Mokailen tilitoimistotyössä kokoajan.
Yllätti miten paljon on kokoajan jotain ilmoituksia ja sitten jotain oli unohtunut ja nyt asiakas saa sakot jne. Ei taida olla musta tähän Eräpäivät paukkuu kokoajan ja työ on todella stressaavaa.
Kommentit (65)
Tiedän tunteen. Onneksi olen nyt hoitovapaalla, ja tämän jälkeen suuntaan toivottavasti johonkin muualle töihin.
Sama. Ihan hirveää! ;( Minulla on vielä vuosikausien kokemus ja koulutus, ja silti virheitä tulee. Koko ajan muutoksia muutoksien perään, huonoja ohjelmistoja (mukama hyviä, joopa joo), joka viikko joutuu ihmettelemään jotain teknistä tai lakiasiaa. Vieläkin. Ja paska palkka. Vihaan sitä, mutta vaikeaa päästä eteenpäinkään.
Muistakaa että pienellä palkalla pitää antaa pieni työpanos.
Vierailija kirjoitti:
Pienellä työpanoksella tulee myös pienen pituinen työura taloushallinnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä työpanoksella tulee myös pienen pituinen työura taloushallinnossa.
Näiden viestien perusteella ei liene huonokaan asia.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ihan hirveää! ;( Minulla on vielä vuosikausien kokemus ja koulutus, ja silti virheitä tulee. Koko ajan muutoksia muutoksien perään, huonoja ohjelmistoja (mukama hyviä, joopa joo), joka viikko joutuu ihmettelemään jotain teknistä tai lakiasiaa. Vieläkin. Ja paska palkka. Vihaan sitä, mutta vaikeaa päästä eteenpäinkään.
Tämä on ehkä minun kirjoittamani viesti. Voi luojan kiitos, pääsin sieltä viimein pois. Kiitos kiitos kiitos kiitos, etten ole enää siellä jumissa. Toivoin välillä, että olisin joutunut vaikka sairaalaan, kunhan vain pääsisin pois. Onneksi pääsin sieltä lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä minun kirjoittamani viesti. Voi luojan kiitos, pääsin sieltä viimein pois. Kiitos kiitos kiitos kiitos, etten ole enää siellä jumissa. Toivoin välillä, että olisin joutunut vaikka sairaalaan, kunhan vain pääsisin pois. Onneksi pääsin sieltä lopullisesti.
Saako udella mihin vaihdoit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako udella mihin vaihdoit?
Taloushallinnon alalla edelleen, sen tarkemmin en avaa. Kaksi vaihtoehtoa oli tarjolla. Valitsin sen, jossa pääsin kauemmaksi silloisesta työstäni ja joka tuntui pitkällä tähtäimellä paremmalta, vaikka palkka tällä hetkellä varmasti huonompi. Hyvä tuuri kerrankin, koska työnantajat arvostavat yleensä täsmäkokemusta enemmän kuin mitään muuta. Ja yleensä sitä täsmäkokemusta ei oikein saa kuin harjoittelun tai määräaikaisuuden kautta tai etenemällä talon sisällä. Kun ei uskalla lähteä vakityöstä määräaikaiseksi, niin siinäpä sitten jumittaa.
Tule IT-alalle töihin. Täällä saa tehdä erehdyksiä ja sekoilla ihan kunnolla. Virheet julistetaan voitoiksi kun opitaan uutta ja epäonnistutaan nopeasti, eikä hitaasti. Psykologinen turvallisuus hienolta nimeltään.
IT-ala on kiva. Saa heittää läpyskää siisteistä teknisistä ratkaisuista ja koodata sen minkä kerkeää. Palkka on 4000-7000 euroa. Jotkut saavat kuulemma enemmänkin.
Se toivottomuuden tunne on kamala. Kun näkee, miten kollegoja tulee ja menee. Aika menee eteenpäin, mutta itsellä mikään ei muutu koskaan. Kantaa tolkuttoman suurta vastuuta ja yrittää suoriutua mahdottomista aikatauluista, mutta kukaan ei arvosta. On kuin joku näkymätön, joka muuttuu näkyväksi ainoastaan puutteiden kohdalla.
Purkauksesi perusteella suosittelisin Sinua hakeutumaan kykyjäsi paremmin vastaavaan työhön ennen kuin aiheutat tilitoimistossa suurempia katastrofeja.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala on kiva. Saa heittää läpyskää siisteistä teknisistä ratkaisuista ja koodata sen minkä kerkeää. Palkka on 4000-7000 euroa. Jotkut saavat kuulemma enemmänkin.
En tiedä yhtäkään koodaavaa taloushallinnon ihmistä... Taitaa vaatia it-alan koulutuksen.
Joko tilitoimistoissa asiantuntijoiden palkat alkaa kolmosella?
Vierailija kirjoitti:
Purkauksesi perusteella suosittelisin Sinua hakeutumaan kykyjäsi paremmin vastaavaan työhön ennen kuin aiheutat tilitoimistossa suurempia katastrofeja.
Ap tuskin täällä on, mutta tilitoimistotyö vain on tuollaista. Se kate tulee niistä työntekijöistä. Ohjelmistot maksavat, tulosta pitää saada. Se tulos otetaan niistä selkänahoista. Se tulos on se erotus mitä verrataan että in house- asiantuntija tekee vrt. että tilitoimisto tekee suhteessa edullisemmin. Ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa ulkoistetut tekemään paljon enemmän, nopeammin ja huonommalla palkalla. Se johtaa luonnollisesti ongelmatilanteisiin aikatauluissa, laadussa, henkilöstön kuormituksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuskin täällä on, mutta tilitoimistotyö vain on tuollaista. Se kate tulee niistä työntekijöistä. Ohjelmistot maksavat, tulosta pitää saada. Se tulos otetaan niistä selkänahoista. Se tulos on se erotus mitä verrataan että in house- asiantuntija tekee vrt. että tilitoimisto tekee suhteessa edullisemmin. Ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa ulkoistetut tekemään paljon enemmän, nopeammin ja huonommalla palkalla. Se johtaa luonnollisesti ongelmatilanteisiin aikatauluissa, laadussa, henkilöstön kuormituksessa...
Riippuu paljon yrityksen koosta, onko halvempaa ulkoistaa taloushallinto vai ei. Isoissa firmoissa on kannattavampaa palkata omat työntekijät, kuin ostaa sama työ palveluna.
Mutta yleisesti ottaen tilitoimistotyö on kyllä vaativaa ja opettavaista. Kannattaa hakeutua sieltä parin vuoden jälkeen muualle, palkka nousee ja työmäärä laskee. Itse pääsen nyt controllerin tehtävässä huomattavasti helpommalla kuin tilitoimistossa kirjanpitäjänä ja palkka on yli kaksinkertaistunut.
Isoissa firmoissa eri taloushallinnon osa-alueet on kyllä ulkoistettu. Ja ne ulkoistetut osat on kuin tehtaita, aivan järkyttäviä hommia, ihan kuin olisi mennyt ajassa sata vuotta taaksepäin liukuhihnan äärelle. Mutta tekoäly varmaan vie nuo hommat jos ei ole jo vienyt.
Olin tilitoimistoissa viitisen vuotta. Elämäni rankinta aikaa, mutta myös opettavaisinta. Missään et saa samanlaista laaja-alaista kokemusta kuin tilitoimistossa. Tilitoimistokokemusta arvostetaan. Suoritin klt:n, mikä oli uran kannalta hyvä.
Tuon tilitoimistokokemuksen ansiosta päädyin asiakasyritykseen töihin controlleriksi ja palkka alkaa vitosella. Työpanos, jota vaaditaan on n. 60-70% tilitoimistopuolen työpanoksesta.
Tilitoimistotyössä turkailevat, koittakaa hakeutua kuntien tai kaupunkien taloushallintoihin, niissä pääsee helpommalla.
Odottakaa vaan kun vastuullisuusraportointi kaatuu tilitoimistojen ja taloushallinnon ihmisten niskaan. Nyt jo täystyöllistetty, ei veny enää tuohon
Tilitoimistoissa harvemmin ehditään ketään perehdyttää kunnolla koska kiire on valtava jatkuvasti.