Sijoitus"guru" Merja Mähkän parhaat neuvot, miten kävi?
HS:n artikkeli 6.9.2021. Näitä kolmea osaketta Merja Mähkä ostaisi nyt: Harvia, Qt Group & Vaisala
https://www.hs.fi/visio/art-2000008236169.html
Tässäpä listaa, miten Mähkän suositukset ovat kasvattaneet arvoa noin vuodessa (6.9.2021 vs. 1.8.2022)
Harvia 55,10 -> 20,78
Qt Group: 169,20 -> 60,04
Vaisala: 44,05 -> 43,80
Ainoastaan Vaisala on kutakuinkin säilyttänyt arvonsa, Harvia ja Qt Group ovat tippuneet lähes kolmasosaan vuoden takaisesta arvostaan. Mähkän neuvoja seurannut sijoittaja olisi siis hävinnyt lähes 2/3 sijoituksistaan.
"Jenkkiosakkeista Mähkä neuvoo pysymään erossa". Katsotaan, miten yksi suurimpia jenkki-indeksejä S&P 500 on kehittynyt samassa ajassa:
S&P500: 4520 -> 4128
Myös Nasdaq ja Dow Jones ovat tässä ajassa laskeneet, mutta lasku on ollut vain muutamia prosentteja, aivan minimaalista Mähkän suosittelemiin osakkeisiin verrattuna.
Näyttää siltä, että olisi itse asiassa pitänyt toimia juuri päin vastoin kuin sijoitusneuvoja antava Mähkä on suositellut. Tietenkin osakkeet ja indeksit voivat vielä nousta ja laskea, mutta jos osake putoaa puoleen tai kolmasosaan alle vuodessa, on se ollut törkeän yliarvostettu. Toivottavasti kovin moni ei tehnyt perässä. Ja toivottavasti Hesari harkitsee jatkossa vähän paremmin, keneltä pyytää sijoitusneuvoja.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen tahansa sijoitusvinkit olisi tehneet saman tällä aikavälillä. Tilanne nyt vain on ollut Ukrainan sodan alettua vaikea.
Herää kysymys, miksi aloittaja on ottanut vain yhden julkisuudessa olleen sijoittajan neuvot tikunnokkaan?
Ap:ta kismittää kun nainen sotkeutui miesten asioihin.
Kaikki kurssit ovat laskeneet ja tulevat laskemaan vielä pitkään. Pörssistä voi ottaa esimerkiksi lähes minkä tahansa osakkeen niin huomaa että arvo on laskenut huimasti viime vuodesta.
KAIKKI, kurssit ei todellakaan ole laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen tahansa sijoitusvinkit olisi tehneet saman tällä aikavälillä. Tilanne nyt vain on ollut Ukrainan sodan alettua vaikea.
Herää kysymys, miksi aloittaja on ottanut vain yhden julkisuudessa olleen sijoittajan neuvot tikunnokkaan?
Ap:ta kismittää kun nainen sotkeutui miesten asioihin.
Kaikki kurssit ovat laskeneet ja tulevat laskemaan vielä pitkään. Pörssistä voi ottaa esimerkiksi lähes minkä tahansa osakkeen niin huomaa että arvo on laskenut huimasti viime vuodesta.
Mulla nousee parhaiten Keurig Dr Pepper, ei ole laskenut viime vuodesta ollenkaan saati huimasti
Kukaan ei ole täydellinen mutta Merja on GURU
Todellisuudessa mitä ei haluta kertoa, sijoittamisessa on kyse loton kaltaisesta pelaamisesta vain paremmilla todennäköisyyskertoimilla. Onhan tehty testikin jossa apinalle annettiin valittavaksi sijoituskohteita ja vastassa oli sijoitusammattilainen, niin apinan valitsemat osakkeet tuottivat enemmän.
Indeksisijoittaminen peittoaa tutkitusti lähes 90 prossaa aktiivisesti hoidetuista salkuista.
Harvia ja muutkin notkahtivat pahasti Ukrainan sodan alettua helmkuussa -22.
Ei nähnyt Merja eikä kukaan muukaan kristallipallostaan syyskuussa 2021 että puolen vuoden päästä on sotatila ja kaikki kurssit laskee.
Sinä AP kuitenkin näit etkä ostanut, vai mitä? :D
Vierailija kirjoitti:
Ei nähnyt Merja eikä kukaan muukaan kristallipallostaan syyskuussa 2021 että puolen vuoden päästä on sotatila ja kaikki kurssit laskee.
Jos tappiolla olemista selittää sillä että tämä ei ollut mitenkään ennustettavissa tai väistettävissä niin on syytä vaihtaa lajia. Itse möin likipitäen kaikki osakkeet ja rahastot syyskuussa 2021. En katsonut kristallipalloon vaan tuli vain sellainen fiilis että nyt alkaa mennä överiksi. Nyt sitten nautitaan koroista. Ehkä minunkin pitäisi ilmoittautua sijoitusguruksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tappiolla olemista selittää sillä että tämä ei ollut mitenkään ennustettavissa tai väistettävissä niin on syytä vaihtaa lajia. Itse möin likipitäen kaikki osakkeet ja rahastot syyskuussa 2021. En katsonut kristallipalloon vaan tuli vain sellainen fiilis että nyt alkaa mennä överiksi. Nyt sitten nautitaan koroista. Ehkä minunkin pitäisi ilmoittautua sijoitusguruksi.
Eikä muuten tarttenu olla sijoitusguru että ymmärsi OST homman ihan höpöksi. Sehän on niin rajoitettu että ei mitään järkeä. Jopa pankin sijoitusneuvojakin uskalsi myöntää ettei siitä ole minulle iloa
Media käyttää jokaisesta sanaa guru vaikka ei eroa tuulipukusijoittajasta.
Mähkä öhköttää tällä kertaa jotain pörssisähköstä ja sähkösopimuksista yleensä, itsekehua unohtamatta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7ba0c71-47a1-4991-be75-e490fefa08bf
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa mitä ei haluta kertoa, sijoittamisessa on kyse loton kaltaisesta pelaamisesta vain paremmilla todennäköisyyskertoimilla. Onhan tehty testikin jossa apinalle annettiin valittavaksi sijoituskohteita ja vastassa oli sijoitusammattilainen, niin apinan valitsemat osakkeet tuottivat enemmän.
Nousevat tosiaan aina karvat pystyyn kun joku väittää, että näin tekemällä kaikki voivat rikastua. Ja kun ylipäätään kieltäydytään näkemästä ja tunnustamasta sitä, että materiaalinen menestys elämässä on huomattavasti enemmän kiinni monesta muusta asiasta kuin menestyvän henkilön itsensä nerokkuudesta.
Merjalla on ollut varsin naivi asenne, muistan kun luin aikanaan hänen kolumnejaan hesarista ja olin itse juuri aloittanut sijoittamisen. Sanoma oli että osakkeet vaan nousee ja hän tekee onnistunutta osakepoimintaa "erinomaisella vainullaan" tyyliin tykkään unikosta, ostan Marimekkoa. Hän on saanut ihan ansaitusti kritiikkiä sijoitusvinkeistään ja esim. QT:n älyvapaasta hehkutuksesta silloin kuin osake oli korkeimmillaan, eipä hänkään sitä vertaa älynnyt että kasvuyhtiöt sakkaavat kun korot nousevat. Olen huomannut ettei hän halua ollenkaan reflektoida epäonnistumistaan seuraajilleen, tuntuu olevan hyvin arka paikka.
Koetin lukea joskus Mähkän kirjaa. Tyyli oli niin huonolla tavalla yksinkertaistava, etten jaksanut paria sivua pidemmälle.
Coca Cola, Apple, Tesla, McDonald's, Microsoft.
Näillä pääsee hyvin alkuun.
näitä tee se itse talousguruja on some vilissyt viimeiset 5v..miten muuten sillä pariskunnalla menee joka osti sijoituskämppiä talokaupalla jostakin skutsista?
Perin v 2022 Nordean rahastoja n 140 000 eurolla, sijoitin ne edelleen rahastoihin( globaaleja, vastuullisia...) muuttelin vain painotuksia siitä mitä aiemmin oli ollut ja liässin jonkun 20 000 e, tämä salkku on siitä lähtien nyt n. 10 % plussalla. Sen sijaan 10 000 euroa jota sijoittelin suomalaisiin osakkeisiin on n. 10 % tappiolla (onneksi pieni salkku). Että kyllä nämä pankin parjatut rahastot paremmin ovat tuottaneet kuin itse valkatut osakkeet (hajautin toimialoittain ja ostin kun kyykkäsivät, kyykky vain tuntuu kestävän...)
Merja on toimittajana hyvä popularisoimaan sijoittamiseen ja talouteen liittyviä asioita niistä tietämättömille ihmisille, joita hänen seuraajansa varmaan pääasiassa ovat. Toisaalta välillä ällöttää miten etuoikeutetusta asemasta hän neuvoo muita, esim. nämä hassunhauskat pörssisähkö-videot, ei varmaan kenenkään talous kaadu kahvinkeittoon mutta koitapa lämmittää taloa samoilla hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
näitä tee se itse talousguruja on some vilissyt viimeiset 5v..miten muuten sillä pariskunnalla menee joka osti sijoituskämppiä talokaupalla jostakin skutsista?
Väittävät että hyvin (oletan että kyseessä tämä sadan asunnon pariskunta).
Totuus voi olla muutakin, miestä ei paljon vapaalla näe kun tahkoaa kuusipäiväisiä viikkoja päivystäen.
Joskus kun keksii jotain niin hienoa ettei kukaan ennen koskaan, niin kannattaa vielä yhden kerran harkita että onko sittenkin keksitty ja joku haittatekijä, mitä itse ei hokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mähkä öhköttää tällä kertaa jotain pörssisähköstä ja sähkösopimuksista yleensä, itsekehua unohtamatta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7ba0c71-47a1-4991-be75-e490fefa08bf
Gumman har helt förbisett överföringskostnaderna och skatterna i sin "jämförelse".
Om elen i sig kostar 8 c eller 200 c som i dag i Finland, blir konsumentprisen (moms. 24 %) 9,92 c respektive 248,00 c. Tillägg överföring och elskatt samt räkna in grundpriset för överföringen och få helt nya siffror. Varför citerar IL klantskallar som "sakkännare" eller "experter"? Är kvalitén verkligen så låg i dagens Finland?
Mä oon seurannut tätä koska kertoo ymmärrettävästi termit yms. Eli opettaa sijoittamista enkä ole ymmärtänyt että suosittelisi jotain tiettyä juttua. Rahastoihin minäkin sijoitan, mutta onhan se hyvä tietää muistakin vaihtoehdoista.