Mokailen tilitoimistotyössä kokoajan.
Yllätti miten paljon on kokoajan jotain ilmoituksia ja sitten jotain oli unohtunut ja nyt asiakas saa sakot jne. Ei taida olla musta tähän Eräpäivät paukkuu kokoajan ja työ on todella stressaavaa.
Kommentit (65)
Tuo työ olisi ihan viimeistä mitä voisin tehdä, ihan hirveä tietoteito kaikenlaisesta lainsäädännöstä, verotuksesta ym. pitää olla. Ja kirjanpito itsessään niin puuduttavaa työtä. Hattua nostan heille jotka sitä jaksaa tehdä.
AP on siis mitään osaamaton haiseva helsinkiläinen.
Ei kai nyt asiakasta voi laittaa maksamaan sakkoja jotka aiheutuvat sinun toilailuista??
Jos sakot tulevat tilitoimiston virheen takia, niin eikö tilitoimisto korvaa ne asiakkaalle? Näin asia menisi maalaisjärjellä ajateltuna.
Tietenkin korvaa mutta mulla on tosi huono olo siitä. Joka päivä sellainen olo että jotain jäänyt tekemättä kun melkein joka päivä jonkun palkkapäivä ja siitä kaikki ilmoitukset ja verot ja laskut ja ja ja
Olen myös tilutoimitossa työssä. Aivan kamalaa työtähän tämä on ja kokoajan vain vaikeutetaan. Kirjanpitäjiä jopa tuomitaan oikeudessa ankarasti.
Ja sakot kyllä kuittaa tilitoimisto, menee vakuutuksista. Mutta ei se poista tätä hirveää stressiä. Ja alan alihinnoittelua, sen vuoksi on pakko olla paljon asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös tilutoimitossa työssä. Aivan kamalaa työtähän tämä on ja kokoajan vain vaikeutetaan. Kirjanpitäjiä jopa tuomitaan oikeudessa ankarasti.
Ja sakot kyllä kuittaa tilitoimisto, menee vakuutuksista. Mutta ei se poista tätä hirveää stressiä. Ja alan alihinnoittelua, sen vuoksi on pakko olla paljon asiakkaita.
Teille kuuluisi kunnon korvaus työstä. Niin paljon joudutte hallitsemaan. Väh. 4000 e kk.
Oletko tehnyt pitkään näitä hommia? Alussa on vaikeaa, mutta kyllä siihen rutiini tulee. Jos ei viimeistään parissa vuodessa ala stressi helpottamaan, niin vaihda alaa.
Ihan käytännön vinkkinä sellainen, että kannattaa tehdä vaikka exceliin joku seurantataulukko, missä on asiakkaittain ja kuukausittain listattu kaikki olennaisimmat tehtävät ja deadlinet. Siihen kun merkkailee aina kun joku homma on hoidettu, niin pysyy hyvin hanskassa se mitä on jo tehty. Ja tietysti ennen kaikkea siitä näkee yhdellä silmäyksellä sen, mitä on vielä tekemättä. Auttaa kummasti hallitsemaan työtilannetta, kun ihan kaikki ei ole pelkän muistin varassa.
Tilitoimistotyö on tosi raskasta ja vastuullista, koska siinä on käytännössä asikasyritysten raha-asiat ja kannattavuus tilitoimiston työntekijän vastuulla. Pienikin moka voi kostautua ja aiheuttaa valtavat taloudelliset vahingot.
Tein pitkään töitä tilitoimistossa ja asiakkaat olettivat minun myös olevan koko ajan töissä, puheluja heiltä tuli yhtä lailla sunnuntai-iltana, jouluaattona kuin lomani aikana. Ja aina piti olla vastaus kaikkeen heidän kysymäänsä juuri sillä hetkellä, niin tunnin päästä kuitenkin.
Onneksi eräs asiakasyritykseni tarjosi minulle paikkaa yrityksestään ja nyt hoidan vain oman työnantajani kirjanpidon, palkka-laskennan, varastokirjanpidon ja muut toimistotyöt.
Mikä sinun työaika on? Asutko työpaikkasi vieressä? Kun jo kerkiit tänne kirjoittaa kello:15.29. Luulisi duunin jälkeen söisi päivällistä? Eikä toisi kotia työ asioita? Mokaile rauhassa pian olet työtön taas!
Vierailija kirjoitti:
Tuo työ olisi ihan viimeistä mitä voisin tehdä, ihan hirveä tietoteito kaikenlaisesta lainsäädännöstä, verotuksesta ym. pitää olla. Ja kirjanpito itsessään niin puuduttavaa työtä. Hattua nostan heille jotka sitä jaksaa tehdä.
Se on monelle ponnahduslauta muualle. Työkokemuksena erittäin arvokasta, koska kuten totesit, lujille joutuu ja monenlaista joutuu/saa tehdä. Toki joku voi perustaa omankin toimiston aikanaan, mutta suurin osa menee sitten muualle töihin kun kerää ensin tilitoimistosta työkokemusta.
Itsekin olen ollut tilitoimistossa muutaman vuoden ja se työkokemus oli arvokasta, joten ap, yritä jaksaa ja kestää. Pyydä apua kollegoilta tai pomolta. Minäkin olin alussa aivan kuutamolla.
Vierailija kirjoitti:
Tilitoimistotyö on tosi raskasta ja vastuullista, koska siinä on käytännössä asikasyritysten raha-asiat ja kannattavuus tilitoimiston työntekijän vastuulla. Pienikin moka voi kostautua ja aiheuttaa valtavat taloudelliset vahingot.
Tein pitkään töitä tilitoimistossa ja asiakkaat olettivat minun myös olevan koko ajan töissä, puheluja heiltä tuli yhtä lailla sunnuntai-iltana, jouluaattona kuin lomani aikana. Ja aina piti olla vastaus kaikkeen heidän kysymäänsä juuri sillä hetkellä, niin tunnin päästä kuitenkin.
Onneksi eräs asiakasyritykseni tarjosi minulle paikkaa yrityksestään ja nyt hoidan vain oman työnantajani kirjanpidon, palkka-laskennan, varastokirjanpidon ja muut toimistotyöt.
Eikö noissa sopimuksissa ole yleensä rekrytointikielto pykälä ettei kumpikaan osapuoli saa rekrytoida toisen palveluksessa kyseisen sopimuksen käsittämiin asioihin liittyviä henkilöitä juuri tämän takia??
Arvaan kyllä millä toimistolla olet töissä. Hirveitä sähläreitä olette kaikki, hyvin sovit siihen joukkoon tummaan. Nykyään onneksi ammattilainen kirjanpitäjänä.
Eivät ole vastuussa mistään, eivätkä korvaa mitään. Yrittäjän uran aikana nähnyt kaksi hyvää ja tarkkaa kirjanpitäjää. Ensimmäinen jäi eläkkeelle, ja jos nykyisestä joutuisi luopumaan, niin jäisin eläkkeelle itsekin siitä. En jaksaisi enää tapella toistaitoisten huithapelien kanssa. Eikä se hieno Procunter ohjelmistokaan auta, jos aineistoa syöttää sinne väärillä tileillä ja väärin arvoin.
Olen laskutaitoinen itse ja iso kirjanpitoyritys tehtaili tilinpäätöksiä tuntityönä (a 90 e alv0), jossa lukemat heitteli tuollaista 5-8 % liikevoitosta. En maksanut korjauksista, mutta itsehän ne sieltä joutui laskemaan ja etsimään esiin. Versio 3 täsmäili sitten yrittäjän oman referenssin kanssa.
Henkilöpula-ala. Liikaa töitä, huono työnjohto, pahuksenmoinen vastuu. Pahemmin tässä maassa taloudellisesta kämmistä rankaistaan kuin väkivallasta. Mä paloin useaan kertaan loppuun ja jouduin/pääsin eläkkeelle 49-vuotiaana.
Onhan nyt kiva olla jouten, köyhä ja vapaa koko loppuiän, mutta riipoo, ettei muisti ja keskittyminen toimi enää ja luovuus taisi kärähtää kokonaan. Pää on kuin hattaraa, ei siellä mikään pysy, mutta eipä pysy murheetkaan.
AP: tee itsellesi aikataulu töiden suhteen, tai pyydä esimiestä tekemään se kanssasi.
Jos työmäärä on kohtuuton, kerro se.
Vaikuttaa että perehdytyksesi on jätetty tekemättä.
Jos ei mikään parane, ota yhteys ammattiliittoosi. Ne auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mikään parane, ota yhteys ammattiliittoosi. Ne auttavat.
Tilitoimistoalalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, eli eipä oikein ole mitään liittoa millä olisi mitään sanavaltaa asioihin
Taloushallinto on hektistä ja stressaavaa.