Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2473)
Iltapäivää aurinkoisesta säästä ja nollakelistä.
Alloin takkaa lämmittämmään, ku ei olla sitä pitkiin aikoihin lämmitetty, niin hohkaa jo kylymää tuo ison takan kivipinta.
Täälön ollukki hilijasta. Saiko kävi tervehtimässä. Olipa se mukava. Lunta oli tullu tännekki yön aikana, mutta ei viititty sitä kollailla muutaku portailta pois, ku aurinko hoitaa lumensulatuksen näin kevättä kohti mennesä.
Kohta vielä kirjotan lissää. :) Sofia
Palasin tänne eelliselle sivulle, ku en ihan tarkkaan muistanu, mitä tänne oli kirjotettu.
Kukahan soon joutunu kokemaan juurettomuutta ja saanu siten suruntäyteisen olon? Ensin tuli mieleen, että onko Miina muuttanu kotuasa johonki, misei viihy, mutta sinähä Miina kirjotakki kirjakielellä, joten taitaa ollu joku muu kirjottaja. Monilla ihimisillä on monenlaista surua ja alakuloa näinä aikoina, isompia ja pienempiä asioita elämäsä. Oisha se ihana, jos kaikillois hyvä olla enempi osa arjestaan.
Nuita pyykkikonneita ehin itekki katella. Verkkokaupasa ja Powerisa oli pari, mitkä mua kiinnosti, mutta niitten tievoisa ei kerrottu tarpeeksi tarkasti ominaisuuksista. Yritin sitte soittaa kysseisiin firmoihin, niin toisesa sanottiin, ettei heillä ole enää puhelinpalvelua (ei sanatarkka maininta) ja kummasaki kehotettiin ottamaan yhteyttä chatin kautta. No yritin sitäki. He tievottivat, että muutaman minuutin kestää ootus, että vastaavat. Oottelin molemmisa yli puoli tuntia ja vielä usiampana päivänä kokkeilin, josko chatti toimis, mutta ei heille päässy asioimaan ees chatin kautta. Aattelin, että nuista firmoista en taija ostaa ikinä mittään, koska jos ostettuun kojinkoneesseen tulis joku vika, niin ei pääsis mitenkään asiakaspalaveluun takkuuasiaa selevittämmään. Kyllon menny firmojen palavelut huonoksi. Ei ihime, jos työttömyys on lissääntyny, ku ei oo ennää asiakaspalavelua firmoisa.
Ei oo kovin käyttäjäystävällisiä nuo nykykonneet, ku niison niin pitkät ne pesuajat. Meki käytetään lähes aina 60 asteen pesua. Myös miehen urheiluvaatteet pesen 60 asteen pesulla, vaikka niison pesuohoje 30 astetta. Toki jotku vaatteet ja verhot pittää pestä alemman asteen pessuisa. No onneksi ei nyt tartte konetta ennää ettiä.
Mullon surullinen olo sen kouluampumisen uhrien ja kaikkien asian vuoksi kärsineitten puolesta. Melekein ois parempi ku ei tulis luettua kaikkia uutisia tai kuunneltua ees ylen uutisia, ku niistä tullee ussein vaan paha mieli. Siksipä pittääki ettiä elämään muista asioista ilon aiheita. Täsä jotaki
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3aTbqy6tS_Mz5p3g…
Lepposaa viikonloppua kaikille! :) Sofia
Miinalasta moi!
Ulkona on tosi kurja sää. Sataa vettä (onneksi) ja tuulee reippaasti. Eipä tee mieli ulkoilemaan, tiekin on rapainen ja osin vielä jäätikköinen. Onneksi vesisade, koska pihassa on vielä valtavia lumikasoja. Siellä täällä sulaneissa paikoissa näkyy viime syksyn lehtimattoja. Ja omenapuu on täydessä lehdessä. Pitäisi leikata, mutta pitäisikö ensin riipiä lehdet alas? Outo ja ennennäkemätön juttu tuo aavepuu.
En ole muuttamassa minnekään - en ainakaan vapaaehtoisesti. Helpompiakin asumismuotoja on, mutta sekä kerros- että rivitalon huonot puolet kokeneena arvostan omaa rauhaa ja mahdollisuutta kasvattaa pihassa kaikenlaista syötävää. Pakastimessa on vieläkin omenaa, marjoja omista pensaista, paprikaa, lehtikaalia, pinaattia ja kesäkurpitsaa joitakin mainitakseni :) Mustikkaa, vadelmaa, puolukkaa ja sieniä kerään lähimetsästä. Muutaman askelen päässä on uimaranta. Nämä asiat painavat vaakakupissa enemmän kuin asumismukavuus. Talvella kyllä ruikutan lumitöistä ja pakkasista, mutta kevään tulleen valitus vähenee...
Jos minun olisi pakko lähteä tästä kodista tulisi kylään taas yksi rapistuva autiotalo. Niitä täällä on, taloja joita kukaan ei osta eikä huoli ilmaiseksikaan. Tämä pihapiiri rakennuksineen jäisi perikunnan murheeksi. Surullisia tarinoita autiotaloista kaikkine perillisille lankeavine maksuineen on paljon.
Uutisten seuraaminen on masentavaa. Annostelen niitä varovasti. Päätä ei voi panna pensaaseen, mutta ketään ei auta, jos lukija ahdistuu uutistulvassa.
Yksi asia ärsytti eilen. Olen Ylen Areenan suurkuluttaja, mutta nyt sinne ei pääse kirjautumatta. Aiemmin mobiilit vaativat tunnusten luomista, eilen älyllinen tv vaati samaa. Kokeilin äsken tällä kannettavalla, vielä sieltä pääsi Areenaan. Tunnusten luominen ei ole kai ole rakettitiedettä, mutta monen napsautuksen - ja mahdollisen erehdyksen - takana.
Tässäpä harmaan ja kylmän iltapäivän mietoksia. "Sunnuntaina sataa aina..." miten iskelmässä laulettiinkaan...
Miina
Noi moi Miina, olipa mukava, ku kävit kirjottamasa. :)
Meilläki on ollu harmaa päivä, ku lunta on satanu aamusta asti. Vähä aikaa sitte saje lakkas. Ompeluhommia oon teheny, muutin yhen mekon hammeeksi.
Oli mukava lukia ajatuksiasi asumisasioista, ja palijo oon sammaa mieltä. Se on tosi ikävä, että syrjäseutujen talot jäävät autioitumaan. Palavelut ovat menneet niin heikoksi monilla seuvuilla ja koulut lopetettu, joten ohan se ymmärrettävvää, että esim. lapsiperheet lähtee lähemmäs kouluja, työpaikkoja ja palaveluja. Se on myös iso harmi, että perilliset joutuu pulaan, jos eivät saa perimäänsä kotia kaupaksi. Joku ehotti joskus, että valtio ostas syrjäseutujen asumiskunnosa olevat talot ja Suomeen tulevat pakolaiset vois muuttaa niihin. Ei se taitas toimia, vai toimisko...
Mukava, että kevät tullee ja päästään lumitöistä ja sitte te kaikki, jotka tykkäättä vaikka viljelyshommista ja myöhemmin marjastuksesta, sienestyksestä jne, saatte mieleistä tekemistä. Sinäki Miina oot saanu pakkaseen monenlaista hyvvää kasvatuksen tulosta.
Minua kans ärsytti Ylen vaatimus, että pitäs rekisteröityä, että voi ohelmia katella. Melekosta hallintaa käyttävät heki. Ruutu.fi:ssäki on monesti ilimotettu, että jonku ohelman saa kattua ilimakseksi, mutta sekkään ei riittäny, että sinne rekisteröity, vaan piti lisäksi tehä tillaus, eli ois ollu ensin 3 kk ilimane ja sitte ois peritty kuukausikorvaus. On sielä myös semmosia ilimasia ohelmia nähtävänä, ettei tarvi rekisteröityä.
Ku en sinne Verkkokauppa.comin chattiin päässy, niin yritin varman päälle, eli rekisteröiyin sinne, ku kirjautuneena chatin asiakaspalavelu ois muka ollu parempaa. No enpä päässy sittenkään. Menee yli ymmärryksen nuo rekisteröintivaatimukset.
Mua oottelee tiskivuori, joten lähen tästä hommiin. Lepposaa illanjatkua kaikille! :) Sofia
Sunnuntai-iltaa,
Sateinen oli päivä, mutta onneksi tuotos oli vettä, joka vain sulatti lumia. Jospa tästä pian kelit paranevat, että huonokuntoisetkin pääsisivät turvallisesti poluilleen.
Pyykinpesukoneesta sen verran, että meille hankittiin remontin yhteydessä ikivanhan koneen tilalle jokin päältä täytettävä Electrolux, johon en ole vieläkään kunnolla perehtynyt. Tyttärellä on samanlainen ja samaan malliin olen pessyt pyykit. Aikoja y.m. onneksi pystyy säätämään.
Eilen aloin tutustua nettikirppis-Torin uuteen versioon. Ei huvita ollenkaan, kun on pitkä paussi viime myynnistä. Joulukuun jälkeen en ole pannut tikkua ristiin ja vanha Tori ehti vaihtua tällä välin. Heti on kaksi kasvikauppaa vireillä, vaikka vain kaksi on ilmoitustakin. Tuntuu vähän siltä, että kun saan nuo kasvattamani pistokkaat pois käsistäni, lopetan koko harrastuksen. Toki aivot vielä pelaavat sen verran, että pystyin omaksumaan uuden systeemin.
Karsastan kaikkia rekisteröitymisiä ja erilaisten sovellusten lataamisia. Ja entäs sitten evästeet. Kaikkia ei voi edes evätä, jolloin pomppaan suosista pois. Tämä nykyaika menee kyllä väkisin yli ymmärryksen ainakin vanhoilla ihmisillä. Voin vain kuvitella, miten vaikeaa kaiken täytyy olla niille, jotka eivät työssään ole näitä asioita ja vempaimia yhtään käsitelleet. Meikäläinen tuli mukaan 80-luvulla heti ensimmäisten tyhmien päätteiden aikaan ja silti tuntuu välillä olevan pallo hukassa. Mutta "Näillä mennään".
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille täällä kävijöille. Kirjoitellaan vaikka vain omia kuulumisia, jos ei aina huvita kommentoida.
T. Tilo
Iltapäivää.
On tämä mielenkiintosta, etton vielä noin 70 cm lunta maasa ja silti tänneki on luvattu huomiseksi ukkosta. Kovvaa kyytiä lumi sullaa ja vettä muovostuu pihamaalle sinne tänne. Aiemmin maapohoja on vetäny veen nopiammin, mutta nyt tuota sulavaa lunta onki tavallista talavia enemmän.
Pyykkikonneista vielä. Meillä oli aiemmin Electrolux. Se toimi täysin moitteettomasti 15 vuotta. Tykkäsin siitä kovasti ja oltas senki jäläkeen saman merkkinen ostettu, mutta niisoli liian pitkät pesuajat.
Onko teijän konneisa mahollisuus säätää pesuohelmille ite linkousnoppeus? Meillon 1400 kierrosta se noppein ja onneksi on myös erillinen linkousmahollisuus, jos josaki ohelmasa linkous on vain 1200 tai 800 kierrosta ja pitäs saaha nopiammin pyykit kuivaksi. Oon välillä pessy esim. 40 asteen pikaohelman iliman linkousta ja sitte laittanu erillisen linkouksen, joka kestää 17 minnuuttia, mutta yhteesäkkään pesuaika e oo ku vähä yli tunnin. Lyhin ohelma mullon 15 minnuuttia/30 astetta. Sitä oon käyttäny esim. sillon, ku oon ottanu kevväällä talavitelolla olleet, syksyllä pestyt kesävaatteet käyttöön. Ku vaatteet ovat olleet talaven tiukasti laatikosa, niin ovat vähä ruttusia eivätkä niin raikkaan tuoksusia ku vastapestyt. Ku valittee 600 tai 800 kierroksen linkouksen, niin monia vaatteita ei tarvi ees silittää, ku oikoo ne vaan hengariin pesun jäläkeen. Joskus oon pessy kaks kertaa peräkkäin sen 15 minnuutin ohelman ja jättäny eka kierroksella linkouksen pois, niin se on ollu vielä lyhempi ajallisesti.
Käytiin tännään viemäsä pari kassillista vaatteita ja laatikollisen muita esineitä kierrätyskeskukseen. Vaatteet nakattiin semmoseen häkkeröiseen, mutta laatikkotavarat nainen tarkasti, että ottaako vastaan. Kai sinne viiään monenlaatusta. Sitte hää kiitti ja kehu, etton oikein hyvvää tavaraa. En ois kyllä kehannu viiäkkään mittään semmosta, mikon liian huonokuntosta.
Nuista evästeistä ym. Ruukaan lähes päivittäin poistaa sivuhistorian ja monta kertaa viikosa myös usseimmat evästeet. Kaikilla sellaimilla evästeet ei tuu näkyviin, mutta Mozillasa voi asetuksista ettiä ne erikseen ja poistaa. Soon vähä kiero homma, että vaikkoon laittanu tietsikan turvallisuus- ja yksityisasetukset tiukaksi ja myös estänyt tietojeni siirtymisen kolmansille osapuolille ja laittanu valinnan, että kaikki evästeet poistuu aina ku poistan sivuhistorian, niin sitte ku meen tarkistaan, että onko evästeet poistunu sivuhistorian poiston jäläkeen, niin monet sivustot on semmosia, ettei niitten evästeet ookkaan poistunu, vaikkois pitäny, joten poistan ne sitte ite.
Ja toki mullekki soppii, että voi kirjottaa omia kuulumisia eikä tarvi kommentoija muitten kirjotuksia, jos ei aina huvita, mutta toivottavasti ei haittaa, jos niitä kommentoin. Munki kirjotuksia saa aina kommentoija, muttei tartte, jos ei huvita, jaksa tai ehi. :)
Aurinkoista ja kaikin puolin hyvvää viikonjatkua kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScePnpJhThLkdmlOD…
Olipa Sofialla ammattimaista juttua. Mie putosin kyyvvistä. No oppisinhan mie, mut isäntä on hyvä näitä tietokonejuttuloita toimimaan. Meil ainakii on paljo laitettu esto-puolta. Joskus mänin iha amerikkalaisii juttuloihe ja tuos sivus luk, et estetty 700 jotakii häiriön poistoo. Nii se ol ku katselin Paris Hiltonin kuvvii ja häne varakkaihe vanhempiinsa juttuloita. Kaikkee miekii ajankuluks katselen. Ei miulle avvaudu ees kaik asjat, vaatiis lisätoimintaa ja kirjautumista, jota en varsinkaa mäne tekemää. Millokaa en oo käynt facebookissa tai mikä se X uutuutena onkaa. Youtobeessa on mahollisuuksii jälkikättee miulle katsella vaik keskusteluohjelmii. Nii ja tietyst radiolähetykset on mukavii. Mie oon vähä jälessä teitä, mut oon nii ylen varovaine.
Teen täl läppärillä kaik miu tärkiät toimet. Siis pankkiasjat ja jos on pakon pakko esim. fennian vakuutusasiaa tehhä niin jo on kauhistus, ku pankkitunnuksilla pittää toimia. No, en mittää muuta ole ottant pankkitunnuksilla tehtäväks ku tään firman pakotetun asjan viime vuonna fennian kanssa (suututtaa vielkii). Sähkön käyttöö voisin tarkkailla jos pankkitunnuksilla kirjautuisin, vaik tunneittain, mitä siit ois miulle hyötyy, ei mittää. Liikaa riesaa jos kaik pittää saaha heti tiioks.
Onks teil riistakameroita tai hälyttimmii tai verifire tai muuta kameramallii sisällä tai ulkoon? Oon kerrassaa jättänt sellaset ottamatta. Katson rikosohjelmii missä jalokiviliikkeet iha kävelykaduilla ryövätää päiväsaikaa. Pankkiholvien sisältö jopa joutuu ussei rikollisten saaliiks. Näi ainakii ulkomailla mis pankkeja viel on olemassa. Kaik tapahtuu silminnäkijöihe allaisuuvessa, eikä kuitekaa saaha rikollissii kiinni.
Nää asjat minnuu kovast kiinnostaat. Seuraan rikossivuja ja ihmettelen miten voip olla helppoo murtautumiset ja muut vahingonteot.
Seuraan eduskunnan täysistuntoja, joskus suorii lähetyksii, mut netist saap katsottuu justii ne osat mitkä on polttavii aiheita.
No nyt kuitekii oikei kaunista päivää tällekkii tiistaille.
Laittaisin tuoksuvan sirenin oksan.. jos kykenisin. Sofialle lasikuvun sissään, ettei ala aivastuttammaa.
T. Saiko
Kauniit värit kukissa ja voi sentää 1/2 l retrokannu. Kiitos. En meinant uskaltaa avata, ku ei olt mei porukan allekirjotusta. Hyvin käi kuitekii. Kiitos.
T. Saiko
Mie tässä taas ja ommii ajatuksii juustosta. Onko teil olt onni osata itse valmistaa juustoo? Ternimaitoo oon toisinaa saant ja se vast on herkkua - itse oon siit valmistant.
Miust nykyää juustot ei maistu ennää millekkää, mite ne enne olliit nii maukkaita. Voisin kokkeilla itse juuston valmistamista. Ohjeet luppaavat herkullista juustoo ja viel lisäks helppotekosta. Muistu mielee Sofian mainitsema juusto ilman maitoo. Vegaanijuusto-ohjeita on monnii ja niihe saap makkuu eri aineilla. Ja itse tehtyyn tietää, ettei oo mittää vieraita aineita.
Ootko Sofia jo kokkeilt itse tehhä juustoo? Vegaanirahkaa ja siit tehtyy rahkakakkuu ja jopa vegaania piimää löysin netistä ohjeineen. Kaikkeen löytyy resepti.
Lämpösten kelien toivon viel jatkuvan.
T. Saiko
Huomenia tuulisesta säästä.
Koko yön tuuleskeli, nyt tuulee puuskisa 17 m/sek ja tuntuu, etton puuskaa puuskan perrään. Jännästi vaan pyssyy nuo omppupuun lehet puusa. Kaipa uuvet lehet viimestään pukkaa nuo entiset pois. On niistä jo palijo lähtenykki, mutta ihimeen tiukasa ovat. Täälä on myös hävittäjät tännää lenneleet aika tihiään, joten melekosta mekkalaa on myrskymetelin lisäksi, mutta eipä se haittaa, ku ollaan kuitenki turvasa täälä kotona. Omat lentelee rauhantilasa - onneksi niin.
Saiko, tein minä sitä veggaanijuustua, mistä taisin laittaa aiemmin linkin. Jos oisin teheny sen kookosrasvaan, nii valamista juustua ois voinu leikata höylällä, mutta tein sen Keiju-margariiniin, niin siitä tuli enemmän sulatejuuston tyyppistä. En laittanu siihen kurkumaa läheskään niin palijo, mitä ohojeesa oli. Teen sitä tännään lissää. Laitan sitä ruokiin välillä ja välillä leivän päälle.
Olit löytäny jostain veggaanista rahkaa. Muistakko, oliko se maustamatonta ja oliko soija- vai kaurapohojasta? Oon jo pitempään ettiny maustamatonta kaurapohojasta vastaavaa tai jogurttia, ku Lidlistä ei oo ennää saanu sitä Oattista.
Kyllä kannattaa olla tarkkana, minkä linkin misäki avvaa, mutta varsinki, jos tullee puhelimmee tai sähköpostiin linkki, vaikka postinki, niin semmosia en avvaa enkä ees sähköpostiin tullutta puhelinlaskulinkkiä, vaan meen sinne puhelinfirman omille sivvuille, ja katon sieltä laskun tievot ja maksan sitte laskun.
Aina jos joku soittaa pankin nimisä ja alakaa pyyteleen pankkitunnuksia, pitäs laittaa samantien puhelu kiinni. Jos tullee puhelu pankista ja sanovat, että teijän tilillä on epämäärästä toimintaa tms., niin voi sanua, että soitan teille kohta takisin ja laittaa puhelun kiinni. Mutta ei tietenkään soita siihen sammaan numeroon, vaan soittaa pankin julukisseen numeroon ja sieltä kyssyy, oottako mulle soittaneet. Mulle tullee välillä puheluita tuntemattomista numeroista. Jos noon ulukomaantunnuksilla, en vastaa, jos on Suomen tunnuksilla, saatan vastata, mutta jos ei heti kuulu mittään, laitan puhelun kiinni.
Nyt ruoanlaittoon. Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia
https://cdn.rkt-pro-1.eks.schibsted.io/media/original_images/20232_2642…
Ja vähä mukavampiki linkki, ku alakaa tuo kesäki onneksi lähestyä. :) Sofia
Tuosa alla on vielä vähä neuvoja, miten kannattaa toimia erilaisten linkkien suhteen.
Toimi näin, jos olet epävarma
Älä klikkaa sähköpostissa tai tekstiviesteissä olevia linkkejä. Viranomaiset eivät lähetä linkkejä sivustoilleen sähköpostilla tai tekstiviestillä. Suomi.fi ei lähetä vastaanottajille tekstiviestejä.
Älä mene palveluihin linkkien tai hakukoneen tulosten kautta, vaan kirjoita verkkosivun osoite kokonaisuudessaan osoiteriville (esimerkiksi suomi.fi/viestit)
Voit tallentaa sinulle tärkeimpien palveluiden verkko-osoitteet selaimesi kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin, joiden kautta niihin on turvallista siirtyä.
Jos käytössäsi on Suomi.fi-viestit ja olet epävarma sähköpostiin saamasi ilmoituksen aitoudesta, kannattaa käydä tarkistamassa itse Suomi.fi-viesteistä, onko sähköpostissa ilmoitettu viesti tullut sinne. Saapuneet viestit pääset katsomaan Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai kirjoittamalla selaimen osoiteriville suomi.fi/viestit ja tunnistautumalla palveluun.
Jos olet erehtynyt antamaan luottokorttitietojasi tai verkkopankkitunnuksesi, olet voinut joutua petoksen uhriksi. Ole ensin yhteydessä omaan pankkiisi, ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille. Myös petoksen yritykset kannattaa ilmoittaa.
Lähde: DVV
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010350760.html
:) Sofia
Ehtoota vielä viliposasta kelistä.
Unohin Saiko vastata sulle nuista kameroista. Meillon usiampi valavontakamera, koska meillon nii suojane tontti, ettei naapurikkaan heleposti huomais, jos joku ulukopuolinen täälä hääräis. Reissusa ollesa voi välillä vilikasta omasta puhelimesta tai tietsikalta, että mitä kuuluu kotipihalle ja sisälle. Voi aina valita, millon sitä pittää päällä sisällä, esim. voi laittaa vaikka yöksi päälle halutessaan tai ei ollenkaan. Pihalla noon aina päällä. Lisäksi on erikoisen vahavat tietosuojasysteemit, ettei hakkerit pääse kameroitten tietoihin käsiksi. Ja on myös muutamat ilimotukset pihapiirisä, että täälon kameravalavonta. Ja meillähän on ne ikkunat semmoset pienistä monista ruuduista koostuvat, eli jos sieltä joku yrittäs mahtua sisälle, niin ittesä hää kyllä loukkais ja jättäs siten dna:ta tojisteeksi. Tokihan sitä Suomesaki dna-jälet tutkitaan rikoksisa. Oon joskus katellu rikosdokkareita enemmänki, mutta en juurikaan ennää, ku ovat niin kielteisiä, että mieluummin kattelen jottain myönteisiä ohelmia.
Tein sitä juustua. Siinon ainaki makua, mutta onko se maku kaikkien mieleen, onki toinen juttu. En tiiä, mitkä ainesosat eniten siihen makkuun vaikuttaa. Ainaki se, minkä makusta majoneesia käyttää, mutta toki myös vaikuttaa kauramaijon maku vs soijamaijon maku ja lisäksi käyttääkö margariinia vai kookosrasvaa. Ja ravintohiivahiutaleissaki on omanlaisensa maku. Jotku kuulemma käyttää eri mausteitaki vaihtelevasti millon mitäki.
Lähenpä tästä iltapalalle ja sitte muutaman tunnin päästä nukkumaan. Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille. :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTlb5o_vXPmv1LgcLw…
Riisirahka ja mantelirahka gluteenivapaita. Näitä kuuluu olevan ohjeen mukkaa helppo tehhä. Kauramaitoo ja sitruunamehua tai etikkaa. Piimää voip myös itse valmistaa ilman maitoo.
Jos vaik Pirkkatuotteissa olis enemmä valinnanvarraa ja Prisman tai City-marketin tuotteissa. Joitakii tuotteita ei saa ees kutsuu rahkaksi tai jugurtiksi. Nykyää on omat osastot vegaani-tuotteille, jos tää on oikia nim, mistä allergisille löytyy omia tuotteita.
On hyvä jos siulle, Sofia, löytyy enemmä valinnanvarraa. Helpointa ois jos tuotteet oisiit valmiita. Mite Alpro-tuotteet jos sielt löytyy sopivaa. Miulle nää nimet on hyvi tuntemattomii.
Hyvvää tietoo annoit huijarien viesteistä. On oltava varovainen kaikissa kännykkäviesteissä.
Sofia, mite paljo teil on kuukausittain maksuu turvalaitteista?
Meil on olt varkaita molemmis taloissa. Onneks ei oltu koton ku ne tapahtu. Kyllä oli myllätty asunnot. Toisessa ol ovet rikottu, ku oltii laitettu myös sisäovet lukkoon. Toisessa ol ikkunasta tullut varas ja nii pienestä kolosta. Kivellä ol heittänt ikkunan rikki ja huonekaluja särkent ja lukitut kaapinovet särkent. Onneks siit oon rauhottunt ajan myötä.
Sofia, mite siu kivut ovat kiusanneet? Siulla on ain nii paljo tekemistä.
Tilo oot sie parempaa suuntaan mänössä ja tuntuuks, et oot saant kivut osittain selästä asettummaa?
Hyvvää päivää kaikille.
T. Saiko
Hei Saiko, onpa ikävä kuulla, että teijän molempiin talloihin on jotku joskus murtautunneet. Ihan hirviää, ku olivat rikkoneet niin palijo.
Meillon kahesta asunnosta varastettu rahhaa, pari kellua ja yks vessapaperirulla. Asialla talonmiehen poika ylleisavvaimilla, mutta ei voitu sitä tojistaa ja huoltomies toisesa asunnosa vei sen paperirullan - naurettava juttu. Laitoin aamulla viimesen rullan paikalleen veskiin ja kirjotin ostoslappuun, että sitä pittää ostaa. Ku tultiin kottiin, oli lappu pöyällä, että huoltomies on käyny korjaamasa kylppäristä yhen silikonitiivisteen. Samalla oli vieny muutaki ku työkalusa. Nuitteki syitten takia asun mieluummin omakotitalosa, ku on nuita huonoja kokemuksia. Laitettiin mm. valot päälle tuulikaappiin ku lähettiin vaikka jonnekki kyllään tai kauppaan iltasella. Lisäksi joku pieni paperinpala tms. välioven välliin. Ku tultiin kotia, oli tuulikaapin valot sammuksisa ja lappu puonnu välioven välistä, eli joku oli sielä käyny. Näin kävi usiamman kerran. Tapahtu 90-alusa eikä sillon hoksattu mittään kameravalavontaa asuntoon laittaa.
Onko teillä Saiko ja muilla pihhoilla ne liiketunnistimilla varustetut valot? Neki voi karkotta murtomiehiä. Me maksettiin vaan ne kamerat ja ite valavotaan. Jos ollaan reissusa, niin puhelimmeen tullee ilimotus, jos on talosa liikettä. Jos haluaa, että ilimotus mennee jonnekki vartiointifirmalle, niin nehän on kalliita. En tiiä hintoja. Ei haluttu, että mitkään vartijat näkkee meijän kotia tai ees pihhaa. Siksi tämä valinta.
Kiitos noista rahka-asioista. Nykyään onneksi löytyy vege-syömisiä kaupoista hyvin. Alpro-tuotteet on enemmänki soijapohojasia, jotkei mulle käy, kuten ei käy maitokaan.
Ja niistä kippuista, että välillä on vähä helepompia päiviä, välillä vaikeampia, kivuttomia ei koskaan. Ikävintä on se joka iltanen taistelu, että misä asennosa vois yrittää nukkua ja se, että herräilee pitkin yötä kippuihin. Mutta ei tälle mittään voi. Josaki vaiheesa pittää hakia apua yksityiseltä neurokirurgilta ja maksaa ite leikkaus omista rahhoista, jos ei ennää kestä. Siihen asti yritän ajatuksen voimalla saaha elämää paremmaksi.
Nyt ruoanlaittoon. Kaikin puolin aurinkoista päivää kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLHdOJtYiS-szkvvQ…
Hei vielä, tuli mieleen, että jos te Saiko tai muut omakotitaloihimiset nykyään tai aikonaan lähitte reissuun, niin jätittekö kotinne asutun oloseksi, kuten valot päälle ajastimella eri aikoina? Sitähän moni tekkee, että ajastimen avulla aamulla valot syttyy eri huoneisiin, Illalla taas toisiin huoneisiin ja yöksi taas pois, ku "ollaan muka nukkumassa". Ja naapurit saatto hakia postit.
Miten sinä Saiko ja te muut jakselette kehojenne kans? Onko teillä mittään hyviä konsteja, miten jaksaa paremmin, jos on huonompi aika? Luin yhestä selekäkeskustelusta, että monilla oli ollu ikäviä kokemuksia lääkäreistä, ku olivat eppäilleet, että selekäkipusella on vaan stressiä. Onneksi on itellä kuvat otettuna, niin ei tarvi semmosia juttuja lääkäreiltä kuunnella. Ohan se vähä vähättelyä, mutta en tiiä, voisko jollaki olla selekäkipu stressistä johtuvaa. Oli mulle uus asia.
Mutta eipä täsä muuta ku hyvvää yötä taas ja kauniita unia kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRzuDo1z36v4pfeZn2…
On miulla ajastimia sisällä ja niihe syttyy valot ja sammuut, mut ku ne on jatkuvast samat ajat, ni se saattaa tarkkasilmäisille olla kutsumus.
Kyllä meillä etupuolelle valot syttyvät, mutta muualle ei ole laitettu tunnistimia. Rosvot ovat sellaista järjestäytynyttä porukkaa, pääpaikka Prahassa tai Barcelonassa, näin se mei kohalla. Joskus rajoilla niitä saadaan kiinni. Ei niille Muumijutut kelpaa, pitää olla rahaa tai kansainvälistä tavaraa. Mei ol vuos vällii näistä murroista, ei ennää säikäyttänt nii, ku ensimmäisellä kerralla. Miulla on vakuutus nyt paremp, ku sillo ensimmäisellä kerralla. Ei meil nii arvokkaita esineitä ennää oo, mut paikkoi rikkomine on harmillista. Molemmat varkaudet sai rikospoliisi selvitettyy. Vaa eihä niillä olt mittää millä korvata, muuta ku vakuutuksesta mitä saatii.
Myö ollaa ulkomailla koettu ensimmäine ryöstö kyläreissulla. Oltii tuttavii luona ja lähettii heijjän toisee talloo jouluu viettämää. Siel olkii tehty perusteellinen varkaus. Ol viety pesukonetta myöte kodinkonneet. Ol viety, harmin paikka, hei kaik hopiat ja kultaesineet ja jätetty vaa pakkausmateriaalit pitki talloo levällee. Poliisipartiot tulliit asseet käessä ja karkottiit meijjätkii paikalta , ku ol toine kerros mis oisiit saattaneet verekseltää olla paikalla. Tää miu ystävä sai hermoromahuksen ja se olkii kauhia juttu meil kaikille. Nää on iha tossii tapahtummii, eli ei siin auttaneet mitkää tunnistimet ja äänet eikä kamerat, nää tekkööt selvää jälkee kahessa minuutissa.
En mie taho pelotella, mut joskus tulloo mieleen mitä kaikkee elämän aikaan on tapahtunt, ja mite monta kertaa.
Tännää on olt viel oikei hyvä olo, ku oon muutamaan päivään laiskotelt. Saap nähhä mite huomine on ku mänen raivaamaa mei kellarii ja kannan painavii tavaroita eli rojuja.Kyyristelemine tuntuu illalla ja seuraavaan päivään selässä, polvessa ja jopa on alkant lonkan kohalla kipunoittammaa. Miulla on aika syksyl, marraskuussa reumatutkimuksii jos sielt sais jotakii hyödyllistä tietoo. Onneks on sentää aika, sekkii helpottaa. Sormet on niin koukistunneet, siihe näyttiit kiinnittävän vihdoinkin huomion, ku oikei tiukkasin.
Käytii kappareissulla ja nyt on täyennystä riittämiin. Ussei ostan jauhelihhaa ja illalla teen siitä pihvit. Isäntä syöp mielellää lihhaa, ei tule kylläiseksi muilla ruuilla.
Hyvvää päivän jatkoo.
T. Saiko
Toivottelen vaan kaikille mukavaa alkanutta viikkoa! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTp3PaFymQufx-r2J_…
Ajattelin laittaa terveiset, mistäs muusta ku lumen seasta. Jo tätä riittäis. Ollaa jo vappuu kohti mänössä.
Miusta tuntuu yhä silt, et on taas viikonloppu perjantaist alkain. Pääsiäiskukat maljakoissa ovat jo surkastunneet. Tännää hankin neilikoita, no muutaman vaa. Oon alottant soppailun ja ostelt kevättä varte nii housui ku pastellinsävysii yläossii. Konon en nii huomaa mite on käytetyn näkösii miu vaatteet. Liikkeessä sit nään koko kauheuvven. Onneks oon saant isännän mukkaa katsomaa mikä miulle soppii. Hää istuu ja räplää sitä smartphoneaan, mist mie en oo ollenkaa kiinnostunt. Täl läppärillä mie ain toimin.
Hyvvää viikonloppuu kaikille.
T. Saiko