Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2476)
Se unohtu, että jos täälä Murteelasa on joskus liian hilijasta, niin tuo Doriksen alottama ketjuhan on hyvä paikka lukia tai kertua kuulumiset. Sielon enemmän kirjottajia, jopa murteella kirjottajia, huomasin yks päivä. :) S
https://www.vauva.fi/keskustelu/4840525/mita-sinulle-tanaan-kuuluu?page…
Vierailija kirjoitti:
Se unohtu, että jos täälä Murteelasa on joskus liian hilijasta, niin tuo Doriksen alottama ketjuhan on hyvä paikka lukia tai kertua kuulumiset. Sielon enemmän kirjottajia, jopa murteella kirjottajia, huomasin yks päivä. :) S
https://www.vauva.fi/keskustelu/4840525/mita-sinulle-tanaan-kuuluu?page…
Siel miun alottamass ketjus alettii solvata murteela kirjottajjii, käskettii tulla tähä ketjuu. Muute on päällisin puolin kiva ketju, siel on vaa yks ärripurri, joka keljuilee, nappaa muihe nimimerkkilöit, toistaa sammaa riviä sivukaupal...
Doris
Päivää
Minullekin tuli mitta täyteen Sofia. Katselin parikymmentä keskustelun avausta, eikä yhdessäkään ollut kirjaimia ap. Hm.
Lisäksi minulle tuli hyvin ilkeä tunne tähänkin ketjuun liittyen. Ikään kuin kaikki ei olisi niin kuin pitäisi olla.
Tuo toinen ketjukin on aika pitkästyttävä. Samat kirjoittajat siellä pyörii multipersoonina. Mielipidejohtajina itseään pitävät päsmäröivät. Poikkipuolista sanaa ei suvaita.
Ehkäpä on aika pitää hiukan taukoa ja keskittyä elämään elämää. Liikaa olen avautunut. En siis ole oppinut historiasta, kuten eivät ole oppineet maailman johtajatkaan.
Raskaista raskain juhannus on ohi onneksi. Syötiin kyllä ruokaa ja yritettiin selviytyä päivästä päivään.
Hyvät jatkot!
Hei Vuapukka, käsittääkseni keskustelun avaava henkilö käyttää ap -merkintää vasta sitten, kun hän kirjoittaa uudestaan avaamaansa ketjuun. Ei tosin kaikki, vaan jotkut keskustelun avanneet kirjoittavat nimettömänä lisäkommenttejaan.
Onpa harmi, että sinulla on ollut raskaista raskain juhannus. Toivon, ettei mitään kuolemanvakavaa ole tapahtunut, ja toivon, että tulisit joskus vielä tänne kirjoittamaan. Itsellänikin on tarkoitus vähentää kirjoittelua, mutta ehken kokonaan lopeta. Voit pyytää niiden viestiesi poistamista, joissa koet avautuneesi liikaa - jos siis koet, että haluat ne poistaa. Samoin olen minäkin tehnyt ja yleensä se on ollut muille liikaa, eli kirjoitukseni on usein ignoorattu kokonaan.
Missähän asiassa sinulla tuli mitta täyteen. Itselläni tuli siinä, että tajusin olleeni loputtoman avulias koko ikäni ja siten myös vähän hyväksikäytetty. Auttaminen on ollut kuitenkin suuri ilon aihe aina, siinä on vain se ikävä puoli, ettei sitä jaksa loputtomiin. Usein on käynyt niin, että kun joskus olisin itse tarvinnut jonkinlaista henkistä tai fyysistä apua, niin ne ihmiset, joita olen paljon auttanut, eivät auttaneet minua, vaan heillä oli aina joku tekosyy, miksi he eivät ehtineet.
Olet ollut mielestäni iso ilon lähde täällä ja ottanut esiin monia tärkeitä asioita. Kiitos siitä ja kaikkea hyvää sinulle ja läheisillesi. <3 Sofia
Mie oon ommii asjoitain kirjottant ja se on miulle olt hyvä ja paras asja. Lisäks oon saant neuvoja ja appuu kasveihi nähe, vaik sinipiian ominaisuuksiin nähe, vaatetukseen ja vapaa-ajan oloihin.
Samoin ollaa käyty ja varmast eelleekii käyvvää eri tuntemiksii ja tunnetiloja tällä palstalla. On olt helpottavvaa kertoo päivän tapahtumista ja vanhoistakkii asjoista.
Mikä se nyt on kirjoittajilla, ku ei onneks oo olt yhtä ainutta ilkeää kirjoittajjaa täl palstalla. Täällä on jokahine mieleese mukkaa kirjoittaa ja nii ussei tai harvoin ku on itse tahtont. Tosin huolestuttaa kuten Sofiaakin toisinaan jos kaver ei oo kirjottant. Olkoo murretta tai ei, ni kaik kirjotukset ovat olleet omalla tavallaa ihania.
Jos meinataa, et mie tääl liika ussein käyn, ni ei se haittaa miu kirjotukset voip jättää sellasennaa lukematta. Ei tääl miulle oo auvvent kenekää henkilöllisyys, eikä tääl oo reposteltu kenekää kirjotuksii. Miu kieltä saattais joku repostella, mut tää on virheinee kaikkinee miu sitä kieltä, mitä täs pitkällää ollessa, levähdyksen tiimoilta mieleen tulee.
Kyllä mie hyvi montaa laatuu teen tääl koton, molemmissa kodeissa. Autoon en koske isäntä sen hoitaa. Ei miu voimat ain riitä ja kyl hää sit paikallaa ollen pystyy auttamaa. Mut kottikärryjä hää ei voi kulettaa, hää kepin kanssa kävellessä voip vettää polkupyörän kärryy, sisukas ku on. Ja appuu hää ei taho, eikä millokaa pyyvvä - itse on itse.
Käytii rautakaupassa justii ja sielt myö saatii ottaa roskalavalta rakennuspuuta vaik mite paljo. Hää on ahkera nikkaroimaan. Kaik isot matot kannan itse ulos tuuletettavaks ja tietty raahaan sissään. En mie luettele tekemisiäin, mut niitä on siunaantunt vaa miulle tehtäväks. Tosin ei haittaa, ku monnii asjoihe löytyy joku helpottava vempele. Sanotaa, et hätä keinot keksii.
Nyt on räystäskourut mentävä putsaamaan, tikkaat oon laittan paikallee. Ja ne naapurin tammenoksat ja se kauhia vaahtera jotka vievät valon takatontilta. Eikä siellä ees ruoho suostu kasvamaa. Naapuri viel kasvattaa pihlajaa siihe rajalle mei puolelle. Tää on sitä aikasempaa ja taitaa jatkuu jos eivät muuta pois. Kiusaavat vaa korkeine häkkeineen. No jo ol marmatusta miulta.
Eihä tää palsta mihikää katoa. Senku kirjotteletta, eikä kukkaa toisiaa tunne.
T. Saiko
Sofia sammaa aikaa on ajatukset syntyneet.
T. Saiko
Jos on pahalla mielellä ja ikäviä asjoita tapahtunt, ni toivon Taivaa Isän siunausta ja tukea kaikkiin uusiin päiviin jokahiselle.
T. Saiko
Miinalasta terveisiä!
Tuntuu kuin matalapaine vallitsisi kaikkialla, ja nyt en puhu säästä. Tosi kurjaa, että mukavat kirjoittajat väsyvät. Jospa vielä jaksaisitte osallistua vaikkapa myöhemmin. Omassa elämässäni on vaihe, että entiset ahkerat kirjekumppanit vaikenevat yksi kerrallaan. Ikä alkaa painaa, sairaudet rasittavat itse kutakin. Silloin yhteys kaukana asuviin entisiin ystäviin lopahtaa. Puhelinkin on vaiti päivästä toiseen. Siksikin olisi ihanaa, jos voisi lukea Murteelaisten kuulumisia. Teistä kirjoittajista on tullut kuin vanhoja tuttavia.
Itselleni ei juuri kuulu ihmeitä. Nykyisestä elämästäni ei irtoa paljon kerrottavaa. Joskus kun olen nähnyt hassuja unia, kokenut erikoisen luonnonilmiön tai lukenut mielenkiintoisen jutun, tekee mieli puhua jollekulle. Kellepä kertoisin? Huudanko tuuleen?
Huomenna ilmeisesti sataa reippaasti. Pitänee lähteä nostelemaan kukkaruukkuja pois avotaivaan alta. Kasveista puheen ollen ja lannoituksesta erityisesti: tein mokan kylväessäni raskaalla kädellä typpipitoista lannoitetta perunalle. Nyt siinä on korkeat naatit, mulle melkein reiteen saakka (no, lyhyet on jalatkin!). Varhaisperunat ovat kaupan laarista. Olisinpa ehtinyt lukemaan, mitä täällä kirjoitettiin lannoitteista!
Vuapukalle ja Sofialle erityisvoimia - kuten kaikille toisillekin.
Ketju jossa aloittaja käyttää itsestään nimeä ap vastatessaan muille.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5560169/oletko-nahnyt-enkelin-tai-oletk…
En nyt ihan ymmärtänt, mikä nyt on murhe täs ketjus. Miusta kaik saap kirjittaa nii ussein tai harvoin ko tahtoo. Jos joku kirjottaap usein, ni voiha sen ohittaa, jos ei taho lukia. Mie luven kyl mielelläin kaikkien kuulumiset.
Mie käin siskollain kyläs äsken. Enste syötiin nakkikeittoa. Sit pelattii korttii, sit kierrettii kirpputoriloit (3). Käytii kohvil ja karjalapiiras munavoil. Sit pelattii viell korttii ja juotii simmaa. Pihakierros kans tehtii, mie sain vuorikaunokkii, sisko sai ketoneilikkaa.
Olipa rattosa päivä
Doris
Pari sannaa viel tälle illalle. Ap ei oo mei keskusteluissa kjäytetty alunalkainkaan. Meiul ku on kaikil omat nimet.
Miust tää lähentää keskustelijoita tavattomast. Miust ap on noihe sukkelaa häviävien keskustelujen kohalla iha oikei, mut tääl on ihmisil eli kirjoittajil itse laiteut nimet, mikä on miust parasta.
T. Saiko
-Vuapukka- kirjoitti:
Päivää
Minullekin tuli mitta täyteen Sofia. Katselin parikymmentä keskustelun avausta, eikä yhdessäkään ollut kirjaimia ap. Hm.
Lisäksi minulle tuli hyvin ilkeä tunne tähänkin ketjuun liittyen. Ikään kuin kaikki ei olisi niin kuin pitäisi olla.
Tuo toinen ketjukin on aika pitkästyttävä. Samat kirjoittajat siellä pyörii multipersoonina. Mielipidejohtajina itseään pitävät päsmäröivät. Poikkipuolista sanaa ei suvaita.
Ehkäpä on aika pitää hiukan taukoa ja keskittyä elämään elämää. Liikaa olen avautunut. En siis ole oppinut historiasta, kuten eivät ole oppineet maailman johtajatkaan.
Raskaista raskain juhannus on ohi onneksi. Syötiin kyllä ruokaa ja yritettiin selviytyä päivästä päivään.
Hyvät jatkot!
En ole varma, mihin 'pitkästyttävään' ketjuun viittaat. Mutta jos se on: Mitä Sinulle tänään kuuluu?, niin ketjun taso vaihtelee tosi paljon. Viime aikoina on kovasti ollut keskustelua yksinäisyydestä, syvällisestikin. Välillä ilkeillään, välillä on hömpänpömppää, välillä tavallisia kuulumisia, pihahommia, ruoanlaittoa yms
Vein auton huoltoon, källäilen kylillä muutaman tunnin. Kirppis aukee vasta 11.00, kirjasto toivottavasti jo 10.00. Hassua luhnustella täällä, onneksi ei sada.
Huoltsikalla ostin jaffaa. Kysymys: 0,25 vai 0,4 vai peräti 0,5l? No. 0,4. Okei, ota automaatista. Mistä? No tuo tuossa. Ei ole kuin sprite, fanta, coca cola. No tuolla seinän takana on toinen automaatti. Annosteleeko kone 0,4l? No ei tietenkään, itse pitää painaa. No mistäs minä tiedän, mikä on 0,4? Tyrkkää mukin käteen. Paina tämä muki täyteen! Enpä muista koskaan ostaneeni limsaa automaatista... mutkikasta oli :) eikä paljoa olehyvää tai kiitosta tullut, ihmetteli varmaan mikä 'metsäläinen' olen. Enpä juuri koskaan juo limsoja, vissyä kyllä. Nyt oli jano, kun kävelin reippaasti...
... mitähän tästä päivästä vielä tuleekaan?
Doris
-Vuapukka- kirjoitti:
Päivää
Hyvät jatkot!
Mikä ilkeä tunne? Kerrohan
Doris
Kiitos Miina toivotuksesta. En oo ennen kuullukkaan tuota "erityisvoimia". :) Ihana!
Kysyit: "Kellepä kertoisin?" Kerro meille! Sitähän meki täälä ollaan tehty, vaikka minkälaisia asioita kerrottu. Saiko on pitäny ussei ketjua elosa, kiitos siitä.
Saiko, oon sammaa mieltä, että on kiva ku on nimimerkit käytösä. :) Sofia
Kirpputorilla ei tännää olt uutta ei ees uusii kirjoja laitettu ilmaispuolelle. Hyllystä kyl löytyy, mut on liikaa nyt tarjolla.
Kysyin Sofialta, jos tahot kertoo mitä sukutarinoita taannoin luit tai kartanotarinoita tovellisest elämäst kertovii. Dekkarit alkaat kyllästyttää ja muistelmat ja todelliset tapahtumat romaanin muodossa alkaat kiinnostaa minnuu.
En pääse pihatöihe ku jatkuvast sattaa ja nyt jyrähti ukkonekkii. Onko Sofia siulla aurinko allergiaa, ku päätä alkaa särkemää liika valosassa auringossa? En oo millokaa kyent olemaa suorassa auringonpaisteessa ja nykyää oon melko varovainen.
Doriksella on touhua melkoisesti yhelle päivälle. Kierrätyksessä juttelin kästöistä ja askartelusta yhen vieraan rouvvan kanssa. Ihmetteltii, mite iha uuvvet kirjat voip saaha muutamalla eurolla. Ihmiset tilaavat kiinalaista ja muuta sen suunnan tuotetta ja kästyöt ja perinteet jäävät vähemmälle.
T. Saiko
Tiistai-iltaa,
Kyllä kai tällä levottomalla maailmanmenollakin voi olla vaikutusta mielialoihimme. Kun siihen lisätään omat kivut ja muut harmit, niin ei ihme, jos pinna katkeaa ihmissuhteissakin ja vaikuttaa vaikka kirjoitusintoon.
Oli miten tahansa, mutta tänään kävin taas hyvällä fysioterapeutilla. Sain tehokasta käsittelyä ja hyviä ohjeita. Vaikka onhan se aika kallista, en harmittele, koska minulla on vain tämä yksi kroppa, jota ei uuden veroiseksi saa, mutta jonka kanssa on tultava toimeen.
Tänään palasivat Naton hävittäjät taas harjoittelemaan. Asutaan näköalapaikalla, mutta nyt oli niin pilvinen ja sateinen päivä, että vain jyry kuului. Harjoitukset kestävät viikkotolkulla, joten on katseltavaa ollut ja ne jatkuvat vieläkin.
Eiköhän jatketa tuttuun tapaan kirjoittelemalla. Jospa minäkin virkistyisin osallistumaan enemmän. Ei passiivisuuteni ainakaan teistä toisista johdu vaan kyllä se on ihan oma tuntemukseni.
Pian ollaan heinäkuussa. Toivottavasti ei tule kovia helteitä.
T. Tilo
Täs päivän tärkeimmät. Kirpputorilla kierrätyksessä. Toiseksee vettä sattaa pienin tauoin. Kolmanneks krassit ovat korkeita, eivät kääntyneet vielä alaspäin, pystyssä ovat. Mustia loisia kasassa muutamien lehtien alla, joko poistan lehden tai vejän sormilla sen kasan pois. Nyt suureks ihmeeks alkaat tekemää pientä nuppua. Näen täält olohuoneest, ku kals laatikkoo in ikkunalauvvalla. Seuraan ja syötän pikkulintuja, ovat saaneet hyvvää ruokaa. Itsenäisiä ovat silti. Nyt on 12 varpusta eikä mittää muuta pikkulintuu. Kai se tuo tikka perhana ajjaa linnut pois. Mie sen hätistän jos satun näkemää.
Ol taas päivän kertomus. Huomenna männää lounaalle myö ja yks tuttu, kolmistaa.
Hyvvää mieltä kaikille lukijoille ja kirjoittajille.
T. Saiko
Olipas onnistunut akkain reissu, kohteena Mäntyharju. Iso kirppis, oranssi upouusi kotimainen pellavakolttu vitosella, eipä tainnut hinnoittelija osata hommaansa. No, vieressä sisustusliike, alessa 30€ pellavainen kokoessu kympillä +kaikenlaista pikkukivaa, kotimaisia kolttuja, paitoja, vaikka mitä. Tosi mukava, iäkäs myyjäpari.
Valttasin eilen kaksi pihatuolia. Lähden nyt sisustushommiin ulos, kerään lupiinia ulkomaljakkoon, muita kukkia sisälle. Aurinkokin paistaa :)
Mukavaa päivää, kirjoitelkaahan, kun jouatte
Doris
Ai niin, krassin lehdet on täynnä reikiä, kaikki kolme ruukkua... mitään öttiäisiä ei näy?
Mites teil krassit voi, joko nuppuja? Miulla ei vielä
D
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQjLG5ZsL-ghsYZ8E…
Testaan yhesti uutta kaukosääjintä. Olin juhannuksena puoli tuntia auringosa aurinkolasit pääsä ja lierihattu kans. Migreenihä siitä tuli, joten en jaksa kirjottaa palijo. Mulla tämä kestää huimauksen kera ylleesä 3-6 vrk.
Saiko, olitki alottanu meijän ketjun maanantain, kiitos.
Yritän olla vähemmä netisä, nii pyssyy silimät parempana. Yritän myös ettiä uuvenlaista elämäntyyliä. Koen, että ihan lähiaikoina koin jonku sortin herräämisen ja muutuin kerralla. Soon ollu mun tapa ennenki eri asioisa, eli yllättäin tullee mitta täytee, kuminauha katkiaa. Koen, etten jaksa ennää antaa itestäni juurikaan muille, toivottavasti vielä lähheisilleni. Huomasin, että oon koko elämäni vaan antanu ja antanu, auttanu ja auttanu. Nyt on aika auttaa ittiäsä.
Pitäkää teki hyvvää huolta itestänne. Saiko, sinusta välillä huolehin, ku oon luulosa, että teet melekein kaikki pihahommatki yksin kaiken muun lisäksi, ja miten ihimeesä jaksat. Toivon, ettoon erehtyny. :) S