Lue keskustelun säännöt.
Kaverini väitti muutama vuosi sitten ettei asuntolainaa kannata lyhentää koska korot on niin matalalla
01.08.2022 |
Hän siis maksoi siitä vain korkoja. Onko tuossa ajattelumallissa mitään logiikkaa? Eiko juuri silloin kannattaisi maksaa sitä lainaa mahdollisimman paljon kun korot on matalalla jolloin se itse lainasumma lyhenee mahdollisimman paljon?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Minä maksoin asuntolainani pois nollakorkojen aikaan ja sijoitin samaan aikaan pieniä summia. Nyt kun laina on maksettu ja osakkeet halpoja pystyn ostamaan paljon laatuyhtiöiden osakkeita.
Mulla on myös yksi tuttu joka lyhensi pääomaa nollakoroilla vaan ihan minimimäärän. Nyt hänellä on lainaa vielä pariksikymmeneksi vuodeksi ja korkokulujen noustessa ei ole varaa enää laittaa rahaa osakeostoihin.
Erona tässä on että hän osti osakkeet kalliilla mutta ehti saada niistä enemmän osinkotuottoja. Minä taas ostan halvalla joten saan enemmän osakkeita samalla rahalla ja tulen saamaan enemmän osinkoja tulevaisuudessa kuin kaverini.
Plussaa minulle on myös mielenrauha siitä että ei ole velkaa.