Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyy varmaan ainakin jättää iltasuihku pois että säästyy sähköä. Mistä sinä luovut?

Vierailija
31.07.2022 |

Normaalisti käyn aamulla ja illalla. Aamulla on pakko käydä mutta iltasuihkusta voin luopua. Ei olla kovia saunojia mutta sekin saa nyt loppua kokonaan.

Kommentit (218)

Vierailija
41/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun jotkut ajaa sähköautoilla, mä en luovu yhtään mistään.

Vierailija
42/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovalaistusta ei tarvita, yksi valo syttyy liiketunnisimella. Sisällä valot vain niissä huoneissa joissa oleskellaan. Yläkertaa ei lämmitetä. Viileässä nukkuu paremmin. No näin on tehty ennenkin mutta vinkkinä.

Lämmitetään harvemmin sähkösaunaa, puun käyttöä on tosin lisättävä, ja taloa voidaan lämmittää pitkälti omalla puulla.

Tuodaan talveksi aggregaatti mökiltä omakotitaloon, jolla hätätilassa voi pitää pakastinta päällä. Polttoainetta varastoidaan kasvihuoneeseen. Näin tehtiin viime syksynäkin.

Mitä tekee ne, jotka ei aio tehdä mitään, kun sähkön käyttöä rajoitetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en luovu mistään niin kauan kuin toiset hankkii lisää sähköautoja, sähköpotkulautoja, sähköpolkupyöriä. Tai kun ihmisille tyrkytetään ties mitä elektronisia viihdelaitteita, jotka toimivat sähköllä. Kulutan niin vähän 60neliön kaukolämpöluukussani kaupungissa, että luopukoot suurkuluttajat ensin.

Vierailija
44/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että syksyn alusta lähtien alan tekemään ruokaa enemmän puuhellalla ja pyykkikone pesemään vain täysiä koneellisia.

Vierailija
45/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammutan veden tulon suihkussa saippuoimisen ja histen vaahdottamisen ajaksi. Teen ruokaa isjoa määriä kerralla pakastimeen josta rasia pöydälle samaan.

Vierailija
46/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin nukkua päivät ja kuluttaa sähköä öisin. Näin päivällä sähköä riittää suurkuluttajille. Mielestäni tämä on kätevä tapa työnhakijalle osallistua talkoisiin.

Vierailija
47/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko halvemmaksi syödä eineksiä, joita ei tarvitse valmistaa itse vai ostaa kaalia yms ja haudutella niitä tuntikausia uunissa?

Rautapata ja painekattila ovat ruuanteossa energiansäästäjiä kuten myös slowcookerit oikein käytettyinä. Sähköuunit ovat energiankäytöltään tehottomia.

Vierailija
48/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun ainakin pitää ihan itse oma sähkölasku maksaa, ajelee ihmiset sähköautoilla tai ei, ja näillä hinnoilla se tulee olemaan huomattavasti kalliimpi kuin mitä viime talvena. Pakko alkaa ajattelemaan miten saada kulutusta pienemmäksi. Ap

Vierailija
49/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun ainakin pitää ihan itse oma sähkölasku maksaa, ajelee ihmiset sähköautoilla tai ei, ja näillä hinnoilla se tulee olemaan huomattavasti kalliimpi kuin mitä viime talvena. Pakko alkaa ajattelemaan miten saada kulutusta pienemmäksi. Ap

Mun ei tarvii. Mies maksaa 😊

Vierailija
50/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan käymään työpaikalla suihkussa työpäivän jälkeen (tai mahdollisesti ennen) ja lisäksi tietysti aina kuntosalilla treenien jälkeen. Säädän wc:n ja kylpyhuoneen lattialämmitykset minimiin ja kytken kaikki sähkölämmittimet pois päältä. Asunnon lämmityksen hoidan tulevana talvena pelkästään ilmalämpöpumpuilla ja takkaa polttamalla. Siinäpä ne suurimmat sähkösyöpöt minun kohdallani.

Vierailija
51/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sammutan veden tulon suihkussa saippuoimisen ja histen vaahdottamisen ajaksi. Teen ruokaa isjoa määriä kerralla pakastimeen josta rasia pöydälle samaan.

"sammutan"?

Muutenkin nurinkurin logiikka. Suihku on tarpeeton. Kostealla/märällä pesusienellä voi pestä itsensä täysin ilman virtaavaa vettä. Huuhtelun voi tehdä vesisuihkun alla tai kauhalla max 5 litraa. Suurien ruokamäärien edestakaisin kuumentaminen ja jäädyttely pakastimeen jne kuulostaa hölmöläisten touhulta.

Vai mikä olikaan päivittäinen KwH kulutus per henkilö?

Vierailija
52/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut luopua mistään, mutta laitan vihdoin tv:n ja pari muuta juttua katkaisijalla varustetun jatkojohdon taakse ja sitten katkaisen niistä sähköt kokonaan yöksi ja päiväksi, kun olen töissä.

Ja säästät max 0,5kwh sähköä päivässä. Yksi kärpäsen paska valtameressä.

Vierailija
53/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tulla kertomaan että ei luovu mistään. Kiinnostavampi on kuulla että mistä ihmiset aikovat luopua. Ap

Onhan se hyvä, että ne kertoo, ettei luovu mistään, jotka niin tekee. Muuten tulisi vaikutelma kuin kaikki luopuisi jostain, mikä olisi virheellinen vaikutelma.

Vierailija
54/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, varmaan vähennän pyykinpesua. Meillä on ollut kaikilla omat käsipyyhkeet, jotka vaihdetaan muutaman päivän välein. Lakanatkin tykkään vaihtaa kerran viikossa, sen voi harventaa kahteen. En hauduttele pataruokia, syödään enemmän salaattiruokia. Siivotaan vähempi, ei lutrata lattianpesuvesiä joka viikko.

Ostimme juuri hybridiauton, joten sen puolesta sähkönkäyttö lisääntyy. Lapsen puberteetin alkaminen lisää myös lämpimän veden kulutusta, koska suihku tulee pakolliseksi päivittäin.

Ei ihme että lapsen kaverit joskus haisevat, kun ihmiset eivät opeta lapsilleen että vartalo pestään joka päivä. Vaikka vain parin minuutin pesu suihkun alla, tukkaa pesemättä, mutta etenkin kesällä on aivan välttämätöntä pestä koko keho puhtaaksi hiestä ja aurinkorasvasta. En usko että sohvalla koko päivän makaavaakaan ei tarvitsisi suihkua joka päivä. Ällöttävää että tuolla pyörii lapsia joilla on jalkoväli ja kainalot ja jalat pesemättä monta päivää. Heidät kyllä haistaa.

Vierailija
55/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kulutusta voi vähentää ellei muuta telttaan, enkä ole muuttamassa. Sauna lämpiää joka päivä.

Vierailija
56/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin joskus monilapsisen perheen elämää somessa. Oli hauska katsoa suurperheen arkirutiineja mukavasti kerrottuna. Lopetin seuraamisen kun vanhempi kertoi että heillä käydään saunassa/kylvyssä kerran viikossa ja muuten peseydytään lavuaarissa kukin vuorollaan ja omatoimisesti. Miettikää 3-12v lapsia joilla pestään pylly ja jalatkin kerran viikossa. Ympäri vuoden. Kylpy on vedentuhlausta mutta se että käy nopealla pesulla suihkun alla vie minuutin verran päivässä. Saippuaa tai kuumaa vettä ei tarvitse lutata, vaan pestä vartalo reippaasti ja se riittää.

Vierailija
57/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin lisää vaatteita, mm. sukkia, alushousuja, trikoita ja t-paitoja, mitä tarviin työvaatteiden alla, ettei tarvi pestä niin usein pyykkiä.

En kuitenkaan luovu varsinaisesti mistään. Noutoruokaa ostetaan entiseen malliin ja tuetaan paikallisia ravintoloitsijoita. Yksi noutoannos riittää jopa 3-4 päiväksi. Meillä ihana lähilounasravintolan pitäjä, joka pakkaa yleensä super ison annoksen matkaan. :D Tässä toki säästyy sähköä, kun ei tarvi itse niin kokata.

Vierailija
58/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois varmaan hankkia mikroaaltouunin jottei aina tarttis käyttää 23 vuotta vanhaa sähkösyöppöä hellaa

Ja ehkä kysyä laittasko vuokranantaja nykyaikasen energiatehokkaan hellan tilalle

🤔

Vierailija
59/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, varmaan vähennän pyykinpesua. Meillä on ollut kaikilla omat käsipyyhkeet, jotka vaihdetaan muutaman päivän välein. Lakanatkin tykkään vaihtaa kerran viikossa, sen voi harventaa kahteen. En hauduttele pataruokia, syödään enemmän salaattiruokia. Siivotaan vähempi, ei lutrata lattianpesuvesiä joka viikko.

Ostimme juuri hybridiauton, joten sen puolesta sähkönkäyttö lisääntyy. Lapsen puberteetin alkaminen lisää myös lämpimän veden kulutusta, koska suihku tulee pakolliseksi päivittäin.

Ei ihme että lapsen kaverit joskus haisevat, kun ihmiset eivät opeta lapsilleen että vartalo pestään joka päivä. Vaikka vain parin minuutin pesu suihkun alla, tukkaa pesemättä, mutta etenkin kesällä on aivan välttämätöntä pestä koko keho puhtaaksi hiestä ja aurinkorasvasta. En usko että sohvalla koko päivän makaavaakaan ei tarvitsisi suihkua joka päivä. Ällöttävää että tuolla pyörii lapsia joilla on jalkoväli ja kainalot ja jalat pesemättä monta päivää. Heidät kyllä haistaa.

Ilmaisin asian epäselvästi. Kyllä meillä on tähänkin asti pesty alapesut ja futispelin jälkeen käyty "ylimääräinen" suihku ja helteellä jopa pari suihkua päivässä. Talvea jos ajattelen ja vaikka sellaista räntäsateista sunnuntaita, jolloin ollaan vaan kotona, niin tähän asti ei ole ollut aina tarpeen käydä suihkussa. Kyseessä on kuitenkin vasta 9-vuotias lapsi. Nyt kuitenkin selvästi hiki on alkanut haista, joten suihkut lisääntyy. Täytyy vaan säästää jossain muussa sitten.

Vierailija
60/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin just tunnelmavaloja mm. parvekkeelle. Mä itseasiassa aion lisätä sähkön kulutusta.