Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2478)

Vierailija
1801/2478 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää koliasta keliästä.

Voi hyvät hyssykät, ku oot Saiko reipas. Miten ihmeesä sinä jaksat käyä nii ussein kaupoisa. Joskus nuorena itekki jaksoin, mutta oon väsyny kauppareissuista jo viiskymppisenä. Oishan se mukavaa vaihtelua käyä kaupoisa ja tulishan siinä askeliaki aika palijo. Tännää tein kahesta kaupasta tillauksia lähemmäs 200 eurolla, eli isot määrät ruokaa ja juhlapäivän tarjottavia sekä muita tarveaineita - eikä tullu askeleita, mikä on vähä harmi.

Mahto ne letut olla hyviä hillon ja kermavaahon kans. Ite tilasin täytekakun, ku jälkikasvu perheineen tullee äitienpäivää viettämään. Oon jotenki nii väsyny, etten jaksa ees leipua muutako kuivakakun. Siihen tullee kaakaota ja päälle tomusokeria.

Doris, miten sun sisko jakselee? Mietin yölläki, että miksi lääkäri ei heti antanu hälle jottain liuotushoitua, ku huomasivat, että jalasa on tukkeuma.

Näin viime yönä unta, että kiinteistövälittäjä ilimotti löytäneesä meille talon. Lähettiin sitä kattomaan innoissaan. Se oli joku 70-luvun punane, kakskerroksinen tiilitalo ja sisältä ihan karmea. Mm. olohuoneesa oli osa seinää valakosta kaakelia ja keittiön tammiovet oli jottain raakapuuta, joista sai tikkuja sormiin. Huoneita ilimesty koko ajan lissää ja soli lopulta joku 300 neliöinen. :) Sielä oli omistajaki paikalla, laulaja Erkki Liikanen, joka on nykyään kai 80 ikävuojen huiteila. Kyssyin hältä, aikooko hää jatkaa lauluhommia, nii vastas, että katotaan sitte, ku saa tämä talon ensin myytyä. No eihän me sitä ostettu.

Eipä täsä muuta. Kaikenlaista hyvvää kaikille toivon! :) Sofia

https://img.ilcdn.fi/_Kw5Uf3o_R23weXZaNeDGK7f-uw=/full-fit-in/920x0/img…

Vierailija
1802/2478 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia

Ihana et sieki näet nii eläviä unii. Mie näin viime yönä kans omituisen: miun ystävä ja miun rakas menikii yhtee. Sit siin unes tuo sama ystävä (kaksoisrooli) lähti miun kanssa heille kyllää. Pikkuruisee yksiöö ol syntynt jo kaks lasta. Tää pariskunta seiso takan ees toisiisa nojaillen kuin kaunareiden Ridge ja Taylor, loittonivat sit käsikäes... hah

Sisko käi eile sairaalass. Tutkivat nyt saisko iteltää siirrettävvää suonta, vai laittaako keinosuonen. Ei tunnu olevan kiireellinen, ko laittoit kottii (30km sairaalast).

Mie käin kaupoil, multaa hakemass. Ostin kaks lohenpunast pelakuuta, siemennii... multa unohtu

Doris

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/2478 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivää pilivisestä säästä. Millanen sää teillä muilla on?

Lehesä luki, että Suomeen arvioijaan tulevan tavallista lämpimämpi kesä. Sei minua yhtään ilahuta. Tarkottaa tukalaa olua monille, jopa kuolemia lissää. Puutarhan hoijosa pittää jaksaa kastella kukkia, pensaita ja nurmikkua kuumina päivinä joka ilta ja silti meinaa nurmikko pallaa karrelle. Ei oo hyvä talonmyynnin kannalta, jos se tullee ajankohtaseksi.

Nuista unista. Ku näkkee tai paremminki kokkee eläviä unia, niin noon ihania sillon, ku kokkee mukavia unia, mutta sitte ku kokkee ikäviä unia, painajaisia, nii niistä herrää tosi väsyneenä, suorastaan uupuneena. Viime yönä näin unta, että olin tilannu Anttilan tavaratalosta parfyymin, jonka sitte innoissaan avasin ystäväni kans. Tuoksu oliki aivan hirviän voimakas ja mun piti laittaa äkkiä korkki kiinni. Tunnen unen aikana tuoksut ja myös maut. Kerran, ku en oikiasa elämäsä ollu syöny wiener-kahaveja vuosikymmeneen, näin unta, että söin ihanan tuoreen wienerin ja join kahvin. Seki oli niin toellinen uni, se tuoreen wienerin pehmeys, mutta samalla pinnan rapeus. Aamulla muistin pitkää, kuinka hyvältä ne maistuivat. Jos mua unesa lyyään, se käy kipiää. Jos unesa juoksen ylämäkiä pitkään, alan tuntia kipua jaloisa, niinku ois jalat maitohappoilla. Jos oikein pelottaa, soon kauhua. Seuraava päivä on pilalla, kuten vähä tämäki, koska aikamoisia painajaisia aamulla, ku alloin uuvestaan nukkuun kaheksalta siksi, ku yöunet jäivät nii vähhiin. Onko teillä tämmöne unimaalima?

Oli tarkotus tehä tännään cocktail-piirakoita tattarijauhoista ja vetteen keitetystä riisipuurosta. Kerräilen siihen hommaan voimia.

Sain eilen verikokkeitten tulokset. Hemoglobiini oli 117, rautavarastot 42. Saattavat olla heikot arvot syynä väsymykseeni. Pitänee ottaa enemmän rautaa. Sei oikein tunnu mulla immeytyvän ees tableteista.

Parempaa päivää kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBvNgR8iahmPMH3fu…

Vierailija
1804/2478 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, piirakat tuli tehtyä. Riisipuuroa jäi, tein siitä rieskaa. Hyviä tuli kaikista. Pakastan suurimman osan.

Katselin My Heritage -sivustolta, mitä tietoja löytyy sukunimellämme. Olihan sielä palijo tietua ja monista 1800-luvun lopulla syntyneistäki sukulaisistamme ja monen eri sukututkijan toimesta, mutta palijo oli myös puutteita ja virheellisiäki nimiä. 

Mietin, että mistähän ne sukututkimusta tekevät hankkivat tietosa. Ite oon kieltäny omien tietojen käytön sukututkimuksesa digi- ja väestötietoviraston sivulle kirjautumalla, joten sieltä ei mun tietoja oo saatu eikä kirkonkirjoistakkaan tuntemattomat kai saa muitten ku oman sukunsa tietoja. Tiiättekö te tuosta aiheesta? 

Kukkaa ei oo koskaan kysyny multa, saako hää käyttää mun tietoja esim. sukukirjasa tai netisä sukumme tievoissa. Oisin kyllä antanu luvan sukukirjaan, mutta nettiin olisin halunnu maininnan "yksityinen", niinku eräs mun sukulainen on teheny, eli hänen nimellään ei sieltä mittään löyvy. Hänen lastensa kohalla ku lukkee vanahemmat, niin toiseksi vanahemmaksi on laitettu nimi, toiseksi "yksityinen". En voi kysyä hältä, miten hää on saanu nimensä käytön estettyä, koska hää on pahasti dementoitunu.

Nyt tiskaamaan. :) Sofia https://www.meillakotona.fi/artikkelit/kasin-tiskaaminen

Vierailija
1805/2478 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.myheritage.fi/research?tr_id=m_85i238gjyx_aggw1nh3u1

Tuohon voi laittaa joko koko nimen tai vaan sukunimen, jollon saa usiampia sukulaisia esille, siis jos joku on suvustanne laittanu tuonne tietoja. Lisätietoja ei välttämättä saa, ellei oo valamis laittaan luottokorttisa numerua, mutta sitä en kyllä suosittele. :) S

Vierailija
1806/2478 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuijaa, onpa ollut laiska päivä. Koleaa on täälläkin, suunnittelin kävelylenkille lähtöä, mutta veinkin vain roskat ja kävin postilaatikolla. Mukava yllätys, kummitytöltä tuli kirje. On kyllä kivan kohtelias parikymppinen, aina muistaa kiittää lahjoista, kirjeistä, korteista yms. No puol lasta kummiisa.

Onkos teillä paljon kummilapsia? Mulla on tuo 22v, sit 39v mies ja 41v nainen. Aika vähiin jää yhteydenpidot.

Vähän samettikukkia kylvin tänään. Kukkapenkin yarkistin, 4 nuppuista narsissia on jo olleet viikkoja, ei vaan aukene tuossa viileässä kelissä.

Sofia, sie olit ahkera leipomusten kanssa, melkein tullee tuoksu tänne asti :)

Mukavaa päivän jatkoa

Doris

Vierailija
1807/2478 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sukulaiset on meilläkii laittaneet tietoja sukukirjaan iha ammatin kanssa, mut ei sellasta voi ennää muuttaa. Miu miehen sukukirja on iha 1600 luvulta alkain. Jotkut sukukirjat ovat iha vappaasti netistä kopioitavissa.

Sofia, siulta kysyn tei menetelmää koneellisesta ilmanvaihdosta.

Onks teil lisäsuodatinkangasta käytössä? Meil ku on koneellinen ilmanvaihto ja myö ollaa laitettu siihe ulkoseinään, sissääntuloon  verkkoritilän sisäpuolelle ohutta suodatinkangasta, siis ohutta  sen metallisen verkkoritilän lisäksi. Tää "kangas" kerrää hyttyset ja mustat pölyt sopivast, ettei konneen sisällä olevat suodattimet nii likkaannu. Hyttyst jäävät suodattimmeen. Myö vaihetaa sitä sopivin välein ja varsin ussein. Asentaja kiels käyttämästä mittää siin sissääntulossa, mut se koneha likkaantuis iha mahottomast, ku hyttysetkii sinne sisälle mänisiit pyörimää. Sisält ei huoli nii ussein puhistaa, ei ainakaa oo nii työlästä. Se imuteho on kyl  voimakas.

Tänä vuonna jouvvun laitattamaan uuvven laitteen, se on pyörint yhtä kyytii jo 30 vuotta, ihmeest kestänt MUH. Samalla lämminvesboilerin. 300 litraa on iha liian iso mei käyttöön ja nyt sekkii on aikaase elänt, sekkii yhtä kauvva ku ilmastointilaite.

Keittiötuuletin huippuimuri on sit eriksee katolla "piippu". Se ei oo käytössä muuta kuin tarvittaessa, eikä missää tapauksessa, ku sytytän takkaa. On siitäkii kokemusta mite savut tulliit sisälle.

Täs on miun tekniikkaa. Miul on sellane olo, ku ollaa kesäkotona, et se on yhä melko uus ja kunnossa sisältä. Tehhää ulkopuolen  maalauksii sopivast. Kaik puuosat ulkopuolelt on maalattu ja terassinkaiteet myös öljytty. Sisäl puuttuu pari pistorasiaa ja pari listaa, no ne on olleet alusta saakka laittamatta.

Katto vaa on naapurin puihen takia sammaloitunt. Tää on se mahoton kiusa naapureilta, ku puut likkaavat tiilikaton. Että suututtaa.

T. Saiko

Vierailija
1808/2478 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Saiko, ku vastasit mun sukuaiheeseen kysymykseen.

Tuosta ilimanvaihosta. Ei meillä oo erikseen hyttyssuodatinta. Sisäpuolen laitteeseenhan ne tulee. Neljä kertaa vuojesa vaihetaan suodattimet. Pyssyy kyllä muuten sisäpuoliki laitteesta siistinä, ku hyttyset jää kuitenki suodattimien pintaan ja varovasti irrotettaan ne. Toki sitte samalla imuroin ympäristön ja pyyhin vielä kostialla.

Aiottako käyttää ammattilaista katon sammaleenpoistosa, vaan laitatteko katolle soodaa ennen vesisaetta?

Doris, meillon yksi kummilapsi, joka synty vuonna -85. Ei olla oltu yhteyessä. Asuvat kaukana. Mukava, että teillon kivat kummilapset tai ainakin tuo nuorin heistä. On aika tavallista, että kummisuhteet väljenevät

Pyykkihommiin. Iloa päiväänne. :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOqfQ8ReQ21gT2t2o…

Vierailija
1809/2478 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon katselt miehen sukujuuret ja tutkint siihe liittyvät ihmiset. Isäntä ku on omalla syntymäpaikkakunnallaan ja issääse ja isoissääse ovat tält alueelt myös. Enne ol nii paljo lapsii perheissä. Osa muutti kauvvemmaks  ulkomaille saakka. Osa asuu näillä alueilla, mut meil ei oo kontakteja heihin ja häne lähisuku on iha olemattoman pien.

Tiilikattoo miu mies vuosia, vuosia sitten  harjas, ku sattu olemaa pitkä kuivuus. Se on iso alue ku kaik on saman katon alla. Miust tuntuu, et yrittäisin itse soodalla tai sammalenpoisitolla, siis kuitekii kastelemalla (?). Ai nii, oisko se helpompaa huiskii jauhetta katolle, se onnistuis miultakii. Mut mite ne sammalet saap sielt liikkeelle? Pitäskö ne lakasta sit pois? Kolme alinta rivvii kykenen puhistammaa tikkailla seisten samalla ku rännit puhistan. 

Miusta tuntuu, etten ottais firmaa tekemään. Ne ovat nii mahottoma kalliita. Toine puol kattoo ei oo nii kärsint naapurin puista, ku toine. Auringon puol on paremp.

Onks teil millane työ katon puhistamisessa? Oottako ajatelleet millane katto uuvvessa talossa olis parhain? Oon itseksee ajatelt sellasta, et saattaisko sen tiilikaton päälle laittaa kevytrakenteisen katon (onkoha pelti kevyintä?)  ja jättää nää tiilet sinne alle. Jos jouvvun uutta laittamaan, onha se katto olt jo alusta saakka. Kyl mie tään katon pitäisin mieluummin, ku on siin kustannuskysymys myös.

Ulkoon olin koko iltapäivän, mut työt  edistyyt nii hittaasti. No kai se siitä.

T. Saiko

Vierailija
1810/2478 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivää

täsä viikkosiivouksen keskelle pikasesti Saiko sulle vastaan siitä soodasta. Nakellaan vaan tasanen kerros katolle, mielellään ennen saetta. Saje kastelee soodan ja vähitellen se kostia/märkä sooda tuhuaa ne sammaleet, jotka sitte joko rankkasatteen tai tuulen myötä tipahtelevat katolta ränneihin tai alas maahan asti päivien tai viikkojen sisällä, eli ei tartte tehä muuta ku levittää sooda ja sitte myöhemmin siivota rännit ja piha sammaleista. :)

Ja nyt takas siivouksen parriin. Oon siihen henkisesti tosi väsyny. Ihan pakkopullaa tämä on. Mutta sitte on hyvä mieli, ku on taas siistiä. :) Sofia

Vierailija
1811/2478 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhallussoodaa siis, jota saa usiamman kokosisa säkkeisä. :) S

Vierailija
1812/2478 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei murteelaiset pitkästä aikaa!

Mitään ihmeempiä minulle ei kuulu. 

Lämpimämpää säätä odottelen, että pääsisin "pepustamaan" liljapenkkiäni.  Uusia sipuleita ja multaa olen jo hankkinut ja odotan inspiraatiota:)

Kummilapsista on ollut puhetta... meillä on 5 yhteistä kummilasta ja minulla vielä 2 "omaa".  Vanhin on 45-vuotias, nuorin täyttää 20 vuotta. Siis aikuisia jo kaikki ja kolmella jo omiakin lapsia.

Kahden kauempana asuvan kummitytön kanssa kirjoittelemme kirjeitä silloin tällöin toisillemme.  Muidenkin kanssa pidämme jollain tavalla yhteyttä, toisten kanssa enemmän, toisten vähemmän.

Kummilapset ovat olleet rikkaus elämässämme ja ovat edelleen.

Eipä tässä muuta kuin hyvää kevään jatkoa, onnea äideille ja mummoille äitienpäivänä!

Terveisin Emmastiina

Vierailija
1813/2478 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia, kiitos kun jaksoit näi sukkelaa vastata. Säästä kuitekii vähä itsiäis. Sit myöhemmi kerrot jos kattomateriaali ja katon muoto tuntuut vaikuttavan ostaissa. Mie tykkään muotoillusta katosta, mansardia tai muita kauniita toteutuksia. Vaan ei niitä oo tarjolla. Koha ees katto on veen pitävä ja kestää pitkään.

T. Saiko

Vierailija
1814/2478 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Emmastiina viestistä ja toivotuksista.

Vähä jäi arvotuksesi, mitä tarkottaa liljapenkin pepustaminen. :)

Kiva, että sullon kummilapsien kanssa hyvä yhteys. 

Saiko, niistä talon katoista. Ei meillä ole kattojen suhteen suurempia toiveita muuta kuin se, ettei katosa olis asbestia. Vanhemmisa mineriittikatoisa on. Ja ettei katto olisi kovin jyrkkä. Jos voitas saaha semmone katto, mitä eniten toivon, niin sois musta palahuopapäällysteinen loiva harjakatto. Sillon ei pelottas, ku mies mennee katolle. Nykysen talomme katto on aika jyrkkä. Pelottaa aina ku mies mennee katolle. Huopakatto on siitäki hyvä, ettei kovakaan sae kuulosta pahalta sisällä. Toiseksi mieluisin kattomateriaali olis tuommone peltikatto niinku tuosa kuvasa, vaikka se onki satteela äänekkäämpi: https://www.sadex.fi/images/shop/Aaltopeltikatto.jpg

Onko teijän katto jyrkkä? Ethän putua sieltä, jos meet nakkeleen katolle soodaa. Joku  nosturi ois hyvä, jonka vois ohojata katon päälle ja sieltä nakkelis korista soodat katolle. Oon kerran nähäny vierestä, ku mies putuaa katolle. Siinä oli kyllä enkelit mukana auttamasa, nimittäin kysseine mies ei loukkaantunu ja katolta puotessaan hää pysty väistämään sekä terassin reunan että myös tiilisen pihagrillin ja sitte putos jalolleen pehemiälle nurmikolle ja siitä polovilleen. Oli se ihimeellisen onnekas putuamine. 

Sukulaisista vielä, että meillon kans sukua lähteny aikoinaan ainaki Usaan ja Ruotsiin vakituisesti asumaan. Mummu aina puhu Amerikan siskosta ja ootti hältä kovasti kirjeitä. Joskus yhesäki hälle rustailtiin kirjettä. :) 

Jahas. Nyt taijan lähtä suihkuun. Päivä oli taas touhukas. 

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille, isoäideille ja muillekin äitimäisille, vaikka sijaislasten tai lemmikkien äideille ja isoäideille. :) Sofia

https://elsilehto.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/05/aitienpaiva-…

Vierailija
1815/2478 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkelis

Kävin eilen kävelemään kyläkaupalle, naapuri tuli vastaan, puheltiin tovi. Sit keräsin tölkkejä: 1. Join kaffet, odottelin puolisoa. Olin ainoa asiakas, pikkuhiljaa porukkaa alkoi kertyä. Sit katsottiinkin täpötäydessä kuppilassa lätkämatsi ja huuto Suomen maalien kohdalla oli melkoinen. Nyt lähetään kauppaan, kahvi tarjouksessa! (Kuulostan aivan äidiltäni :)  )

Mukavaa viikonloppua

Kiva et sieki Emmastiina kirjottelit

Terveisin Doris

Vierailija
1816/2478 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoon olin pitkään, mut ei näy suurest, vaik koko ajan puuhastelin. Miu mies on nyt sen suuren työn kimpussa. Hää on purkant autost kaikkee mahollista, ei moottorii, jotta saap ruiskutettuu autoon uuvven värin. On hiont ja viel kerra hieno-hiont, et saap puhtaan pinnan.  Välist käyvvää rautakaupassa hakemassa jotakii puuttuvaa tarviketta.

Miekää en oo käynt paljoo kaupoissa. Miul on se tapa, et jään juttelemmaa ihmisii kanssa. Joskus isäntä kyssyy, et mis sie nii kauvva viivyit, pyörällä ajan nää lyhvet välit. Kerra juttelin  keskustassa käyvvessä kymmenen ihmise kanssa. Jotekii tul hymmyiltyy ja siit sit vaa juttuu läks, millo mitäkii ajankohtaista. Puutarhaosastolla on ain joku, myyjii en laske lukuun mukaan, joka alkaa kasveista juttelemmaa.

Kamalaa ois mätkähtää katolta. Liukuminen ol miulla viimeks harmina ja siihe se sit jäi, ku paljain jaloin menin. Aivan, nosturi vois olla hyvä ja pyörät siinä alla, ni sais hyvi siirrettyy. Tai sit alumiiniset telineet, joissa ois pyörät ja ois helppo siirtää. Samal sais naapurin  oksat ylempää leikattuu. Nii ja talon päädyissä päätylautoja sais myös maalattuu. Kätevä asia ois. Siinä ois pitkäks aikaa ttarpeellista ekemistä. Kyl sinne  katolle on tikkaita myöte helppo mennä, mut miul on ongelmaan alastulo, ku tuntuu iha paniikki pyrkivän. Sammalet on siis mei toises kodissa. Miu äit ol kylässä, ku miu mies kiipes kattoo harjaamaa, siit on kyl aikaa. Äit laitto tuolin ruohikolle ja käi istumaa ja vahtimaa, ettei väpypoika vaa pääst putuammaa. Hää monnee kertaa viel sano, et varo ettet putua ku nii reunalle tulet, no ei puont. Minnuu hirvittää myös kattotyöt.

Täs mis nyt ollaa, ni katon korjaaja kiipes täst keittiön ikkunan vierestä katolle, tää on 3,5 kerroksinen talo. Hää sano, et pittää vaa ajatella, et tasella alueella kävelis eikä katsella alaspäi. Kauhistuttaa vanhojen idyllisten kerrostalojen kattorakenteet, mite minaisia ne ovat.

Hyvät äitiipäivät!

T. Saiko

Vierailija
1817/2478 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö juuvvaa vahvaa kahvii ja ostan ainoastaan tarjouksesta. Se on sitte tummaa Juhlaa tai tummaa Presitenttii. Vähitelle on kerrääntynt 30 killoo, iha oikea tuo määrä. Riittää viel ens vuuvven puolelle.

Pit kertoo, et löysin 7-veljestä lankaa  aika paljon ja nalle lankaa ja sit ol viel oikei pehmosta villalankaa ja pastellivärejä mohairia. Kokonaine säkilline ol joutunt kaappiin mis harvoin käyn penkomassa. Olin iha unohtant, et oon joskus ostant sellaset määrät lankoja, iha niiku kaikkee muutakii hamstraan.

Suunnittelin, et neulon kirkkaan punaiset villasukat. Ainakii 10 kerrää 7-veljestä ja useita värejä. Villasukat ei mene miul rikki, vaik ain on villasukat jalassa kesät talvet. Laitan sukan päälle isot sukkaset, ni ei pohjat kulu.

Ei vieläkää väsytä. Täytynee ruveta lukemaa, et tunnin tai parin kuluttua alkais uni tulemaa.

T. Saiko

Vierailija
1818/2478 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta maanantaihin

Nukuttii huonost, ko puoliso on flunssas, yski koko yön. Kovast on kurkku kippee ja poskiontelot, kuumet ei ole. Toivottavast mie en saa tautii. Tilasin yhest verkkokaupast kahtee pontsoo langat, joulumyyjäisiin tein jo kaulureit ja nytten näit pontsoi. Tavan sukat ja lapaset on joka pöyäl, yritän keksiä jottai muuta.

Narsissit on vielkii nupul, ei meinaa aueta. Kevätvuohenjuurikin nuppuilee isost, jos tämä vähänki lämmin jakso jatkuu, kohta varmaan kukkii. Hiirenkorvat koivuissa vihertää nätisti. Lähen kohta ulkokierroksel kahtommaa, mitä on muuttunt pihal. Käki kukku eilennä ja lauantakina näin mäyrän ensmäistä kertaa eläissäin. Meinas tulla tielle ettee, mut sit kirmas kauhiaa vauhtia mettää takas.

Mukavaa alkuviikkoo kaikil

Doris

Vierailija
1819/2478 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo on kirjoitettu noin, eikö pitäisi olla murteella?

Vierailija
1820/2478 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo on kirjoitettu noin, eikö pitäisi olla murteella?

Mikä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan