Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyy varmaan ainakin jättää iltasuihku pois että säästyy sähköä. Mistä sinä luovut?

Vierailija
31.07.2022 |

Normaalisti käyn aamulla ja illalla. Aamulla on pakko käydä mutta iltasuihkusta voin luopua. Ei olla kovia saunojia mutta sekin saa nyt loppua kokonaan.

Kommentit (218)

Vierailija
81/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää kun ei käy suihkussa, vaan menee likaisena lakanoihin? Kumman pesu kuluttaa enemmin, vartalon vai lakanapyykki? Menee ihan älyttömyyksiin.

Vierailija
82/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio luopua mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaan, etten tule käyttämään sähköpyörää, sähköpotkulautaa enkä sähköautoa. En tosin ole niitä koskaan hankkinut enkä käyttänyt.

Tämä olkoon minun sähkönsäästökeinoni ja se riittää.

Vierailija
84/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsin pois heräteostokset, en osta ravintolasta ruokaa, en liiku sutolla kuin pakolliset kauppamatkat, en remppaa kotona. Siinähän sitä jo säästökohdetta. Sähköä käytän normaalisti.

Vierailija
85/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mistään, aion käyttää sähköä entistä enemmän.

Sama. Ajattelin tilata pari kiuasta lisää ja jättää ne jatkuvasti päälle. Talvella myös terassilämmittimet täysille työpäivän ajaksi.

Vierailija
86/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen joidenkin kommentoijien itsekästä ja lapsellista uhoa ("en vähennä mistään, käytän entistä enemmän"). Me kaikki tiedämme että energiapula johtuu perimmältään Venäjän hyökkäyssodasta. Ja te pikkukitisijät ette ole valmiita edes miettimään osuuttanne?

Vierailija
87/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsin pois heräteostokset, en osta ravintolasta ruokaa, en liiku sutolla kuin pakolliset kauppamatkat, en remppaa kotona. Siinähän sitä jo säästökohdetta. Sähköä käytän normaalisti.

Ja näin nopeutamme Suomen konkurssia samalla kun säästämme kaikessa -juuri sitä, mitä hallitus haluaakin.

Vierailija
88/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää ihan kysyä, kun alapeukkuja satelee tälle aloitukselleni ja tuli/tulee paljon näitä en tee mitään-vastauksia. Eikö muita tosiaan huoleta isot sähkölaskut ja ette ole ajatelleet tehdä mitään sen eteen että oma sähkönkulutus vähenisi? Meillä vielä loppuvuoteen halpa sopimus, mutta sen jälkeen uusittava ja kyllä kauhistuttaa nuo hinnat jota sähköyhtiö tarjoavat. Siirtoineen tulee sähkölasku olemaan huimasti kalliimpi. Ap

Sähkölaskussa ei voi säästää, koska katteista ei yhtiöt tingi. Mitä enemmän säästät, sen korkeampi hinta.

Vierailija
89/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin laskea sisälämpötilaa pitämällä parvekkeen ovea auki.

Työpaikalla pakko tehdä näin. Tunkkaista, huono sisäilma ja liian kuuma sisälämpötila. Jotkut asiakkaat palelee vaikka +23 aina vähintään. Talonmies vääntää pattereita isommalle ja itse sammuttelen perässä.

Vierailija
90/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kyllä ääneen ihmettelen, et sähköä pitää säästää ja silti media toitottaa et sähköäuto, sähköpyörä, sähköskuutti, sähköä sinne ja tänne. Haloo? Mikä tää logiikka on?

En yhtään käsitä myöskään niitä huusholleja joissa 22 astetta ja enemmän on sisälämpötila talvisin. Kyllä sietääkin alentaa ja säästää! Eikö sellasessa ole jo paha olo kun on niin kuuma.

Tästäpä tuli mieleeni työkaveri, joka valitti kovasti kylmyyttä talvella töissä, vaikka sisällä oli 19-20.

Paleli nyt alkukesästäkin ennen lomia, kun ulkona oli 20 ja sisällä ainakin se sama. Nyt oli yksi toinen tuuraamassa ja hän halusi laittaa tiskin alle patterin päälle, vaikka sisällä oli 22. Jumalauta. Piti pyytää, että siirtää sen kauemmas toiselle puolelleen, kun itelle meinas tulla jo hiki.

Melkein jo odotan innolla, että tännekin tulisi lisäpattereiden käyttökielto ja lämpötilan ylärajaksi max 20 toimistoihin. :D

Ihmiset on erilaisia. Minä olen juuri tuollainen palelija. En puutu työpaikan lämmitykseen enkä muiden koteihin. Kotonakin osaan pukea päälleni jos palelee. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että toiset on palelevaisempia kuin toiset. Minä puolestani kestän hellettä ongelmitta. En minä ihmettele suureen ääneen muita, jotka tuskailee kun eivät saa kuumalla nukuttua ja on tukala olla. Ymmärrän, että olemme erilaisia.

Vierailija
91/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin laskea sisälämpötilaa pitämällä parvekkeen ovea auki.

Työpaikalla pakko tehdä näin. Tunkkaista, huono sisäilma ja liian kuuma sisälämpötila. Jotkut asiakkaat palelee vaikka +23 aina vähintään. Talonmies vääntää pattereita isommalle ja itse sammuttelen perässä. Kotona max 17 ja nukun ikkuna raollaan kesät talvet.

Vierailija
92/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vähennän? Voin vähentää, mutta en keksi mistä. Kotina on kaukolämmössä oleva kerrostaloasunto. Tykkään sellaisesta 17-18 asteen sisälämpötilasta, joten talvet olen aina pitänyt termostaatit tuossa. En omista autoa. Talossa on hissi, mutta en käytä sitä. En omista telkkaria. Läppäriä lataan kyllä, mutta se on pakollista työhön liittyen. Syön päivässä vain yhden lämpimän aterian. Eli mistä nyt vähennän sitten?

Vierailija
93/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki sähköautoa. 

Vierailija
94/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa päivittäin mutta ajattelin lyhentää suihkuttelun kestoa. Pesen vain täysiä koneellisia pyykkiä. Sammuttelen valoja useammin kun niitä ei tarvitse.

Vierailija
95/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimia ei ladata öisin. Käyn suihkussa salilla tai uimahallissa käydessäni. En pidä sähkölaitteita päällä turhaan. Lasken sisälämpötilaa (meillä onkin usein ollut liian lämmintä). Käytän tiskikonetta harvemmin. Pesen ison satsin vaatteita kerralla talon pesutuvassa.

Vierailija
96/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jo eläkkeellä olevana, minun ei tarvitse luopua juuri mistään.

Viivyttelemätön suihku lähes joka päivä, sauna kerran viikossa.

Kerralla teen aina enemmän ruokia, joita pakastan, ja niiden ruokien syömiseen tarvitsee sitten vain mikrolla lämmittämisen.

Olen herkkusuu, joten kerran pari /kk, leivon kahvileipääki pakkaseen toki siihen leipomiseenkin sähköä kuluu. Tietenkin, mutta tavanomainen, normaali sähkönkulutus kuuluu jokaisen arkipäivään.

En tuhlaile mitään, mutten myöskään enää tässä iässä ala yli nuukaksi ja kärsimään liikaa.

Lämmityskulut kuuluvat taloyhtiön vastikkeeseen. Siihen ei voi vaikuttaa.

Vierailija
97/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin nopeutamme Suomen konkurssia samalla kun säästämme kaikessa -juuri sitä, mitä hallitus haluaakin.

Eu:ta saa tukipaketteja.

Vierailija
98/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisin saunoa harvemmin. Jää- ja pakastekaappeja voin säätää hieman matalammalle teholle. Vaikka tuskin noista paljon säästöä tulee. Kerran viikossa vain saunon, talvella useammin kyllä, melkein joka päivä.

Vierailija
99/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää ihan kysyä, kun alapeukkuja satelee tälle aloitukselleni ja tuli/tulee paljon näitä en tee mitään-vastauksia. Eikö muita tosiaan huoleta isot sähkölaskut ja ette ole ajatelleet tehdä mitään sen eteen että oma sähkönkulutus vähenisi? Meillä vielä loppuvuoteen halpa sopimus, mutta sen jälkeen uusittava ja kyllä kauhistuttaa nuo hinnat jota sähköyhtiö tarjoavat. Siirtoineen tulee sähkölasku olemaan huimasti kalliimpi. Ap

Ketjuun on varmasti kommentoinut hyvin erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Mulla on asuntolaina jo maksettu ja lapset aikuisia ja omillaan. Säästöön ja sijoituksiin menee joka kuukausi ihan riittävästi. Lisäksi menee joka kuukausi parisataa euroa erilaisiin hyväntekeväisyyksiin. Vaikka mun sähkölaskuni (nyt noin 100€/kk) kolminkertaistuisi, mun ei tarvitsisi muuttaa elämässäni juuri mitään. Vähentäisin ehkä ravintoloissa syömistä. Ja lämmitys ja vesilasku ei mulla kuulu edes sähkölaskuun vaan yhtiövastikkeeseen. Ja koska on asuntokohtaiset energiamittarit, olen saanut joka vuosi palautusta useita satoja euroja. Meillä yhtiövastikkeessa energiamaksua maksetaan etukäteen neliöiden mukaan, mutta asun kissani kanssa kahdestaan 100 m2 asunnossa, joten tietenkin mun kulutukseni on pienempi kuin isommassa perheessä. Lisäksi pidän siitä, että asunnon lämpötila on noin 19 astetta. 

- Nro 8

Vierailija
100/218 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

wattihirmu kirjoitti:

Vois varmaan hankkia mikroaaltouunin jottei aina tarttis käyttää 23 vuotta vanhaa sähkösyöppöä hellaa

Ja ehkä kysyä laittasko vuokranantaja nykyaikasen energiatehokkaan hellan tilalle

🤔

Totta. Mullakaan ei ole mikroa.