Ohisalo ehdottaa isovanhempainvapaata
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008978498.html
"Ohisalo ehdottaa, että vanhemmat voisivat siirtää 63 päivän kiintiöstä vanhempainvapaapäiviä lapsen isovanhemman käytettäviksi. Eduskunnan tietopalvelun mukaan isovanhemmanvapaan käyttöönotto tulisi maksamaan 15 miljoonaa euroa, jos noin kymmenen prosenttia päivistä siirrettäisiin isovanhemmille."
Miksi toi tulisi maksamaan 15 miljoonaa euroa? Jos joku anyways pitää sen 63 päivän kiintiön?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmä oikeastaan edes tajua mikä tässä ois ideana. Työssäolevat eläkeikää lähestyvät isovanhemmat himaan lapsenlikaksi? Miksi?
Pakkotilanne, jos vanhempi sairastuu vakavasti tai kuolee tai persutyypillisesti joutuu vankilaan. Ja me muut saatetaan joutua esim reissutyöhön. Ei voi raahata vauvaa käsimatkatavarana työkeikoille Indonesiaan.
Sijaisperheille on edelleen ihan omat tukensa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole isovanhempia . Miksi ei saa siirtää valitsemalleen aikuiselle, vaikka tädille
Tai naapurin työttömälle?
Siis oikeastiko jengi lähtee reissutyöhön Aasiaan ja jättää vauvan isovanhempien hoidettavaksi moneksi kuukaudeksi? Kiintymyssuhteet kunnossa ja sillain.
Voisinko puolestani saada itselleni niiden jättämättä hankkimieni lasten lapsilisistä sekä koulutus- ja terveyskuluista säästyneet rahat?
;-)
-Vela
Minä taas ehdotan, että seuraavissa vaaleissa vapautamme rouva Ohisalon vanhempain vapaalle niin ministerin kuin kansanedustajankin tehtävistä pysyvästi!
Vierailija kirjoitti:
Voisinko puolestani saada itselleni niiden jättämättä hankkimieni lasten lapsilisistä sekä koulutus- ja terveyskuluista säästyneet rahat?
;-)
-Vela
p.o hankkimatta jättämieni...
suomi on vaikea kieli...:-)
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jengi lähtee reissutyöhön Aasiaan ja jättää vauvan isovanhempien hoidettavaksi moneksi kuukaudeksi? Kiintymyssuhteet kunnossa ja sillain.
Ei vielä ku tää ei vielä oo mahollista! Mut vähänkö ois hyvä koska rahan arvo on meidän tärkein arvo. Lasten ei pidä muuttaa elämää tai rajata mahdollisuuksia ollenkaan. Lasten hylkäämisestä töiden takia pitäis tehdä normi!
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin ensin samaa, et jos on pois vanhemmilta, niin miksi maksaisi lisää. Mut oisko sit niin, että keskimäärin isovanhemmilla on isommat palkat, joten myös ansiosidonnainen olisi isompi.
Ja kyllä sitten sen isovanhemman työpaikalla joku muut tekee ilmaiseksi ne hänen työnsä sillä välin. Ehkä juuri ne lapsettomat tai jo lapsensa hoitaneet toiset äidit.
Vihreillä on hirveä hätä innovoida nyt edes jotain, ettei tule turpaan niin pahasti vaaleissa kuin luultaasti tulee tulemaan.
Marialle tullut ikävä ukkia ja mummoa kun on huomannut miten rankkaa on olla lapsen kanssa kotona 247, voi kun pääsisi jo töihin lepäämään ajatus tulee mieleen. Ilmastointitoimien kiristäminen, esim. polttoaineiden verotuksen korottaminen lasten leikkiä verrattuna äitiyslomalla oloon.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan tekijänoikeuksia ja korvauksia niin nämä perillisethän voisi luokitella jonkun sortin vedoksiksi alkuperäisestä, joten tietysti alkuperäiselle artistille kuuluu myös joku pieni rojalti hommasta.
Joo, tämä on hyvä idea!👏👏
Mä haluan rojaltit mun lasteni palkasta. Mä olen kuitenkin synnyttänyt ja kasvattanut ne huolella ja ansaitsen siitä kiitosta rahallisessakin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ehdotan, että seuraavissa vaaleissa vapautamme rouva Ohisalon vanhempain vapaalle niin ministerin kuin kansanedustajankin tehtävistä pysyvästi!
Tulen tukemaan ehdotustasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan tekijänoikeuksia ja korvauksia niin nämä perillisethän voisi luokitella jonkun sortin vedoksiksi alkuperäisestä, joten tietysti alkuperäiselle artistille kuuluu myös joku pieni rojalti hommasta.
Joo, tämä on hyvä idea!👏👏
Mä haluan rojaltit mun lasteni palkasta. Mä olen kuitenkin synnyttänyt ja kasvattanut ne huolella ja ansaitsen siitä kiitosta rahallisessakin muodossa.
Joku %-osuus lasten kuukausipalkasta ois hyvä. Täytyyki alkaa kannustaa niitä lääkikseen vai missä tienaa hulluna?
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joku ehdottaisi vanhempainhoitovapaata - siis sellaista, jossa saisi vapaata kun pitää vanhempiaan auttaa; käyttää lääkärissä jne asioiden hoitoa joiden aikoja ei voi itse säädellä...tai jos vaikka vanhus on kaatunut, niin hoitovapaata muutama päivä niin pystyisi seuraamaan kuntoa.
Pim, toiveesi on täyttynyt. Tämän nimi on omaishoitovapaa, ja voit saada sitä.
Sehän olisikin riemastuttavaa, kun lapsen biologiset isovanhemmat, siis ne alkoholistit ja väkivaltaiset kaltoinkohtelijat, saisivat jotain isovanhempainrahaa! Ja samaan aikaan minä, lapsen ei-biologinen mummo, joka hoitaa kaiken käytännön mummouden, jäisin nuolemaan näppejäni. "Reilu" peli, joka on alkanut lapsuudesta, jatkuisi edelleen oikein yhteiskunnan tukemana!!
Tuli lomalta ja heti tarttui aiheeseen jota kaikki suomalaiset tällä hetkellä pohtivat - onneksi meillä on tällainen ministeri
Poliitikko niistää vaikka tuhkat pesästä kun ahneudelle ei ole loppua. Ohisalon perheen Öljy-rahoilla luulisi voivan palkata oman lastenhoitajan tai ja Ohiksen uuteen Öky-taloon mahtuvat varmasti molempien isovanhemmat asumaan.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Hulppea-terassi-Ministeri-Maria-Ohisalo-a…
Kenen kannattaa pienentää eläkettään tuon takia? Meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, lapselle löytyy kunnallinen hoitopaikka ilman, että mummot ja papat joutuvat maksajiksi. Nyt eläkeikää lähestyvät eivät kerryttäneet vanhempainvapailla eläkettä ja nyt heidän pitää näköjään tehdä sama uudestaan, nyt vain lapsenlapsen takia.
Virossahan tämä malli jo on eli isovanhemmat hoitavat lastenlapset ja vanhemmat käyvät joskus viikonloppuna katsomassa, että onpa se kasvanut.
Nyt on kyllä melko marginaalinen esimerkki.