Paljonkohan hyvä vyötärö-lantio-suhde kompensoi ylipainon riskejä?
Naisella alle 0,8 vyötärö-lantio-suhde on terveyden kannalta hyvä. Minulla tuo suhde on vain 0,69, mutta painoa on taulukoiden mukaan liikaa. Minkä verran painoa olisi vielä sopivasti tuolla suhdeluvulla, kun pituutta on 168cm?
Kommentit (8)
Aika paljon se kompensoi, koska se keskivartalorasva on haitallisinta ja jos sitä on paljon, tuo suhde kyllä menee pilalle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sitten vaihdevuosissa rasvan. jakaantuminen muuttuu, ja jos on nyt ylimääräistä vaikka reisissä ja takapuolessa, se tuppaa siirtymään keskivartalolle. Siinä vaiheessa myös laihduttaminen on vaikeampaa kuin nuorempana. Joten jos on selvästi ylipainoa, kannattaa yrittää siitä päästä eroon ennen tuota vaihetta.
Joo aivan, minulla painoindeksi 29,8 eli lievää ylipainoa on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo aivan, minulla painoindeksi 29,8 eli lievää ylipainoa on.
Ap
Eli painat noin 84 kg. Kilo lisää niin painoindeksi heilahtaa merkittävän ylipainon puolelle.
Eihän kilon painon heilahdus nyt niin merkittävää ole vaikka siinä saattaisi ollakin jokin taitekohta asteikossa.
Ap:n tilanne kuulostaa ihan terveelliseltä, varsinkin jos liikut riittävästi ja syöt terveellisesti. Minä sen sijaan olen huolissani omasta vyötärö-lantio-suhteesta, joka on lähempänä yhtä ja painoindeksi on 36. Vaihdevuodet vielä kaukana.
Eikös pelkkä vyötärönympäryskin kerro jotain? Naisella ilmeisesti 90cm on vyötärölihavuuden raja.
Vyötärönympärysmitta voi olla helposti alle 90cm ylipainoisella naisella.
Up