoin 2kg vähemmän kuin tullessani raskaaksi ja olin todellakin laihtunut reilusti koko kropastani, entiset farkut pyöri reisistä jne... Ja siihen sitten päälle se että imetys laihdutti, niin menin kyllä aika heikkoon happeen nopeasti.
Että sanoisin nyt, että todellakin sitä vararavintoa hiukan pitää tullakin jotta on mistä lähteä sitten kun on synnyttänyt, ja alkaa imettämään, koska mulla ainakin se laihdutti ihan hirveästi. Sain syödä kuin hevonen ja silti vaan laihtui.
Nyt ollaan muutettu ja nykyinen th näyttää olevan järki päässä :-) Sanoi mulle jo viimeksi, että koska olet hoikka/normaalipainoinen, painoa pitäisi tulla vähintään 10-15kg raskauden aikana. Nyt olen vkolla 20+1 ja painoa on tullut 4kg alusta, enkä mielestäni ole lihonut yhtään muualta paitsi että maha on taas todella iso. Enkä stressaa asiasta yhtään!
Omaa napaa muuten: meillä tuntuu olevan sellainen veijari että on päivät aika hiljaa , satunnaisia potkuja/muljahduksia joskus, mutta illalla ja yöllä jumppaa sitten sitäkin enemmän.
Vointi on muuten kerrassaan loistava. ei edes yhtään supistuksia vielä ,vaikka nekin alkoi esikoisesta jo rv 17. Viikonloppuna olin ihan virtaa täynnä, ja kai ne on ne hormonit, nimittäin LEIVOIN PULLAA!!! jota en ole tehnyt varmaan 5 vuoteen :-) Muuten tykkään leipoa jotain piirakoita yms, mutta ihan pikkupullia en viitsi tehdä. Nyt sitten tein litran taikinan ja olin ihan onnessani kun pojan (3v5kk) kanssa tehtiin korvapuusteja ja poika teki pullapoikia ja pulla" möttejä" ja koristeli rusinoilla :-)
Lisäksi vaihdoin uudet verhot 2 huoneeseen, pesin ikkunat , siivosin muuten koko kämpän ja lisäksi vielä maalasin yhden vanhan kaapin! Tämän päätteeksi kyllä alkoi alaselkä olla ihan jumissa, mutta kun laitoin sellaisen ostamani carriwellin tukivyön, helpotti välittömästi. Suosittelen tuota kaikille!! On trikoinen mutta tosi napakka alaosa ja todella hyvin minulla ainakin auttaa välittömästi kun sen laittaa, jos vähänkin tuntuu että alaselkä väsyy. Sitten kun otiin sen illalla pois, selkä tuntui vihlovan ihan julmetusti. mutta nyt sekin on jo ohi.
eli tällaisia kuulumisia. Ensi viikolla on neuvola ja 4D ultra, Jippii!! odotan ultraa kuin kuuta nousevaa ja jännäämme, onko masussa todellakin tyttö..... Saas nähdä mihin lykkään sitten ne 4kpl ihania vaaleanpunaisia bodeja, jos sieltä pojaksi tulokas kuitenkin osoittautuukin :-) HAH
Sandi 20+1 , eikä voi uskoa että näin pitkällä jo mennään!!!
Se on maanantaita täältäkin!
Ihanaa, kun saatiin esikoinen terveeksi ja pääsi kerhoon tänään. Olivat kuulemma " musiikkimaalanneet" tms. Oli siis musiikkia soitettu ja hämärässä olivat sitten suhranneet vesiväreillä. Kerhotäti sanoi että tuo mein vilkkaudenhuippu oli ollu ihan lumoissaan ja maalannu niiin onnessaan että :) :) Pitänee siis tämän äidin vähän reipastua ja kaivaa useammin vesivärit ja pensselit esiin, kun kerta poika niin siitä tykkää.
Kuopus edelleen kovassa nuhassa ja yskässä, muttei kuumetta onneksi enää. Minä poden kanssa tätä räkätautia, mutta parempaan päin ollaan menossa jo.
Mitäs täällä olikaan keskustelun aiheina..hmm...
No aloitetaan vaikka siitä haluttomuudesta/halukkuudesta ;)
Itse olen sitä mieltä etten ole ollenkaan niin haluton, mitä edellisissä raskauksissa mutta mies tuskin yhtyy samaan. Mitäs tekee töitä kaiket yöt :)
Painosta: Meillä neuvolassa myös sellainen painonvartija se täti että!! Viime raskadesta oli sitä mieltä, että yhtään ei tarvii enempää tulla... ja tulikin vaan se vajaa 6kg. Nyt sitten sanoi jo ekalla käynnillä et samoissa pysytään, eikö vaan :( :( Ärsyttää tommonen painon vahtaaminen!! ok, onhan tuota ylimääräistä, n. 173/78 mutta tarviiko siitä tehdä ihan kamalan iso numero...
Mulla kanssa ollut nyt tässä raskaudessa riesana hiiva :( Se on tosi kurja vaiva!! Viime raskaudessa sain sen ihan lopussa ja nyt se on sillontällön vaivannut. Mutta onneksi siihen löytyy hoitokeinoja!
Mutta, pinotilaa muillekkin ja kahvin keittoon.
K@tju ja mahanasukki 20+5
SANDI;
Riittäskö sulla tota energiaa tännekin päin...mä en jaksa tehdä vieläkään MITÄÄN..jotenki jatkuvasti sellanen " nuutunu" olo, siis ihan ilman tätä flunssan alkuakin.
Haluttomuudesta käsitään täälläkin, tai enhän mä siitä kärsi kun oon itse se haluton, mutta mies tuntuu kärsivän. Ei vaan tee yhtään mieli, lisäks väsyttää ja kaikkee...ei vaan nappaa. Luulin että tässä " energisessä ja autuaassa keskiraskaudessa" olis ees napannu mutta ei..
Onneks mun terkkari on oikee unelma paino-juttujen suhteen, reippaasti kerroin aiemmista syömishäiriöistäni ja nyt sitten vaan normaalia safkaa normaaleja määriä - terkkarikin sano ettei sillä nyt NIIN väliä ole tuleeko se 15 vai 20kiloa, ne sitten lähtee helpolla tai työllä ja tuskalla, mutta niistä ei pidä ottaa paineita nyt.
Uuh, käivn koiran kanssa vähän kävelemässä, ja pää on kuin haminan kaupunki..tukkonen ja vilustava olo. Otan kokeeksi töihin lähtiessä zyrtecin ja kokeilen heinänjaossa hengityssuojainta - josko se auttas. Luulen kyllä että tää on ihan flunssaa joka iskee kohta kunnolla. Kun on nenä tukossa ja muutenkin limakalvot turvoksissa niin ihmekö tuo jos heinäpölykin ärsyttää tuplana :(
Jäisin ihan suosiolla sairaslomalle jos olisin töissä missä tahansa muualla kun anoppilassa..jotenkin se nyt tuntuu niin vaikeelta ajatukselta, porukka on etelässä ja olivat niin tyytyväisiä ja luottavaisia kun tulin lomittamaa, kun tunnen lehmät ja talon tavat jne...nyt vaan on sitten järkyn suuri kynnys jäädä sairaslomalle - joten toivotaan että pysyn tolpillani perjantaihin asti...hmmm...valkosipulia ja hunajaa...mitäs niitä muita oli? sipulia yöks villasukkaan jalkaan jne..
Tappuliini
Alaselkä on kipee, ollu nyt pari päivää. Lenkille sentään vielä pääsee. Lämmin kaurapussi tekee hyvää. Poika yskii ihan julmetusti yöllä. Tarttee varmaan hommata ilmankosteuttaja, kun noi märät pyyhkeet ei niin kovin tehokkaasti kostuta ilmaa. Lääkäri kun määräsi kosteutta huoneilmaan + yskänlääkettä.
Juu, raskaus voi puhkaista kaikenlaista. Mulle tuli poikaa odottaessa migreenin auraoireita ja ne ne vasta pelottavia onkin, kun puhekyky häviää, eikä pysty muille ilmaisemaan, että on jokin hätä. Muut näkee, että joku on vialla, mutta kun toinen vaan morgertaa hädissään jotakin vierasta kieltä. Onneksi kohtauksia tuli vain kaksi ja synnytyksen jälkeen mulle tehtiin hyvät tutkimukset (suljettiin pois esim. tulpan mahdollisuus). Täytyy koputtaa puuta, mutta nyt tässä raskaudessa auraoireita ei ole ilmaantunut.
Kävin aamulla vaa' alla ja lähellä lähtölukemia ollaan, eli kuukaudessa on tullut reipas kilo painoa. Menetetyt kilot ovat palanneet. Terkka antoi " luvan" lihoa 12 kiloa, poikaa odottaessa painoa tuli vajaa 8kg. Silloinen terkkari sanoi, ettei olis haitannu, vaikka olis tullu enempikin. Vaikka painoa olikin sen just verran, että jouduin/pääsin, kuten nytkin, sokerirasitukseen.
Jaaha. Poika on purkanut vaippapaketin lattialle ja jatkaa kirjahyllyn tyhjentämistä. Huokaus. Tällä kipeellä selällä kun on niin kiva kumarrella ja kyykkiä. Pitänee hommata se tuki, jos on vaikka lantion löystymisestä nyt kyse.
rimma 19+5
Piti tulla kommentoimaan tuota painoasiaa - vitsi mitä terkkareita teille on sattunut! Tai sitten saan olla todella onnellinen omastani....Minulle terkkari vaan totesi ekalla kerralla että jokainenhan meistä oman painonsa kantaa....joo-o, tiedän.
Minulle tuota sanomista olis kyllä voinu painon suhteen ollakkin, esikoisen imetys kun keräsi noita kiloja ihan riittämiin - vaikka olin kuullut että imetyksen pitäisi liikuttaa kiloja aivan toiseen suuntaan!! Osasta noista kiloista sittemmin pääsin eroon mutta kivat lukemat kellotin silti ekalla käynnillä...huh. Nyt onneksi paino on vielä pysynyt samassa, toivotaan että sitä ei tulisikaan kovin paljon lisää.
aupale
Maanataita vaan kaikille!!
Ompa hyvä et on muitakin haluttomia,selityksiä joutuu keksimään.Vaikka en kyl viitsi enään niitäkään keksiä,kun ei huvita niin ei huvita.Samoin on työn laita..torstaina pitäis taas töitä kokeilla mut työmotivaatio on kyllä tipotiessään.Voisin vain olla kotosalla.Nuo työpäivät kun venyy matkojen kanssa 10-tuntisiksi ja neljän aikaa aamulla pitää nousta,yäk..
Täällä Pohjanmaalla on sentäs lunta pikkuisen satanut ettei ole niin pimeää enään ja saapi alkaa odotteleen joulua :) Makuuhuoneen remontin kun vain saisi tehtyä loppuun ei puutu kuin maalaaminen ja muu sisustus.Sitten saa tulokkaalle " oman sopen" tosin samaan makkariin mut kuitenkin..
Oma napa on kiva..näin napani monen vuoden jälkeen,kun se pulpahti näkyviin ja katosi samantien takaisin koloon,onkos normaalia?
tosin se kolo on jo melko pieni :D
Mut täytyypä ruveta ruoka tekemään siipalle kun tuleepi töistä..Moi!
T:Sane 20+4elo-maa:
Viikonloppupino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8648542&p=2&tmode=1&smode…
Sandi: Esikoispoikaa odottaessani mulla oli ihan sama juttu, kuin sulla. Olin tyyni ja rauhallinen. Seksiäkin teki mieli enemmän kuin koskaan!! Miestäni (OUTOA!!) alkoi tämä jo hieman tympäisemään...
Nyt olen erittäin räjähdysherkkä. Saa kyllä joskus ihan miettiä ja laskea kymmeneen. Eihän sitä tartte olla aina nipottamassa!! :) Raskaus on ollut muutenkin hyvin erilainen edelliseen verrattuna. On ehkä vähän tyttöolo... HIH!
Painosta: Mä olen ihan sitä mieltä, että helvettiäkö se muille kuuluu kuinka paljon painaa! Kunhn itsellä ja lapsella on kaikki kunnossa. Itsehän kiloni kannan.
Neuvolassa siitä aina paasataan ja paasataan, ihan kyllästymiseen ja ärsyyntymiseen saakka. Mukamas 12 kiloa olisi sellainen raja. Mikä ihmeen raja!! Ne ovat vaan keskiarvoja. Haloo!! Ensinnäkin jokainen lapsikin on yksilöllinen. Joten eihän me äiditkään voida olla samanlaisia ja mennä jonkun saman taulukon mukaan. Lapset ovat syntyessään eripainoisia. Jotkut painavat 2500g, toiset 5000g. Äideillä lapsivettä on eri määrä ja istukankin paino on yksilöllinen...
Mä kuuntelin jonkun radiohjelman vähän aikaa sitten, jossa puhuttiin siitä kuinka odottavat äidit ovat nykyään niin liika lihavia kuin entisaikaan??!! No elämäntilanteetkin ovat ihan erilaisia kuin verrattuna esim.60-lukuun. Siinä haastateltiin jotain ylilääkäriä, joka kertoi että nykyään raskaana olevat ovat läskejä!! Hitto mua otti pannuun se juttu... Pitäisi vaan huolen omista asioistaan.
Mulla on kokemusta neuvolakäyntejen paasauksesta... Mulla nousi paino esikoista odottaessa 25 kg. Söin mielettömän terveellisesti ja olen aina syönyt kellon tarkasti. Kävin raskausaikana jumpissa ja salilla kolmisen kertaa viikossa. Makeatakaan ei tehnyt yhtään mieli, päinvastoin!! Silti paino vaan nousi ja nousi. Mua turvotti ihan mielettömästi ja synnytyksen jälkeen kotiin lähtöpäivänä painoin 12 kg vähemmän kuin sairaalaan mentäessä...
Joka ikinen kerta neuvolassa sain kuulla kunnian: Liiku enemmän ja vähennä makean syöntiä. Eikä se uskonut vaikka miten olisin sen teveydenhoitajalle kertonut, etten todellakaan syö makeeta... Mulla kuitenkin oli sokeritkin koko ajan koholla... Jätin Hyla-maidon pois ja sokeritkaan ei enää ollut koholla sen jälkeen!!
No mulla oli lapsivettä enemmän kuin normaalisti, istukka painoi melkein kilon ja turvtusta oli ollut ihan mielettömästi (pitkään oireettomana ollut virtsatietulehdus oli heikentänyt munuaisten toimintaa)... Sanon vaan et se teveydenhoitaja siellä neuvolassa on n.20 kg ylipainoinen, joten hänellä ei olii mitään varaa sanoa toisten painosta...
No nyt sitten painoa ei ole tullut kuin muutama kilo ja nyt paasataan mulle siitä kun sikiö ei vastaa viikkoja (siis on 6 päivää pienempi kuin mitä pitäisi)pienen koonsa vuoksi... Eli siis mikään ei ole hyvin!!
Kyllä ne kilot sitten karisee ajan saatossa! Sitäpaitsi minusta odottavat äidit saadaan vähän pyöreitä ollakin... Nousee maitokin sitten paremmin, kuin on vähän rasvaa ennestään. heh! :)
Älkää siis ottako mitään paineita, jos kaikki on kunnossa ja verenpaineet kohdallaan!
Minä se täällä taasen. Pakko alkaa kirjottamaan, kun on kerran enemmänkin kaipailtu.. :)
Tappert: Mie sitä tos pohdinkin, että ne vaunumallit vaihtuu kyllä tosiaan. Mutta kun siis veronpalautusrahoista on tarkotus laittaa sekä vaunuihin, että jouluun niin eiköhän me ne vaunutkin tässä vielä vanhasta mallistosta osteta. Saa nähdä. Ei niitä vielä haluis, kun täyttävät sitten eteistä käyttämättömänä monta kuukautta.
Kun tuosta hullusta huoneenvaihtovimmasta tuli mieleen se juttu, että mehän maalattiin tämä meidän koti tossa taannoin ja ollaan tosi kovasti paremmin viihdytty. Kyllä väri tekee paljon viihtyisämmäksi asuintilat.. Jopa wc:n. ;)
Jahas, niin, siitä ultrasta. Siellä aamusella sitten käytiin. Noh, hyvinpä siellä masussa oli kaikki asiat. Istukka on ihan takaseinällä, joten ei ihme, että pienikin liike tuntuu hyvin ja ei ole sitten tippaakaan tiellä synnytyksessä. Siinä varmaan taas kerran käy kyllä perinteinen napanuora kaulan ympäri-juttu ja kuristumisvaara.. :(
Mutta nyt voi taas jatkaa iloisena tätä odottamista ja ostella jopa muutakin lankaa kuin keltaista. Nähtiin meinaan sukupuolikin ja toivottavasti pitää paikkansa. Vauvalla täsmäsi mitatkin ihan loistavasti aikaan nähden ja niin, mitä tässä muuta enää sanoa.. Kaikki hyvin ja se pääasia. :)
Tempasin sitten tänään oikein urakalla taasen. Kyllästyin olemaan töissä ja ahdistuin jo viime aikoina pahemmin, kun ikinä. Tänään marssin töihin ja otin loparit. Todettiin miehen kanssa, että kyllä se raha on tärkeä asia, mutta mieluummin terveys kuin raha. Että tässä olen sitten kaksi viikkoa palkattomalla lomalla ja sitten painun muihin hommiin. :) Koskaan en ole näin helpottunut ollut saati sitten hymysuin pakannut roiniani työpaikalla. Siellä oli kyllä yksi jos toinenkin monttu auki, mutta minäpä tein tämän päätöksen ja mies tukee, niin mikäs tässä on ollessa. :D
Moni on tässä jo tyhmäksi haukkunut ja ihmetellyt, että onko mun toimissani mitään järkeä. Sanoinkin miehelleni sitten, että kyllä juttu on näin, että " Ennemmin olen tyhmä, kuin kärsin älykkyydestäni." Tosta tuli nyt sit joku hauskakin motto.. Mies on hokenut sitä useampaan otteeseen ja nauranut mulle. :)
Nyt minä painun kokkaamaan perheelle ruokaa. Mutta palailenpa taas. Varmasti huomenna. Olenhan kotosalla ja koitan nyt vain keskittyä nauttimaan raskaudesta ja lepäämään uupumustani pois. On kyllä ihana tunne, kun raskas kivi vierähti sydämeltä pois. Nyt saan ehkä nukuttua jo öisinkin, kun en murehdi, että aamulla pitäisi mennä taas töihin..
Papu 19+3
Papu: kiva että sait mukaviaultra uutisia. Mä olen myös kerran tehnyt ton saman tempun eli lähdin töistä missä en todellakaan viihtynyt (mulle kans sanottiin että hullu oot). Mutta kun joka amu sai itku kurkussa töihin lähteä, niin eipä siinäkään mitään järkeä ole. Ja ihan hyvin on elämässä käynyt.
Sitä tässä mietin että olisko noista tukivöistä apua tähän selkä-pakarakipuun? Toi Carrivelin tuki vyö kiinnostaa. Itseasiassa tuolta Babyidean sivuilta löytyis muutakin mukavaa esim. noi pitsi alusvaatteet (niitä perustoppeja voin kyllä suositella, ovat aivan ihania päällä. Mulla on mustat ja valkoiset).
Linkki: www.babyida.fi
Viikon alkua kaikille
-m-
ultra ohi ja kaikki vauvalla hyvin. vähän pienempi mittojen mukaan, kuin viikot (vajaa viikko eroa), mutta esikoinen oli myös pieni syntyessään, vaikka syntyikin lasketttuna päivänä. eli ei huolta. virkeä tuntui olevan.
ainut mikä todettiin, niin istukka on alhaalla ja menen viikolla 30 uuteen ultraan katsomaan, et onko istukka noussut, eli voinko synnyttää alakautta. ensimmäinen syntyi normaalisti, joten leikkaus ei minua hirvitä tai haittaa...
sukupuoli ei näkynyt, kun piti jalkoja tiukasti yhdessä ja asento oli muutenkin istuva (jalat oikealla alhaalla ja pää oikealla ylhäällä). vauva oli senverran alhaalla, et sisäkautta ultrattiin selkärangan takamuksen puoleinen pää (ymmärsikö?).
mukava oli nähdä vauva ja et kaikki hyvin. ja on muuten sivuprofiili täsmälleen samanlainen kuin esikoisella ultakuvissa :)
huomenna neuvola. mukavaa olla syyslomalla!
Sitä tässä mietin että olisko noista tukivöistä apua tähän selkä-pakarakipuun? Toi Carrivelin tuki vyö kiinnostaa. Itseasiassa tuolta Babyidean sivuilta löytyis muutakin mukavaa esim. noi pitsi alusvaatteet (niitä perustoppeja voin kyllä suositella, ovat aivan ihania päällä. Mulla on mustat ja valkoiset).
[color=red]Tukivyö varmasti auttaa niihin kipuihin.Mutta mulla on toi carrivelin vyö ja on aika kevyt tueltaan(tosi miellyttävä kyllä päällä ja käy masutuupistakin).Anitalla on myös tukivyö=siinä mielestäni parempi tuki(myös sellainen kaapissa)
Muistakaa vaan sitten niiden vöiden kanssa että jos aiheuttavat supisteluja täytyy lopettaa käyttö!!
Leanna+5+s rv 18+
Taas on kulunut tovi kun olen käynyt kirjoittelemassa! Työ vie kaiken ajan ja kotona heti sitten kaikki kotihommat ja aikaisin nukkumaan...tätä se arki on..
Onneksi minulla säästössä vanhoja kesälomia 5 viikkoa joten jään pois töistä 15.12 jippii ei siis kauaan enään =)
Omaan napaan: Rinnat taas alkaneet kipeytyä auts auts..
painoa tullut,mutta en ole uskaltautunut vaakaan... Vauva potkii julmetusti, edellinen oli rauhallinen ja tämä siis ihan villi..
Raskaustukivyö käytössä jo pitkään.
Joku muukin oli menossa 4d-ultraan niin minäkin brunolle kahden viikon päästä ja arvatkaas jännittääkö..Kokemus on kuulemma rahansa arvoinen ja ainut kertainen sen takia minäkin siis sinne :=)
Hyviä vointeja kaikille palailen taasen!!!
kata-72 &20+6
Missäs kaikki luuraa? Onko syysloma vai mikä? ;) Viikonloppupinon kahlasin läpi ja siinähän vierähtikin tovi. Ihanaa kun aurinko meinaa paistaa muutaman harmaan päivän jälkeen. Tahtoo ulos!!
(.) Vointi hyvä, tosin univelkaa eilisillalta, kun en malttanut nukkumaan mennä ajoissa. Oma vika! Edelleen vihloo " alaluuta" ja tietyt liikkeet tekevät häijyä. Kuuluupi asiaan, eikä haittaa hirveästi menoa. Suppareita tulee silloin tällöin, mutta onneksi harvoin. Huomenna olis sitten neuvola ja viikon päästä vihdoin se kauan odotettu ultra! Sitä odotellessa... Nyt ruokaa etsimään tälle nälkäiselle!
~ elo-maa 18+5