Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoitus"guru" Merja Mähkän parhaat neuvot, miten kävi?

Vierailija
01.08.2022 |

HS:n artikkeli 6.9.2021. Näitä kolmea osaketta Merja Mähkä ostaisi nyt: Harvia, Qt Group & Vaisala
https://www.hs.fi/visio/art-2000008236169.html
Tässäpä listaa, miten Mähkän suositukset ovat kasvattaneet arvoa noin vuodessa (6.9.2021 vs. 1.8.2022)

Harvia 55,10 -> 20,78
Qt Group: 169,20 -> 60,04
Vaisala: 44,05 -> 43,80

Ainoastaan Vaisala on kutakuinkin säilyttänyt arvonsa, Harvia ja Qt Group ovat tippuneet lähes kolmasosaan vuoden takaisesta arvostaan. Mähkän neuvoja seurannut sijoittaja olisi siis hävinnyt lähes 2/3 sijoituksistaan.

"Jenkkiosakkeista Mähkä neuvoo pysymään erossa". Katsotaan, miten yksi suurimpia jenkki-indeksejä S&P 500 on kehittynyt samassa ajassa:
S&P500: 4520 -> 4128
Myös Nasdaq ja Dow Jones ovat tässä ajassa laskeneet, mutta lasku on ollut vain muutamia prosentteja, aivan minimaalista Mähkän suosittelemiin osakkeisiin verrattuna.

Näyttää siltä, että olisi itse asiassa pitänyt toimia juuri päin vastoin kuin sijoitusneuvoja antava Mähkä on suositellut. Tietenkin osakkeet ja indeksit voivat vielä nousta ja laskea, mutta jos osake putoaa puoleen tai kolmasosaan alle vuodessa, on se ollut törkeän yliarvostettu. Toivottavasti kovin moni ei tehnyt perässä. Ja toivottavasti Hesari harkitsee jatkossa vähän paremmin, keneltä pyytää sijoitusneuvoja.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on varmaan monella isompi osakesalkku tai sijoitusvarallisuus kuin Mähkällä?

Se on parempi, että Turakainen ja Ryhänen laittaa rahansa lottoon ja tupakkiin. Itsellä kyllä on nuo asunnot olleet aina parhaimpia sijoituksia, mutta osakkeitakin on kiva ostella ja omistaa pitkällä aikavälillä.

Vierailija
62/90 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on varmaan monella isompi osakesalkku tai sijoitusvarallisuus kuin Mähkällä?

Se on parempi, että Turakainen ja Ryhänen laittaa rahansa lottoon ja tupakkiin. Itsellä kyllä on nuo asunnot olleet aina parhaimpia sijoituksia, mutta osakkeitakin on kiva ostella ja omistaa pitkällä aikavälillä.

Se, että on varakas, ei tee ihmisestä minkään alan asiantuntijaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa on, ja kokemuskin on paljon pidempi kuin Mähkällä. 

Sijoittamisessa käy helposti niin, että aluksi innostuu kovasti, ja kun menestystä tulee tuurilla suotuisassa markkinatilanteessa, niin alkaa pitää itseään taitavana, jopa sijoitusguruna. Se on inhimillistä, mutta todella vaarallista. Sitten kun markkina lyö pari kertaa ympäri korvia, niin tajuaa kuinka vähän oikeastaan osaakaan.

Vierailija
64/90 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei osaa aihetta edes keskisyvällisesti. Toimittaja joka osaa pälättää hiukan oppimastaan aiheesta. Ja puhuu indeksisijoittamisesta kun saa varmaan palkkion sijoitusfirmoilta.

Vierailija
65/90 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei osaa aihetta edes keskisyvällisesti. Toimittaja joka osaa pälättää hiukan oppimastaan aiheesta. Ja puhuu indeksisijoittamisesta kun saa varmaan palkkion sijoitusfirmoilta.

Just näin!

Vierailija
66/90 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä luottaa asiantuntijoihin. Inderesin analyytikot suosittelivat Nestettä noi puoli vuotta sitten. Olivat sijoittaneet itsekin. Ostin. Osake tippunut tulosvaroitusten jälkeen 35% puolessa vuodessa. Joskus suosittelivat out1v, rommasi ja poistivat

Miksi kirjoittavat oppaita? Siksi että saavat niistä rahaa. Mikseivät saa sijoituksista?

Ja miksi proffat ovat vain proffia?

Buffet, johon luotan ja joka on rikastunut sijoituksillaan sanoi että kukaan asiantuntija ei tiedä oikeasti tulevaisuutta. Ja sijoittaa hyviin bisneksiin ja oikealla hinnalla laatuun, heittää hiiteen pe pb ym. Suomessa laatua on vähän.

Vierailija
67/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän tehnyt nuorena nenäleikkauksen?

Vierailija
68/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopea on hurjassa nousussa, sanovat uutiset maailmalla. Samoin tietenkin kulta, mutta hopea voi olla yllätys joiellekin.

Vierailija
69/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin tätä ensin ihan vain kun osaa selittää auki termejä joista en ikinä ollut kuullutkaan. En jaksanut sitä syyllistävää pölinää, ja kuunnella kuinka hänellä on rahaa mutta käyttää sen viisaasti. Muut vaan on niin tyhmiä.

Ja sit otti kantaa ajankohtaisiin asioihin taas syyllistävän oloisesti ja mielestäni kannusti vääriä henkilöitä/asioita. Esim. Helena Koivun kotiäitiydestä, kuinka jäi ilman eläkekertymää yms. Siis tuo kotiäiti on käyttänyt rahaa varmaan enemmän mitä tienaan koko työurani aikana. Loppu Mähkän seuraaminen siihen.

Vierailija
70/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita umpimähkään# 

Vierailija
71/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa käy helposti niin, että aluksi innostuu kovasti, ja kun menestystä tulee tuurilla suotuisassa markkinatilanteessa, niin alkaa pitää itseään taitavana, jopa sijoitusguruna. Se on inhimillistä, mutta todella vaarallista. Sitten kun markkina lyö pari kertaa ympäri korvia, niin tajuaa kuinka vähän oikeastaan osaakaan.

Minulle, tavalliselle täti-ihmiselle kävi juuri näin. Aloitin sijoittamisen yli 15 vuotta sitten.  Ostin urakalla ja olin innostunut. Nyt kun ikää on reilusti yli 50v, olen voitolla tällä hetkellä 2%, yleensä miinuksella. En osta enää, ne muutamat helmet salkussani ovat liian kovissa hinnoissa, suurin osa pahasti miinuksella. Eli jos jotain osinkoa irtoaa, laittelen ne muutamat kympit/sataset säästöön tai kulutukseen. Todennäköisesti sama summa säästötilillä olisi tuotanut, jopa 0% korkovuodet mukaan laskettuna, saman summan ellei enemmänkin. 

Minulla on ystäviä joilla samat kuviot, yhtäaikaa aloitettiin. Ja näköjään yhtä huonot hankinnat ollaan tehty ..

Vierailija
72/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle, tavalliselle täti-ihmiselle kävi juuri näin. Aloitin sijoittamisen yli 15 vuotta sitten.  Ostin urakalla ja olin innostunut. Nyt kun ikää on reilusti yli 50v, olen voitolla tällä hetkellä 2%, yleensä miinuksella. En osta enää, ne muutamat helmet salkussani ovat liian kovissa hinnoissa

Jos ole oikeasti noin typerä niin älä muita siitä syytä. Olen itse sijoittanut 5 vuotta ja salkku on  yli 30% plussalla. Ei tarvitse olla hirveän fiksu päästäkseen samaan tulokseen kuin minä mutta täytyy olla harvinaisen typerä päästäkseen tuohon 2% tuottoon.

Vierailija
73/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasin tätä ensin ihan vain kun osaa selittää auki termejä joista en ikinä ollut kuullutkaan. En jaksanut sitä syyllistävää pölinää, ja kuunnella kuinka hänellä on rahaa mutta käyttää sen viisaasti. Muut vaan on niin tyhmiä.

Ja sit otti kantaa ajankohtaisiin asioihin taas syyllistävän oloisesti ja mielestäni kannusti vääriä henkilöitä/asioita. Esim. Helena Koivun kotiäitiydestä, kuinka jäi ilman eläkekertymää yms. Siis tuo kotiäiti on käyttänyt rahaa varmaan enemmän mitä tienaan koko työurani aikana. Loppu Mähkän seuraaminen siihen.

En tykännyt kun Mähkä huomasi ettei kotiäidin eläke kerrykään normaalisti. Ja kun sillä on enemmän massia kuin minulla niin lopetin seuraamisen.

On se elämä kovaa. Hugs!

Vierailija
74/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään Mähkä sanoi ettei paljoa puutu miljoonasta. Harvalla palstalaisella on enempää varallisuutta kuin isot huulet ja sydämen rakkaus.

Vierailija
75/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäjä kirjoitti:

Mäkkärissä ja Pepsissä rahat ois säilyny paremmin.

Maailman parhaimmaksi sijoittajaksi kehuttu Warren Buffet neuvoo, ettei kannata ostaa sellaisen toimialan osakkeita minkä tarkoitusta ei ymmärrä. Eikä myöskään lentoyhtiöiden osakkeita, koska ne ovat aina välillä turbulenssissa milloin pandemioiden ja lamojen vuoksi. Nyrkkisääntö on sijoittaa enintään kymmeneen eri firmaan, joiden tuotteita ja palveluita ihmiset tarvivat tulevaisuudessakin.

Vierailija
76/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut sitä. Itsekin eläkesäästin äitiys vapaalla ja on todellakin hyvä että sitä nostetaan esille. Mutta esimerkkinä käytetään tälläistä henkilöä joka saa noin paljon rahaa käytettäväksi kuukausittain ja avioehdossa paljon eikä laita siitä säästöön. Ei tälläistä voi verrata minunlaiseen joka tuskin tulee saamaan sellaista rahaa kokoon koskaan. Tai jos tarkoituksena oli varoittaa vain rikkaita niin eikös ollut hyvä että lopetin seuraamisen.

Vierailija
77/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näitä tee se itse talousguruja on some vilissyt viimeiset 5v..miten muuten sillä pariskunnalla menee joka osti sijoituskämppiä talokaupalla jostakin skutsista?

Tarkoitatko paria, joka hankki sata sijoitusasuntoa velkavivulla? En ole kuullut heistä mitään jos tarkoitat lri + DI-sijoittajapariskuntaa.

Vierailija
78/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle, tavalliselle täti-ihmiselle kävi juuri näin. Aloitin sijoittamisen yli 15 vuotta sitten.  Ostin urakalla ja olin innostunut. Nyt kun ikää on reilusti yli 50v, olen voitolla tällä hetkellä 2%, yleensä miinuksella. En osta enää, ne muu

Enhän ketään muuta syytä kuin itseäni. Elämä on. Voitolla on joskus oltu kun ollakin, mutta nyt tilanne on tämä.

Vierailija
79/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopea on hurjassa nousussa, sanovat uutiset maailmalla. Samoin tietenkin kulta, mutta hopea voi olla yllätys joiellekin.

Minä sijoitan rahastoon, joka ottaa kyllä omansa mutta pääsen sen kautta kuitenkin tienaamaan. Nyt on kyllä meno ollut hurjaa viime viikolla kun yhdysvaltalaiset teknologiaosakerahastot tuottavat samalla panoksella vain kolmasosan ja eilen vain neljäsosan kultaan ja hopeaan verrattuna. Epävarmoina aikoina ja Yhdysvaltojen presidentinvaaliaikoina ihmiset luottavat jalometalleihin. Kultaa ja hopeaa tarvitaan myös tekoälyyn ihan Nvidian näytönohjaimia ja muita grafiikkasiruja ja tavallisia älyttömiä kännyköitä myöten.

Vierailija
80/90 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkiosakkeista erossa, wtf? Itse olen aikoja sitten vaihtanut Suomisalkun jenkkiosakkeisiin ja pärjännyt ihan hiton paljon paremmin. Helsingin pörssi on tällä hetkellä aivan pa**a, eikä muuksi muutu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi